Emil Zola

Streszczenie krótkie

„Nana” Emila Zoli rozpoczyna się w 1867 roku w Paryżu. Nana Coupeau, młoda kobieta z niższych warstw społecznych, debiutuje jako aktorka w Teatrze Variétés w spektaklu „Jasnowłosa Wenus”. Mimo braku talentu aktorskiego, jej uroda i zmysłowość przyciągają uwagę widowni. Kobieta odnosi tak sukces teatralny, jak i pozorny sukces społeczny. Nana szybko zdobywa popularność i staje się obiektem fascynacji wielu mężczyzn z wyższych sfer. Dziewczyna wykorzystuje tę okazję, aby zadbać o poprawę swojej sytuacji ekonomicznej, a także wykupić syna Ludwisia od mamki.

Nana wkracza w świat paryskiej elity, gdzie jej urok osobisty i manipulacyjne zdolności pozwalają jej zdobywać bogatych i wpływowych kochanków. Jej kochankiem szybko zostaje Steiner, bankier, który jest gotów wydać fortunę na utrzymanie jej kaprysów. Zainteresowany nią jest także Fauchery, dziennikarz i dramaturg, który zauroczony Naną, widzi w niej zarówno femme fatale, jak i ofiarę swojego własnego sukcesu. Nieco dłużej Nana uwodzi hrabiego Muffata, który początkowo jest moralnym człowiekiem, ale stopniowo traci swoje zasady pod wpływem Nany. Muffat zakochuje się w niej obsesyjnie i staje się jej głównym sponsorem, finansując jej luksusowy styl życia, mimo że Nana zdradza hrabiego niejednokrotnie. Zafascynowany Naną jest także młody Jerzy Hugon, który w wiejskiej posiadłości swojej matki nawiązuje romans z Naną. Kobieta za wszelką cenę stara się go przerwać. Okazję wykorzystuje więc Muffat, który dzięki temu na kilka miesięcy zostaje kochankiem Nany. W tym czasie jego żona (dotychczas bardzo pobożna kobieta i wierna partnerka) wchodzi w romans z Faucherym. Nana informuje hrabiego zdradzie żony, a sama wiąże się z Fontantem. To aktor, z którym Nana ma burzliwy związek pełen przemocy i napięć. Fontan traktuje Nanę brutalnie, co prowadzi do jej dalszego upadku. Dziewczyna traci właściwie wszystko, musi wrócić na ulicę. W końcu Fontan wiąże się z inną aktorką, co kończy jego związek z Naną.

Kobieta się jednak nie poddaje, nadal wykorzystuje swoją urodę i seksualność, aby manipulować mężczyznami i zdobywać wpływy. Dzięki umiejętności wykorzystywania mężczyzn wraca do teatru, wiąże się jeszcze raz z Muffatem, który kupuje jej bogaty pałac. Dziewczyna przysięga mu wierność, której dotrzymuje tylko na początku, potem wraca do przyjmowania w sypialni swoich danych „przyjaciół”. Jej życie staje się jednym wielkim skandalem, co jeszcze bardziej przyciąga uwagę społeczeństwa. Nana odrzuca tradycyjne wartości i żyje według własnych zasad. Symbolizm Nany odsyła dekadencji i moralnego upadku epoki Drugiego Cesarstwa. Mimo że kobieta osiąga pozorny sukces społeczny, życie Nany zaczyna się rozpadać. Jej kochankowie tracą swoje fortuny, a ona sama popada w długi. Luksusowy styl życia, który prowadzi, staje się coraz trudniejszy do utrzymania. Relacje z mężczyznami zaczynają się rozpadać. Nana staje się coraz bardziej zdesperowana.

Kobieta doprowadza w końcu do upadku wielu mężczyzn z nią związanych. Jerzy, którego oświadczyny odrzuca, wbija sobie na jej oczach nożyczki w pierś i po kilku tygodniach umiera. Jego brat Filip trafia do więzienia za to, że ukradł z kasy pułku 12 000 franków, które przekazał Nanie. Bankrutami zostają Steiner i la Faloise, wiele pieniędzy na Nanę tracą oczywiście Muffat, a także Fauchery. Kobieta w końcu sprzedaje cały majątek i wyjeżdża. Nikt nie wie, co do końca się z nią dzieje. Najprawdopodobniejsza okazuje się historia związku Nany z pewnym Rosjaninem. Nagle Nana wraca do Paryża. Udaje się natychmiast do syna Ludwisia, który jest chory na ospę. Syn umiera. Jest to dla Nany ogromny cios. Wkrótce potem sama Nana zaczyna chorować: ospa, która zabiła jej syna, teraz atakuje ją samą.

Powieść kończy się tragiczną śmiercią Nany, w której towarzyszą jej kobiety, a dawni kochankowie z obawy przed ospą nie chcą nawet wejść do budynku, gdzie kona kobieta. Jej śmierć jest symboliczna. Odzwierciedla upadek Drugiego Cesarstwa, które również zmierza ku swojemu końcowi. W ostatnich scenach, gdy Nana umiera, na ulicach Paryża słychać odgłosy mobilizacji wojsk, przygotowujących się do wojny francusko-pruskiej. To podkreśla zbliżający się kres epoki i dekadencji, którą symbolizowała Nana.

Potrzebujesz pomocy?

Pozytywizm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.