Abstrakcja - najbardziej ogólne pojęcia, idee, przedmioty, które są dalekie od potocznego oświadczenia człowieka, a powstające w wyniku abstrahowania, czyli wyodrębniania z rzeczy tego, co dla nich wspólne.

Adiafora - rzecz, wiedza, obojętna ze względu na wartościowanie moralne. To pojęcie silnie łączy się z filozofią stoicką, w której tym mianem określano rzeczy posiadające co prawda jakąś swoistą wartość, ale w porównaniu do wartości cnoty podrzędną.

Akatalepsja - podług sceptyków - niemożność poznania przez człowieka, czym świat w rzeczywistości jest

Akt - to, co urzeczywistnione, to, co jest, jako takie pojęcie to przeciwstawia się pojęciu możności

Alienacja - wyobcowanie, terminowi temu różni filozofowie nadawali różne sensy, podług Hegla jest to proces, w którym duch absolutny staje się obcym samemu sobie; podług Feuerbacha jest to proces polegający na tym, iż człowiek twory własnego ducha zaczyna traktować jako istoty transcendentne wobec niego (Bogowie); podług Marksa proces, który sprawia, iż praca oraz jej wytwór stają się dla wytwórcy (robotnika) czymś obcym;

Antecedens - zdarzenie, które poprzedzało inne

Antycypacja - przewidywanie;

Antynomia - paradoks, sprzeczność, która zachodzi pomiędzy dwoma równie przekonującymi sądami;

Ataraksja - niewzruszony spokój ducha, który stoicy uznawali za najwyższą formę szczęścia i właściwy cel życia człowieka;

Atrybut - jest to cecha, czy przymiot, który przysługuje przedmiotowi w sposób absolutny i od której nie można abstrahować przy określaniu jego istoty, gdyż w ten sposób nasze ujecie będzie chybione;

Byt - fundamentalna kategoria ontologiczna, jest nim wszystko, co rzeczywiste, wszystko, czemu przysługuje istność, filozofii starożytnej ta kategoria funkcjonowała jako pojęcie przeciwstawne pojęciu niebytu rozumianego jako proces stawania się

Całość - korelacja rzeczy, której cechy nie stanowią prostej wypadkowej cech elementów, które się nań składają, a które to mogą w taki, czy inny sposób warunkować przymioty części wchodzących w jego skład. Owo pojęcie może nosić różne miana, np. postać, organizm, struktura itp.

Czas - jedna z fundamentalnych postaci istnienia materii (cecha materii). Przeważnie pod tym pojęciem rozumie się: bądź chwilę, bądź punkt czasowy, bądź też zbiór chwil, itp. Słynna stała się polemika o jego naturę. Newton utrzymywał, iż ma ona charakter absolutny i w żadnym wypadku nie zależy on od przebiegu zjawisk w świecie, z kolei Leibniz, następnie zaś Einstein, twierdzili, iż zależy on od określonego układu odniesienia.

Deliberacja - rozważanie

Dobro - wartość, którą przypisuje się wszelkim szlachetnym intencjom oraz uczynkom, a także rzeczom, które w satysfakcjonujący sposób spełniają przeznaczoną im rolę

Doświadczenie - jeden z zasadniczych punktów zainteresowań filozofii umysłu, można to pojęcie ująć jako strumień prywatnych przeżyć, znanych jedynie przeżywającemu podmiotowo, które wiążą się w taki, bądź inny sposób, ze zdarzeniami, które występują we świecie zewnętrznym

Egzystencja - sposób istnienia, który przypisać możemy jedynie człowiekowi jako istocie tworzącej własną istność;

Epigon - (gr. epigonos 'potomek') - człowiek, który pozostając niesamodzielny w myśleniu kontynuuje w sposób niezbyt twórczy myśl swego mistrza, bądź poprzednika;

Epoche - zawieszenie sądu, stanowiące jeden z celów, do którego zmierza rozumowanie sceptyków.

Erystyka - rozumowanie, bądź też sztuka prowadzenia dysputy, którego celem nie jest osiągnięcie prawdy, lecz zwycięstwo w prowadzonym sporze, bądź też uczynienia słabszego stanowiska silniejszym

Eschatologia - korpus idei odnoszących się do końca życia, bądź też końca świata.

