Przemiany ekonomiczne w XIX i XX wieku na świecie:
1. Znaczenie kolonii dla rozwoju danego państwa:
- tani rynek zbytu,
- eksploatowanie złóż,
- tania siła robocza, wykorzystanie jej,
- bazy wojskowe,
- handel zagraniczny, wymiana towarów.
2. Hiszpania - krajem największych ilości kolonii (do I poł. XIX w.) :
- Brazylia kolonią Hiszpanii,
- Ameryka Południowa kolonią Hiszpanii,
- część Ameryki północnej kolonią Hiszpanii.
3. Po I poł XIX w. zmiana lidera, posiadającego największą ilość kolonii:
- Francja zdobyła Hiszpanię,
- walki Hiszpanii o panowanie nad koloniami,
- miejscowe rządy powstały.
4. Anglia wiedzie prym wśród posiadaczy kolonii. Wówczas posiadała:
- sporą część Azji,
- sporą część Afryki,
- Nową Zelandię oraz Australię,
- Kanadę.
5. Kolonizacja Afryki. Zaczęto kolonizować nie tylko obszary na wybrzeżach.
6. Do Afryki można było wysyłać produkty najgorszej jakości, bo był ona bardzo biedna i zacofana.
7. Indie - kolonią Anglii. Tak zwana "Perła Korony Brytyjskiej".
8. Indochiny - kolonią Francji.
9. Zależność Chin.
10. Okres izolacji Japonii ze światem zewnętrznym. Do Japonii nie wpuszczano cudzoziemców i zabraniano rodowitym mieszkańcom opuszczania państwa.
Przemiany gospodarcze w XIX i XX wieku na świecie:
1. Rewolucja przemysłowa, przejście od manufaktury do w pełni zmechanizowanego świata, co w konsekwencji doprowadziło do:
- zmniejszenia cen produktów
- powstały liczne zakłady przemysłowe,
- szybko produkowano towary,
- ogólna popularność towarów.
2. Liczne wynalazki i osiągnięcia w różnych dziedzinach:
- wykorzystanie energii elektrycznej,
- wynaleziono telefon (G. Bell), po telefonie było radio. Guglielmo Marconi w roku 1901 zrealizował pierwsze transatlantyckie połączenie bez drutu między Kornwalią w Wielkie Brytanii, a Nową Fundlandią w Kanadzie,
- Arwright wynalazł maszynę tkacką,
- T. Edison wynalazł fonograf,
- powstały pierwsze linie kolejowa, pierwsze lokomotywy,
- Bottcher zapoczątkował wyrób porcelany,
- środkiem transportu stał się też statek parowy,
- Diesel wynalazł silnik,
- otwarto kanał sueski,
- Franklin skonstruował piorunochron,
- ropa naftowa znalazła zastosowanie w benzynowym silniku,
- Montgolfier uniósł się w powietrze balonem, dając początek aeronautyce,
- w powietrze uniósł się pierwszy samolot braci Wrigtów, co nastąpiło 17 grudnia 1903 roku, Orville Wright przeleciał na nim około 40 metrów i wykonał sterowany zwrot. A wzniósł się w powietrze w Kitty Hawk, w Północnej Karolinie.
3. Chłopi otrzymali ziemie na własność.
4. Wieś - rynkiem zbytu.
5. Rewolucja rolnicza i jej konsekwencje:
- maszyny rolnicze n wysokim poziomie mechanizacji,
- wykorzystanie sztucznych nawozów do użyźniania gleby,
- melioracje,
- płodozmian w zastosowaniu.
6. Zmniejszenie liczby rolników ze względu ma mechanizację maszyn rolnych.
7. Fabryki coraz częściej zastępowały małe warsztaty, zatrudniające poniżej dziesięciu robotników. Na początku XX w. w miastach Europy (powyżej 100 tysięcy mieszkańców) 2/3 zatrudnionych pracowało w przemyśle.
Przemiany społeczne w XIX i XX wieku na świecie:
1. Społeczeństwo podzieliło się na różne stany, ze względu na pochodzenie:
- przedsiębiorcy, przemysłowcy, handlowcy i bankowcy to burżuazja,
- właściciele małych sklepików oraz drobnych przedsiębiorstw to drobnomieszczaństwo,
- proletariusze to robotnicy,
- ziemiaństwo to właściciele dóbr majątkowych.
2. Na wsi również zróżnicował się poziom zamożności:
- bogatsi posiadali ziemię,
- tzw. średniozamożni,
- bezrolni.
