"Człowiek a środowisko" - konspekt zajęć edukacyjno - wychowawczych dla dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego
- zajęcia przeznaczone dla klas II - IV szkoły podstawowej
- spodziewane zmiany w zakresie wiedzy:
→znajomość roli poszczególnych organizmów w lesie
→znajomość zależności występujących w przyrodzie
→znajomość przyczyn i skutków oraz sposobów zabezpieczenia lasów przed pożarami
→znajomość sposobów aktywnego spędzania czasu wolnego w środowisku naturalnym
→znajomość pracy leśniczego oraz celów i zadań spełnianych przez schronisko dla zwierząt
- spodziewane zmiany w zakresie umiejętności:
→umiejętność obserwowania przyrody
→umiejętność dokonywania analizy zależności między działalnością człowieka a stanem środowiska (ekologia)
→umiejętność wnioskowania o cechach przyrody na podstawie obserwacji
→umiejętność prawidłowego zachowywania się w lesie
→wyrobienie nawyku i chęci obcowania z przyrodą
→kształcenie wyobraźni i wrażliwości
- spodziewane zmiany w zakresie kształtowanych postaw:
→postawa odpowiedzialności za wspólne dobro, jakim jest naturalne środowisko człowieka
→postawa wrażliwości na potrzeby przyrody
→postawa uznania dla pracy wykonywanej przez leśników
→postawa odpowiedniego zachowania się w lesie
- metody i techniki postępowania wykorzystane w trakcie zajęć:
- obserwacja
- dyskusja kierowana
- pogadanka z elementami wykładu i pokazem
- praca zespołowa
- prezentacja
- zastosowane w trakcie zajęć środki dydaktyczne:
- sprzęt wykorzystywany dla ochrony lasu (np. pułapki na owady, siatki)
- blok rysunkowy i kredki
- atlasy roślin i zwierząt i inne publikacje książkowe
- okazy naturalne (np. szyszki, nasiona, sadzonki)
- sprzęt używany w pracy leśnika
- tablice poglądowe
- metody aktywizacji i motywowania uczniów:
- bazowanie na zainteresowaniach uczniów
- wykorzystywanie atrakcyjnych form zajęć (np. zawody)
- kontakt ze zwierzętami
- konkursy plastyczne i konkursy wiedzy (z nagrodami)
- organizacja ogniska na zakończenie zajęć
- stawianie wychowanków w sytuacjach problemowych, wymagających rozwiązania przez dzieci
Propozycje problematyki kolejnych zajęć:
- organizacja wystawy sprzętu wędkarskiego i materiałów dotyczących naturalnego
środowiska
- organizacja dziecięcych zawodów wędkarskich (zajęcia połączone z konkursem wiedzy na temat naturalnego środowiska, zakończone ogniskiem)
- przygotowywanie przez dzieci karmy dla zwierząt ze ,,Schroniska dla zwierząt dziko żyjących"
- wycieczka do schroniska dla zwierząt połączona z pogadanką, prezentacją tablic i
eksponatów oraz spotkaniem ze zwierzętami (wręczenie przygotowanej karmy)
- prezentacja nasion różnych drzew, rozwinięcie tematu "jak rośnie drzewo"
- prezentacja rodzajów zagrożenia lasu oraz sposobów przeciwdziałania im
- pożary lasów
- problem "martwe drzewo"
- wyprawa dzieci nad rzekę Odrę
- konkurs z wiedzy na temat ,,jak chronić naturalne środowisko" (rywalizacja zespołowa)