-
Konflikt – sytuacja, w której zaistniała sprzecznośc interesów, a jej uczestnicy chcą sobie wzajemnie narzucic wolę.
-
Rodzaje konfliktu:
a) podmiot konfiktu::
- wewnętrzny – sam z sobą,
- interpersonalny – biorą udział konkretne osoby,
- społeczny – pomiędzy grupami społecznymi.
b) przedmiot konfliktu:
- wartości – odmienne wartości np. przez odmienne religie,
- interesy – zaspokajanie swoich potrzeb kosztem innych,
- strukturalny – pomiędzy osobami zajmującymi np. różne stanowiska pracy,
- racji – błędne postrzeganie siebie w społeczeństwie.
-
Negocjacje – rozmowy, w których strony próbują za pomocą argumentów i perswazji osiągnąc dobre rozwiązanie dla obu stron.
- twarde – przewaga i jak największe korzyści; brak zaufania dla drugiej strony,
- miękkie - daleko idące ustępstwa,
- rzeczowe – rozwiązania korzystne dla wszystkich stron.
-
Techniki manipulacyjne:
- manipulowanie czasem – skracanie lub przedłużanie rozmów,
- lekceważenie przeciwnika – zajmowanie się innymi rzeczami, brak zainteresowania rozmówcą,
- ataki osobiste – negatywne osądy i zarzuty dotyczące spraw pozamerytorycznych,
- „próbny balon” - jeśli chcemy rozpoznac granice do jakich możemy dojśc (co by było gdyby),
- „nagroda w raju” - za ustępstwa nagrody w bliżej nieokreślonym czasie,
- „dokręcanie śruby” - stawiane coraz większych żądań po zaakceptowaniu przez drugą stronę poprzednich warunków,
- „dobry i zły policjant” - jedna osoba bardzo stanowczo przedstawia warunki, a druga osoba zachęca do spełnienia oczekiwań kolegi,
- „zła i gorsza propozycja” - przedstawienie standardowej decyzji jako złej i złożenie drugiej gorszej i spowodowanie, że druga strona w końcu zaakceptuje pierwsze warunki.
-
Mediacje – komunikowanie się stron konfliktu za pośrednictwem osoby neutralnej (mediatora), rozwiązanie dla obu stron, nieformalne.
-
Arbitraż – rozstrzyganie konfliktów polubownie przez osoby wskazane prze każdą ze stron.
Komentarze (0)