Przejdź na stronę główną Interia.pl
Emil Zola

Charakterystyka bohaterów

Nana

Nana to 18-letnia kobieta, aktorka, pochodząca z biednej, pijackiej rodziny. Braki talentu rekompensuje wdziękami, którymi oczarowuje bogatych mężczyzn. Jest bardzo ładna, pulchna, ma piękne rude włosy. Dzięki debiutowi w Jasnowłosej Wenus, a zwłaszcza poprzez wystąpienie niemal nago w trzecim akcie tego przedstawienia, Nana zaczęła się liczyć wśród bywalców salonów, choć kilku z nich spotkało się z nią już wcześniej w jednym z tanich barów, w których prostytutki zwykły werbować swą klientelę. Publiczne wystąpienie w negliżu oraz scena, w której Nana paraduje niemal nago przed grupą mężczyzn gromadzących się w jej garderobie, od samego początku ukazują jej prawdziwe oblicze kobiety zdeprawowanej, ale także świadomej wartości swego ciała. Jest prostytutka doprowadzającą do ruiny wszystkich swoich kochanków: Steinera, Muffata, braci Hugonów, Vandeurvesa. Nana jest postacią nietuzinkową. Jej charakter pełen jest sprzecznych cech, zaś jej życie to ciągła huśtawka pomiędzy nastrojami. W jej umyśle splatają się marzenia o życiu w luksusie oraz prostej egzystencji na wsi, z dala od tłumów i rzeczy otaczających ją mężczyzn. Zamiłowanie do pięknych rzeczy kłóci się z jej przypominającą obsesję potrzebą ich destrukcji. Pochodzi z rodziny pijackiej, co determinuje jej dalsze życie. Złe geny Nany objawiają się na wiele sposobów, m. in. w ciągłej zmianie partnerów, obcowaniu z wieloma mężczyznami naraz, stosunkach lesbijskich z Satin, co według autora tekstu sprowadza się do braku kręgosłupa moralnego. Bohaterka w swym życiu wielokrotnie znajdowała się w sytuacji, gdy los zmuszał ją do monogamii, jednak status ten nigdy nie trwał zbyt długo, zupełnie jakby obcowanie tylko z jednym mężczyzną naraz było ponad jej siły.

Hrabia Muffat de Beuville

Jest to bogaty, starszy mężczyzna. Rodzina Muffatów należała do kręgu najznamienitszych rodów Paryża. Muffat dorastając otrzymał staranne, religijne wychowanie. Jego skromne (biorąc pod uwagę posiadany majątek) życie uległo zmianie w dniu, gdy razem z księciem Szkocji, w przerwie pomiędzy aktami Jasnowłosej Wenus odwiedził garderobę Nany.

Fascynacja Naną, wspomagana przez tłumione latami pożądanie, doprowadziła do rozwinięcia się w duszy Muffata uczucia, które zgodnie z jego dotychczasowymi poglądami musiało uchodzić za grzeszne. Potrzeba cielesnego obcowania z tą kobietą była w nim jednak na tyle silna, że nic nie mogło go powstrzymać przed zaangażowaniem się w związek z nią. Żyjąc u boku Nany, hrabia stopniowo rujnował swój majątek. Muffat z biegiem czasu pozbywał się posiadłości odziedziczonych po przodkach. Wszystko to miało zapewnić mu Nanę na wyłączność, jednak szybko okazało się, że osoba, z którą się związał nie jest w stanie dochować mu wierności. Pomimo to Muffat nie rezygnował z jej towarzystwa.

Obcowanie z Naną dość szybko stało się dla niego nałogiem, z którego nie mógł zrezygnować. Z osoby silnej i stanowczej, w obecności kochanki, hrabia przekształcał się w postać słabą i podległą jej każdemu kaprysowi. Chcąc zachować możliwość przebywania z nią, musiał godzić się na każdą jej zdradę, zaś związek Nany z Satin zmuszony był traktować jak coś najzwyklejszego w świecie.

Świadomość okropieństwa popełnianego grzechu, a zarazem niemożność wyzwolenia się z sideł Nany, czynią z Muffata postać tragiczną. Do samego końca powieści hrabia nieustannie trwa w swej chorobliwej miłości do prostytutki.

