Hagiografia- pisanie o żywocie świętych

Predestynacja- pogląd mowiący, że to Bóg ustala kto moż dostać się do Nieba a kto zostanie potępiony

Pareneza- zespół wzorców osobowych godnych naśladowana

Etos- zbiór cech danego zawodu

Kruciaty- miały szeżyć chrześcijaństwo w krajach muzułmańskich oraz wyzwolić grób Jezusa z rąk niewiernych

Hierarchia -średniowieczna wizja świata, uporządkowanego zgodnie z bożym zamysłem. W świecie tym każde stworzenie miało swoje miejsce. Ponad wszystkim stał Bóg, pomiędzy Nim a człowiekiem istniał ogromny, nieprzekraczalny dystans.

Ascetyzm– praktykowanie dobrowolnego wyrzeczenia się pewnych dóbr, wartości i aktywności życiowych w celu osiągnięcia świętości, czystości i doskonałości duchowej oraz zbawienia

Teocentryzm - "Bóg w centrum", kultura, sztuka, obyczajowość średniowiecza były podporządkowane religii. Bóg był w centrum zainteresowań człowieka, uważano go za przyczynę, ośrodek, cel wszystkich ludzkich działań. Głównym zadaniem człowieka było dążenie do osiągnięcia zbawienia.

Uniwersalizm - czyli wspólnota wiary, władzy, kultury, sztuki w większości państw europejskich. W zjednoczonych pod władzą cesarsko - papieską, chrześcijańskich krajach kultura, filozofia i sztuka podejmowały podobne motywy i problemy.

Motyw Deesis - charakterystyczny dla sztuki średniowiecznej motyw przedstawiający trzy postacie: Chrystusa - sędziego siedzącego na tronie, Matkę Bożą i Jana Chrzciciela. Jest to  obraz występujący zarówno w chrześcijaństwie wschodnio- jak i zachodnioeuropejskim.

Bogurodzica:

- najstarsza polska pieśń religijna, a jednocześnie najstarszy polski zachowany tekst.

- autorstwo jej jest nieznane, dawniej przypisywano je św. Wojciechowi, jednak współcześni uczeni nie zgadzają się z tym poglądem, czas powstania - najprawdopodobniej połowa XIII w.

- Bogurodzica była pierwszym polskim hymnem narodowym; śpiewali ją rycerze przed bitwą pod Grunwaldem - tak wynika z kroniki Jana Długosza, XV-wiecznego historyka, nazywającego "Bogurodzicę" "pieśnią ojczystą"

- pierwsza wersja "Bogurodzicy" składała się z dwóch strof rozdzielonych refrenem "Kyrieleison", ten właśnie refren stanowi źródło przypuszczeń, że pieśń mogła być rozwinięciem greckiej formuły niezrozumiałej dla wiernych w Polsce

- w pieśni występuje wspomniana wyżej idea pośrednictwa, podmiot zbiorowy będący wspólnotą wszystkich wierzących, zwraca się do Matki Bożej prosząc, by wstawiła się za nim u swojego Syna; zwraca się też do samego Chrystusa, by za pośrednictwem Jana Chrzciciela dał modlącym się spokojne, szczęśliwe życie na ziemi, a także wieczne szczęście w raju