- Wyjaśnienie pojęcia:
ASERTYWNOŚĆ - pewien określony sposób zachowania się i postępowania; zdolność do szczerego i bezpretensjonalnego wyrażania swoich emocji, odczuć i stanowisk. Jest to postawa, która wyklucza zachowania agresywne oraz lekceważenie praw i wolności własnych bądź innych ludzi. Wyraża się ona umiejętnością bezpośredniego przekazywania własnych opinii, przekonań, poglądów i potrzeb, a także łatwością swobodnego dzielenia się wiedzą o swoich priorytetach i wyznawanym systemie wartości. Istotą zachowania asertywnego jest także umiejętność odmawiania, tzn. mówienia "nie" w sposób pewny, zdecydowany, a jednocześnie nieuwłaczający godności innych osób i zawsze z podaniem konkretnej przyczyny odmowy. Asertywność okazuje się często przydatna w przypadku zaistnienia konfliktu, gdy za jej pomocą udaje się dojść do satysfakcjonującego obydwie strony kompromisu. Z drugiej strony, asertywność polega także na umiejętności przyjmowania pod swoim adresem zarówno pochwał
i komplementów, jak i krytyk oraz negatywnych ocen.
BYĆ ASERTYWNYM to:
- posiadać wyraźnie sprecyzowany cel i dążyć do jego realizacji;
- posiadać szacunek do samego siebie;
- dbać o własne sprawy, ale uwzględniając przy tym również interesy innych ludzi;
- mieć świadomość własnych możliwości, zalet, ale także wad i ograniczeń;
- nie ulegać łatwo wpływom i naciskom ze strony otoczenia;
- upominać się o swoje prawa lub występować w tym celu w imieniu osób trzecich.
Każdy człowiek na świecie ma jakieś określone, prymarne prawa. Na takim właśnie przeświadczeniu opiera się teoria asertywności. W ramach tej teorii, zestaw takich praw, stanowiących niezastąpiony drogowskaz postępowania dla wszystkich osób związanych na co dzień z public relations, opracował specjalista zajmujący się badaniami nad asertywnością, Herbert Fensterheim. Prawa te mówią o tym, że:
1. Możesz robić, mówić i czuć to, co chcesz i w jaki sposób chcesz, o ile nie rani to
2. w żaden sposób osób trzecich;
3. Masz prawo do wyrażania swoich życzeń i próśb do momentu, aż dojdziesz do wniosku, że inni mają prawo ci odmówić;
4. W kontaktach interpersonalnych mogą wystąpić okoliczności, które komplikują kwestię praw niektórych osób. W każdej takiej sytuacji masz jednak prawo przeanalizować i wyjaśnić z drugą osobą wszystkie punkty sporne.
5. Masz prawo do bycia asertywnym, i to nawet wówczas, jeśli rani to osoby trzecie - pod warunkiem, że w swoim postępowaniu nie kierujesz się agresją i nie wypływa ono ze złych intencji;
6. Korzystanie ze swoich praw jest twoim głównym prawem. W przeciwnym razie, mogą ci one zostać odebrane.
- Zasadnicze własności asertywności:
- Postępowanie w sposób uczciwy - potrafisz powiedzieć to, co myślisz tak, aby nikt nie poczuł się urażony;
- Nienaruszanie praw - korzystanie z praw osobistych w taki sposób, aby równocześnie szanować i przestrzegać prawa osób trzecich;
- Dbanie o własny, dobrze pojęty, interes - umiejętność słusznego oceniania, co jest dla ciebie korzystne i czemu możesz poświęcić swój czas i uwagę.
- Sposoby bycia asertywnym pomiędzy członkami rodziny, znajomymi i innymi osobami z najbliższego otoczenia:
- Przed kontaktem z drugą osobą pozbądź się wszystkich negatywnych uczuć
i emocji;
- Mów innym często komplementy i miłe słowa;
- Interesuj się, jak osoby z twojego najbliższego otoczenia spędziły dzień;
- Dowartościowuj bliskich poprzez częste chwalenie ich;
- Jeśli z kimś rozmawiasz - zawsze patrz tej osobie w oczy;
- Powiedz zawsze swojemu rozmówcy coś miłego i przyjemnego;
- Swoje wypowiedzi staraj się rozpoczynać od zdań:
- "Cieszę się, że ty…"
- "Chciałbym, abyś…"
- "Byłbym wdzięczny, gdybyś…"
- "Wolałabym, abyś…"
- "Mam nadzieję, że…"
- "Czy nie zechciałbyś…"
- "Chętnie skorzystałbym z twojej pomocy przy…"
- Nigdy nie wydawaj rozkazów, lecz zawsze proś:
- "Czy mógłbyś…"
- "Mam do ciebie prośbę…"
- "Bardzo cię proszę o…";
- Umiej przyznać się do błędu oraz do tego, że nie masz racji. Dzięki takiemu postępowaniu nie stracisz swojej wiarygodności i zaufania ze strony innych. Wytworzysz wokół siebie pozytywną i miłą atmosferę. Jeżeli potwierdzisz, że także możesz się mylić, będziesz przez innych postrzegany jako osoba konsekwentna, myśląca racjonalnie, opanowana i rzetelna;
- Stosuj raczej słowa i wyrażenia, które wyrażają emocje i uczucia.
