Obywatelska interakcja. Wzajemne oddziaływania - wzajemne, modyfikujące wpływy postępowania jednego człowieka, na odzew a także nowe oddziaływanie drugiego. Określenie mieści w sobie przebieg wymiany. Pierwszy człowiek wkłada coś do relacji z drugim tudzież oczekuje iż dalszy w pewnej formie zareaguje na wysłane zawiadomienie. Powtarzające się wzajemne oddziaływania jednostek nazywa się w nauce jaką jest socjologia: procesami społecznymi.
5 modeli wszechstronnych procesu społecznego to:
- kooperacja inaczej nazywana współpracą;
- współzawodnictwo;
- konflikt;
- akomodacja, jest to przystosowanie
- asymilacja, wobec tego jest to upodobnienie.
Konflikt to uniwersalna a także naturalna forma wpływu na siebie wzajemnie, poszczególnych jednostek. Renomowana forma porozumiewania się indywiduów. Towarzyszy on człowiekowi od samego już początku jego egzystencji grupowej.
Kultura: wszystkie wszechstronne procesy społeczne jak i też wytwory materialne oraz niematerialne, aktywności człowieka, zestawiają się na wygląd jego osobistej kultury. Kultura ustala ramy języka czy też przebieg odruchów społecznych w społeczeństwie oraz jego systemów wartości a także norm. Pomaga zapewnieniu porządku oraz wspiera wszelkie zmiany społeczne. Samo słowo "kultura", w języku łacińskim, znaczyło wcześniej uprawę ziemi. Cycero natomiast oznaczał najogólniej kulturą, zjawiska intelektualne. Nazwał on od tak, po prostu, filozofię - kulturą ducha. Kraje łacińskie terminu cywilizacja, który to traktował całość społecznego dorobku, w ramach: techniki, nauki, sztuki a także politycznych urządzeń. Definicja Tylora o kulturze brzmi: "kultura czyli cywilizacja, jest to złożona całość, która to obejmuje: wiedzę, wierzenia oraz sztukę a także moralność jak też prawa czy obyczaje tudzież inne zdolności oraz przyzwyczajenia zdobyte przez ludzi jako członków społeczeństwa". Kroeber oraz Kluckhon wskazują sześć typów definicji kultury, uwzględniających różnorakie aspekty używane przez ich autorów podczas formowania pojęcia. Należą do nich następujące aspekty :
- opisowo-wyliczający,
- historyczny,
- normatywny,
- psychologiczny,
- strukturalny
- genetyczny.
Definicja Ralpha Lintona dotycząca kultury jest następująca: "Kultura stanowi układ wyuczonych zachowań i rezultatów zachowań, których elementy składowe są wspólne dla członków danego społeczeństwa i przekazywane w jego obrębie".
Jednostka i jej wartości oraz normy społeczne.
Źródłem społecznej interakcji są przede wszystkim wartości, normy oraz instytucje społeczeństwa, obrębu jakich on dotyczy. Te wartości uznawane są za dokładne sedno życia społecznego. To pojęcie wartości w dużo większym stopniu określić możemy przez zespół podstawowych, wewnętrznych zasad praktycznie każdej, bez wyjątku, jednostki ludzkiej. Wartość to jest grupowe wyobrażenie względnej celowości ewentualnie zalet idei czy też rzeczy. J. Szczepański sądzi iż "(.)wartością [będziemy nazywali]dowolny przedmiot materialny lub idealny, ideę lub instytucję, przedmiot rzeczywisty lub wyimaginowany, w stosunku do którego jednostki lub zbiorowości przyjmują postawę szacunku przypisują mu ważną rolę w swoim życiu i dążeniu do jego osiągnięcia odczuwają jako przymus" Leslie, Larson oraz Gorman wyróżnili cztery główne, przodowe aspekty pojęcia jakim jest wartość:
I wartości istnieją na przeróżnych poziomach abstrakcji;
II wartości posiadają dość wysoką tendencję do formowania się w pewnych, określonych porządkach hierarchicznych;
III takie same wartości mają możliwość w najróżniejszych sytuacjach społecznych pojawiać się jako ukryte czy też na przykład jawne i do tego jeszcze w ciągle zmieniającym się stopniu;
IV wartości nierzadko kolidują między sobą samymi.
- Wartości instrumentalne - są one etapem naszych ogromnych starań oraz wysiłków, w celu pewnego osiągnięcia wartości, właśnie tych wyższego rzędu, które to są ogólniejszej natury a także zarazem stoją trochę wyżej w hierarchii ważności w mniemaniu praktycznie każdej jednostki czy też grup, które to dokonują właśnie takiej oto oceny.
