KOMUNIKOWANIE SIĘ
Proces przekazywania informacji od jednej osoby do drugiej
Skuteczne komunikowanie się - to proces w którym osoba - nadawca komunikatu – sprawia, że jego myśli, pragnienia
i wiedza stają się znane i zrozumiałe dla innej osoby - odbiorcy.
FORMY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ
FORMA KOMUNIKACJI
|
ZALETY
|
WADY
|
USTNA
|
Sprzyja zwrotnej reakcji
Łatwa w użyciu
|
Może być niedokładna
Brak trwałego śladu
|
PISEMNA
|
Dokładniejsza
Zapis dokument
|
Nie sprzyja zwrotnej reakcji
Trudniejsza w użyciu i bardziej czasochłonna
|
SIECI KOMUNIKACYJNE
- koło od wozu,
- Y,
- łańcuch,
- okrąg,
- każdy z każdym.
WINOROŚL
- łańcuch plotki
- łańcuch kiści
CZYNNIKI DETERMINUJĄCE ODBIÓR INFORMACJI
- percepcja,
- osobowość i rozwój intelektualny,
- emocje i nastawienie psychiczne odbiorcy do nadawcy informacji,
- motywacje, warunki otoczenia.
PRZESZKODY W PROCESIE KOMUNIKACJI:
- różnice w postrzeganiu,
- różnice językowe,
- szum,
- emocje,
- niezgodność komunikatów werbalnych
- i pozawerbalnych,
- nieufność
ETAPY PROCESU KOMUNIKOWANIA SIĘ MIĘDZY KIEROWNIKIEM I PRACOWNIKIEM
1. podjęcie decyzji jakie działania lub informacje są potrzebne,
2. tworzenie i wybór systemu przekazu informacji,
3. przekaz komunikatu przez odpowiednie kanały (mowa, pisma),
4. odbiór przekazu przez pracowników,
5. interpretacja przekazu,
6. podjęcie działań zgodnych z uzyskaną informacją,
7. dążenie do dodatkowych informacji i wyjaśnień poprzez sprzężenie zwrotne.
PRZYCZYNY ZAKŁÓCEŃ W PROCESIE KOMUNIKACJI MIĘDZY KIEROWNICTWEM I ZAŁOGĄ
1. obawy przed podzieleniem się informacją, a w związku z tym bojaźń przed utratą wpływów i władzy,
2. chęć ukrycia niepopularnych decyzji i zamierzeń przed załogą,
3. brak jasnej wizji i strategii rozwoju przedsiębiorstwa,
4. obawa przed niechęcią oraz ewentualnymi zarzutami i pretensjami a nawet ostrymi atakami ze strony załogi,
5. arogancja władzy oraz lekceważenie kompetencji i potrzeb informacyjnych pracowników,
6. autokratyczny stylu kierowania,
7. frustracja i niekompetencja kierownictwa w sferze zarządzania,
8. niska kultura organizacyjna i brak tradycji w tym zakresie
9. w przedsiębiorstwie.
WYMAGANIA WOBEC KIEROWNIKA
1. jasne i precyzyjne wypowiadanie się,
2. umiejętność słuchania i postrzegania reakcji o percepcji zachowań drugiej strony procesu komunikowania się,
3. otwartość i odwaga,
4. umiejętność przekonywania i argumentowania swoich racji,
5. umiejętności negocjowania
DOSTARCZANA INFORMACJA POWINNA BYĆ
1. dostępna w każdej potrzebie,
2. szybka i aktualna,
3. przekazywana możliwie bezpośrednio z miejsca jej powstawania,
4. bezstronna czyli apolityczna,
5. zrozumiała dla odbiorcy,
6. zwięzła, a więc zawierająca tylko istotne fakty,
7. właściwie uzasadniona,
8. - uczciwa i wiarygodna,
9. - atrakcyjna i wzbudzająca zainteresowanie podwładnych.
kontrat
Użytkownik
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
0kontrat
Użytkownik