Jednym ze sposobów wprowadzania dzieci w świat kultury, zwłaszcza

tej regionalnej może być zorganizowanie dla nich zajęć edukacyjnych w szkole. Przykładem takich zajęć dla klasy szóstej szkoły podstawowej, mogą być zajęcia zatytułowane "kultura współczesna", przeprowadzone w jednej z polskich szkół. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu, ale nie trwały jedynie godzinę, gdyż przedłużały się o różne spotkania, wyjazdy poza teren szkoły, np. do różnych placówek kulturalnych. Zajęcia przybrały charakter teoretyczno - praktyczny. W ramach tematów teoretycznych, dzieci miały możliwość zapoznania się z definicjami pojęcia "kultura", jej znaczenia i sposobów wyrazu we współczesnym świecie. Zajęcia urozmaicone zostały przez odwiedziny dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury. Uczniowie mieli możliwość zapoznać się

ze wszystkimi działającymi w pobliskiej okolicy instytucjami lokalnymi, rozpracować

ich specyfikę, zdobyć informację na temat ich celów, zadań, form organizacyjnych

i planów, a przede wszystkim - gdzie się one znajdują. Wszystko służyło temu, aby dzieci miały świadomość jakie są instytucje, czym się zajmują i gdzie się znajdują, gdyż to one (placówki kulturalne) przede wszystkim są odpowiedzialne za organizację życia kulturalnego i krzewienie kultury w danym regionie.

Realizacja zagadnień programowych objęła także zajęcia praktyczne. Zaproszony do szkoły dyrektor oraz instruktorzy domów kultury z pobliskiego miasta, poprosili uczniów o odwiedziny w ich placówkach. Większość dzieci miała już wcześniej okazję być w jakiejś instytucji kulturalnej. Poznanie jednak takiej placówki niejako "od kuchni" sprawiało im prawdziwą radość, i przyniosło mnóstwo nowych informacji. Miały okazję poprzyglądać się pracy dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury, odwiedzić jego gabinet. Wpuszczone zostały także na tyły biblioteki publicznej, dzięki czemu mogły obejrzeć jak liczne są zbiory książek, poobserwować i docenić pracę bibliotekarek. Dzieci odbyły spotkanie z radnymi komisji do spraw kultury w ich gminie, a także z opiekunami zespołów ludowych z regionu. Tak więc przez odwiedziny placówek kulturalnych a także spotkania

z osobami, które zawodowo od wielu lat związane są z problematyką kultury, dzieci miały okazję w sposób praktyczny zdobyć informacje związane z różnorodnymi formami

i przejawami działalności kulturalnej tych placówek, które organizują różne imprezy

i atrakcje kulturalne nie tylko dla młodych, ale i dla starszych mieszkańców gminy. Te zaś formy aktywności placówek kulturalnych, które związane są ze szkołą, dzieci poznawały już w szkole. Zaczęły przyglądać się własnej, dobrze wydawałoby się znanej szkole,

pod względem jej działalności kulturalnej, i okazało się, ku wielkiemu ich zaskoczeniu,

że szkoła jest nie tylko placówką edukacyjną, ale także placówką promującą kulturę. Jednym z zadań szkoły jest właśnie organizowanie i ożywianie życia kulturalnego

na danym regionie. Te działania szkoły są przede wszystkim zwrócone do dzieci

i młodzieży uczącej się. Dzieci w ramach zajęć z kultury współczesnej zastanawiały się

w jakich formach aktywności kulturalnej już uczestniczyły. Były to przede wszystkim: imprezy artystyczne, odwiedziny domów kultury, wyjazdy do kin, teatrów, muzeów, wyjścia do izb regionalnych i bibliotek, konkursy wiedzy, konkursy plastyczne, oglądane filmów i wystaw, wycieczki i spotkania z artystami.

Drugim krokiem praktycznej strony zajęć "współczesna kultura" było zaprowadzenie dzieci w szerszy świat kultury przez wyjazd z rodzinnej gminy do dużego miasta. Była to już prawdziwa wycieczka z kilkugodzinnym pobytem w Wojewódzkim Domu Kultury. Dzieci, które znały dobrze swoje lokalne instytucje kulturalne miały teraz za zadanie dowiedzieć się o funkcjonowaniu takich instytucji w dużym mieście. Była

to wiele znacząca dla nich konfrontacja dotychczasowych doświadczeń kulturalnych

i wiedzy, z szeroko rozbudowanym światem kulturalnym dużego miasta. W Wojewódzkim Domu Kultury dzieci, przyjęte życzliwie przez pracowników, spędziły kilka godzin

na zwiedzaniu jego pomieszczeń, oglądaniu wystawy prac artystycznych oraz na spotkaniu w auli. Pracownicy Wojewódzkiego Domu Kultury opowiadali dzieciom o swojej pracy, osiągnięciach, imprezach, które organizowali, i o tych, które miały się dopiero odbyć. Zachęcali dzieci do uczestnictwa w różnych formach aktywności kulturalnej, wręczali

im różne informatory i ulotki. Dzieci poszukały także kina, zlokalizowały teatr, kilka muzeów, i chętnie obserwowali to wszystko, co było dla nich nowością. Na zakończenie tych długich zajęć, odwiedzili jeszcze jedno interesujące miejsce. Było to małe studio telewizyjne.

Zachwycone dzieci z wielkim entuzjazmem dzieliły się potem refleksjami

i spostrzeżeniami z wycieczki. Duże miasto ukazało się jako siedlisko kulturalne, w którym ilość różnorodnych imprez, wystaw, kin, muzeów, teatrów, bibliotek, była tak wielka,

że zrobiła na młodych ogromne wrażenie. Stwierdzili, że bogactwo propozycji kulturalnych oferowanych przez instytucje kulturalne dużego miasta daje młodym mieszkańcom o wiele więcej możliwości wyboru aktywności kulturalnej, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, niż im, mieszkańcom wiosek, lub małego miasteczka.