WSTĘP

Krajowa Szkoła Administracji Publicznej została założona przez rząd premiera T. Mazowieckiego w połowie 1990 roku. Otworzyła po raz pierwszy swoje podwoje dla słuchaczy na początku września 1991 roku. Była pierwszym tego typu obiektem w krajach byłego bloku komunistycznego. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej ma za zadanie przygotować sztab pracowników umysłowych dla administracji państwowej, bezpartyjnych, wykwalifikowanych i sumiennie podchodzących do swoich zadań. W połowie czerwca 1991 roku polski parlament specjalna ustawą powołał do życia Krajową Szkołę Administracji Publicznej, a dwa miesiące później premier polskiego rządu opracował statut Szkoły. Premier jednocześnie nadzoruje jej działalność i powołuje jej dyrektora. Zadaniem Szkoły jest organizowanie egzaminów ze znajomości języków obcych oraz kształcenie na studiach dziennych kandydatów na wysokie stanowiska państwowe. Kandydaci na studia w Krajowej Szkole Administracji Publicznej są rekrutowani na drodze postępowania konkursowego. Słuchaczem Szkoły może zostać każda osoba, która nie skończyła jeszcze trzydziestu dwóch lat, a posiada wykształcenie wyższe z przyznanym tytułem magistra. Nauka w Krajowej Szkole Administracji Publicznej trwa około półtora roku, co w przeliczeniu na godziny dydaktyczne wynosi tysiąc siedemset godzin. Osoby, które ukończyły Krajową Szkołę Administracji są zobligowane do pracy w administracji państwowej przez co najmniej pięć lat. Stanowiska, które obejmą, zostaną im przedstawione przez Premiera rządu Rzeczypospolitej Polskiej.

USTAWODAWSTWO

Ustawę o Krajowej Szkole Administracji Publicznej przyjęto i ogłoszono do wiadomości publicznej czternastego

czerwca 1991 roku. Ustawa ta precyzowała zadania szkoły, jej misje oraz sposób kształcenia słuchaczy. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej została utworzona na fundamencie aktów prawnych dotyczących jednostek rozwojowo - badawczych. Została ona utworzona jako państwowa jednostka organizacyjna, mająca swoją siedzibę w Warszawie, jako jednostka o osobowości prawnej. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej ma za zadanie edukację przyszłych urzędników pracujących w służbie cywilnej oraz administracji publicznej (zgodnie z nazwą szkoły), a także grupę urzędników kierowanych do pracy na wysokich stanowiskach państwowych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Premier rządu Rzeczypospolitej Polskiej, wydając odpowiednie rozporządzenie, nadaje KSZP statut określający jej organizację, cele działania, reguły kształcenia, obowiązki i prawa uczniów oraz inne rzeczy, nie objęte ustawą mając na względzie rolę szkoły w systemie administracyjnym kraju. Powoływanie i odwoływanie dyrektora Szkoły pozostaje w gestii Premiera. Dyrektor jest zobowiązany

natomiast do reprezentowania Krajowej Szkoły Administracji Publicznej na zewnątrz. Premier Rzeczypospolitej Polskiej jest jednocześnie organem kontrolnym Szkoły, który sprawdza, czy działa ona w zgodzie z odpowiednimi przepisami oraz statutem.

Majątek Szkoły (nieruchomości oraz opłaty wnoszone przez słuchaczy) jest regulowany przez odpowiednie przepisy dotyczące funkcjonowania szkól i uczelni wyższych. Prerogatywy właściwego ministra w odniesieniu

do tych przepisów, dotyczące Krajowej Szkoły bierze na siebie Premier RP. Kandydaci do podjęcia nauki w Krajowej Szkole Administracji Publicznej są poddawani procedurze rekrutacyjnej. Muszą mieć oni skończone trzydzieści dwa lata oraz ukończone studia wyższe z przyznanym tytułem magistra albo równorzędnym. Statut Krajowej Szkoły Administracji Publicznej ustala reguły i procedurę przeprowadzania procedury rekrutacyjnej. Ustala on również reguły i procedurę odwoływania się od wyników postępowania rekrutacyjnego.