3. Sytuacja robotników w nowej hierarchii społecznej:
- wyzysk,
- pozbawienie praw,
- od właściciela zależało, jak długo robotnik miał pracować w ciągu dnia,
- żadnych świadczeń ubezpieczeniowych,
- bardzo niskie dochody.
4. Teoria Karola Marksa i Fryderyka Engelsa o zniesieniu własności prywatnej. Zwolenników tej teorii nazywamy socjalistami, socjaldemokratami lub komunistami. Poglądy Marksa i Engelsa możemy nazwać marksizmem, który składał się filozofii, ekonomii politycznej i teorii socjalizmu naukowego (komunizmu)Mars z Engelsem byli zdecydowanymi przeciwnikami idealizmu, a zwolennikami materializmu. Według nich teoria
wszechstronnie rozwiniętej osobowości składała się z elementów: wychowania umysłowego, wychowania fizycznego, moralnego, politycznego i estetycznego. Poglądy ich oznaczały powstanie naukowej pedagogiki proletariatu.
5. Powstały liczne partie polityczne, związki zawodowe, które miały na celu polepszyć byt robotników, powstała najpierw I, nast. II Międzynarodówka, wyniku których wywalczono:
- ośmiogodzinny czas pracy,
- zminimalizowano zatrudnienie dzieci oraz kobiet,
- zaczęto przyznawać ubezpieczenia.
6. Rola kobiety w społeczeństwie XIX wiecznym i na początku XX wieku:
- kobieta nie mogła studiować na uniwersytecie,
- kobieta nie mogła pełnić wysokich funkcji w społeczeństwie.
7. Zrodził się feminizm. We Francji feministki dbały o swe interesy pod nazwą pod nazwą sufrażystek. Walczyły o równouprawnienie, możliwość brania udziału w głosowaniach. Prawo do głosu kobiety uzyskały po I wojnie światowej, różnie to wyglądało w różnych krajach. Niemniej jednak uprawnienie jest zasługą pań Pankhurst, które walcząc o swe prawa, prawa kobiet wielokrotnie trafiały do więzienia, to one w 1903 r. dały początek temu ruchowi w Anglii.
8. Nastąpił rozkwit sztuki i kultury. Rozwinął się klasycyzm, realizm, a także impresjonizm oraz romantyzm.
9. Nastąpił rozwój drukarstwa, dzięki czemu rożne książki, czy gazety stały się dostępne.
10. Walka z analfabetyzmem, dzięki budowie nowych szkół.
11. W różnych dziedzinach życia nastąpił wyraźny rozkwit. Oto przykłady:
- teoria ewolucji małp Darwina,
- psychoanaliza Zygmunta Freuda, według niego sen wyraża niepokoje i pragnienie, których na jawie nie jesteśmy świadomi,
- odkrycie szczepionki przeciw wściekliźnie przez Ludwika Pasteura,
- Maria Curie-Skłodowska odkryła pierwiastki radioaktywne: rad i polon,
- powstaje powieść Marcela Prousta pt. "W poszukiwaniu straconego czasu", Proust to jeden z największych prozaików stulecia, z pochodzenia Francuz,
- wynaleziono nowy lek, aspirynę, została ona wprowadzona w Rzeszy w 1899 roku i wkrótce rozprzestrzeniła się w całej Europie.
12. Poprawa warunków bytowych:
- dzięki elektryczności powstają metra,
- kanalizacja wodna,
- urozmaicenie diety, dbanie o zdrowie fizyczne poprzez zdrowsze odżywianie się.
13. Rozwój uniwersytetów w Europie z początkiem XX wieku.
14. Konflikty między państwami, walka o rynek zbytu.
15. Sytuacja europejska:
- chęć odzyskania Alzacji i Lotaryngii przez Francję,
- Rosja zamierzała umocnić wpływy na Bałkanach,
- Rosja chciała opanować cieśninę Bosfor i Dardanele, które były w posiadaniu Turcji,
- również Austro-Węgry chciały umocnić wpływy na Bałkanach,
16. W XIX i XX wieku zawarte zostały różne przymierza:
- trójprzymierze Niemiec, Austro-Węgier i Włoch,
- trójporozumienie Rosji, Anglii i Francji, były to tzw. Ententy.
17. Spór o Maroko.
18. Niestabilna sytuacja na Bałkanach na początku XX wieku.
19. Przywódcy polityczni: wzrost klasy robotniczej zaowocował pojawieniem się nowych liderów. Wśród zatrudnionych byli bardzo często rzemieślnicy, lepiej przygotowani do pracy, bardziej pewni siebie niż robotnicy, którzy przychodzili z rolnictwa.