- Tabela porównawcza - asertywność a inne typy zachowań
TYP ZACHOWANIA
|
SPOSOBY DĄŻENIA DO CELU
|
PRZYCZYNY TAKIEGO ZACHOWANIA
|
SKUTKI TAKIEGO ZACHOWANIA
|
ASERTYWNE
|
| szacunek dla własnej osoby oraz dla innych, samokontrola, zaufanie do siebie i innych, dobre intencje, uczciwość | środowisko może odbierać nas niejednakowo: jedni będą nas szanowali, inni - pogardzali nami |
AGRESYWNE
|
| frustracja, niska samoocena, brak wiary we własne możliwości, życie w stresie i poczucie ciągłego napięcia, odczuwanie potrzeby, aby zwrócić na siebie uwagę | naruszanie praw innych osób, popadanie w konflikty z innymi, obojętność lub pogarda ze strony otoczenia, znikome szanse na realizację zamierzeń |
NAPASTLIWE
|
| rozzłoszczenie, odstawienie "na boczny tor" | naruszenie praw innego człowieka, problemy z osiągnięciem celu, częste uczucie pogardy i lekceważenia ze strony innych |
MANIPULACJA
|
| uważanie się za kogoś lepszego, zbyt wysokie mniemanie o sobie, brak poszanowania innych, posiadanie przewagi na kimś | przymus decydowania za innych, otoczenie odczuwa irytację, zdenerwowanie, inni czują się wykorzystani |
ULEGŁE (BIERNE)
|
| niska samoocena, brak wiary we własne możliwości, obawa przed podejmowaniem decyzji, uległość w obawie przed krytyką | zestresowanie, poczucie doznania krzywdy, poczucie bycia nikim, niedowartościowanie |
BIERNO-AGRESYWNE
|
| potrzeba wzięcia odwetu i zemszczenia się za doznane wcześniej krzywdy i prześladowania, chęć zadania bólu i cierpień psychicznych | wstępnie - dezorientacja, w efekcie - złość |
- ASERTYWNOŚĆ FIZYCZNA - specyficzny rodzaj asertywności; zdolność do przybierania takiego wyglądu i sposobu zachowania, za pomocą których można pokazać, że ma się wpływ na aktualną sytuację i w pełni kontroluje się to, co się dzieje. Ponadto, asertywność fizyczna świadczy również o dużym poczuciu własnej wartości oraz umiejętności dbania o własne interesy i gotowości do obrony swoich praw.
Na czym w praktyce polega zachowanie asertywne fizycznie? To przede wszystkim:
- jak najczęstsze uśmiechanie się,
- ubieranie się w sposób odpowiedni do okoliczności, wieku itp.,
- mówienie mocnym, pewnym i jednostajnym głosem,
- stosowanie zasady "bądź zawsze uprzejmy i miły",
- dbanie, aby w głosie słychać było pewność siebie i przekonanie o słuszności wypowiedzi,
- zwracanie bacznej uwagi na mijane osoby - nie należy jednak przyglądać się komuś zbyt długo;
- chodzenie sprężystym, zdecydowanym krokiem;
- podczas rozmowy lub innego kontaktu bezpośredniego należy zawsze patrzeć drugiej osobie prosto w oczy;
- podczas witania się lub żegnania należy mocno ściskać drugiej osobie dłoń;
- zwracanie uwagi i rejestrowanie wszystkiego, co ma miejsce wokoło;
- chodzenie z mocno podniesioną głową;
- zachowywanie się w sposób zdradzający dużą czujność i brak całkowitego zawierzenia.
- Schematy zachowań asertywnych:
- Wyrażanie prośby: "JA" + … (jasno i wyraźnie)
- Sposób odmawiania: ZDECYDOWANE "NIE" + podanie konkretnej przyczyny odmowy
- Reakcja na pochwałę:
- grzeczne przyjęcie, np.
"Dziękuję, mam świadomość, że to dzięki mnie",
"Bardzo się cieszę, że to słyszę",
- odmowa przyjęcia, np.
"Pozwolę sobie zaprzeczyć",
"Uważam, że nie masz racji"
- Przyjęcie krytyki:
- zgoda, np.
"Tak, jestem tego samego zdania"
"Zgadzam się z twoją opinią"
- zaprzeczenie, np.
"Moim zdaniem mylisz się"
"Niestety, nie zgadzam się z tym"