Słuchacze uczestniczący w zajęciach Krajowej Szkoły Administracji Publicznej są zobowiązywani do podjęcia,

a także wykonywania pracy w podległych Prezesowi Rady Ministrów urzędach centralnych. Okres trwania tej pracy nie może być krótszy niż 5 lat od uzyskania stopnia absolwenta Szkoły. Praktykanci w urzędach wywodzący się z grona słuchaczy Szkoły Administracji Publicznej są zobowiązani do wykonywania wszelkich zadań pracowników tych urzędów. Słuchaczom Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w okresie edukacji przysługuje stypendium. Każdemu pracownikowi administracji państwowej, który stał się słuchaczem Szkoły Administracji Publicznej, na okres nauki przysługuje bezpłatny urlop w miejscu pracy. Każdy absolwent Szkoły okres podnoszenia swoich kwalifikacji poprzez naukę w Szkole, ma wliczony do szeregu wszelkich uprawnień pracowniczych, ale jedynie wtedy, gdy nie musiał zwrócić stypendium oraz z własnej kieszeni pokryć koszty nauki w Szkole. W przypadku kiedy dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej skreśli danego słuchacza z listy studentów uczelni, albo w przypadku, gdy sam słuchacz zrezygnuje z niej albo też, gdy nie przyjmie pracy oferowanej mu przez Prezesa Rady Ministrów, wtedy jest zobowiązany zwrócić w całości lub w części przyznane mu stypendium. Ostateczna decyzja co do wysokości zwrotu należy do Prezesa Rady Ministrów jako właściwego organu kontrolującego Szkołę. Do wyłącznych kompetencji Prezesa Rady Ministrów należy, ustalane drogą rozporządzenia:

- określanie reguł wypłacania wynagrodzeń dla pracowników Szkoły oraz innych świadczeń, a także

- precyzowanie kwalifikacji pracowników

- decydowanie o wysokości stypendium, trybowi jego przyznawania oraz zwracania w przypadku, gdy student zrezygnował z nauki w szkole, nie przyjął pracy urzędnika, do czego się zobowiązał oraz został wykluczony z listy słuchaczy. Premier posiada również prerogatywy, by ustalić, pod jakimi warunkami to stypendium ma być zwracane w całości, a kiedy tylko w części.

Kiedy ustawa wchodzi w życie to:

- mienie pozostające w gestii Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, która została utworzona mocą

uchwały nr 74 z trzydziestego maja 1990 roku tworzącej ta Szkołę, przechodzi na własność Krajowej

Szkoły Administracji Publicznej

- osoby zatrudnione w Krajowej Szkole Administracji Publicznej zyskują status pracowników Szkoły

studenci, którzy w drodze procedury rekrutacyjnej stali się słuchaczami Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w 1991 roku, zyskują status słuchaczy Szkoły.

Finansowanie Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w 1991 roku odbywa się z udostępnionych na ten cel

środków finansowych.

Wszystkie te przepisy zostały ogłoszone ustawą i wchodzą w życie w momencie ich ogłoszenia.

OGÓLNE POSTANOWIENIA

Ustawa z dnia czternastego czerwca 1991 roku powołująca do życia Krajową Szkolę Administracji Publicznej, wraz z późniejszymi zmianami, wiąże tą jednostkę organizacyjną z systemem administracyjnym kraju. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej przygotowuje wyspecjalizowanych pracowników dla sektora publicznego, nie powiązanych z żadną partią polityczna, wykwalifikowanych i sumiennie wykonujących postawione przed nimi zadania.

Szkoła zajmuje się następującymi zadaniami:

- kształci kandydatów na wysokie stanowiska urzędnicze w publicznej administracji

- opracowuje programy oraz organizuje szkolenia dla pracowników administracji państwowej, szczególnie dla kadr służby cywilnej

- współpracuje z jednostkami, dla których kształci pracowników oraz z innymi uczelniami i jednostkami o podobnym profilu działalności. Rozwija również współpracę na polu krajowym oraz międzynarodowym, zgodnie z potrzebami przygotowuje egzaminy ze znajomości obcych języków dla pracowników administracji państwowej, a także dla innych osób, które pełnią funkcje publiczne, gdzie znajomość języka obcego jest absolutną koniecznością.

