STRESZCZENIE

Głównym celem mojego biznes planu jest chęć przedstawienia go przyszłym kredytodawcom i inwestorom, aby uzyskać środki finansowe na rozpoczęcie i prowadzenie działalności.
 Wykorzystując zdobytą wiedzę, postanowiłam otworzyć własną kawiarnię na Pradze Północ. Głównym celem planowanej działalności jest zapewnienie przyszłym klientom możliwości spędzenia miło wolnego czasu  oraz w przyjaznej atmosferze. Potencjalnymi klientami będą osoby w różnym wieku, zamierzam do nich dotrzeć poprzez zamieszczanie ogłoszeń w prasie lokalnej. Nie obawiam się konkurencji, gdyż w najbliższej okolicy nie ma innej kawiarni ani innego lokalu o podobnej działalności.
 Moja Kawiarnia będzie nowoczesnym miejscem, w którym klienci będą mogli napić się aromatycznej kawy, herbaty oraz innych napojów, zjeść deser i odpocząć przy dobrej muzyce.  Na terenie lokalu będzie można poczytać czasopisma, a także będzie dostęp do Internetu za darmo.

 Głównym celem firmy jest zapewnienie bezpiecznego, przytulnego oraz idealnego miejsca dla wszystkich, którzy lubią spędzać ciekawie czas.

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

1 Nazwa i adres firmy

Kawiarnia „Praga”

Ul.............

00-000 Warszawa

tel. 000 000 000

e-mail: .......................

2 Status prawny

Indywidualna działalność gospodarcza

3 Zakres działalności

Gastronomia, przedsiębiorstwo handlowo-usługowe

4 Przedstawienie przedsiębiorcy .

- Imię i Nazwisko : ...............

- Adres Zamieszkania : ul................ , 00-000 Warszawa

ANALIZA STRATEGICZNA

1 Analiza SWOT.

Mocne strony:

-stosunkowo niski poziom cen;
 -dobra lokalizacja;
 -szybka i kulturalna obsługa;
 -miła atmosfera;
 -korzystne godziny otwarcia.

Słabe strony:

-w okresie zimowym może występować słabsze zainteresowanie ofertą;
 -rosnące bezrobocie, co może spowodować zmniejszenie zainteresowania klientów ofertą – ze względu na ich mniejsze dochody;
 -małe doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności;
 -nieznajomość firmy na początku działalności.

 Szanse:

-powstanie sieci kawiarni
 -powiększenie zespołu pracowników
 -utrzymywanie cen na stałym poziomie

Zagrożenia:

-możliwość pojawienia się nowych konkurentów
 - zmieniające się upodobania klientów
 - sezonowość niektórych sprzedawanych wyrobów
 -zmieniające się przepisy prawno-podatkowe.

ANALIZA RYNKU

1 Charakterystyka rynku:
 Kawiarnia będzie działać na rynku o niewielkiej konkurencji. Inne lokale oferujące podobne usługi to restauracja i pub, jednak ich usługi mają inny charakter. Z pewnością mają one stałych klientów, ale jest to inna grupa niż klienci mojej kawiarni.

2 Dostawcy:

Głównym dostawcą kawy będzie firma A, podpisana z nią umowa zapewni mi dodatkowo materiały reklamowe w postaci filiżanek do kawy. Dostawcą herbaty będzie firma B. Dostawcą wyrobów cukierniczych i lodów będzie firma C. Dostawcą zimnych napojów będzie firma D, która dodatkowo w ramach umowy dostarczy szklanki do napojów.

3 Konkurencja
 - Restauracja „Namysłowianka”
 - Pub „Piekiełko”
 W okolicy nie ma tego typu lokalu, jaki mam zamiar otworzyć, gdzie przede wszystkim matki czy opiekunki z dziećmi będą mogły się spotkać, poczytać, porozmawiać, zjeść i wypić coś dobrego w przyzwoitej cenie.

Wszystkie lokale podobne do mojej kawiarni są przepełnione i nie oferują atrakcji dla dzieci czy kącika prasowego dla dorosłych.

4 Klienci

Mieszkańcy Warszawy, szczególnie Pragi Północ, w każdym wieku.

 Moja kawiarnia oferować będzie klientom możliwość miłego spędzenia czasu nad Kubkiem gorącej czekolady, kawy czy herbaty. Poza tym klienci będą mogli spotkać się oraz porozmawiać ze sobą, poczytać ciekawą prasę. Dzieci będą mogły pobawić się , pomalować kredkami, układać klocki gdy ich

mamy w tym czasie będą mogły porozmawiać np. przy kawie czy sałatce owocowej.

