Kostrzewski, autor zajmujący się zagadnieniem upośledzenia umysłowego w swej książce pt. " Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo uposledzonego" podaje, że uposledzenie umyslowe wytepuje wówczas gdy: istnieje "niższy od przeciętnego, co najmniej o dwa odchylenia standardowe, poziom funkcjonowania intelektualnego o charakterze globalnym wraz z zaburzeniami w zakresie dojrzewania, uczenia się i przystosowania społecznego, spowodowane przez czynniki genetyczne i egzogeniczne na podłożu względnie trwałych zmian w ośrodkowym układzie nerwowym".

Czynnikami mającymi wpływ na powstawanie upośledzenia umysłowego mogą być:

a) czynniki biologiczne (uszkodzenie komórki rozrodczej, zarodka i płodu lub przyczyny okołoporodowe, uszkodzenia po urodzeniu), b) czynniki społeczne (rodzinne środowisko oraz szkoła) c) czynniki biopsychiczne: (odbiegający od normy stan dziecka, niekorzystne cechy psychiczne dziecka min. słabsza pamięć logiczna, podatność na zmęczenie, niska zdolność koncentracji)

Przyczyny można podzielić na trzy okresy:

- okres prenatalny - naświetlanie promieniem RTG, zażywanie przez matkę leków w czasie ciąży, alkohol, dym papierosowy, narkotyki, wirusowe i bakteryjne zakażenia , czynniki immunologiczne

- okres perinatalny (inaczej nazywany okołoporodowy lub porodowy) - wstrząs dla rodzącego się dziecka, ponieważ następuje gwałtowna zmiana środowiska życia, uszkodzenia funkcjonowania mózgu, przedwczesny poród a następnie umieszczenie wcześniaka w inkubatorze (ryzyko stanowi większe stężenie tlenu), zamartwica, błędy popełniane przez lekarzy przy porodzie

- okres postnatalny (po narodzeniu dziecka) - przebyte choroby zakaźne i powikłania (odra i krztusiec), urazy (wypadki), zatrucia (np. ołowiem) oraz zatrucia pokarmowe.

Przed upośledzeniem umysłowym w wielu przypadkach można się ustrzec dzięki odpowiednim nawykom i profilaktyce. Należy zwrócić szczególną uwagę na następujące czynniki: szczepienia profilaktyczne, wczesne wykrycie choroby i jej leczenie, odpowiednia dieta i zapobieganie niedożywianiu oraz środowisko pedagogiczne i kulturowe.

Klasyfikacja upośledzeń umysłowych może być rozmaita, zależy od wybranego kryterium. Najbardziej znana jest cztero stopniowa klasyfikacja w stopniach: 1) lekkim,

2) umiarkowanym, 3) znacznym oraz 4) głębokim.

1) Lekki upośledzenie umysłowe charakteryzuje się ilorazem inteligencji między 52-67, i między 2,01 a 3,00 odchyleniami standardowymi w zakresie intelektu. Dziecko w przypadku lekkiego niedorozwoju umysłowego nie potrafi wyciągać wniosków, nie ma rozwiniętej wyobraźni twórczej, charakteryzuje się ograniczoną emocjonalnością, posiada zmniejszoną uwagę i pamięć, przejawia zachowania impulsywne, agresywne, jest niespokojne, w mniejszym stopniu odpowiedzialne i sprawne motorycznie, jego proces myślowy posiada charakter obrazowo - konkretny. Niewątpliwą zaletą osób z lekkim upośledzeniem umysłowym jest: doskonała pamięć mechaniczna, troska o innych, charakterystyczna jest u nich dowolna uwaga. Osoba dorosła cechująca się upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim osiąga rozwój intelektualny dwunastolatka, a społecznie rozwój siedemnastolatka.

2) Umiarkowany stopień upośledzenia umysłowego charakteryzuje się ilorazem inteligencji pomiędzy 36-51, mieści się on między 3,01 a 4,00 odchyleniami standardowymi. Uszkodzeniu CUN (centralny układy nerwowy), często towarzyszą uszkodzenia zmysłu słuchu oraz wzroku, trudności w wyodrębnianiu charakterystycznych cech zjawisk i przedmiotów, trudności w skupieniu uwagi, trudności z zapamiętywaniem, przechowywaniem i przetwarzaniem wiadomości. Zachowanie osoby z umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego cechuje: bunt, gwałtowność, zamknięcie się, brak panowania nad popędami. Osoby te potrzebują poczucia bezpieczeństwa, przynależności oraz miłości. Potrafią się sami ubrać, pościelić łóżko, zrobić zakupy, skorzystać z telefonu, a także kierować się po znajomych im miejscach w mieście. Nie sprawia im większych trudności przeczytanie krótkiego tekstu i podpisanie się.

3) Znaczne upośledzenie umysłowe wyróżnia się ilorazem inteligencji pomiędzy 20-35, mieszczący się pomiędzy 4,01 a 5,00 odchyleniami standardowymi. W wielu przypadkach występuje łącznie wad słuchu i wzroku, mogą pojawić się różnego rodzaju niedowłady. Charakterystyczne u osób ze znacznym upośledzeniem umysłowym są braki koncentracji dowolnej, powolność procesu postrzegania, potrzeba opieki ze strony drugiej osoby w tak prostych czynnościach jak kąpiel czy mycie. Osoby te potrafią określić który przedmiot jest większy od drugiego. Ich zachowanie charakteryzuje się nadpobudliwością ruchową.

  1. Głębokie upośledzenie umysłowe cechuje się ilorazem inteligencji między 0-19, mieszczący się pomiędzy 5,01 a liczba większą odchyleń standardowych. Osoba charakteryzująca się głębokim upośledzeniem ma największe deficyty rozwojowe. W tym przypadku zaburzony jest ogół sfer funkcjonowania. Czynności poznawczo - orientacyjne są na dolnym poziomie, występuje brak postrzegania, koncentracji mimowolnej. Osoby o głębokim upośledzeniu umysłowym często wydają nieartykułowane dźwięki, można je nauczyć prostych pojedynczych słów, a także ich zrozumienia. Osoby te ukazują najprostsze emocje - najczęściej zadowolenie i złość, występują też wahania nastrojów. Nie są w stanie samodzielnie zatroszczyć się o własne bezpieczeństwo, dlatego potrzebują stałej opieki.

Kostrzewski J., Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo upośledzonego, WSPS Warszawa 1976.