Wybory jest to sposób wybierania przedstawicieli spośród obywateli na stanowiska i urzędy publiczne w organach administracji państwowej (m.in. w wyborach samorządowych wyłanianie osób do rad oraz na wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast przez). Są one niezwykle istotnym elementem ustroju demokratycznego, wypełnianym dzięki następującym zasadom dotyczącym sposobu głosowania:
- Powszechności.
- Równości.
- Bezpośredniości.
- Tajności.
Prawo wyborcze dzielimy na:
1. Czynne prawo wyborcze, jest to prawo oddania swojego głosu w wyborach. W naszym kraju prawo to posiada każdy pełnoletni obywatelom, który nie został ubezwłasnowolniony lub też pozbawiony przez sąd praw publicznych albo praw wyborczych.
2. Bierne prawo wyborcze jest to możliwość bycia wybieranym na stanowisko lub urząd w organach przedstawicielskich np. tj. Sejm. W naszym kraju prawo to posiada każdy obywatel:
A) który cieszy się pełnią praw wyborczych i najpóźniej w dniu wyborów kończy dwadzieścia jeden lat - w przypadku wyborów do Sejmu.
B) który cieszy się pełnią praw wyborczych i najpóźniej w dniu wyborów kończy trzydzieści lat - dotyczy wyborów do Senatu.
C) który cieszy się pełnią praw wyborczych i najpóźniej w dniu wyborów kończy trzydzieści pięć lat - w przypadku wyborów prezydenckich.
Stowarzyszenie jest to zrzeszenie, charakteryzujące się następującymi cechami:
- dobrowolne
- samorządne
- trwałe
- non profit (cel nie zarobkowy działalności)
Prawo zakładania stowarzyszeń posiada każdy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, posiadający całkowitą zdolność do podejmowania czynności prawnych a także, który nie został pozbawiony wyrokiem sądu praw publicznych! Osoba prawna posiada możliwość bycia wyłącznie członkiem o charakterze wspierającym działalność stowarzyszenia.
W Polsce wyróżniamy następujące typy stowarzyszeń:
1. Stowarzyszenia zarejestrowane - czyli jednym słowem wpisane do odpowiedniego rejestru i mające osobowość prawną.
2. Stowarzyszenia zwykłe - czyli zrzeszenia będące uproszczoną, podstawową formą stowarzyszenia, tego typu podmiot nie ma osobowości prawnej.
Partia polityczna jest to: zorganizowana jak również społeczna zbiorowość celowa, dążąca do przejęcia władzy w danym państwie, dzięki obsadzaniu kluczowych stanowisk dla zarządzania państwem osobami, które podjęłyby się realizacji jej celów statutowych i programu politycznego. Przynależność do struktur ugrupowania politycznego jest z reguły dobrowolna [inaczej jest jednak m. in. w krajach, gdzie panuje system totalitarny]. Pełni ona podwójną funkcję:
1. Promuje za pośrednictwem swoich członków koncepcje polityczne jak również hasła oraz programy lansowane przez liderów partii do obywateli a także nakłania ich do podejmowania inicjatyw przyczyniających się do realizacji propagowanych koncepcji.
2. Zbiera w sobie postulaty społeczne jak również polityczne płynące od społeczeństwa i w oparciu o nie dochodzi do procesu opracowywania programów przez poszczególne partie.
W przypadku, gdy zaznacza się przewaga pierwszej z ról, to wtedy partia ma charakter przywódczy, natomiast jeśli jest odwrotnie, to wtedy ma charakter demokratyczny. Podczas podejmowania działań i opracowywaniu programu, ugrupowanie polityczne bierze pod uwagę różne doktryny oraz koncepcje polityczne. Bardzo często przybiera różne nazewnictwo, np.: stronnictwo lub unia czy też blok itd. Współczesne ugrupowania polityczne różnią się między sobą także w kwestiach charakteru i struktury organizacyjnej: funkcjonują, m. in.: partie komitetowe - realizujące cele jako komitet a także kadrowe i partie masowe.
Biorąc pod uwagę rodzaj partii, możemy wyróżnić: tzw. partie klasowe - robotnicze czy też chłopskie.
Przy kryterium ideologicznym: partie komunistyczne oraz socjalistyczne czy chociażby chrześcijańsko -demokratyczne itd.
Stosując kryterium rodzaju pełnionych funkcji w społeczeństwie, partie:
- rewolucyjne
- reformistyczne
- konserwatywne
- narodowe
Różnice między poszczególnymi rodzajami były bardzo wyraźne w okresie drugiej połowy XIX wieku i pierwszej połowy XX wieku, obecnie jednak ulegają systematycznemu zacieraniu.
Referendum oraz głosowanie ludowe są to instrumenty tzw. "demokracji bezpośredniej", ich zadaniem jest wyrażenie zdania w danej kwestii przez ogół obywateli, posiadających czynne prawo wyborcze! Referendum przybiera postać głosowania o charakterze powszechnym, podczas którego biorący udział wyrażają pozytywne albo negatywne zdanie na pytania zadane przez organ organizujący dane referendum.
Referenda dzieli się na:
Biorąc pod uwagę kryterium obowiązku przeprowadzenia: obligatoryjne oraz fakultatywne.
Biorąc pod uwagę kryterium znaczeniowe: wiążące oraz konsultatywne.
Biorąc pod uwagę zasięg terytorialny: ogólnokrajowe oraz lokalne.
Za przedmiot poddany pod głosowanie w referendum może zostać: decyzja o uchwaleniu danego aktu normatywnego [dotyczy to przede wszystkim: konstytucji jak również ustaw], podjęcie istotnej dla interesu państwa i obywateli decyzji władz albo wotum nieufności w stosunku do jakiejś osoby publicznej (czyli plebiscyt).
Na szczeblu międzynarodowym również jest możliwe zorganizowanie referendum, najczęściej dotyczy ono przynależności państwowo - terytorialnej danego obszaru. Biorą w nim udział osoby spełniające pewne kryteria - jednym z nich jest zamieszkiwanie tego obszaru.
Zgromadzenie:
1. W socjologii oznacza zbiór jednostek; które pozostają w określonym czasie we wzajemnych relacjach polegających na współobecności.
2. Reprezentowanie interesów danej społeczności m. in.: zgromadzenie narodowe.
3. W naszym kraju ustawa zasadnicza (Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku) w artykule pięćdziesiątym siódmym gwarantuje prawo do organizowania publicznych zgromadzeń w celu wyrażenia postawy (stanowiska) albo prowadzenia rokowań, obrad itd.
4. Określenie środowiska zakonnego.