Nie ma jednolitego dokumentu określającego prawa ucznia. 6 stycznia 2000 roku weszła w życie "Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka". Tematyki praw ucznia dotyka wiele ustaw i rozporządzeń ministra edukacji narodowej. W każdej szkole powinien istnieć samorząd uczniowski reprezentujący ogół uczniów danej szkoły działający na podstawie art. 55 Ustawy o systemie oświaty (Dz. U. nr 67 z 21 czerwca 1996 r.). Również w każdej szkole powinny być jasno określone prawa i obowiązki ucznia. W samej Ustawie, prawa i obowiązki, oprócz art. 55, są "porozrzucane" po różnych artykułach, a uczeń najczęściej zapoznaje się z nimi poprzez Statut Szkoły (o ile takowy istnieje) lub nie zapoznaje się z nimi w ogóle, przyjmując, że jego obowiązkiem jest chodzenie do szkoły, uczenie się, dostawanie ocen, zaś nauczyciel i tak zawsze ma rację.
Samorząd szkolny jest pierwszym przedstawicielem i obrońcą praw ucznia. Uczniowie szkół, w których nie zostały wypracowane formy samorządności muszą zwracać się bezpośrednio do wizytatorów pełniących funkcje rzeczników praw ucznia w Wojewódzkich Kuratoriach Oświaty
Prawa ucznia:
-
- Każdy uczeń ma prawo do wiedzy o przysługujących Ci prawach oraz środkach, jakie przysługują Ci w przypadku ich naruszania. Na władzach szkoły spoczywa więc obowiązek dostarczenia uczniom podstawowych informacji na ten temat, promowanie konwencji o prawach dziecka.
Prawo do nauki
-
- Każdy uczeń ma prawo do warunków do nauki dla każdego. Zgodnie z Konstytucją RP: "Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18. roku życia jest obowiązkowa. [...].
- Państwo zobowiązane jest do tego, aby nauczanie podstawowe było bezpłatne.
Wolność religii lub przekonań
-
- To możliwość uzewnętrzniania (lub nieujawnienia) przekonań religijnych i światopoglądowych.
- Chodzi też o równe traktowanie niezależnie od wyznawanej religii i światopoglądu i tolerancję wobec mniejszości religijnej, kulturowej oraz etnicznej.
Wolność wypowiedzi i wyrażania opinii
-
- To wolność posiadania i głoszenia bez przeszkód własnych poglądów na każdy temat i w dowolnej formie.
Wolność od przemocy fizycznej i psychicznej
-
- To zakaz stosowania jakichkolwiek form przemocy fizycznej (gwarancja nietykalności cielesnej) i nakaz poszanowania twojej godności (m.in. zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania, stosowania presji psychicznej).
- Z europejskiej konwencji wynika: Nikt nie może być poddany torturom ani nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu.
- Nie dotyczy to np. sytuacji wymierzenia klapsa przez rodzica, jeżeli mieści się to w granicach tzw. dopuszczalnego karcenia i nie ma znamion bicia czy znęcania się (takie zachowania zagrożone są sankcjami przewidzianymi w kodeksie karnym).
Prawo do ochrony prywatności
-
- uczeń ma prawo do tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego.
Prawo do ochrony zdrowia
Generalnie chodzi o higieniczne warunki nauki.
-
- Masz prawo do odpoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy.
Prawo do odpowiedniego standardu życia
-
- Jeżeli uczeń jest w trudnej sytuacji materialnej, masz prawo do otrzymywania pomocy materialnej.
Prawa proceduralne
-
- To możliwość dochodzenia swoich praw, czyli m.in. możliwość obrony.
Obowiązki ucznia
I. Zachowania się na terenie szkoły i poza nią w sposób odpowiedzialny:
- postępować zgodnie z regulaminem szkoły - dbać o honor, dobre imię i poszanowanie tradycji,
- odnosić zachowania własne i cudze do znanego mu i szanowanego przezeń systemu wartości domu rodzinnego a także naszego kręgu kulturowego,
- w przypadku gdy zdarzy mu się niewłaściwie zachować potrafi przyznać się do popełnienia błędu i poddać to zachowanie krytycznej refleksji,
- dba o wygląd, higienę osobistą i zdrowie unikając zagrożeń związanych z uzależnieniami,
- chętnie współpracuje z innymi na terenie klasy, szkoły i poza nią realizując wspólne zadania.
II. Rzetelnie poszerzać swoją wiedzę i umiejętności poprzez:
- uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych organizowanych przez szkołę,
- otwarcie na otaczający go świat i korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
- poszukiwanie nowych obszarów dla swej aktywności oraz sposobów rozwiązywania problemów a nawet wyzwań, które pozwoliłyby mu sprawdzić się w oczach własnych,
- stawianie sobie celów wymagających pomysłowości i konsekwencji w działaniu,
- podejmowanie właściwych decyzji.
III. Postępować w sposób uczciwy, prawy, prawdomówny:
- doceniać zaufanie w kontaktach z ludźmi i starać się na nie zasłużyć,
- rozumieć złożoność zasad lojalności wobec różnych osób i grup a w przypadkach konfliktowych wybierać drogę szczerości i prawdomówności,
- umiejętnie rozróżniać osoby godne i niegodne zaufania.
IV. Przestrzegać zasad kultury i współżycia społecznego:
- szanować mienie szkoły i mienie wszystkich osób w niej przebywających,
- ze zrozumieniem traktować różnice wynikające z niejednakowych możliwości, motywacji i odmienności kulturowej ludzi,
- słuchać opinii innych i cierpliwie poszukiwać rozwiązań do przyjęcia dla różnych stron,
- korzystać właściwie z dóbr kultury, środowiska przyrodniczego,
- szanować tradycje, symbole narodowe i religijne własne i cudze.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku (Dz. U. Nr 62, poz. 624), propozycja obowiązków ucznia.
Komentarze (0)