1. Dane dziecka:
    1. imię i nazwisko:
    2. wiek:
    3. wada wymowy: nieprawidłowość fonologiczna w korelacji dźwięczności
  2. Elementy terapii: ćwiczenia polegające na utrwalaniu poprawnego używania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
  3. Metody terapii:
      • metoda wzrokowa
      • ćwiczenia narządów mowy
      • ćwiczenie słuchu fonemowego (fonematycznego)
  1. Etapy terapii:

I. ćwiczenia początkowe:

  1. ćwiczenia oddechowe:
      • dmuchanie na umieszczone w misce z wodą papierowe statki, wywoływanie za pomocą dmuchania fal na wodzie, wyścigi statków
      • celem tego ćwiczenia jest rozruszanie przepony
  1. ćwiczenia artykulacyjne:
      • naprzemienne zakładanie górnej wargi na dolną i dolnej wargi na górną
      • zakładanie języka na zęby górna, a następnie kierowanie go do podniebienia miękkiego
      • wysuwanie języka i próba sięgnięcia nim kącików otwartych ust
      • celem tych ćwiczeń jest wykształcenie zręcznych i celowych ruchów warg i języka

II) ćwiczenia utrwalające:

      • uczniowie dostają kartkę ze słowami, w których brakuje poszczególnych głosek, muszą wpisać właściwe głoski, które są zapisane po obu stronach słów
      • uczniowie otrzymują kartki, na których są zapisane poszczególne wyrazy, uczniowie czytają zapisane słowa, a potem dopasowują do siebie odpowiednie słowa i tworzą z nich wyrażenia dwuwyrazowe
      • uczniowie otrzymują kartkę z ułożoną krzyżówką, nauczyciel czyta określenia haseł, a uczniowie samodzielnie uzupełniają krzyżówkę, jeden z uczniów zapisuje hasła na tablicy, po uzupełnieniu krzyżówki uczniowie odczytują jej rozwiązanie
      • celem tych ćwiczeń jest wykształcenie prawidłowej artykulacji głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych

III) ćwiczenia właściwe:

      • nauczyciel rozwiesza na tablicy kartki z wyrazami, z których uczniowie układają poszczególne zdania, potem czytają zdania na głos i pokazują słowa z głoskami dźwięcznymi i głoskami bezdźwięcznymi, trzy zdania zapisują w zeszycie
      • celem tego ćwiczenia jest wyróżnienie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, prawidłowa ich artykulacja oraz wykształcenie prawidłowej koordynacji wzrokowo - słuchowej

IV) ćwiczenia utrwalające:

      • nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanymi wyrazami, które maja pewne luki, uczniowie uzupełniają słowa i czytają je na głos
      • nauczyciel czyta uczniom różnego rodzaju zagadki, uczniowie odgadują poszczególne słowa i układają zdania, w których zawierają się odgadnięte wyrazy, następnie uczniowie zapisują na tablicy ułożone przez siebie zdania
      • celem tych ćwiczeń jest wykształcenie odpowiedniej percepcji słuchowej oraz wykształcenie poprawnego pisania słów z głoskami dźwięcznymi i bezdźwięcznymi