Z czego powinien składać się biznesplan?
Dobrze napisany biznesplan powinien składać się ze streszczenia, opisu przedsięwzięcia, analizy rynku i planu marketingowego, analizy SWOT, planów: technicznego i finansowego. Poniżej zamieszczam przykładowy spis treści takiego biznesplanu i przykład rozwinięcia poszczególnych punktów.
SPIS TREŚCI BIZNESPLANU
Część I - Opis przedsięwzięcia
I - Dane przedsiębiorstwa
II - Podstawowe cele działalności
III - Oferowane usługi
Część II - Analiza rynku i plan marketingowy
I - Obecni konkurencji
II - Potencjalni klienci
III - Przybliżone ceny oferowanych produktów i usług
IV - Promocja
Część III - analiza SWOT
I - Szanse
II - Zagrożenia
III - Mocne strony
IV - Słabe strony
Część IV - Plan techniczny
I - Struktura organizacyjna
II - Struktura zatrudnienia i wynagrodzenie brutto
Część V - Plan finansowy
I - Nakłady inwestycyjne
II - Niezbędne zaopatrzenie
III - Koszty miesięczne
IV - Planowane przychody miesięczne
V - Źródła finansowania
Jak napisać streszczenie w biznesplanie?
I. STRESZCZENIE
Przykład: Restauracja "Tulipan" będzie rodzinnym biznesem. Naszymi podstawowymi atutami będzie miła, rodzinna atmosfera przy zachowaniu wysokiej jakości posiłków i niewygórowanych cenach. Nasi odbiorcy to przede wszystkim klasa średnia.
Posiadamy własny lokal o powierzchni 600 m2 i kapitał własny w wysokości 600 tysięcy złotych. Kolejne 200 tysięcy zostanie pożyczone z banku, pod zastaw posiadanego przez nas lokalu, kredyt w rachunku obrotowym. Mamy już promesę udzielenia takiego kredytu inwestycyjnego przez Fortis Bank. Lokal jest zlokalizowany w centrum miasta, blisko przystanku głównych linii autobusowych w mieście. Jest też dogodny, bezpośredni dojazd z dworca kolejowego.
Naszym celem jest oferowanie doskonałych posiłków w średnich cenach. Dodatkowym atutem będzie specyficzny wystrój lokalu, tworzący charakterystyczny nastrój prywatności. Dzięki temu klienci będą się rozkoszować nastrojem intymności i prywatności, a obsługa będzie bardzo przyjazna, rodzinna. W Menu pojawią się zarówno dania typowe w Polsce, takie jak bigos, gołąbki, gulasz, ale także po trochu z kuchni z całego świata - kuchni włoskiej, francuskiej, śródziemnomorskiej, chińskiej i tajskiej.
Dodatkowo duża sala umożliwia organizację imprez okolicznościowych, takich jak wesela, chrzciny studniówki, a także dyskoteki.
Biznesplan został podzielony na 4 części:
- Opis przedsięwzięcia
- Analiza rynku i plan marketingowy
- Analiza SWOT
- Plan techniczny
- Plan finansowy
Część I - Opis przedsięwzięcia
I - Dane przedsiębiorstwa:
Restauracja "Tulipan" spółka jawna
Przedmiot działalności - działalność gastronomiczna
Siedziba:
Ul. Szeroka 13
87-100 Toruń
tel. (056) 555 55 55
Adres WWW: www.tulipan.torun.pl
Wspólnicy:
Karolina Koszycka - ul. Wyspiańskiego 24/13; 87-100 Toruń - główna księgowa
Władysław Koszycki - ul. Wyspiańskiego 24/13; 87-100 Toruń - prezes
Monika Pustakowska - ul. Grudziądzka 244/13; 87-100 Toruń - vice prezes ds. marketingu i public - relations
Wiesław Pustakowski - ul. Grudziądzka 244/13; 87-100 Toruń - vice prezes ds. zaopatrzenia
II - Podstawowe cele działalności:
- zaspokajania potrzeb klientów, głównie klasy średniej,
- oferowanie smacznych posiłków w średnich, niewygórowanych cenach,
- realizacja marzeń o własnym biznesie,
- ugruntowanie pozycji na rynku w Toruniu,
- zdobycie lojalności klientów,
- obsługa klientów zagranicznych.
III - Oferowane usługi:
- restauracja - oferowane będą posiłki zarówno z kuchni polskiej, jak i włoskiej, francuskiej, śródziemnomorskiej, chińskiej i tajskiej. Oferowane będą wszystkie posiłki - śniadania, obiady, desery, kolacje.
- Bar - serwowanie napojów bezalkoholowych i alkoholowych, fast - foody (hamburgery, cheesburgery, hot - dogi, frytki), bar sałatkowy.
- Dostawa żywności na zamówienie - w ograniczonej strefie bez opłat.
- Imprezy okolicznościowe - wesela, chrzciny, komunie, urodziny, bankiety, studniówki i inne, na życzenie klienta.
- Szkolenia - oferowanie szkoleń w zakresie kelnera i barmana.
- Praktyki - dla uczniów szkół gastronomicznych, praktyki zawodowe i staże zawodowe dla uczniów i absolwentów.
- Wynajmowanie lokalu i obsługa imprez zleconych.
II - Analiza rynku i plan marketingowy:
I - Obecni konkurenci:
Najsilniejszym konkurentem jest sieć restauracji McDonalds (jednak z restauracji na tej samej ulicy co nasz lokal). Oferują oni tanie, tanie niezdrowe i niesmaczne jedzenie. Naszą jedyną szansą na odebranie im klientów jest przekonanie ich, że w naszej restauracji zjedzą niewiele drożej, a znacznie smaczniej i zdrowiej.
