Streszczenie biznes planu
Głównym celem mojego biznes planu jest chęć przedstawienia go przyszłym kredytodawcom i inwestorom, aby uzyskać środki finansowe na rozpoczęcie i prowadzenie działalności.
Wykorzystując zdobytą wiedzę, postanowiłam otworzyć własną kawiarnię na Pradze Północ. Głównym celem planowanej działalności jest zapewnienie przyszłym klientom możliwości spędzenia miło wolnego czasu oraz w przyjaznej atmosferze. Potencjalnymi klientami będą osoby w różnym wieku, zamierzam do nich dotrzeć poprzez zamieszczanie ogłoszeń w prasie lokalnej. Nie obawiam się konkurencji, gdyż w najbliższej okolicy nie ma innej kawiarni ani innego lokalu o podobnej działalności.
Moja Kawiarnia będzie nowoczesnym miejscem, w którym klienci będą mogli napić się aromatycznej kawy, herbaty oraz innych napojów, zjeść deser i odpocząć przy dobrej muzyce. Na terenie lokalu będzie można poczytać czasopisma, a także będzie dostęp do Internetu za darmo.
Głównym celem firmy jest zapewnienie bezpiecznego, przytulnego oraz idealnego miejsca dla wszystkich, którzy lubią spędzać ciekawie czas.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
1 Nazwa i adres firmy
Kawiarnia „Praga”
Ul.............
00-000 Warszawa
tel. 000 000 000
e-mail: .......................
2 Status prawny
Indywidualna działalność gospodarcza
3 Zakres działalności
Gastronomia, przedsiębiorstwo handlowo-usługowe
4 Przedstawienie przedsiębiorcy .
- Imię i Nazwisko : ...............
- Adres Zamieszkania : ul................ , 00-000 Warszawa
ANALIZA STRATEGICZNA
1 Analiza SWOT.
Mocne strony:
- stosunkowo niski poziom cen;
- dobra lokalizacja;
- szybka i kulturalna obsługa;
- miła atmosfera;
- korzystne godziny otwarcia.
Słabe strony:
- w okresie zimowym może występować słabsze zainteresowanie ofertą;
- rosnące bezrobocie, co może spowodować zmniejszenie zainteresowania klientów ofertą – ze względu na ich mniejsze dochody;
- małe doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności;
- nieznajomość firmy na początku działalności.
Szanse:
- powstanie sieci kawiarni
- powiększenie zespołu pracowników
- utrzymywanie cen na stałym poziomie
Zagrożenia:
- możliwość pojawienia się nowych konkurentów
- zmieniające się upodobania klientów
- sezonowość niektórych sprzedawanych wyrobów
- zmieniające się przepisy prawno-podatkowe.
ANALIZA RYNKU
1. Charakterystyka rynku:
Kawiarnia będzie działać na rynku o niewielkiej konkurencji. Inne lokale oferujące podobne usługi to restauracja i pub, jednak ich usługi mają inny charakter. Z pewnością mają one stałych klientów, ale jest to inna grupa niż klienci mojej kawiarni.
2. Dostawcy:
Głównym dostawcą kawy będzie firma A, podpisana z nią umowa zapewni mi dodatkowo materiały reklamowe w postaci filiżanek do kawy. Dostawcą herbaty będzie firma B. Dostawcą wyrobów cukierniczych i lodów będzie firma C. Dostawcą zimnych napojów będzie firma D, która dodatkowo w ramach umowy dostarczy szklanki do napojów.
3. Konkurencja
- Restauracja „Namysłowianka”
- Pub „Piekiełko”
okolicy nie ma tego typu lokalu, jaki mam zamiar otworzyć, gdzie przede wszystkim matki czy opiekunki z dziećmi będą mogły się spotkać, poczytać, porozmawiać, zjeść i wypić coś dobrego w przyzwoitej cenie.
Wszystkie lokale podobne do mojej kawiarni są przepełnione i nie oferują atrakcji dla dzieci czy kącika prasowego dla dorosłych.
4. Klienci
Mieszkańcy Warszawy, szczególnie Pragi Północ, w każdym wieku.
