Komunikacja:
a) społeczna – proces porozumiewania się i przekazywania informacji pomiędzy jednostkami, grupami.
b) interpersonalna – najniższy poziom komunikowania społecznego; wymiana informacji pomiędzy 2 jednostkami.
-
Poziomy komunikowania się:
- interpersonalne,
- grupowe,
- międzygrupowe,
- instytucjonalne,
- publiczne (wystąpienia),
- masowe (np. telewizja).
-
Przebieg procesu komunikacji:
- nadawca – nadaje komunikat,
- kodowanie – przekształcanie komunikatu na symboliczną postac,
- kanał przekazu – droga przekazu (np. ustna)
- dekodowanie – przełożenie komunikatu na zrozumiałą formę,
- odbiorca – odbiera komunikat,
- sprzężenie zwrotne – informacja o potwierdzeniu i zrozumieniu komunikatu.
-
Rodzaje komunikacji:
- werbalna – słowna (ustna i pisemna),
- niewerbalna – mowa ciała (postawa ciała, mimika, gesty, dotyk, wyglad zewnętrzny).
-
Parajęzyk – dźwiękowe składniki wypowiedzi mające znaczenie niezależne od treści; westchnienia, śmiechy, siła głosu i tempo wypowiedzi.
-
Bariery komunikacyjne:
a) czynniki zewnętrzne – hałas, upał, zmęczenie, odmienne języki czy slangi, silne emocje, sprzecznośc komunikatów werbalnych i niewerbalnych,
b) wina odbiorcy i nadawcy – różnice światopoglądowe, zbyt dużo informacji, brak współpracy → uprzedzenia.
-
Zasady skutecznej komunikacji:
- posługiwanie się językiem zrozumiałym dla odbiorcy,
- jasnośc i rzeczowośc wypowiedzi,
- okazywanie empatii,
- aktywne słuchanie – szacunek dla rozmówcy, nie pouczamy rozmówcy,
- spójnośc przekazu werbalnego i niewerbalnego.
-
Empatia – zdolnośc wczuwania się w sytuację drugiej osoby i próba zrozumienia jej problemów.
Komentarze (1)
aVix
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
aVix 17.11.2019 13:03
Zgłoś
Dzięki wielkie pomogłeś mi niesamowicie akurat miałem z tego napisać notatkę na przedsiębiorczość!
Najlepsza odpowiedź