Samoobrona została utworzona, dzięki zjednoczeniu rolniczych związków zawodowy, składających się z licznych "kółek" rolniczych. Początek jej istnienia to rok 1991 a jej "ojcami" byli rolnicy posiadający spore zobowiązania finansowe. Przewodniczącym partii od 1991 roku nieprzerwanie aż do dziś jest oczywiście Andrzej Lepper.

Krótki rys ideologiczny partii:

Samoobrona to organizacja o charakterze społeczno - zawodowo - politycznym należąca do obozu ludowo - narodowego, którego priorytetowym założeniem jest zmierzanie w stronę rewolucji ekonomiczno - gospodarczej państwa jak również rewolucji moralnej polskich obywateli.

1. Samoobrona chce wylansować swój własny "styl" rozwoju na płaszczyźnie społeczno - gospodarczej, stawiając najwyżej w hierarchii następujące kwestie:

- Zapewnienie minimum socjalnego, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania człowieka jak również odtworzenie (jak dobrze wiemy złudnego) poczucia pewnej i stabilnej przyszłości.

- Powrót do korzeni "zatraconych" koncepcji głoszonych przez naukę chrześcijańską oraz nauki humanistyczne a także bunt wobec "wartości satanistycznych", jak uważają członkowie tego ugrupowania należą do nich m.in.: pogoń za pieniędzmi, pomnażaniem bogactw, gromadzeniem wszelkich dóbr materialnych o znacznej wartości, "wyścig szczurów", ogólnie panującą modą na konsumpcjonizm, ekspansję komercji, brakiem szacunku w stosunku do słabych jednostek oraz nieograniczone i niekontrolowane rozprzestrzenianie się przejawów zła.

- Tworzenie porządku oraz harmonii w układach człowieka i środowiska naturalnego, polegającym na promowaniu korzyści płynących z ekologii, w tym również tzw. "ekologii ludzkiej" (czyli zasad jedności oraz zgodności w społeczeństwie jak również "oczyszczanie" zmierzające do eliminacji zjawisk patologicznych obecnych w różnych środowiskach społecznych.

2. Kompilacja ekonomii z etyką, odejście od kapitalizmu i gospodarki wolnorynkowej określanych przez działaczy tej partii mianem "dzikich".

3. Wprowadzenie w życie potężnego planu odnowy gospodarczej Rzeczpospolitej Polskiej, zakładającego przede wszystkim rozwój: budownictwa mieszkaniowego, małych i średnich przedsiębiorców, rolnictwa, handlu wraz z przemysłem oraz rozwikłaniu problemów tj.: bezrobocie a także ubóstwo.

4. Rozwiązanie problemu "rozdętej" biurokracji obecnej od dawna w organach administracji rządowej oraz samorządowej a także dążenie do równości społecznej, wyrażającej się w niewielkich różnicach wielkości pensji i tym samym podobnym poziomem dochodów obywateli.

5. Ochrona tożsamości narodowej, niezależności gospodarczej a także politycznej państwa, które obecnie są zacierane bardzo dynamicznie pod tzw. "zasłoną dymną" akcesji ze strukturami Unii Europejskiej a także Paktem Północnoatlantyckim. Założenie, że zasadniczym filarem niezbędnym w procesie dążenia do rozwoju Rzeczpospolitej Polskiej jest "liczenie na własne siły".

6. Walka z wszelkimi przejawami liberalizmu oraz satanistycznej moralności wśród narodu, niezgodnej z treściami zawartymi w Ewangelii.

Partia Andrzeja Leppera w swoich założeniach programowych miesza ze sobą następujące rzeczy: racjonalne myślenie i wrażliwość na sprawy społeczne (chęć budowy państwa socjalnego), moralności zakładającej równość oraz sprawiedliwości społeczną (tak jak w dwudziestowiecznej Polsce za czasów komunizmu) a także harmonii człowieka jako jednostki wraz ze środowiskiem naturalnym oraz społecznym. Jest to koncepcja określana jako "ekorozwój". Termin ten nawiązuje do nowatorskiego spojrzenia na wizję tzw. "trzeciej drogi". Zakłada ona, że człowiek stanowi najważniejszy podmiot a najwyższa wartością jest ludzkie życie. Zastosowanie tych założeń w praktyce społecznym wymusza dokonanie gruntownych zmian w sposobie życia obywatela m.in. dotyczącą życia duchowego, zwalczanie konsumpcjonizmu oraz odrzucenie kultu pieniądza. Samoobrona chcąc krzewić kulturę chrześcijańską, chce także przeprowadzić ewangelizację wśród środowisk związanych z ekonomią a także polityką. Działacze tej partii twierdzą, iż nie może istnieć taka przepaść pomiędzy współczesną ekonomią a treściami zawartymi w Ewangelii. Jak już wcześniej wspomniałem ugrupowanie Andrzeja Leppera podziela założenia nauki społecznej Kościoła. Jako jej fundament uznaje uniwersalności wszelkich dóbr materialnych oraz powszechną i nieskrępowaną możliwość ich posiadania. Podziela także poglądy Papieża Jana Pawła II, zawarte w niektórych jego Encyklikach, gdzie zwracał on uwagę na to, że państwa Europy Zachodniej na pierwszym miejscu stawiają konsumpcję i zaspokajanie własnych potrzeb a odsunęły się od zasad religii chrześcijańskiej.