Początek sporu między papiestwem a cesarstwem
Już w okresie wczesnego średniowiecza rozpoczął się konflikt między papiestwem, a cesarstwem o to, kto powinien stać na czele chrześcijańskiego ludu - świecki władca w osobie cesarza, czy też papież - głowa Kościoła. Dyskutowano również o tym, która z władz – świecka, czy duchowna powinna mieć więcej do powiedzenia. Dla otoczenia papieża wystarczał fakt, że ten jako spadkobierca św. Piotra powinien tą władze dzierżyć, zaś Kościół winien być całkowicie niezależny. Papież Grzegorz I umocnił przewagę papiestwa w kwestiach prawnych z kolei Mikołaj I zawsze podkreślał przewagę Stolicy Świętego Piotra – Rzymu choć przeciwstawiać musiał to aspiracjom cesarzy z dynastii Karolingów. Papieska wizja stała się sprzeczna z polityką niemieckich cesarzy zapoczątkowaną przez Ottona I, który uczynił z Kościoła instytucje państwową, a jego następcy zagarnęli prawo decydowania o tym kto zasiądzie na Piotrowej Stolicy. Prymat Cesarstwa nad Kościołem znacznie wzmocnił niemiecki władca Henryk III, który zdetronizował, aż trzech funkcjonujących papieży oraz obsadził Stolicę Piotrową własnym kandydatem .
Spór o inwestyturę
Konflikt stopniowo narastał, aż w XI wieku doszło do jego punktu kulminacyjnego tj. sporu o inwestyturę. To wydarzenie zaważyło na dalszych losach papiestwa oraz całej ówczesnej Europy. Spowodował on wielką zmianę w sytuacji Kościoła. Dzięki kryzysowi papiestwo, które pozostawało do tej pory pod wpływem bogatych klanów Wiecznego Miasta oraz Cesarza Niemieckiego Henryka III zaczęło walkę o szersze możliwości działania. Dzięki zawartemu sojuszowi z Normanami zamieszkującymi południowe Włochy papież uwolnił się od dokuczliwych wpływów cesarza niemieckiego i zagwarantować przeciwwagę. Wykorzystano fakt nie pełnoletności Henryka IV.
Gorącym orędownikiem prymatu papiestwa w owym czasie był papież Grzegorz VII -Hildebrand zasiadający na tronie Piotrowym w latach 1073-1085. Już jako archidiakon Kościoła Rzymskiego w okresie sprawowania funkcji papieża przez Mikołaja II stał się szarą eminencją. Kiedy pracował w Papieskiej Kurii zdobył wiele cennych kontaktów oraz obmyślił nowatorską jak na owe czasy reformę mającą scentralizować Kościół. W swojej pracy łączył upór, żarliwą wiarę w to co robił z wyrachowaniem i brutalnością w stosunku do ludzi. Zdeterminowany w dążeniu do celu nie omieszkał sięgać po bezwzględne metody , które pozwoliły mu wkrótce jako papieżowi wcielić w życie swoją wizję roli Kościoła i papieża w świecie chrześcijańskim. Udało mu się wprowadzić Kościół na inne tory. Okres piastowania funkcji przez Grzegorza VII jest zaliczany do najbardziej przełomowych w historii Kościoła.
Reforma Grzegorza VII Dictatus Papae
Jego program reform tzw. Dictatus Papae zmierzał do całkowitej uniezależnienia Kościoła od władzy świeckiej a ponad to wyrażał pretensje do panowania papiestwa nad światem. Aby to zrealizować te postulaty potrzebne było odnowione moralnie i zdyscyplinowane duchowieństwo. Wobec plan reformy zakładał zwalczanie objawów jego zepsucia poprzez wprowadzenie wymogu celibatu księży. Wprowadził również zakaz obejmowania stanowiska duchownego przez żonatych księży. Szczególnie mocno przeciwstawiał się symonii, pozbawiał godności każdego duchownego któremu udowodniono zakup stanowiska. Ostro przeciwstawił się również tzw. inwestyturze, czyli możliwości nadawania przez świeckiego władcę godności biskupiej. Miało to za cel uniezależnić wysokich rangą duchownych od świeckich władców od których do tej pory byli zależni. Wprowadzane zmiany były zbyt nowatorskie i niebezpieczne dla świeckich władców i cesarzy, dla których zwyczajem było wybieranie „swoich” duchownych sprawujących stanowiska. Obsadzanie wybranych duchownych pozwalało na wywieranie na nich wpływu .