Fenomen - zjawisko mające charakter bądź fizyczny, bądź psychiczny, które stanowi dla podmiotu poznającego daną zmysłową

Forma - podług Arystotelesa są to struktury, które narzucone niezróżnicowanej materii tworzą wraz z nią przedmioty obecne w świecie; podług Kanta - struktura, która nasz umysł narzuca rzeczywistości - dla naszej zmysłowości charakterystycznymi formami są czas i przestrzeń, natomiast dla naszego rozumu przyczynowość;

Futurologia - projekt polegający na przewidywaniu stanu świata w jakiejś ściśle określonej przyszłości poprzez określenie rozwoju takich, czy innych (np. społecznych) tendencji obecnych w teraźniejszości

Gnoza - ruch (ruchy, sekt gnostyckich było wiele) o charakterze filozoficzno - religijnym rozwijający się pomiędzy II a V w. n.e. na terenie Imperium Rzymskiego; sekty religijne, które go współtworzyły uznawały, że materia pochodząc od złego demiurga posiada takowy charakter, że dusze ludzkie są w niej uwięzione oraz że jedyna droga do zbawienie wiedzie przez poznanie (rozpoznanie świata w jego prawdziwej naturze);

Heteronomia - brak samodzielności, zależność od czegoś innego;

Hipoteza - zdanie, pogląd, wypowiedziany raczej jako przypuszczenie niż twierdzenie, wymaga ona weryfikacji

- idea - można to pojęcie rozumieć na dwojaki sposób, po pierwsze, jako subiektywna, wewnętrzną treść umysłu, po drugie zaś, jako obiektywna, wieczna, bezczasowa forma, która funduje zmienny świat zmysłów, w którym żyjemy;

- ideologia - zespół przekonań, sposób myślenia, stanowiący fundament takiego, bądź innego, politycznego bądź społecznego programu działania. Podług marksistowskiej teorii konkretna ideologia odzwierciedla interes klasy społecznej, która ją wytworzyła;

- indukcja - sposób wnioskowania - wychodząc od twierdzeń jednostkowych prowadzi ona do twierdzeń ogólnych;

- istota - esencja - sens tego terminu jest zależny od tego, jaki zechcą mu nadać ci, którzy się nim posługują, najczęściej używa się tego pojęcia w znaczeniu: to, co w rzeczy nieredukowalne, niezbywalne, jeśli ma ona pozostać tym, czym jest.

- jakość - kategoria filozoficzna, która oznacza już to rodzaj, bądź też gatunek, danej rzeczy, czy przedmiotu, już jego cechę, przymiot, które pozwalają wyraźnie oddzielić dany przedmiot od innych

- kontemplacja - rodzaj poznania, który polega na biernym oglądzie rzeczy przez podmiot poznający. Dla mistyków stanowi ona najpewniejszą drogę do zjednoczenia się/poznania Boga/Absolutu.

- kanony Milla - zasady wnioskowania indukcyjnego, które zostały sformułowane przez angielskiego filozofa Jona Stuarta Milla, prezentuje on, jak w prawomocny sposób ustalać związki przyczynowe zachodzące pomiędzy jednostkowymi zjawiskami

- logos - gr. słowo, pojęcie, nauka;

- podług Heraklita - kosmiczna zasada, nadająca światu porządek i racjonalność,

- podług Arystotelesa - rozum, pojęcie,

- podług Stoików - rozum świata, którego poszczególnymi aspektami są: los, opatrzność oraz natura

- podług Hegla - pojęcie, rozum absolutny.

- Mistyka - mistycyzm - wiara możliwość zjednoczenia się z Bogiem drogą ekstatycznej kontemplacji i w duchowy dostęp do tych dziedzin wiedzy, które nie są dostępne zwykłemu myśleniu.

- monada - podług Leibniza to nierozciągłe przedmioty psychiczne, mające zdolność postrzegania i przeżywania stanów pożądania; jako takie są samowystarczalne i rozwijają się w sposób tylko sobie właściwy, będąc przy tym zupełnie niezależnymi od pozostałych monad

Moralność - wszelkie zachowania oraz postawy, jakie przybierają ludzie żyjący w danej społeczności, a które to są oceniane podług skali wartości przyjmowanej przez tą właśnie społeczność

Natura - to niezwykle wieloznaczny termin, którego sens zmienia się wraz z naszym poglądem na świat, często bywa używany jako synonim słowa przyroda, ale również jako termin oznaczający istotę rzeczy w ogóle, bądź też danego zjawiska, czy też przedmiotu

Noetyka - (gr. noetikos) teoria poznania

Norma - to pewna reguła zachowania czy pewien określony jego wzorzec

Ontologia - dział filozofii, który podejmuje rozważania na temat istnienia, bytu jako takiego.

