- Dane dziecka:
- imię i nazwisko:
- wiek:
- wada wymowy: nieprawidłowość fonologiczna w korelacji dźwięczności
- Elementy terapii: ćwiczenia polegające na utrwalaniu poprawnego używania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
- Metody terapii:
- metoda wzrokowa
- ćwiczenia narządów mowy
- ćwiczenie słuchu fonemowego (fonematycznego)
- Etapy terapii:
I. ćwiczenia początkowe:
- ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie na umieszczone w misce z wodą papierowe statki, wywoływanie za pomocą dmuchania fal na wodzie, wyścigi statków
- celem tego ćwiczenia jest rozruszanie przepony
- ćwiczenia artykulacyjne:
- naprzemienne zakładanie górnej wargi na dolną i dolnej wargi na górną
- zakładanie języka na zęby górna, a następnie kierowanie go do podniebienia miękkiego
- wysuwanie języka i próba sięgnięcia nim kącików otwartych ust
- celem tych ćwiczeń jest wykształcenie zręcznych i celowych ruchów warg i języka
II) ćwiczenia utrwalające:
- uczniowie dostają kartkę ze słowami, w których brakuje poszczególnych głosek, muszą wpisać właściwe głoski, które są zapisane po obu stronach słów
- uczniowie otrzymują kartki, na których są zapisane poszczególne wyrazy, uczniowie czytają zapisane słowa, a potem dopasowują do siebie odpowiednie słowa i tworzą z nich wyrażenia dwuwyrazowe
- uczniowie otrzymują kartkę z ułożoną krzyżówką, nauczyciel czyta określenia haseł, a uczniowie samodzielnie uzupełniają krzyżówkę, jeden z uczniów zapisuje hasła na tablicy, po uzupełnieniu krzyżówki uczniowie odczytują jej rozwiązanie
- celem tych ćwiczeń jest wykształcenie prawidłowej artykulacji głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
III) ćwiczenia właściwe:
- nauczyciel rozwiesza na tablicy kartki z wyrazami, z których uczniowie układają poszczególne zdania, potem czytają zdania na głos i pokazują słowa z głoskami dźwięcznymi i głoskami bezdźwięcznymi, trzy zdania zapisują w zeszycie
- celem tego ćwiczenia jest wyróżnienie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, prawidłowa ich artykulacja oraz wykształcenie prawidłowej koordynacji wzrokowo - słuchowej
IV) ćwiczenia utrwalające:
- nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanymi wyrazami, które maja pewne luki, uczniowie uzupełniają słowa i czytają je na głos
- nauczyciel czyta uczniom różnego rodzaju zagadki, uczniowie odgadują poszczególne słowa i układają zdania, w których zawierają się odgadnięte wyrazy, następnie uczniowie zapisują na tablicy ułożone przez siebie zdania
- celem tych ćwiczeń jest wykształcenie odpowiedniej percepcji słuchowej oraz wykształcenie poprawnego pisania słów z głoskami dźwięcznymi i bezdźwięcznymi