I. DYREKCJA I ORGANIZACJA KRAJOWEJ SZKOŁY ADMINISTRACJI

Krajową Szkołą Administracji Publicznej zarządza Rada oraz dyrektor Szkoły. Dyrektor może mieć nie więcej niż trzech zastępców, którzy pomagają mu kierować placówką. Mianuje ich na to stanowisko lub z niego odwołuje tylko po konsultacji z Radą Szkoły.

Uprawnienia dyrektora obejmują szczególnie:

- sprawowanie obowiązków wchodzących w zakres prawa pracy, szczególnie zaś sporządzanie

- regulaminów mających swoje źródło w prawie pracy

- sporządzanie w rozporządzeniach organizacyjnych drobiazgowej struktury organizacyjnej KSAP

- nadzorowanie pionów i komórek organizacyjnych Szkoły oraz przeprowadzanie inspekcji wewnętrznych w Szkole

- organizowanie rekrutacji kandydatów oraz określanie procedury przebiegu działań rekrutacyjnych,

- wyznaczanie terminu początku procedury rekrutacyjnej i terminu wyznaczającego początek zajęć ustalanie kryteriów rekrutacji na drodze informacji publicznej o przyjmowaniu kandydatów przynajmniej dwa miesiące przed początkiem procedury rekrutacyjnej

- przygotowywanie regulaminu procesu dydaktycznego oraz jego realizacja, zgodna ze statutem Szkoły

- mianowanie Komisji Programowo-Dydaktycznej, w której gestii leży ocenianie efektów pracy studentów, koordynacja i modernizacja procesu dydaktycznego oraz programów szkoleniowych, a także inicjowanie i promowanie nowych rodzajów i metod kształcenia

- decydowanie o ukaraniu lub nagrodzeniu studenta oraz o wykluczeniu go z listy słuchaczy Szkoły

- poszanowanie regulaminu mówiącego o prawomocnie chronionej tajemnicy

- odpowiadanie za właściwe gospodarowanie i zarządzanie majątkiem Szkoły

Rada Szkoły stanowi ciało doradcze, wnioskujące i opiniujące w ramach struktury organizacyjnej Szkoły. Liczba członków Rady Szkoły nie może przekraczać dwadzieścia pięć osób.

Uprawnienia Rady Szkoły obejmują szczególnie:

- ustalanie struktury organizacyjnej i sposobu wykonywania swoich obowiązków przez Radę

- przedstawianiu swoich poglądów na temat:

- kierunków funkcjonowania Szkoły

- ogólnych reguł procedury rekrutacyjnej

- działania i rezultatów funkcjonowania Szkoły

- podejmowania decyzji o zatrudnianiu absolwentów

- sposobu kształcenia słuchaczy

Rada Szkoły przyjmuje w poczet swoich członków ministra zajmującego się administracją publiczną, ministra zajmującego się finansami publicznymi, ministra zajmującego się sprawami międzynarodowymi, ministra zajmującego się szkolnictwem wyższym, szefa kancelarii Premiera Rzeczypospolitej Polskiej, szefa służby cywilnej. Szef kancelarii Premiera oraz zwierzchnik służby cywilnej mogą na posiedzenia rady wyznaczać swoich zastępców.

Premier Rządu RP może zaprosić do uczestnictwa w posiedzeniach Rady następujących wysokich urzędników państwowych: szefa kancelarii Prezydenta RP, prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz Prezesa Naczelnego Sądu

Administracyjnego.

Rada Szkoły może zostać poszerzona o szczebel kierowniczy w urzędach administracji państwowej oraz dyrektorów generalnych, którzy mogą zostać powołani przez Prezesa Rady Ministrów, kierującego się opinią

dyrektora Szkoły.

Do Rady mogą zostać także powołani przez Prezesa Rady Ministrów, na prośbę dyrektora, także czołowi przedstawiciele środowiska nauki oraz innych centrów opiniotwórczych. Ich kadencja może trwać maksymalnie pięć lat. Rada może również przyjmować w swoje szeregi pracowników Szkoły.