Ortodoksja - (z. gr. słuszne przekonanie) - termin ten jest szczególne charakterystyczny dla religii, oznacza on pozostawanie wiernym pewnym zasadom i rytom, które uznaje się za wyraz najczystszej wiary

Panlogizm - teoria, podług której myślenie oraz byt są w swej najgłębszej istocie tym samym (Hegel)

Panteizm - pogląd głoszący, że Bóg jest wszędzie albo że Bóg i wszechświat to to samo. Najsłynniejszy system panteistyczny w filozofii nowożytnej stworzył Spinoza

Paternalizm - władza przypominająca władzę dobrotliwego rodzica

Patriarchat - sprawowanie rządów rodzinie, kościele, społeczeństwie przez mężczyzn

Personalizm - pogląd, iż osoba ludzka i jej sprawy są głównym przedmiotem filozofii człowieka

Piękno - jedna z kategorii, jaką operuje estetyka, zwykle uznawana jest za naczelną wartość objawiającą się w przeżyciu estetycznym;

Pojęcie - to, co wyraża termin;

Politeizm - wiara lub cześć oddawana wielu bogom, wielobóstwo

Postawa estetyczna - postawa zdystansowanej i bezstronnej, a zarazem zaangażowanej kontemplacji

Postęp - proces, który przebiega od form lub stanów rzeczy, które możemy określić mianem niższych lub gorszych, do form lub stanów rzeczy, które możemy określić mianem wyższych lub lepszych

Powszechnik - własność lub relacja, która może się konkretyzować w wielu różnych przedmiotach;

Potencja - podług Arystotelesa - to, co może zostać urzeczywistnione, to, co istnieje jako pewna możliwość, jako taki ten termin przeciwstawia się temu, co urzeczywistnione, temu, co istnieje, aktowi

Poznanie - podstawowe pojęcie, którym operuje filozofia, oznacza ono jakiekolwiek nakierowanie podmiotu poznającego na świat, które prowadzi do zdobycia wiedzy o nim, jak i jego wytwór, który jest formułowany jest w postaci korpusu zdań stwierdzających, iż rzeczywistość jest taka, a taka.

Prakseologia - nauka o skutecznym działaniu stworzona przez Tadeusza Kotarbińskiego

Prawda - jedna z dwu wartości logicznych przysługujących sądowi, w klasycznej interpretacji definiuje się ją jako odpowiedniość rzeczywistości oraz stwierdzenia o niej

Predestynacja - doktryna głosząca, iż niektórzy ludzie rodzą się jako przeznaczeni do zbawienia lub potępienia i nawet dobre uczynki nie pomogą im uniknąć swego losu;

Presokratycy - zbiorcze miano, którym się określa starożytnych filozofów przyrody, żyjących przed Sokratesem

Probabilizm - sceptycka doktryna głosząca, iż człowiek nie jest w stanie uzyskać wiedzy absolutnie pewnej i niewzruszonej, co najwyżej prawdopodobną

Przeciwieństwo - współwystępowanie sądów, z których tylko jeden może być prawdziwy, natomiast obydwa mogą być fałszywe

Przestrzeń - jeden z fundamentalnych (obok czasu) sposobów istnienia materii; kompleks obiektywnych relacji takich jak: odległość pomiędzy przedmiotami, rozmieszczenie ich względem siebie, ich rozmiary oraz kształty;

Przyczyna - czynnik, który uznajemy za ten, który wywołał dane zdarzenie, stan rzeczy lub zjawisko

Przypadek - zdarzenie, którego zajście było dla nas zaskoczeniem, którego zajścia nie przewidywaliśmy,

Psychoanaliza - metoda leczenia zaburzeń psychicznych, której prawodawcą był Zygmunt Freud, polegała ona na wydobywaniu w trakcie luźnej rozmowy utajonych w głębi psychiki pacjenta emocjonalnych konfliktów, które nie pozwalały mu normalnie funkcjonować w społeczeństwie, jako taka psychoanaliza stworzyła własną teorię budowy psychiki ludzkiej

Psychologizm - to pogląd, zgodnie z którym że wszelkie poznanie człowieka jest uwarunkowane posiadanym przezeń aparatem poznawczym, redukuje ona zatem epistemologię do psychologii

Resentyment -tworzenie iluzji aksjologicznych głównie w sferze wartości i ocen moralnych

Sceptycyzm - postawa cechująca się negacją, bądź też zwątpieniem, w możliwość zdobycia wiedzy pewnej przez człowieka