5 Towar
 Herbaty:

Czarna
 Cynamonowa
 Zielona
 Czerwona
 Owocowa
 Mrożona

Desery:

Truskawkowy raj (truskawki z bitą śmietaną)
 Leccornia – smakołyk (galaretka w 3 smakach + bita śmietana)
 Mamba (owoce + bita śmietana + polewa)
 Coctail owocowy (owoce z danego sezonu)
 Szarlotka na ciepło
 Ciasto z owocami (owoce z danego sezonu)
 Babeczka z owocami (owoce z danego sezonu)
 Tiramisu

Desery lodowe:

Owocowa wyspa (3 gałki lodów + mus owocowy + świeże owoce)
 Tropikana  (3 gałki lodów + bita śmietana + polewa + ananas)
 Zielony raj (3 gałki lodów o smaku kiwi lub mięty + bita śmietana + kiwi)
 Owocowy raj (lody owocowe + bita śmietana + owoce)

Zimne napoje:

Soki owocowe  (pomarańczowy, malinowy, marchewkowy, bananowy)
 Coca – cola
 Woda mineralna  

Gofry:

Suchy
 Z cukrem pudrem
 Z bitą śmietaną
 Z bitą śmietaną i owocami + polewa

Kawy i czekolady:

Cappuccino
 Late
 Espresso
 Filiżanka kawy rozpuszczalnej
 Kawa po polsku – parzona
 Frappe z gałką lodów
 Gorąca czekolada
 Gorąca czekolada z bitą śmietaną

Przekąski:

Małe co nieco (2 grzanki + masełko + dżem)
 Tost (z serem + szynka)

 Sałatka owocowa (owoce z danego sezonu)

Nasza oferta będzie wyróżniała się najlepszą jakością produktów i obsługi Klienta. Będziemy współpracować z dostawcami z kraju, którzy oferują produkty najlepszej jakości.

6 Ceny
 Moja firma będzie ustalała ceny w stosunku do cen rynkowych oraz będę brała pod uwagę możliwości finansowe klientów.  Planuję zniżki dla stałych klientów, promocje, rabaty okolicznościowe (np. Dzień Matki, Dzień Ojca etc.) oraz upusty przy realizacji większego zamówienia (np. 20 sztuk ciasta z owocami). Dla każdej kobiety w dniu jej urodzin za okazaniem dowodu osobistego zniżka na ciasto wynosi 25%. Dla uczniów oraz studentów do 25-ciu lat zniżka 10%.

7 Metody sprzedaży
 Planuję sprzedaż produktów bezpośrednio klientowi w lokalu.
 Klienci będą mieli możliwość skorzystania z oferty w następujących godzinach:
 Poniedziałek – Piątek: 7 - 19
 Sobota: 10 - 22
 Niedziela: 13 – 19

8 Promocja
 Materiały promocyjne zostaną rozdane przede wszystkim jako dodatki do gazet lokalnych. Ulotki zostaną rozprowadzane po okolicznych osiedlach, pozostawione będą w sklepach oraz w miejscach użyteczności publicznej tj. biblioteka publiczna, szkołach podstawowych, gimnazjalnych i średnich. W początkowej fazie działalności i co jakiś czas (jeśli zajdzie taka potrzeba) zatrudnię pracowników, pełniących rolę akwizytorów, którzy poprzez roznoszenie ulotek będą prezentować firmę i zachęcać do skorzystania z jej oferty.

PLAN TECHNICZNY

Nakłady inwestycyjne
 1. Remont lokalu  3 500 zł
 2. Krzesła 24 szt. x 100 zł  2 400 zł
 3. Stoliki 6 szt. x 220 zł  1 320 zł
 4. Meble (wyposażenie kuchni oraz kawiarni) 11 200 zł
 5. Sprzęt (sprzęt stereo) 2 000 zł
 6. Sztućce, talerze, filiżanki, spodki, dzbanki, czajniki, ekspres do kawy 8 000 zł
 7. Dekoracje 2 000 zł
 8. Oświetlenie 2 000 zł
 9. Promocja (ulotki, bilbordy, plakaty) 3 000 zł

Źródła finansowania inwestycji
 Ubiegam się o kredyt rozwojowy w wysokości 36.000 zł. w Banku PKO S.A.