Premier Rządu Rzeczypospolitej Polskiej posiada także uprawnienia do odwoływania członków Rady. Premier Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, posiłkując się opinią Rady, może przyznać członkostwo honorowe w Radzie tym osobom, którzy położyli szczególne zasługi dla Szkoły. Do prerogatyw Rady należy wybór ze swojego grona przewodniczącego oraz zastępcę przewodniczącego, których kadencja trwa pięć lat. Mogą być oni jednak odwołani ze swoich stanowisk przez Radę w każdym czasie.

Pierwsze spotkanie Rady w nowej kadencji jest inaugurowane przez Premiera Rządu Rzeczypospolitej Polskiej

Posiedzenia Rady muszą odbyć się przynajmniej dwa razy na rok. Uchwały i postanowienia wydawane przez Radę przechodzą zwyczajną większością głosów. Przy podejmowaniu uchwal musi jednak być obecna przynajmniej połowa członków Rady. Głosowania odbywają się w sposób jawny pod warunkiem, ze taka jest wola członków Rady. Dyrektor Szkoły bierze udział w zebraniach Rady posiadając czynne prawo głosu. Drobiazgową strukturę organizacyjną rady oraz sposób pracy jest wyznaczany przez regulamin ustanowiony

przez Radę.

Struktura organizacyjna Szkoły odpowiada wymogom aplikacyjnego programu edukacji. Program ten może podlegać modyfikacjom, w zależności od planowanej działalności. Struktura organizacyjna Szkoły zawiera stanowione oraz likwidowane ośrodki, piony, sekcje, działy oraz biura. W ich ramach mogą funkcjonować inne jednostki organizacyjne. Sekcje, działy i ośrodki funkcjonują w sposób zgodny ze statutem szkoły, wykonując zadania z nim związane. Biura stanowią komórkę obsługi słuchaczy oraz osób zatrudnionych w Szkole. Dyrektor jest uprawniony do powoływania oraz likwidacji stanowisk pracy, zespołów projektowych oraz innych

jednostek organizacyjnych, funkcjonujących w ramach struktury organizacyjnej Szkoły, jeśli zajdzie taka potrzeba.

W ramach struktury organizacyjnej Szkoły funkcjonują:

- Komisja Rekrutacyjna zajmująca się rekrutacją kandydatów na studentów Szkoły

- Lingwistyczna Komisja Sprawdzająca zajmująca się organizowaniem egzaminów ze znajomości języków obcych

- Komisja Programowo - dydaktyczna zajmująca się opracowywaniem programu kształcenia

II. DZIAŁALNOŚĆ EDUKACYJNA

Studentem Krajowej Szkoły Administracji Publicznej zostaje się po pozytywnym przejściu przez konkursowe

postępowanie rekrutacyjne. Rekrutacja stanowi domenę Komisji Rekrutacyjnej, zwanej w dalszej części tekstu Komisją.

Komisja jest uprawniona do podejmowania wiążących decyzji co do:

- losów kandydata w postępowaniu rekrutacyjnym i ich uczestnictwa w poszczególnych etapach rekrutacji

przyjmowania kandydatów w szeregi studentów Szkoły

Członkami Komisji Rekrutacyjnej są:

- dyrektor kierujący oraz organizujący działania Komisji, który jednocześnie stoi na jej czele

- członkowie mianowani decyzją dyrektora rekrutujący się z grona osób zatrudnionych w Szkole. W incydentalnych przypadkach dyrektor powołuje zastępców osób wchodzących w skład Komisji, którzy uczestniczą w jej obradach pod nieobecność członków przedstawiciel Premiera Rzeczypospolitej Polskiej

delegat szefa Służby Cywilnej. Rada Szkoły posiada uprawnienia do oddelegowania do ze swoich szeregów jednego przedstawiciela do Komisji

Sekretarz Komisji zostaje mianowany przez przewodniczącego Komisji z grona jej członków. W przypadku absencji dyrektora pełniącego obowiązki przewodniczącego Komisji, jej pracami kieruje inny, mianowany przez przewodniczącego członek. Przeprowadzenie pewnych czynności będących elementem procesu rekrutacyjnego, może zostać zlecone osobom, które nie są członkami Komisji. Prace te może im zlecić jedynie przewodniczący Komisji. Decyzje na posiedzeniach Komisji są podejmowane w toku glosowania otwartego normalną większością głosów. Tylko w przypadku uczestnictwa w pracach Komisji co najmniej połowy członków, decyzje podjęte na tym posiedzeniu są uważane za wiążące. Dyrektor będący przewodniczącym Komisji jest władny zapraszać do uczestnictwa w jej posiedzeniach osoby, które uczestniczyły w procesie rekrutacyjnym. Osoby te jednakże nie posiadają prawa głosu.