Fauchery

Fauchery jest publicystą paryskiego dziennika Figaro. Dzięki jego tekstom Nana zdobywa swą wielką popularność oraz staje się przedmiotem plotek całego miasta.

Fauchery jest dorobkiewiczem, który utrzymuje się z pisania sztuk teatralnych oraz z pracy dziennikarza. Jego życie upływa zarówno w domach najznamienitszych rodzin Paryża, jak i w podrzędnych knajpkach i domach publicznych. W takim właśnie miejscu widział po raz pierwszy Nanę, nim jeszcze zyskała rozgłos jako gwiazda teatralna.

Fauchery jest kochankiem Nany, Róży Mignon oraz hrabiny Muffat. Jego związek z Sabiną Muffat jest jednym z czynników, które prowadzą do ruiny majątku tej rodziny. Wydaje się też, że kochanek pani Muffat działa na hrabinę w ten sam sposób, w jaki na jej męża działa Nana.

Hrabia Ksawery de Vandeuvres

Kochanek Nany. Ostatni potomek znamienitego rodu Vandeuvresów. Bogacz, który z uporem trwoni majątek na kobiety, zabawę i prowadzone przez siebie stajnie koni wyścigowych. Pod koniec powieści Vandeuvres jest kompletnym bankrutem. Ostatnią szansą, na którą może liczyć jest wygrana koni z jego stajni w wyścigach o Grand Prix de Paris. Dzięki oszustwu udaje mu się osiągnąć ten cel, jednak gdy prawda wychodzi na jaw, Vandeuvres podpala swoje stajnie i ginie w płomieniach.

Jerzy Hugon

Jerzy jest młodym chłopcem, uczniem gimnazjum, wyglądającym jak cherubinek. Jasne, kręcone włosy okalają niewinną twarz, która bardziej przypomina twarz dziecka niż dorastającego chłopca. Zobaczył Nanę po raz pierwszy podczas premiery Jasnowłosej Wenus, oczarowany, zakochał się w niej bez pamięci. Wciąż szuka okazji do spotkania kobiety, udaje mu się to, gdy przebywa w Fondettes, skąd udaje się potajemnie do Mignotte - posiadłości Nany. Spędza z nią niemal każdą noc, jego uczucie rośnie. Nana też wydaje się być w chłopcu zakochana, choć Jerzy bardziej ją rozczula i bawi, niż powoduje poważne uczucia. Jej stosunek do chłopca jest podobny do relacji z synkiem Ludwisiem, bawi się nim, zabija nudę.

Romans kończy się, gdy matka chłopca przez przypadek widzi go w jednym powozie z Naną podczas wycieczki i odkrywa, że Jerzy kłamał, wcale nie kładł się spać wcześnie z powodu bólu głowy. Uciekał do Nany co noc.

Jerzy jest jedną z najtragiczniejszych postaci w powieści. Bez pamięci zakochany w Nanie, rozpacza widząc, jaka zażyłość łączy ją z jego bratem, Filipem. Gdy dowiaduje się o oświadczynach Filipa, przychodzi do Nany, a będąc przez nią wykpionym po swoich z kolei oświadczynach, przebija sobie pierś nożyczkami. Chłopiec po kilku tygodniach umiera.

Fontan

To nadzwyczaj niesympatyczna postać. Jest aktorem komediowym w teatrze Variétés, gra w Jasnowłosej Wenus razem z Naną. Jest brzydki, głośny, niewychowany, wręcz chamski. Niewybredne poczucie humoru i lekceważący stosunek do kobiet prezentuje w każdej możliwej chwili. Wiąże się z Naną, która prawdziwie się w nim zakochała. Kobieta zrywa dla niego wszystkie kontakty, zamyka się na otoczenie. Kochankowie urządzają wspólnie niewielkie mieszkanie, łączą skromne majątki i próbują żyć razem. Początkowa sielanka szybko przeradza się w istne piekło. Fontan coraz gorzej traktuje Nanę, jest niesłychanie skąpy, zabiera kobiecie wszystkie pieniądze zmuszając ją do nierządu. Dotkliwie ją bije, czemu kobieta się nie sprzeciwia. Jest ślepo zakochana, mimo coraz liczniejszych sińców. Pozwala się poniżać i upadlać. Pewnego dnia Fontan nie wpuszcza jej do domu, będąc z inną kobietą. Nana zostaje wyrzucona na bruk.

