SPIS TREŚCI

Streszczenie

Część I - Opis przedsięwzięcia

I - Dane przedsiębiorstwa

II - Podstawowe cele działalności

III - Oferowane usługi

Część II - Analiza rynku i plan marketingowy

I - Obecni konkurencji

II - Potencjalni klienci

III - Przybliżone ceny oferowanych produktów i usług

IV - Promocja

Część III - analiza SWOT

I - Szanse

II - Zagrożenia

III - Mocne strony

IV - Słabe strony

Część IV - Plan techniczny

I - Struktura organizacyjna

II - Struktura zatrudnienia i wynagrodzenie brutto

Część V - Plan finansowy

I - Nakłady inwestycyjne

II - Niezbędne zaopatrzenie

III - Koszty miesięczne

IV - Planowane przychody miesięczne

V - Źródła finansowania

I. STRESZCZENIE

Restauracja "Tulipan" będzie rodzinnym biznesem. Naszymi podstawowymi atutami będzie miła, rodzinna atmosfera przy zachowaniu wysokiej jakości posiłków i niewygórowanych cenach. Nasi odbiorcy to przede wszystkim klasa średnia.

Posiadamy własny lokal o powierzchni 600 m2 i kapitał własny w wysokości 600 tysięcy złotych. Kolejne 200 tysięcy zostanie pożyczone z banku, pod zastaw posiadanego przez nas lokalu, kredyt w rachunku obrotowym. Mamy już promesę udzielenia takiego kredytu inwestycyjnego przez Fortis Bank. Lokal jest zlokalizowany w centrum miasta, blisko przystanku głównych linii autobusowych w mieście. Jest też dogodny, bezpośredni dojazd z dworca kolejowego.

Naszym celem jest oferowanie doskonałych posiłków w średnich cenach. Dodatkowym atutem będzie specyficzny wystrój lokalu, tworzący charakterystyczny nastrój prywatności. Dzięki temu klienci będą się rozkoszować nastrojem intymności i prywatności, a obsługa będzie bardzo przyjazna, rodzinna. W Menu pojawią się zarówno dania typowe w Polsce, takie jak bigos, gołąbki, gulasz, ale także po trochu z kuchni z całego świata - kuchni włoskiej, francuskiej, śródziemnomorskiej, chińskiej i tajskiej.

Dodatkowo duża sala umożliwia organizację imprez okolicznościowych, takich jak wesela, chrzciny studniówki, a także dyskoteki.

Biznesplan został podzielony na 4 części:

  1. Opis przedsięwzięcia
  2. Analiza rynku i plan marketingowy
  3. Analiza SWOT
  4. Plan techniczny
  5. Plan finansowy

Część I - Opis przedsięwzięcia

I - Dane przedsiębiorstwa:

Restauracja "Tulipan" spółka jawna

Przedmiot działalności - działalność gastronomiczna

Siedziba:

Ul. Szeroka 13

87-100 Toruń

tel. (056) 555 55 55

Adres WWW: www.tulipan.torun.pl

Wspólnicy:

Karolina Koszycka - ul. Wyspiańskiego 24/13; 87-100 Toruń - główna księgowa

Władysław Koszycki - ul. Wyspiańskiego 24/13; 87-100 Toruń - prezes

Monika Pustakowska - ul. Grudziądzka 244/13; 87-100 Toruń - vice prezes ds. marketingu i public - relations

Wiesław Pustakowski - ul. Grudziądzka 244/13; 87-100 Toruń - vice prezes ds. zaopatrzenia

II - Podstawowe cele działalności:

  • zaspokajania potrzeb klientów, głównie klasy średniej,
  • oferowanie smacznych posiłków w średnich, niewygórowanych cenach,
  • realizacja marzeń o własnym biznesie,
  • ugruntowanie pozycji na rynku w Toruniu,
  • zdobycie lojalności klientów,
  • obsługa klientów zagranicznych.

III - Oferowane usługi:

  • restauracja - oferowane będą posiłki zarówno z kuchni polskiej, jak i włoskiej, francuskiej, śródziemnomorskiej, chińskiej i tajskiej. Oferowane będą wszystkie posiłki - śniadania, obiady, desery, kolacje.
  • Bar - serwowanie napojów bezalkoholowych i alkoholowych, fast - foody (hamburgery, cheesburgery, hot - dogi, frytki), bar sałatkowy.
  • Dostawa żywności na zamówienie - w ograniczonej strefie bez opłat.
  • Imprezy okolicznościowe - wesela, chrzciny, komunie, urodziny, bankiety, studniówki i inne, na życzenie klienta.
  • Szkolenia - oferowanie szkoleń w zakresie kelnera i barmana.
  • Praktyki - dla uczniów szkół gastronomicznych, praktyki zawodowe i staże zawodowe dla uczniów i absolwentów.
  • Wynajmowanie lokalu i obsługa imprez zleconych.

Część II - Analiza rynku i plan marketingowy:

I - Obecni konkurenci:

Najsilniejszym konkurentem jest sieć restauracji McDonalds (jednak z restauracji na tej samej ulicy co nasz lokal). Oferują oni tanie, tanie niezdrowe i niesmaczne jedzenie. Naszą jedyną szansą na odebranie im klientów jest przekonanie ich, że w naszej restauracji zjedzą niewiele drożej, a znacznie smaczniej i zdrowiej.

Konkurentem oferującym swoje produkty i usługi tej samej grupie klientów jest restauracja przy Hotelu Baranowskim, jednak korzystają z niej najczęściej klienci hotelu.

