Antoni Libera

Geneza i gatunek utworu

W przypadku „Madame” Antoniego Libery geneza utworu jest bardzo ważna. Utwór został bowiem zgłoszony do konkursu na powieść lub zbiór opowiadań, które ogłosiło w 1998 roku wydawnictwo Znak. W jury tego konkursu zasiadła między innymi (już!) Olga Tokarczuk, a także Paweł Huelle, przewodniczącym był Jan Błoński. Libera miał wtedy jedynie 34 lata. Był już jednak znany jako ekspert od twórczości Samuela Becketta,  a także inscenizator jego twórczości. To właśnie Libera przetłumaczył na język polski wszystkie jego dramaty, a także część prozy i wierszy. Realizacje teatralne przygotowywał nie tylko w Polsce, lecz także Londynie, Nowym Jorku czy Melbourne. Ważne jest także to, że cały czas był z Beckettem w bezpośrednim kontakcie.

„Madame” była jednak jego debiutem powieściowym. Stanowiła także rodzaj autobiografii, ponieważ pod postacią narratora można było dostrzec wiele rysów samego Libery. Pisarz, co prawda zaprzeczył, że „Madame” jest prozą autobiograficzną, natomiast nie ulega wątpliwości, że koloryt jego młodości, rzeczywistość polityczną i obyczajową tamtych czasów oddał wprost doskonale. Powieść to mieszanka realnych historii i czystej fikcji. Losy ojca „Madame” to na przykład powtórzenie historii pisarza, który był znajomym rodziców Libery.

W powieści wiele jest historii inspirowanych życiem lub doświadczeniami samego Libery. Chodzi między innymi o praktyki, które odbył on w swoim dawnym liceum, kiedy już studiował na UW. Poznał wtedy bardzo zdolnego ucznia i to właśnie podczas rozmowy z nim dowiedział się, że wokół historii nauki praktykanta zbudowano niemałą legendę. Ta wiedza uświadomiła pisarzowi, że człowiek żyjący w tak szarej rzeczywistości, jaką były lata 60-80. XX wieku w Polsce, ma naturalną tendencję do budowania sobie mitów, wyjątkowych postaci i ubarwiania rzeczywistości, w jakiej żyje. To koloryzowanie rzeczywistości stało się dla Libery zrozumiałe. Jego własne losy urosły do jakiegoś pokoleniowego wręcz mitu, którego stworzenie było najpierw szokiem dla pisarza, następnie okazało się wynikiem mechanizmu charakterystycznego dla całego pokolenia, w którym przyszło mu wzrastać. 

„Madame” Antoniego Libery szybko została uznana za istotne wydarzenie w świecie polskiej literatury. Nadal jest książką bardzo istotną, ważną zarówno dla pokolenia samego Libery, jak i kolejnych grup czytelników. O szybkim uznaniu powieści za istotną świadczy nominowanie jej do najważniejszej nagrody literackiej w Polsce, czyli Nike (1999). Książka została także nominowana do  IMPAC Dublin Literary Award (2002). Jest to także, obok książek Olgi Tokarczuk, jedna z najchętniej tłumaczonych na inne języki polskich książek. Obecnie ma już ponad 20 tłumaczeń.

„Madame” Antoniego Libery jest ważna nie tylko dlatego, że podejmuje temat życia w bardzo charakterystycznym dla polskiej historii momencie i perfekcyjnie portretuje kilka pokoleń Polaków (rodzice Madame, ona sama, narrator). Jest to także tekst, który przywraca wiarę w siłę tradycyjnych powieści. „Madame” jest bowiem powieścią, która spełnia reguły klasycznej opowieści:

  • Przedstawia losy głównych bohaterów – maturzysty i Madame, których otaczają inne postaci drugoplanowe i epizodyczne,
  • Prezentuje pewnego rodzaju panoramiczne spojrzenie na opisywaną rzeczywistość, stanowi opowieść nie tylko o pojedynczym bohaterze, lecz pewnym pokoleniu,
  • Bazuje na starciu dwóch perspektyw – opowiadającego i przeżywającego, a więc dorosłego bohatera, który wspomina swoją szkolną historię; te dwie perspektywy wzajemnie się przenikają, tworzą pewnego szczególnego rodzaju napięcie, uwypuklone przez przyjętą narrację pierwszoosobową.

Powieść składa się z 7 rozdziałów, a także wieńczącego całość postscriptum pisanego przez narratora już wyłącznie z perspektywy dorosłego człowieka. Kompozycja wydaje się neutralna, choć wiele osób chce jednak upatrywać w niej szczególnego rodzaju symbolikę. 7 ma być bowiem symbolem szczęścia, a także boskiego aktu kreacji. Istotne jest także połączenie „męskiej” 3 z „żeńską” 4. Ważną liczbą dla powieści jest także 35, kiedy to Madame wyjeżdża do Francji, a bohater pisze powieść. Oprócz symboliki liczb istotne są także szczególne motywy: gry na pianinie, gry w szachy, spacerów po górach. W Madame zastosowana została także polifonia, która jest charakterystycznym dla Dostojewskiego chwytem, rozpoznanym przez Michaiła Bachtina m.in. w kontekście „Zbrodni i kary”. Mimo pierwszoosobowej narracji powieść jest wielogłosowa. Wydaje się, że żaden z bohaterów nie ma tutaj ostatniego słowa i nie przyjmuje dominującej nad innymi perspektywy. Ważna jest również muzyczność powieści, oparta między innymi na motywie gry na pianinie, a także na powracających w prowadzonej przez narratora relacji refrenach.

 

Powieść „Madame” Antoniego Libery stanowi rodzaj bardzo wyrafinowanej gry językowej, kompozycyjnej, stylistycznej, jaką autor podejmuje z różnymi wzorcami powieści. Z pewnością „Madame” nawiązuje do schematu charakterystycznego dla „Bildungsroman”, a więc klasycznej opowieści o dojrzewaniu. Droga, którą przebywa bohater, jest jednak zupełnie odmienna od tej, którą najczęściej pokonują bohaterowie tego typu tekstów. „Madame” jest także grą z powieścią pikarejską, awanturniczą – całe śledztwo, jakiego podejmuje się narrator oraz późniejsze wykorzystanie zdobytych informacji do prowadzenia erudycyjnych dialogów z nauczycielką z jednej strony nawiązuje do tej tradycji, z drugiej – gra z nią. W końcu „Madame” uruchamia również kontekst, jaki dla tego utworu stanowi autobiografia. Tutaj po raz kolejny jednak nawiązania są niby oczywiste, a jednocześnie trudne do jednoznacznego odczytania. Mitologizacja bohatera, który sam siebie widzi jako bohatera, a jednocześnie pisząc, stwarza kolejną wersję swojej postaci. Czyni to dodatkowo z czasowego dystansu, utrudniając jednoznaczne rozstrzygnięcia.

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.