Moja kawiarnia oferować będzie klientom możliwość miłego spędzenia czasu nad Kubkiem gorącej czekolady, kawy czy herbaty. Poza tym klienci będą mogli spotkać się oraz porozmawiać ze sobą, poczytać ciekawą prasę. Dzieci będą mogły pobawić się, pomalować kredkami, układać klocki gdy ich mamy w tym czasie będą mogły porozmawiać np. przy kawie czy sałatce owocowej.
5. Towar
Herbaty:
Czarna
Cynamonowa
Zielona
Czerwona
Owocowa
Mrożona
Desery:
Truskawkowy raj (truskawki z bitą śmietaną)
Leccornia – smakołyk (galaretka w 3 smakach + bita śmietana)
Mamba (owoce + bita śmietana + polewa)
Coctail owocowy (owoce z danego sezonu)
Szarlotka na ciepło
Ciasto z owocami (owoce z danego sezonu)
Babeczka z owocami (owoce z danego sezonu)
Tiramisu
Desery lodowe:
Owocowa wyspa (3 gałki lodów + mus owocowy + świeże owoce)
Tropikana (3 gałki lodów + bita śmietana + polewa + ananas)
Zielony raj (3 gałki lodów o smaku kiwi lub mięty + bita śmietana + kiwi)
Owocowy raj (lody owocowe + bita śmietana + owoce)
Zimne napoje:
Soki owocowe (pomarańczowy, malinowy, marchewkowy, bananowy)
Coca – cola
Woda mineralna
Gofry:
Suchy
Z cukrem pudrem
Z bitą śmietaną
Z bitą śmietaną i owocami + polewa
Kawy i czekolady:
Cappuccino
Late
Espresso
Filiżanka kawy rozpuszczalnej
Kawa po polsku – parzona
Frappe z gałką lodów
Gorąca czekolada
Gorąca czekolada z bitą śmietaną
Przekąski:
Małe co nieco (2 grzanki + masełko + dżem)
Tost (z serem + szynka)
Sałatka owocowa (owoce z danego sezonu)
Nasza oferta będzie wyróżniała się najlepszą jakością produktów i obsługi Klienta. Będziemy współpracować z dostawcami z kraju, którzy oferują produkty najlepszej jakości.
6. Ceny
Moja firma będzie ustalała ceny w stosunku do cen rynkowych oraz będę brała pod uwagę możliwości finansowe klientów. Planuję zniżki dla stałych klientów, promocje, rabaty okolicznościowe (np. Dzień Matki, Dzień Ojca etc.) oraz upusty przy realizacji większego zamówienia (np. 20 sztuk ciasta z owocami). Dla każdej kobiety w dniu jej urodzin za okazaniem dowodu osobistego zniżka na ciasto wynosi 25%. Dla uczniów oraz studentów do 25-ciu lat zniżka 10%.
7. Metody sprzedaży
Planuję sprzedaż produktów bezpośrednio klientowi w lokalu.
Klienci będą mieli możliwość skorzystania z oferty w następujących godzinach:
Poniedziałek – Piątek: 7 - 19
Sobota: 10 - 22
Niedziela: 13 – 19
8. Promocja
Materiały promocyjne zostaną rozdane przede wszystkim jako dodatki do gazet lokalnych. Ulotki zostaną rozprowadzane po okolicznych osiedlach, pozostawione będą w sklepach oraz w miejscach użyteczności publicznej tj. biblioteka publiczna, szkołach podstawowych, gimnazjalnych i średnich. W początkowej fazie działalności i co jakiś czas (jeśli zajdzie taka potrzeba) zatrudnię pracowników, pełniących rolę akwizytorów, którzy poprzez roznoszenie ulotek będą prezentować firmę i zachęcać do skorzystania z jej oferty.
