"Człowiek a środowisko" - konspekt zajęć edukacyjno - wychowawczych dla dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego

  • zajęcia przeznaczone dla klas II - IV szkoły podstawowej
  • spodziewane zmiany w zakresie wiedzy:

→znajomość roli poszczególnych organizmów w lesie

→znajomość zależności występujących w przyrodzie

→znajomość przyczyn i skutków oraz sposobów zabezpieczenia lasów przed pożarami

→znajomość sposobów aktywnego spędzania czasu wolnego w środowisku naturalnym

→znajomość pracy leśniczego oraz celów i zadań spełnianych przez schronisko dla zwierząt

  • spodziewane zmiany w zakresie umiejętności:

→umiejętność obserwowania przyrody

→umiejętność dokonywania analizy zależności między działalnością człowieka a stanem środowiska (ekologia)

→umiejętność wnioskowania o cechach przyrody na podstawie obserwacji

→umiejętność prawidłowego zachowywania się w lesie

→wyrobienie nawyku i chęci obcowania z przyrodą

→kształcenie wyobraźni i wrażliwości

  • spodziewane zmiany w zakresie kształtowanych postaw:

→postawa odpowiedzialności za wspólne dobro, jakim jest naturalne środowisko człowieka

→postawa wrażliwości na potrzeby przyrody

→postawa uznania dla pracy wykonywanej przez leśników

→postawa odpowiedniego zachowania się w lesie

  • metody i techniki postępowania wykorzystane w trakcie zajęć:
    • obserwacja
    • dyskusja kierowana
    • pogadanka z elementami wykładu i pokazem
    • praca zespołowa
    • prezentacja
  • zastosowane w trakcie zajęć środki dydaktyczne:
    • sprzęt wykorzystywany dla ochrony lasu (np. pułapki na owady, siatki)
    • blok rysunkowy i kredki
    • atlasy roślin i zwierząt i inne publikacje książkowe
    • okazy naturalne (np. szyszki, nasiona, sadzonki)
    • sprzęt używany w pracy leśnika
    • tablice poglądowe
  • metody aktywizacji i motywowania uczniów:
    • bazowanie na zainteresowaniach uczniów
    • wykorzystywanie atrakcyjnych form zajęć (np. zawody)
    • kontakt ze zwierzętami
    • konkursy plastyczne i konkursy wiedzy (z nagrodami)
    • organizacja ogniska na zakończenie zajęć
    • stawianie wychowanków w sytuacjach problemowych, wymagających rozwiązania przez dzieci

Propozycje problematyki kolejnych zajęć:

  • organizacja wystawy sprzętu wędkarskiego i materiałów dotyczących naturalnego

środowiska

  • organizacja dziecięcych zawodów wędkarskich (zajęcia połączone z konkursem wiedzy na temat naturalnego środowiska, zakończone ogniskiem)
  • przygotowywanie przez dzieci karmy dla zwierząt ze ,,Schroniska dla zwierząt dziko żyjących"
  • wycieczka do schroniska dla zwierząt połączona z pogadanką, prezentacją tablic i

eksponatów oraz spotkaniem ze zwierzętami (wręczenie przygotowanej karmy)

  • prezentacja nasion różnych drzew, rozwinięcie tematu "jak rośnie drzewo"
  • prezentacja rodzajów zagrożenia lasu oraz sposobów przeciwdziałania im
  • pożary lasów
  • problem "martwe drzewo"
  • wyprawa dzieci nad rzekę Odrę
  • konkurs z wiedzy na temat ,,jak chronić naturalne środowisko" (rywalizacja zespołowa)