Scholastyka - filozofa, która była przedmiotem wykładu w szkołach przykościelnych oraz uniwersytetach w okresie średniowiecza mniej więcej o XII - XVI

Scjentyzm - określenie korpusu poglądów, których głównym wyznacznikiem było to, iż za pomocą kategorii właściwych dla nauk przyrodniczych da się opisać wszelkie ludzkie doświadczenie

Semiotyka - nauka zajmująca się badaniem systemów symboli. Wyróżnia się jej trzy działy: mianowicie: syntaktykę, semantykę oraz pragmatykę

Sofiści - takim mianem początkowo określano po prostu nauczycieli jakiejś umiejętności, później zaś mistrzów wiedzenia dysputy, której to umiejętności uczyli za pieniądze

Solipsyzm - przekonanie, iż istnieję tylko ja i moje jestestwo, pogląd ten łączy się zwykle z nazwiskiem George'a Berkeleya

Strukturalizm - stanowisko w metodologii badań naukowych, tudzież ogólna postawa badawcza, głosząca, iż rzecz można poznać jedynie poprzez związki, w jakie ona wchodzi z innymi rzeczami.

Syndykalizm - ruch społeczny postulujący przejęcie środków produkcji związki pracowników

Sublimacja - mechanizm samoobronny psychiki ludzkiej, który polega na tym, iż nieświadomie zamieniamy nieosiągalny ze względów społecznych cel naszych dążeń na inny, który może zostać zaakceptowany przez członków społeczeństwa, w którym przyszło nam żyć

Substancja - to, co istnieje samo z siebie i nie potrzebuje do tego niczego innego, tudzież istota rzeczy, to, co warunkuje, że przedmiot jest takim, jakim jest, tą kategorię wprowadził do słownika filozofii Arystoteles,

Substrat - to, co w przedmiocie nie utożsamia się z jego cechami, podłoże, fundament rzeczy

Synkretyzm - dążenie do połączenia heterogonicznych stanowisk bądź to w filozofii, bądź to w teologii

Tabula rasa - stan umysłu, w którym nie odcisnęło się jeszcze żadne wrażenie, stan umysłu, gdy nie posiada ona jeszcze żadnych idei ani treści. Terminem tym posługiwał się i Arystoteles, i św. Tomasz, i John Locke.

Tautologia - zdanie, które ni mówi nic, masło maślane

Teizm - wiara, przekonanie, iż istnieje Bóg

Teoria poznania (epistemologia, gnoseologia) - dział filozofii, który podejmuje kwestie związane z ludzkim poznaniem. Podstawowym zagadnienie jest tu pytanie o istotę oraz strukturę poznania jako takiego. Inne zagadnienia, którymi epistemologia się zajmuje to: jej zakres oraz przedmiot, źródła poznania, pytanie o rolę doświadczenia w powstawaniu wiedzy i udział w tym rozumu, czym jest prawda i jakie warunki muszą być spełnione, abyśmy mogli o niej mówić, do jakiego stopnia warunki, w których przyszło żyć podmiotowi poznającemu wpływają na jego zdolności poznawcze, najlepsza metoda uzyskiwania wiedzy.

Utopia - (z greckiego ou - "nie", topos - "miejsce", czyli "miejsce, którego nie ma"), to idealne miejsce lub sposób życia, coś czego realnie nie da się wprowadzić w życie. Termin ten pochodzi z "Utopii" Thomasa Moore'a (1516).

Utylitaryzm - teoria etyczna głosząca, iż najwyższym dobrem, jakie człowiek jest w stanie osiągnąć, jest pożytek, jaki z podejmowanych działań wyniesie jednostka, bądź też społeczeństwo, a celem wszelkich naszych wysiłków winno być szczęście możliwie największej liczby ludzi na świecie;

Wartości estetyczne - cechy przedmiotu, które przesądzają o jego randze jako dzieła sztuki, lub też ogólnie wartości, na których zasadza się piękno.

Witalizm - doktryna głosząca, iż żywe organizmy posiadają pewną szczególną cechę, która jest przyczyna tego, iż nie da się ich istoty zupełnie wyjaśnić w kategoriach fizykalnych. Ową cechą może być niewidzialna dusza, bądź bliżej niesprecyzowana siła życiodajna

Wyobraźnia - zdolność do żywego przedstawiania, a zwłaszcza tworzenia w swoim umyśle obrazów mentalnych. Szerzej - zdolność do kreowania i odtwarzania możliwych sytuacji, do łączenia składników wiedzy w nietuzinkowy sposób.