Rezultaty procesu rekrutacyjnego są ujawniane publicznie na terenie Szkoły poprzez umieszczenie ich na tablicy ogłoszeniowej. Zadaniem procesu rekrutacyjnego, podzielonego na stopnie, jest przeegzaminowanie kandydata co do posiadania wiedzy i umiejętności potrzebnych do pracy w charakterze wysokiego urzędnika administracji publicznej. Wiedza ta obejmuje miedzy innymi biegłą znajomość przynajmniej jednego języka obcego. Sprawdzenie znajomości języka obcego odbywa się w ostatnim etapie rekrutacji, podczas rozmowy kwalifikującej, która częściowo jest prowadzona w języku obcym, uprzednio wybranym przez osobę poddaną rekrutacji.

Za poszczególne stopnie procesu rekrutacyjnego przyznaje się kandydatom punkty, według skali ustalonej przez

Komisję. Komisja także określa ilość punktów niezbędną, by zaliczyć kolejny stopień procesu rekrutacyjnego

oraz ilość punktów potrzebną do zaliczenia rozmowy kwalifikacyjnej. Dopiero wtedy kandydat staje się

pełnoprawnym słuchaczem Szkoły.

Każdy kandydat, poddawany procesowi rekrutacyjnemu, jest zapewniany o swojej anonimowości. Wyjątkiem, z oczywistych względów, jest rozmowa kwalifikująca polegająca na bezpośrednim spotkaniu twarzą w twarz. W szczególnych przypadkach, z uwagi na zły stan zdrowia kandydata, Komisja może zrezygnować z zachowania jego anonimowości, o ile takie rozwiązanie wydaje się jedynym możliwym do zrealizowania. Proces rekrutacyjny może obejmować testy, które rozwiązują kandydaci. Ich zadaniem jest ocena zdolności intelektualnych oraz charakteru kandydata. Kandydat biorący kolejny raz udział w procesie rekrutacyjnym nie ma zaliczonych rezultatów z poprzednich procesów rekrutacyjnych. Musi zdobywać punkty w poszczególnych etapach rekrutacji ponownie. Każdemu kandydatowi przysługuje złożenie odwołania od postanowień Komisji do przewodniczącego Rady Szkoły.

Pisemne odwołanie od decyzji Komisji należy wnieść w okresie nie dłuższym niż czternaście dni od zamieszczenia do publicznej wiadomości rezultatów procesu rekrutacyjnego. Decyzja o przyjęciu odwołania jest podejmowana przez przewodniczącego Rady najpóźniej w dniu początku roku szkolnego, którego dotyczył proces rekrutacyjny. Działalność edukacyjna Krajowej Szkoły Administracji Publicznej polega na:

- edukacji słuchaczy, trwającej od osiemnastu miesięcy do dwudziestu czterech miesięcy

- organizacji szkoleń dla pracowników służby cywilnej lub wyższych urzędników państwowych

Program zajęć dydaktycznych ma charakter otwarty, jest stale zmieniany i modyfikowany w zależności od

potrzeb administracji publicznej. Szkoła przygotowuje szkolenia dla własnych potrzeb edukacyjnych, ale także może przygotować program zajęć dla wyższych urzędników państwowych i pracowników służby cywilnej. Wybór programów edukacyjnych Szkoły użytych w planie kształcenia jak i podczas szkoleń, a także sposoby ich realizacji (np. konwersatoria, treningi, warsztaty zajęciowe, seminaria, badania w terenie) są przygotowywane z uwzględnieniem aplikacyjnego rodzaju procesu edukacyjnego.