Małżeństwo Mignonów

Róża Mignon oraz jej mąż to uosobienie najdalej idącego permisywizmu (tolerancja dla zachowań sprzecznych z normami obyczajowymi i moralnymi) i zobojętnienia na obowiązujące normy moralne.

Róża, aktorka teatru Variétés, formalnie będąc żoną Mignona, mieszkając z nim i dzieląc rodzinną kasę, otwarcie przyjmuje w swym domu kochanków. Wpierw jest to bankier Steiner, później hrabia Muffat, na końcu zaś dziennikarz Fauchery.

Mignon, choć publicznie tytułuje się mężem Róży, w rzeczywistości jest stręczycielem, który utrzymuje się z dbania o jej interesy w teatrze i o aspekty finansowe jej związków z innymi mężczyznami.

Bankier Steiner

Człowiek interesu, który ma słabość do pięknych kobiet. Najpierw kochanek Róży Mignon, potem Nany. Dwukrotnie doprowadzony przez Nanę do bankructwa, nie poddaje się i wciąż ponawia wysiłki w celu zgromadzenia nowej fortuny, którą mógłby ofiarować w zamian za możliwość przebywania u boku gwiazdy Jasnowłosej Wenus.

Hektor de la Faloise

Kuzyn Fauchery'ego, jeden z kochanków Nany. Odziedziczył wielką fortunę, którą w całości roztrwonił na zachcianki głównej bohaterki. Jako bankrut wrócił na prowincję, skąd wcześniej przybył do Paryża.

Satin

Satin to przyjaciółka z dzieciństwa Nany. Obie, już jako młode dziewczęta, doświadczyły na własnej skórze biedy i przekonały się co to znaczy zepsucie. Jako dorosła kobieta Satin, podobnie jak Nana, żyła z pieniędzy ofiarowanych jej przez mężczyzn, ale łączyły ją również zażyłe stosunki z panią Robert.

Gdy Nana zamieszkała w pałacu przy ulicy Villiers, Satin stała się jej współlokatorką i kochanką. Mimo możliwości życia w luksusie, którą ofiarowywała jej Nana, Satin często uciekała od niej, tęskniąc za życiem na ulicy. Egzystencję wśród osób bogatych Satin traktowała jako niemiły przymus i gdy tylko mogła, rezygnowała z niego.

Filip Hugon

Starszy brat Jerzego. Poznaje Nanę, gdy matka, zrozpaczona uczuciem młodszego syna, wysyła go do kokoty, w celu sprowadzenia brata do domu i raz na zawsze zakończenia tej znajomości. Ulega jednak wdziękom Nany, przekonuje jednocześnie matkę co do uczciwości kobiety. Odwiedza ją coraz częściej, stając się jej kochankiem i przyjacielem rodziny. Sypia z Naną i w końcu się w niej zakochuje. Kobieta traktuje go instrumentalnie, wyciąga z niego coraz większe sumy pieniędzy. Zrozpaczony kradnie 12 tys. franków, za co zostaje zaaresztowany i wtrącony do więzienia.

Zoè

Służąca Nany. Czuwa nie tylko nad jej gospodarstwem domowym, ale także pilnuje interesów swojej pani. O poziomie tych usług świadczy fakt, że wiele osób (w tym Róża Mignon) usilnie stara się zachęcić ją do porzucenia Nany. Zoè trwa przy niej tak długo, aż dzięki kradzieży i hojności swej pani, dorabia się wystarczających funduszy, by przejąć interes po Triconie i samodzielnie prowadzić dom publiczny. Jest kobietą mądrą i wyrachowaną. Zna swoją panią, potrafi przewidzieć, jak potoczą się jej losy i że może zrobić na tej służbie osobisty interes.

Potrzebujesz pomocy?

Pozytywizm (Język polski)

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A. Sabak, D. Stopka, A. Szóstak, D. Pietrzyk, A. Popławska
redaktorzy: Agnieszka Nawrot, Anna Grzesik
korektorzy: Ludmiła Piątkowska, Paweł Habat

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.

Polityka Cookies. Prywatność. Copyright: INTERIA.PL 1999-2020 Wszystkie prawa zastrzeżone.