Najgroźniejszym konkurentem jest restauracja "Na Szerokiej", ponieważ oferuje podobne produkty (nieco mniejszy asortyment kuchni zagranicznej) w niewygórowanych cenach, adresując swoje usługi do klasy średniej).

II - Potencjalni klienci:

Naszą ofertę kierujemy głównie do klasy średniej oraz do klientów zagranicznych przyjeżdżających zwiedzać Toruń. Doskonała lokalizacja w samym centrum miasta znacznie ułatwia dotarcie do klientów.

III - Przybliżone ceny oferowanych produktów i usług

Posiłki ze zdefiniowanego menu na dany dzień:

  • Śniadanie - 8 zł
  • Obiad - 20 zł
  • Kolacja na ciepło - 15 zł
  • wynajęcie sali wraz z posiłkami - 2000 zł
  • Szkolenie - 150 zł na kelnera, 200 zł na barmana

Z kartą stałego klienta - 10% zniżki.

IV - Promocja

Wykorzystamy następujące kanały promocji:

  • reklama w lokalnym radio - Rado Toruń - Gold FM, Ragio Gra Toruń, Radio Gra Bydgoszcz
  • reklama w lokalnej prasie - dziennik Nowości, Gazeta Pomorska
  • ulotni rozdawane na Starówce (z rabatami 5%, 10%, 5 zł)
  • szyld nad lokalem i tablica z Menu wystawiona przed wejściem
  • Strona internetowa i reklama w Internecie

Część III - Analiza SWOT

I - Szanse:

  • Duży rozwój turystyki w mieście

II - Zagrożenia:

  • Konkurencja, najgroźniejsza to restauracje McDonalds, restauracja przy Hotelu Baranowskim oraz restauracja "Na Szerokiej"
  • Duża sezonowość ruchu turystycznego

III - Mocne strony:

  • dobra lokalizacja w centrum miasta, na Starówce, wśród największych zabytków
  • dobra komunikacja - w pobliży przystanek autobusowy głównych linii autobusowych w mieście
  • bezpośredni dojazd z dworca kolejowego
  • oferowanie produktów i usług w średnich cenach
  • możliwość zapłaty w euro
  • akceptacja kart płatniczych i czeków

IV - Słabe strony:

  • konieczność zbudowania pozytywnego wizerunku
  • trudności ze zdobyciem pierwszych klientów

Część IV - Analiza techniczna

I - Struktura organizacyjna:

Władysław Koszycki - prezes - wszelkie sprawy organizacyjno - prawne

Monika Pustakowska - vice prezes ds. marketingu i public

Wiesław Pustakowski - vice prezes ds. zaopatrzenia

Karolina Koszycka - główna księgowa - kadry, płace, księgowość

II - Struktura zatrudnienia i wynagrodzenie brutto

  • 3 kelnerki - 900 zł (minimalna płaca krajowa)
  • 3 kucharzy - 1100 zł
  • 2 barmanów - 1000 zł
  • 2 ochroniarzy - 900 zł (minimalna płaca krajowa)
  • 2 sprzątaczki na 3/4 etatu - 675 zł (proporcjonalnie od minimalnej płacy krajowej)
  • DJ - 1000 zł

Część V - Plan finansowy

I - Nakłady inwestycyjne

  • przystosowanie lokalu (poszerzenie wejścia, podjazd dla wózków) - 4.000 zł
  • niezbędne wyposażenie (meble, sprzęt AGD, RTV) - 35.000 zł
  • zarejestrowanie działalności - 2.000 zł
  • pierwsza partia towarów - 15.000 zł
  • reklama w pierwszym miesiącu - 3.000 zł

II - Niezbędne zaopatrzenie

  • napoje alkoholowe i bezalkoholowe
  • półprodukty
  • warzywa i owoce
  • mięsa, wędliny
  • pieczywo
  • ciasta i słodycze
  • artykuły do dekoracji (serwetki, obrusy, balony, wstęgi)

III - Koszty miesięczne

  • wynagrodzenie dla pracowników - 12.500 zł
  • rachunki za prąc - 400 zł
  • rachunki za wodę - 1200 zł
  • rachunki za gaz - 600 zł
  • telefon - 200 zł
  • zakup towarów - 10.000 zł
  • działalność promocyjna - 2.200 zł

RAZEM - 26.900 zł

IV - Planowane przychody miesięczne

  • wesela - 12.000 zł
  • inne imprezy okolicznościowe - 8.000 zł
  • działalność restauracji - 20.000 zł
  • szkolenia - 3.000 zł

RAZEM: 43.000 zł

V - Źródła finansowania:

Posiadamy własny lokal o powierzchni 600 m2 i kapitał własny w wysokości 600 tysięcy złotych. Kolejne 200 tysięcy zostanie pożyczone z banku, pod zastaw posiadanego przez nas lokalu, kredyt w rachunku obrotowym. Mamy już promesę udzielenia takiego kredytu inwestycyjnego przez Fortis Bank. Nie będzie więc problemu z pokryciem pierwszych dostaw, kosztów wymaganych inwestycji. Przez pierwsze 2 miesiące jesteśmy przygotowani na mniejsze przychody niż wykazane w biznesplanie, z powodu nieznajomości naszego lokalu. Jednak już po dwóch miesiącach przychody powinny być zgodne z przedstawionymi.

Kredyt w rachunku obrotowym zaciągnięty został na wszelki wypadek. Nie mamy problemów ze zdolnością kredytową. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, już po 1 roku spłacimy go w całości i nie będziemy potrzebować zewnętrznych źródeł finansowania.