Program zajęć dydaktycznych uwzględnia:

- ustalony regulaminowo szereg zajęć oraz przedmiotów obowiązkowych dla każdego studenta czyli tzw. zestaw podstawowy

- staż administracyjny krajowy i zagraniczny z tym, ze staż zagraniczny jest przeznaczony dla studentów, którzy spełnili warunki zdefiniowane w przepisach Szkoły przedmioty wyjaśniające funkcjonowanie oraz problematykę, którą zajmuje się Służba Cywilna

- zajęcia nieobowiązkowe - uczestnictwo w kongresach, konferencjach, spotkaniach w wybitnymi postaciami zasłużonymi dla służby publicznej

Weryfikacja umiejętności językowych słuchaczy Szkoły odbywa się podczas kształcenia. Słuchacze Szkoły podczas edukacji są poddawani stałej ocenie oraz klasyfikacji opiniującej ich postępy w nauce. Zasady przyznawania ocen są określone w regulaminie nauczania Ukończenie Krajowej Szkoły Administracji Publicznej jest poświadczone stosownym dyplomem, który otrzymuje każdy absolwent. Wzór dyplomu znajduje się w załączniku nr 1 dołączonym do statutu. Odpowiedni regulamin określający sposób prowadzenia dokumentacji toku studiów obowiązujący wszystkie państwowe szkoły wyższe odnosi się również do sposobu postępowania z dyplomem ukończenia KSAP. Osoba uczestnicząca w zajęciach szkoleniowych otrzymuje po ich zakończeniu odpowiedni certyfikat. Jego wzór został określony w załączniku nr 2, dołączonym do statutu. Szkolenia organizowane i prowadzone przez Szkołę odbywają się na bazie własnych programów dydaktycznych. Są one organizowane na zamówienie zewnętrznych ośrodków korzystających z usług Szkoły.

Organizacja i przeprowadzania szkoleń może być wynikiem współpracy Szkoły z innymi ośrodkami szkolącymi,

również zagranicznymi.

W gestii Lingwistycznej Komisji Sprawdzającej leży dokonywanie weryfikacja umiejętności językowych słuchaczy Szkoły, według zaleceń dyrektora jednostki. Członkowie Lingwistycznej Komisji Sprawdzającej zostają mianowani przez dyrektora. Certyfikaty wydawane według wzorca umieszczonego w załącznikach nr 3 i 4, dołączonych do statutu przysługują słuchaczom, którzy legitymują się zaawansowaną i średnio zaawansowaną znajomością języka obcego.

III. PRZYWILEJE I ZAKRES OBOWIĄZKÓW SŁUCHACZA KSAP

Zakres obowiązków oraz praw studenta zaczyna obowiązywać słuchacza Szkoły z dniem rozpoczęcia zajęć. Osoby nie będące formalnie słuchaczami Szkoły mogą zostać dopuszczone do uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych przez dyrektora, który precyzuje zakres oraz warunki ich aktywności podczas zajęć. Zakres obowiązków słuchacza Szkoły obejmuje:

- uczestnictwo we wszelkich zajęciach stanowiących element procesu edukacyjnego związane ze skrupulatnym wypełnianiem poleceń osób prowadzących ćwiczenia

- uczestnictwo w stażach administracyjnych krajowych i zagranicznych, o ile słuchacz spełnia wymagania konieczne do wyjazdu na staż zagraniczny. Terminy staży zostają ustalone przez dyrekcję Szkoły

- poszerzanie swojej wiedzy o krajowym i międzynarodowym życiu społeczno - politycznym we własnym zakresie korzystając z własnych zdolności intelektualnych

- stosowanie się do regulaminu Szkoły oraz przestrzeganie poleceń organizacyjnych dyrekcji

- poszanowanie majątku Szkoły oraz umiejętne wykorzystywanie tego mienia stawianego studentom do dyspozycji, w celu zgodnym z założeniami programowymi placówki