 Koszty kredytu.
 - odsetki od kredytu w wysokości 10% w skali roku,
 - prowizja banku w wysokości 4%

Plan ilościowy
 Sprzedaż herbaty:
 czarna 200 szt. x 2,00 zł = 400 zł
 cynamonowa 200 szt. x 2,00 zł = 400 zł
 zielona 200 szt. x 2,00 zł = 400 zł
 czerwona 270 szt. x 2,00 zł = 540 zł
 owocowa 250 szt. x 3,00 zł = 750 zł
 mrożona 300 szt. x 3,50 zł = 1 050 zł
 razem: 3 540 zł

Sprzedaż deserów:
 Truskawkowy raj 150 szt. x 5,50 zł = 825 zł
 Laccernia – smakołyk 100 szt. x 5,00 zł = 500zł
 Mamba 50 szt. x 5,50 zł = 275 zł
 Cocktail owocowy 200 szt. x 4,00 zł = 800 zł
 Szarlotka na ciepło 50 szt. x 5,00 zł = 250 zł
 Ciasto z owocami 70 szt. x 5,00 zł = 350 zł
 Babeczka z owocami 100 szt. x 2,00 zł = 200 zł
 Tiramisu 50 szt. x 5,00 zł = 250 zł
 razem : 3 450 zł

Sprzedaż deserów lodowych:
 Owocowa wyspa 150 szt. x 6,00 zł = 900 zł
 Tropikana 100 szt. x 8,00 zł = 800 zł
 Zielony raj 150 szt. x 8,00 zł = 1 200 zł
 Owocowy raj 200 szt. x 10,00 zł = 2 000 zł
 razem: 4 900 zł

Sprzedaż napojów zimnych:
 Soki owocowe 200 szt. x 3,00 zł = 600 zł
 Coca – cola 300 szt. x 3,00 zł = 900 zł
 Woda mineralna 150 szt. x 2,00 zł = 300 zł
 razem: 1 800 zł

Sprzedaż gofrów:
 Suchy 50 szt. x 2,00 zł = 100 zł
 Z cukrem pudrem 25 szt. x 2,50 zł = 62,50 zł
 Z bitą śmietaną 50 szt. x 3,00 zł = 150 zł
 Z polewą 50 szt. x 3,00 zł = 150 zł 
 Z bitą śmietaną i owocami 100 szt. x 4,50 zł = 450 zł
 Z bitą śmietaną, owocami i polewą 150 szt.x5,00 zł =750zł
 razem: 1 662,50 zł

Sprzedaż kawy i czekolady:
 Capuccino 100 szt. x 4,00 zł = 400 zł
 Late 100 szt. x 5,00 zł = 500 zł
 Espresso 100 szt. x 4,50 zł = 450 zł
 Filiżanka kawy rozpuszczalnej 60 szt. x 4,00 zł = 240 zł
 Kawa po polsku – parzona 50 szt. x 3,00 zł = 150 zł
 Frappe 80 szt. x 8,00 zł = 640 zł
 Gorąca czekolada 80 szt. x 4,00 zł = 360 zł
 Gorąca czekolada z bitą śmietaną 80 szt. x 5,00 zł = 400 zł
 razem: 3 140 zł

Sprzedaż przekąsek:
 Małe co nieco 200 szt. x 3 zł = 600 zł
 Tost 200 szt. x 3,00 zł = 600 zł
 Sałatka owocowa 200 szt. x 4,00 zł = 800 zł
 razem: 2 000 zł

SUMA: 20 492,50 zł

PLAN FINANSOWY

Planowane przychody miesięczne :
 - oferowane produkty 20 492,50 zł
 -imprezy okolicznościowe ( przyjęcia urodzinowe, imieninowe, Kinder bale ) 2000 zł
 RAZEM : 22 492,50 zł

Bieżące koszty działalności:
 - media (woda, prąd, kanalizacja) 800 zł
 - telefon, Internet  150 zł
 - artykuły biurowe  100 zł
 -prasa  100 zł
 -artykuły spożywcze  6 000zł
 -wynajem  6 000 zł
 RAZEM: 13 150 zł

Planowany zysk miesięczny :
 Przychody – Koszty
 22 492,50 – 13 150 = 9 342,50 zł

PODSUMOWANIE
 Firma dołoży wielu starań zmierzających do uzyskana utrwalenia dobrej opinii o swoich wyborach wśród klientów. Wśród szans na pierwszym miejscu firma stawia rosnące zainteresowanie spędzeniem czasu w przyjaznej atmosferze ze znajomymi. Największym zagrożeniem dla kawiarni może stać się ciągle zwiększająca się konkurencja, która może powodować konieczność zmniejszenia cen.

Podstawowe ryzyko
 -możliwość pojawienia się konkurencji
 -spadek dochodów klientów
 -zmiana potrzeb i gustów konsumentów 

Czynniki wpływające na powodzenie firmy
 -korzystna lokalizacja
 -wysoki poziom jakości oferowanych usług
 -niska cena produktów