PLAN TECHNICZNY
Nakłady inwestycyjne
1. Remont lokalu 3 500 zł
2. Krzesła 24 szt. x 100 zł 2 400 zł
3. Stoliki 6 szt. x 220 zł 1 320 zł
4. Meble (wyposażenie kuchni oraz kawiarni) 11 200 zł
5. Sprzęt (sprzęt stereo) 2 000 zł
6. Sztućce, talerze, filiżanki, spodki, dzbanki, czajniki, ekspres do kawy 8 000 zł
7. Dekoracje 2 000 zł
8. Oświetlenie 2 000 zł
9. Promocja (ulotki, bilbordy, plakaty) 3 000 zł
Źródła finansowania inwestycji
Ubiegam się o kredyt rozwojowy w wysokości 36.000 zł. w Banku PKO S.A.
Koszty kredytu.
- odsetki od kredytu w wysokości 10% w skali roku,
- prowizja banku w wysokości 4%
Plan ilościowy
Sprzedaż herbaty:
czarna 200 szt. x 2,00 zł = 400 zł
cynamonowa 200 szt. x 2,00 zł = 400 zł
zielona 200 szt. x 2,00 zł = 400 zł
czerwona 270 szt. x 2,00 zł = 540 zł
owocowa 250 szt. x 3,00 zł = 750 zł
mrożona 300 szt. x 3,50 zł = 1 050 zł
razem: 3 540 zł
Sprzedaż deserów:
Truskawkowy raj 150 szt. x 5,50 zł = 825 zł
Laccernia – smakołyk 100 szt. x 5,00 zł = 500zł
Mamba 50 szt. x 5,50 zł = 275 zł
Cocktail owocowy 200 szt. x 4,00 zł = 800 zł
Szarlotka na ciepło 50 szt. x 5,00 zł = 250 zł
Ciasto z owocami 70 szt. x 5,00 zł = 350 zł
Babeczka z owocami 100 szt. x 2,00 zł = 200 zł
Tiramisu 50 szt. x 5,00 zł = 250 zł
razem : 3 450 zł
Sprzedaż deserów lodowych:
Owocowa wyspa 150 szt. x 6,00 zł = 900 zł
Tropikana 100 szt. x 8,00 zł = 800 zł
Zielony raj 150 szt. x 8,00 zł = 1 200 zł
Owocowy raj 200 szt. x 10,00 zł = 2 000 zł
razem: 4 900 zł
Sprzedaż napojów zimnych:
Soki owocowe 200 szt. x 3,00 zł = 600 zł
Coca – cola 300 szt. x 3,00 zł = 900 zł
Woda mineralna 150 szt. x 2,00 zł = 300 zł
razem: 1 800 zł
Sprzedaż gofrów:
Suchy 50 szt. x 2,00 zł = 100 zł
Z cukrem pudrem 25 szt. x 2,50 zł = 62,50 zł
Z bitą śmietaną 50 szt. x 3,00 zł = 150 zł
Z polewą 50 szt. x 3,00 zł = 150 zł
Z bitą śmietaną i owocami 100 szt. x 4,50 zł = 450 zł
Z bitą śmietaną, owocami i polewą 150 szt.x5,00 zł =750zł
razem: 1 662,50 zł
Sprzedaż kawy i czekolady:
Capuccino 100 szt. x 4,00 zł = 400 zł
Late 100 szt. x 5,00 zł = 500 zł
Espresso 100 szt. x 4,50 zł = 450 zł
Filiżanka kawy rozpuszczalnej 60 szt. x 4,00 zł = 240 zł
Kawa po polsku – parzona 50 szt. x 3,00 zł = 150 zł
Frappe 80 szt. x 8,00 zł = 640 zł
Gorąca czekolada 80 szt. x 4,00 zł = 360 zł
Gorąca czekolada z bitą śmietaną 80 szt. x 5,00 zł = 400 zł
razem: 3 140 zł
Sprzedaż przekąsek:
Małe co nieco 200 szt. x 3 zł = 600 zł
Tost 200 szt. x 3,00 zł = 600 zł
Sałatka owocowa 200 szt. x 4,00 zł = 800 zł
razem: 2 000 zł
SUMA: 20 492,50 zł
PLAN FINANSOWY
Planowane przychody miesięczne :
- oferowane produkty 20 492,50 zł
-imprezy okolicznościowe ( przyjęcia urodzinowe, imieninowe, Kinder bale ) 2000 zł
RAZEM : 22 492,50 zł
Bieżące koszty działalności:
- media (woda, prąd, kanalizacja) 800 zł
- telefon, Internet 150 zł
- artykuły biurowe 100 zł
- prasa 100 zł
- artykuły spożywcze 6 000zł
- wynajem 6 000 zł
RAZEM: 13 150 zł
Planowany zysk miesięczny:
Przychody – Koszty
22 492,50 – 13 150 = 9 342,50 zł
PODSUMOWANIE
Firma dołoży wielu starań zmierzających do uzyskana utrwalenia dobrej opinii o swoich wyborach wśród klientów. Wśród szans na pierwszym miejscu firma stawia rosnące zainteresowanie spędzeniem czasu w przyjaznej atmosferze ze znajomymi. Największym zagrożeniem dla kawiarni może stać się ciągle zwiększająca się konkurencja, która może powodować konieczność zmniejszenia cen.