- uprzejme zachowywanie się w Szkole i odnoszenie się z szacunkiem do pracowników KSAP oraz innych studentów. Słuchacz Szkoły może usprawiedliwić swoją absencję na zajęciach w podobny sposób jak się usprawiedliwia nieobecność pracy. Stosowne przepisy są zamieszczone w Kodeksie Pracy. Podczas trwania procesu dydaktycznego student nie może podejmować pracy zarobkowej. Dyrektor jest uprawniony do zezwolenia na to, by słuchacz podpisał umowę z wydawnictwem lub w inny sposób przeniósł autorskie prawa majątkowe, ale taka zgoda może być wydana tylko w wyjątkowych okolicznościach. Podjęcie lub wznowienie przez studenta nauki w innej niż KSAP placówce edukacyjnej wymaga bezwzględnej akceptacji dyrektora KSAP. Dyrektor może wnioskować o nagrodzenie studentów Szkoły, którzy położyli szczególne zasługi dla Szkoły oraz włożyli wiele nieobowiązkowej pracy na jej rzecz lub innego urzędu administracji państwowej. Nagrody te obejmują: pisemne wyróżnienie, wyróżnienie przed Premierem Rzeczypospolitej Polskiej, nagrodę

materialną lub rzeczową.

Notatka o nagrodzie znajduje swoje odzwierciedlenie w dokumentach słuchacza.

Pogwałcenie regulaminu, niedopełnienie obowiązków i niezastosowanie się do zalecenia porządkowego przez

słuchacza skutkuje ukaraniem go przez dyrekcję karą przewidzianą przez regulamin.

Nagana i upomnienie wchodzą w zestaw kar regulaminowych. Jeśli minęły trzy miesiące od popełnienia przewinienia lub czternaście dni od uzyskania informacji o tym przewinieniu, to wówczas dyrektor jest musi powziąć decyzję o anulowaniu kary. Zastosowania kary musi być poprzedzone wysłuchaniem argumentów słuchacza. Ukarany słuchacz ma prawo do wniesienia odwołania do dyrekcji Szkoły w okresie trzech dni od podjęcia decyzji o jego ukaraniu. Dyrektor wraz z Komisją Programowo - Dydaktyczną musi to odwołanie rozpatrzyć. Ukaranie słuchacza znajduje swoje odzwierciedlenie w jego dokumentacji.

Skreślenie studenta z listy studentów następuje na skutek:

- nie podjęcia lub zaprzestania uczestnictwa w zajęciach

- dopuszczenia się zachowania, które nie licuje z godnością studenta Szkoły oraz w sposób jaskrawy

- plami jej dobre imię

- negatywnej oceny pracy studenta przeprowadzonej przez Komisję Programowo-Dydaktyczną. Komisja ocenę tą wystawiła po negatywnym zaopiniowaniu sprawdzianów opinii o słuchaczu wystawionych przez osoby prowadzące zajęcia w Szkole

- prawomocnego skazania słuchacza na karę więzienia za popełnione przestępstwo

- pisemnej prośby o skreślenie z listy słuchaczy Szkoły

- braku, sprecyzowanych w określonych przepisach, wymagań, które musi spełnić wyższy urzędnik administracji publicznej lub pracownik Służby Cywilnej.

Dyrektor jest uprawniony usunąć studenta z listy studentów jeśli:

- student po raz drugi został ukarany naganą z powodu nieobecności na zajęciach, która nie została usprawiedliwiona

- słuchacz w terminie trzech miesięcy nie pojawił się na 20% zajęć, chociaż były to nieobecności usprawiedliwione

- student terminowo nie zaliczył przynajmniej trzech sprawdzianów

- student bez podania przyczyn nie zaliczył stażu administracyjnego krajowego lub zagranicznego lub też wyniki tego stażu zostały uznane przez dyrekcję za niezadowalające, świadczące o małej przydatności do pracy w organach administracji publicznej.

Zanim podejmie decyzję o skreśleniu studenta z listy słuchaczy szkoły z przyczyn podanych powyżej, dyrektor

jest zobowiązany do wysłuchania wyjaśnień studenta oraz poznania opinii pracowników oraz innych studentów. Szkoły wskazanych przez słuchacza zagrożonego wyrzuceniem ze Szkoły. Skreślony przez dyrektora z listy studentów słuchacz ma prawo do wniesienia odwołania od tej decyzji, którego realizacja nie może przekroczyć czternaście dni od powzięcia tej decyzji.

