Awangarda Krakowska, wraz z jej czołowymi przedstawicielami, uznana została za grupę wiodącą w poszukiwaniu tego, co nowe. Stąd zresztą jej nazwa - avant-garde znaczy w języku francuskim przednia straż. Drugi człon nazwy jest już dość oczywisty - to Kraków właśnie był centrum działania tej grupy.
Słowo avant-gardeoznacza dokładniej oddział zabezpieczający od czoła główne siły maszerującej armii. Użycie zatem terminologii czysto wojskowej sugeruje bojowość grupy poetyckiej noszącej nazwę Awangarda Krakowska, jej dynamizm i oraz zmienność, które posłużyć mają stworzeniu nowych form i stylów artystycznych.
Nazwa sugeruje również łamanie dotychczas praktykowanych stylów i form, niewahanie się przed eksplorowaniem tematyki zakazanej oraz wprowadzanie nowych środków wyrazu artystycznego.
Awangarda Krakowska - czas i okoliczności działania
Awangarda Krakowska działała w latach 1922-1927 i stała się w tym czasie inspiracją m.in. dla Awangardy Lubelskiej. To właśnie w 1922 roku przewodzący grupie Tadeusz Peiper, główny teoretyk i twórca programu, ogłosił manifest Miasto. Masa. Maszyna, traktujący o założeniach nowej poezji. Peiper, zwany zresztą "papieżem Awangardy" napisał jeszcze dwie programowe książki:Nowe usta i Tędy.
Na początku istnienia członkowie Awangardy Krakowskiej publikowali swe utwory w piśmie Nowa Sztuka, założonym przez Peipera. Później Peiper zaczął redagować artystyczno-literackie czasopismo Zwrotnicai od maja 1922 do października 1923 i od maja 1926 do grudnia 1927 tam właśnie ukazywały się utwory awangardzistów.
Awangarda Krakowska - przedstawiciele
Oprócz Peipera aktywni w grupie byli:
· Jan Brzękowski
· Jalu Kurek
· Tadeusz Peiper
· Julian Przyboś
· Adam Ważyk
Awangarda Krakowska - grupa sprzeciwu wobec tradycji
Tradycje i nurty, które najbardziej mierziły przedstawicieli Awangardy Krakowskiej, to:
- romantyzm: rola wieszczów czy proroków, którą upodobali sobie romantycy, poetom awangardowym była wstrętna jako rzecz sztuczna. Według nich poezji nie tworzy się z racji natchnienia czy innej tego typu duchowej siły (można za nią było uznać, np. talent). Tworzy się w efekcie opanowania sztuki intelektualnej dyscypliny oraz poddania się rygorom, co czyni z twórczości wynik intelektualnego wysiłku.Artysta nie ma zatem nic wspólnego z mitycznym demiurgiem - jest rzemieślnikiem słowa, nie wieszczem. Poezja zatem nie powinna zapuszczać się w regiony niedostępne intelektowi. Stąd porzucenie tak cenionej w romantyzmie poetyki wyobraźni czy też snu - to rozum winien panować nad wyobraźnią poety
- historyzm lub wręcz przeciwnie - futuryzm: to teraźniejszość powinna stanowić główne zainteresowanie poezji. Awangarda Krakowskaodrzuca zatem zarówno historyzm, jak i futuryzm. Miasto, masa, maszyna z manifestu Peipera - to winno stanowić temat dla poety.
Pod względem kultu teraźniejszości, awangardziści zgadzali się z założeniami skamandrytów. Poeci awangardowi kultywowali cywilizację wokół siebie, postęp techniczny, zachwycały ich wielkie aglomeracje miejskie
- sentymentalizm: Twórcy Awangardy Krakowskiejunikają opisywania uczuć. Odrzucają liryczny ekshibicjonizm, preferując emocjonalną powściągliwość. Zamiast epatowania uczuciem serwują pośredniość, znaki zastępcze, symbole uczuć, pseudonimy i ekwiwalenty: ich poezja jest wymagająca.
Jeżeli konkretna nazwa zostaje zastąpiona pseudonimem, będącym parafrazą, z napięcia, które pojawia się pomiędzy rzeczywistą nazwą a jej parafrazą, czytelnik sam ma odczytać emocjonalny stosunek podmiotu do przedmiotu (np. z muru strzelił krwawy płomyk- chorągiewka rewolucyjna, zapach wyszumiałej wiosny- bez).
- dosłowność: Poezja Awangardy Krakowskiej jest poezją nowej metafory, która działa, jak nakładanie na siebie nowych znaczeń - dosłowność jest niewskazana, zatem w praktyce utwory poetów Awangardy Krakowskiej są niczym łamigłówki lub zadania matematyczne dla czytelnika, co zresztą ilustruje również wyżej opisana synonimiczność
- wielosłowie: Precz z watą słów- nawoływał Przyboś. Poezja ma być kunsztowna niby gotycka katedra - wzniesiona z przemyślanych, nieprzypadkowych słów, by wyrazić wiele, a nie zgrzeszyć nadmiarem. Jej dyscyplina ma opanować chaos zjawisk -jak najbardziej zasadne jest stosowanie się do praw logiki. Minimum słów, maksimum skojarzeń - stąd zasadność międzysłowia, sugestii
- brak dyscypliny, jak, np. w romantycznym synkretyzmie: praca twórcza winna być organizowaniem chaosu natury przez kulturę - awangardowe wartości, jak praca, ład i dyscyplina przyświecają poetom w kwestiach poetyki utworów.
- oderwanie sztuki od życia: twórczość ma odpowiadać wrażliwości człowieka żyjącego równolegle do czasu jej tworzenia. W przypadku twórczości awangardzistów będzie to podleganie sztuki prawom rzeczywistości ukształtowanej przez maszynę oraz technikę, W czasach zachłyśnięcia ekonomią i celowością, i sztuka ma podlegać określonym rygorom - stąd ekonomia słów, spiętrzanie metafor.
Awangarda Krakowska - istota programu poetyckiego
Program grupy, wyłożony w manifestach Peipera oraz ukształtowany indywidualnie w twórczości poszczególnych członków Awangardy Krakowskiejmożna streścić następująco:
- tzw. kult 3xM( od Peiperowskiego manifestu Miasto, Masa, Maszyna) - kult współczesnej cywilizacji
- artysta jako architekt-budowniczy zdań, wyzwalacz ludzkiej wyobraźni masowej, a zarazem rzemieślnik słowa
- zamiast uczuć -obraz stanowiący ich ekwiwalent
- metafora kreująca rzeczywistość czysto poetycką, odgrywająca rolę nośnika uczuć niewyrażanych bezpośrednio
- zbliżenie rytmu poezji do rytmu prozy - w efekcie odejście od bliskich, regularnych rymów
- używanie skrótów myślowych i skondensowanej) metaforyki dla zyskania kondensacji znaczeń słowa
- ekonomiczność języka poetyckiego -zwięzłość i oszczędności środków stylistycznych
- tematyka odnosząca się do teraźniejszości
- zainteresowanie nowością
- emocjonalna powściągliwość (antysentymentalizm i ucieczka przed liryzmem)
- intelektualna dyscyplina zamiast rozterek
- precyzyjna budowa wiersza, zwięzłość
literat
Profesor Bryk
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
literat
Profesor Bryk