Podstawowe ryzyko
- możliwość pojawienia się konkurencji
- spadek dochodów klientów
- zmiana potrzeb i gustów konsumentów
Czynniki wpływające na powodzenie firmy
- korzystna lokalizacja
- wysoki poziom jakości oferowanych usług
- niska cena produktów
Komentarze (2)
VoDa
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
VoDa 19.06.2023 15:07
Zgłoś
Cześć,
wiem że trochę późno pisze :D ale może to innym trochę otworzy oczy
jeżeli chodzi o całokształt analizy jest bardzo dobry pod względem przejrzystości lecz brakuje mu parę odciągnięć, na pewno osoby które planują otworzyć coś podobnego mogą dowiedzieć się tutaj kilku rzeczy
pozdrawiam :)
poniżej dodaje moje uwagi:
1. tak jak pisał użytkownik iwonek_m koszt puszczania muzyki trzeba doliczyć miesięczny koszt
2. Nie ma tutaj kosztów związanych z zatrudnieniem personelu a wątpię że samemu/samej będziesz w stanie pracować od pon-sob po 12h dodatkowo w niedziele 6h to daje 324h pracy licząc że miesiąc ma 30dni i nie posiada świąt. ba jak było napisane
" - małe doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności;
- nieznajomość firmy na początku działalności." więc będzie potrzebny chociażby Barista który będzie parzyć kawę koszt przy średniej medialnej to około 5000 zł + nadgodziny bądź drugi barista
3. Brak kosztów zakupu sprzętu, "Sztućce, talerze, filiżanki, spodki, dzbanki, czajniki, ekspres do kawy" nie oszukujmy się sprzęt z średniej (mowa o ekspresie) półki gdzie samemu jest się w stanie wyczyścić to koszt 10 tys.
4. Wypisanie w Słabe strony i zagrożenia
" - w okresie zimowym może występować słabsze zainteresowanie ofertą
- sezonowość niektórych sprzedawanych wyrobów"
to głupota bo prawda jest taka że kawiarnie o ile posiadają lokal z miejscami siedzącymi wewnątrz mają w zimowym okresie obłożenie klientami z powodu ze chcą się rozgrzać a posiadając ciepły napój chętniej przyciągniesz klienta niż zimnym
5. planowana ilość sprzedaży te ceny podane nie wiem czy to zarobek czy cena sprzedaży jeżeli sprzedaży to będzie to bardzo tania kawiarnia nie opłacalna dla właściciela, dodatkowo przeliczyłbym ilość sprzedaży sumując sprzedaż samych deserów równe jest 770 szt. dzieląc na 30 dni daje nam 26 deserów dziennie dzieląc na 12h wyliczone zostaje sprzedaż 1 deseru raz na 25 minut nie liczę lodów, czekolady, przekąsek, gofrów itd.
Najlepsza odpowiedź
iwonek_m
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
iwonek_m 11.07.2019 09:26
Zgłoś
W takim biznesplanie trzeba też uwzględnić opłaty związane z publicznym odtwarzaniem muzyki. A te, niestety, potrafią być wysokie. Chyba, że zamiast wykupić licencję w ZAiKSie, postawi się na https://www.oneplayer.pl . Koszty są dużo niższe, a wybór utworów bardzo duży.
Najlepsza odpowiedź