- System wartości - jest to zbiór logicznych oraz powiązanych tudzież spójnych wartości czy nawet ich grup.
- Normy społeczne- definiowane jest to pojęcie na trzy różne sposoby:
I Normy społeczne to zasada społeczna;
II Normy społeczne uznawane są za najczęstsze zachowanie konkretnej, określonej grupy;
III Normy społeczne to role, które są najczęściej odgrywane w określonej, konkretnej grupie społecznej.
Trzej naukowcy: Leslie, Larson oraz Gorman zaproponowali definicję o następującej treści: "normy społeczne są zasadami które precyzują jak jednostki ludzkie muszą [nie muszą] powinny [nie powinny] mogą [nie mogą] zachowywać się w różnych sytuacjach."
- Normy moralne są to normy do, których to należy zaliczyć tak zwane tabu społeczne, czyli jest to na przykład: zakaz kazirodztwa.
- Normy obyczajowe to najogólniej możemy określić jako normy konwencjonalne, to znaczy: umowne metody postępowania.
- Normy nakazowe one właśnie obejmują swoim zakresem zarówno normy dotyczące zakazów oraz nakazów, względem zachowania konkretnej jednostki czy też grupy.
- Normy statystyczne są to występujące w otaczającym nas świecie zachowania jednostki oraz grup w określonych warunkach bez brania pod uwagę jak określają je kodeks nakazowy.
- Prawo to sformalizowane wspólne obowiązki oraz uprawnienia, które stosuje się do istniejącej nagromadzonej praktyki społecznej, podtrzymując podany system społeczny. Wedle Leslie i Larson oraz Gorman prawo przedstawione jako: "norma społeczna zwykle spisana która ulega instytucjonalizacji za pomocą specyficznych sankcji i formalnego/urzędowego narzucania".
Prawo - "prawna zasada zachowania ustanowiona przez władzę polityczną i wsparta mocą państwa".
- Margines tolerancji norm to szczebel społeczny, akceptowany albo (i) tolerowanego odchylenia podczas danej sytuacji oraz zachowaniu jednostki czy też grupy od oczekiwanej normy zachowania dotyczącego zasady poprzez będących dla niego świadkiem bądź świadkami członków populacji.
Konflikt norm to forma zmiany norm. Jest najczęściej trudną próbą nie tylko dla jednostki, ale również i grup. Spór norm powstaje między innymi w sytuacji gdy komórka bądź grupie trzeba będzie funkcjonować w nieznanym lub zmienionym przymierzu kulturowym.
- Sankcje - J Szczepański zdefiniował je jako "reakcje grup na zachowania się członków w sytuacjach społecznie ważnych". Jest to system karny. Naukowcy Leslie, oraz Larson, a także Gorman przyjęli, iż "sankcje są nagrodami za konformizm względem norm lub karami za złamanie tychże norm"
Kontrola społeczna polega na ty, iż każda grupa, jak też każda zbiorowość społeczna, rozwijają szereg miar, oraz sugestii, sposobów przekonywania, a także nakazów czy zakazów, system perswazji oraz nacisku sankcji sięgający, aż do zmuszania fizycznego, włącznie z systemem sposobów wyrażania uznania, czy tez wyróżniania nagród, dzięki któremu to doprowadza zachowania jednostek oraz podgrup, do zgodności z wcześniej przyjętymi wzorami działania, jak również do respektowania kryteriów oraz wartości, słowem przy pomocy, którego to kształtuje się konformizm członków.
Kontrkultura jest to termin używany w co najmniej trzech różnych znaczeniach:
I Kontrkultura jako określenie odpowiadające tak samo, obiegowemu słowu "kontestacja", które to odnosi się do całego, ponadnarodowego oraz bardzo zróżnicowanego zjawiska, jakim były niegdyś ruchy młodzieży, w latach 60 XX wieku;
II Kontrkultura jako pewien, określony zespól wartości oraz postaw przeciwstawnych kulturze, która dominuje, występujący w przeróżnych okresach historycznych a także przeróżnych realiach kulturowych;
III Kontrkultura jako ruch całkowicie odrzucający podstawowy kanon kultury zachodniej, w imię już wymienionych powyżej wartości.
- Relatywizm kulturowy to pojęcie oznacza, iż charakterystyczne wzory kultury, jak najbardziej mogą być bez uprzedzeń interpretowane, tylko i wyłącznie w odniesieniu do całkowicie pełnego kontekstu, w jakim to się pojawiły.
- Etnocentryzm pojęcie to odnosi się do często występującej w wszelkim społeczeństwie, tendencji umieszczania swoich własnych wzorów kultury, w samym centrum hierarchii rzeczy.