Listy o tolerancji

John Locke

Geneza i gatunek utworu

Geneza „Listów o tolerancji”

John Locke napisał pierwszy „List o tolerancji” (Epistola de Tolerantia) w 1685 roku, gdy przebywał na emigracji w Holandii. Jego motywacją była zarówno osobista, jak i polityczna sytuacja w Anglii oraz w Europie.

  1. Prześladowania religijne w Anglii
    • W drugiej połowie XVII wieku Anglia przeżywała napięcia religijne między anglikanami, katolikami i różnymi grupami protestanckimi (np. purytanami, kwakrami, prezbiterianami).
    • Król Jakub II (katolik) dążył do przywrócenia większej roli katolicyzmu, co budziło sprzeciw protestanckiej większości (zaburzało to prawa naturalne). 
    • Władza używała religii jako narzędzia kontroli społecznej, a osoby o odmiennych przekonaniach narażone były na represje (nie szanowano nawet prawa do życia).
  2. Edyt nantejski i sytuacja we Francji
    • W 1685 roku Ludwik XIV odwołał Edykt nantejski (1598), który gwarantował wolność religijną hugenotom (francuskim protestantom).
    • To posunięcie doprowadziło do masowej emigracji hugenotów oraz wzbudziło obawy przed religijnym absolutyzmem we Francji.
    • Locke dostrzegał w tym przykład opresyjnej polityki (w porządku moralnym i etycznym) i chciał zapobiec podobnym praktykom w Anglii. Postulował, by zasady wolności religijnej znalazły wyraz w prawodawstwie. 
  3. Własne doświadczenia i filozofia polityczna
    • Locke, związany z liberalnym środowiskiem whigów i hrabią Shaftesbury, był zwolennikiem rządów prawa oraz ograniczonej władzy monarchy, tak w porządku prawnym i historycznym. 
    • Jego wcześniejsze zainteresowania teorią umowy społecznej i praw naturalnych skłaniały go do przekonania, że religia powinna być sprawą prywatną, a państwo nie powinno w nią ingerować.

List ten, napisany po łacinie, został opublikowany anonimowo w 1689 roku w Holandii. W kolejnych latach Locke napisał jeszcze trzy dalsze listy w języku angielskim, w których rozwijał swoje argumenty.

Gatunek „Listów o tolerancji”

„List o tolerancji” należy do gatunku traktatu filozoficznego i eseju politycznego, a jednocześnie przyjmuje formę listu.

  1. Traktat filozoficzny
    • Praca Locke’a ma charakter systematycznego wywodu filozoficznego, w którym autor argumentuje na rzecz religijnej tolerancji. Piętnowana jest hipokryzja religijna, przemoc w imię religii, sojusz państwa i religii. 
    • Odwołuje się do racjonalnych przesłanek, odróżniając rolę władzy świeckiej od duchowej. Podchodzi do prawa do wyznania tak, jak do prawa do własności. 
  2. Esej polityczny
    • Locke nie tylko analizuje koncepcję tolerancji, ale także odnosi ją do konkretnego kontekstu politycznego.
    • Dąży do zmiany istniejącej praktyki prawnej, podkreślając konieczność rozdziału kościoła od państwa.
  3. List jako konwencja literacka
    • Tekst przyjmuje formę listu skierowanego do anonimowego adresata.
    • Styl jest mniej formalny niż w klasycznych traktatach filozoficznych, co czyni argumentację przystępną i perswazyjną.

„Listy o tolerancji” można więc umiejscowić na pograniczu filozofii, polityki i publicystyki, a ich wpływ widoczny jest w późniejszych koncepcjach wolności sumienia i sekularyzacji państwa.

Potrzebujesz pomocy?

Oświecenie (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.