Konkurentem oferującym swoje produkty i usługi tej samej grupie klientów jest restauracja przy Hotelu Baranowskim, jednak korzystają z niej najczęściej klienci hotelu.
Najgroźniejszym konkurentem jest restauracja "Na Szerokiej", ponieważ oferuje podobne produkty (nieco mniejszy asortyment kuchni zagranicznej) w niewygórowanych cenach, adresując swoje usługi do klasy średniej).
II - Potencjalni klienci:
Naszą ofertę kierujemy głównie do klasy średniej oraz do klientów zagranicznych przyjeżdżających zwiedzać Toruń. Doskonała lokalizacja w samym centrum miasta znacznie ułatwia dotarcie do klientów.
III - Przybliżone ceny oferowanych produktów i usług
Posiłki ze zdefiniowanego menu na dany dzień:
- Śniadanie - 8 zł
- Obiad - 20 zł
- Kolacja na ciepło - 15 zł
- wynajęcie sali wraz z posiłkami - 2000 zł
- Szkolenie - 150 zł na kelnera, 200 zł na barmana
Z kartą stałego klienta - 10% zniżki.
IV - Promocja
Wykorzystamy następujące kanały promocji:
- reklama w lokalnym radio - Rado Toruń - Gold FM, Ragio Gra Toruń, Radio Gra Bydgoszcz
- reklama w lokalnej prasie - dziennik Nowości, Gazeta Pomorska
- ulotni rozdawane na Starówce (z rabatami 5%, 10%, 5 zł)
- szyld nad lokalem i tablica z Menu wystawiona przed wejściem
- Strona internetowa i reklama w Internecie
Część III - Analiza SWOT
I - Szanse:
- Duży rozwój turystyki w mieście
II - Zagrożenia:
- Konkurencja, najgroźniejsza to restauracje McDonalds, restauracja przy Hotelu Baranowskim oraz restauracja "Na Szerokiej"
- Duża sezonowość ruchu turystycznego
III - Mocne strony:
- dobra lokalizacja w centrum miasta, na Starówce, wśród największych zabytków
- dobra komunikacja - w pobliży przystanek autobusowy głównych linii autobusowych w mieście
- bezpośredni dojazd z dworca kolejowego
- oferowanie produktów i usług w średnich cenach
- możliwość zapłaty w euro
- akceptacja kart płatniczych i czeków
IV - Słabe strony:
- konieczność zbudowania pozytywnego wizerunku
- trudności ze zdobyciem pierwszych klientów
Część IV - Analiza techniczna
I - Struktura organizacyjna:
Władysław Koszycki - prezes - wszelkie sprawy organizacyjno - prawne
Monika Pustakowska - vice prezes ds. marketingu i public
Wiesław Pustakowski - vice prezes ds. zaopatrzenia
Karolina Koszycka - główna księgowa - kadry, płace, księgowość
II - Struktura zatrudnienia i wynagrodzenie brutto
- 3 kelnerki - 900 zł (minimalna płaca krajowa)
- 3 kucharzy - 1100 zł
- 2 barmanów - 1000 zł
- 2 ochroniarzy - 900 zł (minimalna płaca krajowa)
- 2 sprzątaczki na 3/4 etatu - 675 zł (proporcjonalnie od minimalnej płacy krajowej)
- DJ - 1000 zł
Część V - Plan finansowy
I - Nakłady inwestycyjne
- przystosowanie lokalu (poszerzenie wejścia, podjazd dla wózków) - 4.000 zł
- niezbędne wyposażenie (meble, sprzęt AGD, RTV) - 35.000 zł
- zarejestrowanie działalności - 2.000 zł
- pierwsza partia towarów - 15.000 zł
- reklama w pierwszym miesiącu - 3.000 zł
II - Niezbędne zaopatrzenie
- napoje alkoholowe i bezalkoholowe
- półprodukty
- warzywa i owoce
- mięsa, wędliny
- pieczywo
- ciasta i słodycze
- artykuły do dekoracji (serwetki, obrusy, balony, wstęgi)
III - Koszty miesięczne
- wynagrodzenie dla pracowników - 12.500 zł
- rachunki za prąc - 400 zł
- rachunki za wodę - 1200 zł
- rachunki za gaz - 600 zł
- telefon - 200 zł
- zakup towarów - 10.000 zł
- działalność promocyjna - 2.200 zł
RAZEM - 26.900 zł
IV - Planowane przychody miesięczne
- wesela - 12.000 zł
- inne imprezy okolicznościowe - 8.000 zł
- działalność restauracji - 20.000 zł
- szkolenia - 3.000 zł
RAZEM: 43.000 zł
V - Źródła finansowania:
Posiadamy własny lokal o powierzchni 600 m2 i kapitał własny w wysokości 600 tysięcy złotych. Kolejne 200 tysięcy zostanie pożyczone z banku, pod zastaw posiadanego przez nas lokalu, kredyt w rachunku obrotowym. Mamy już promesę udzielenia takiego kredytu inwestycyjnego przez Fortis Bank. Nie będzie więc problemu z pokryciem pierwszych dostaw, kosztów wymaganych inwestycji. Przez pierwsze 2 miesiące jesteśmy przygotowani na mniejsze przychody niż wykazane w biznesplanie, z powodu nieznajomości naszego lokalu. Jednak już po dwóch miesiącach przychody powinny być zgodne z przedstawionymi.
Kredyt w rachunku obrotowym zaciągnięty został na wszelki wypadek. Nie mamy problemów ze zdolnością kredytową. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, już po 1 roku spłacimy go w całości i nie będziemy potrzebować zewnętrznych źródeł finansowania.
Komentarze (0)