Uprawnienia słuchacza Szkoły obejmują:

- użytkowanie mienia i wyposażenia Szkoły w celu uzyskiwania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności. Zakres korzystania z wyposażenia Szkoły jest regulowany decyzjami dyrektora

- zabieganie o możliwość zakwaterowania w szkolnym hotelu

- zwrot kosztów należnych za odbywanie podróży służbowych, które to są regulowane na podstawie

- odrębnych przepisów Kodeksu Pracy dotyczących zasad zwrotu kosztów podróży przysługujących pracownikom, którzy wykonywali swoją pracę, zleconą poza miejscem pracy lub, w tym przypadku, Szkołą wybór zakładu pracy, z zastrzeżeniem, ze dokonywany być musi spośród stanowisk zaproponowanych absolwentowi Szkoły przez Premiera Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z zasadą pierwszeństwa, która wynika z zaszeregowania. Stanowiska te muszą spełniać wymogi ustawy o Służbie Cywilnej. Delegacja słuchaczy Szkoły, wybrana spośród wszystkich studentów, przedstawia oczekiwania i potrzeby wszystkich słuchaczy władzom Szkoły.

Podejmowanie czynności mających na celu utrudnienie funkcjonowania KSAP, aby wyegzekwować od władz. Szkoły spełnienie żądań słuchaczy jest niedopuszczalne.

IV. SYMBOLIKA SZKOŁY

Załącznik nr 5 statutu Krajowej Szkoły Administracji Publicznej definiuje wzór emblematu, używanego przez

Szkołę. Sztandarem Szkoły jest kwadrat, którego z trzech stron otaczają złote frędzle. W centralnym miejscu wkomponowany w białe tło znajduje się herb Szkoły, w granatowym kolorze, natomiast obok herbu został wytłoczony złotymi zgłoskami oraz dużymi literami napis: Krajowa Szkoła Administracji Publicznej. Napis ten widnieje na w stylu jeden wyraz pod drugim, a na samym dole umieszczono złotymi zgłoskami siedzibę Szkoły: Warszawę. Po drugiej stronie wkomponowany w czerwone tło na samym środku znajduje się herb Rzeczypospolitej Polskiej czyli srebrny Orzeł Biały zwrócony w prawo, posiadający złote pazury oraz złotą koronę. Złoty, półkolisty napis dużymi literami: Polska opasa od góry polskie godło w taki sposób, że jego półkola znajdują się na przeciwstawnych krawędziach okręgu. Godło okrążają z dwóch stron duże, złote kropki. Struktura oraz organizacja KSAP odzwierciedla aplikacyjny program edukacyjny Szkoły, więc może on stopniowo się zmieniać, jeśli ulegnie zmianie działalność szkoły. Struktura organizacyjna Szkoły obejmuje wiele tworzonych i likwidowanych przez dyrekcję działów, sekcji, biur oraz ośrodków, które mogą zawierać w sobie również inne departamenty organizacyjne.

Statutowe działania Szkoły obejmują działalność polegającą na prowadzeniu sekcji, działów i ośrodków, które

zajmują się edukacją przyszłych wyższych urzędników państwowych. Biura stanowią departamenty obsługi pracowników Szkoły oraz jej słuchaczy. Dyrektor KSAP posiada uprawnienia tworzenia lub likwidacji samodzielnych stanowisk roboczych, zespołów zadaniowych oraz innych jednostek organizacyjnych w przypadku, gdy uzna to za konieczne. Głównym zadaniem Szkoły jest przygotowanie kadry urzędniczej dla polskiej służby cywilnej oraz innych organów administracji państwowej. Urzędnicy ci winni być kompetentni, nie należący do żadnej partii politycznej oraz wysoce odpowiedzialni za zlecone im zadania.

Krajowa Szkoła Administracji Publicznej jest szczególnie odpowiedzialna za:

- przygotowywanie kandydatów do pełnienia w przyszłości ważnych funkcji w aparacie urzędniczym państwa

- przygotowywanie programów oraz organizację szkoleń dla kadry urzędniczej zatrudnionej w sektorze publicznym, w tym dla pracowników Służby Cywilnej

- prowadzenie projektów wspólnie z administracją państwową, uczelniami wyższymi oraz instytucjami

polskimi i zagranicznymi Krajowa Szkoła Administracji Publicznej posiada uprawnienia do przeprowadzania egzaminów sprawdzających stopień znajomości języków obcych wśród wyższej kadry urzędniczej pracującej w sektorze publicznym.