Na zwołanym w 1075 roku synodzie poza powtórzeniem edyktu o symonii, uchwalono zakaz przyjmowania przez duchownych inwestytury z rąk świeckich. Tym, którzy nie podporządkują się nakazowi zagrożono klątwą – ekskomuniką
Grzegorz zamierzał wszystkie postulaty wprowadzić w życie, z nadrzędną rolą samego Kościoła. Synod, na którym władzę papieską przedłożono nad władzą świecką nie mógł zostać nie zauważony przez ówczesnego króla niemieckiego Henryka IV. Było to wydarzenie bezprecedensowe i świecki władca musiał w jakiś sposób zareagować. Ten nie miał zamiaru zrezygnować z prawa do nadawania godności kościelnych, które dawało mu przewagę . Niepokój budziły zwłaszcza te stwierdzenia memorandum - Dictatus Papae, które zakładały możliwość usunięcia z tronu cesarza, gdyby ten okazał się niegodnym sprawowania tej funkcji.
Apogeum sporu o inwestyturę
Spór pomiędzy Grzegorzem VII, a Henrykiem IV stopniowo przybierał na sile . Król nie miał zamiaru wprowadzać reformy moralnej, a wprost przeciwnie udzielał poparcia wyklętym biskupom. Waśnie pomiędzy władcą niemieckim Henrykiem IV a papieżem Grzegorzem zaczęły się nasilać zwłaszcza pomiędzy grudniem 1075 roku a marcem 1077 . Oprócz wspierania wyklętych biskupów, władca nie zamierzał podporządkować się zaleceniom reform papieskich oraz kwestionował zasadę wyboru na kluczowe arcybiskupstwo w Mediolanie. Punkt kulminacyjny konfliktu nastąpił zaraz po tym jak papież zagroził królowi klątwą. Ten w odpowiedzi na papieski list podczas zgromadzenia niemieckich możnych w Wormacji w 1076 roku ogłosił detronizację papieża. Nie było to najszczęśliwsze posunięcie gdyż nie zachęciło ono antypapieskiej opozycji do działania. Wobec tego papież Grzegorz VII zdecydował się położyć wszystko na jedną kartę i podczas synodu w okresie Wielkiego Postu dokonał detronizacji władcy rzucając na niego klątwę.. Obłożenie klątwą , które równoznaczne było ze zwolnieniem poddanych od obowiązku posłuszeństwa wobec władcy dało impuls do powstania świeckiej i duchownej anty królewskiej opozycji wewnątrz Niemiec. Anty-królewska opozycja istniała już od dawna lecz teraz znalazł się doskonały pretekst. Książęta w Oppenheim i Triburze zażądali od króla oczyszczenia się z klątwy, wobec czego sam władca podążył przez Alpy do Włoch, by rozwiązać patową sytuację. Pod murami zamku Matyldy toskańskiej w Canossie ubrany jak głoszą źródła w twardy worek władca kilka dni czekał na papieskie wybaczenie. Papież naciskany przez otoczenie zgodził się na odpuszczenie win krnąbrnemu władcy, pomimo tego że nie przyczyniło się to do wzmocnienia jego pozycji w Niemczech. Zdołał w końcu uzyskać od rozgrzeszenie i ściągnięcie klątwy. ”Oczyszczony" z klątwy powrócił do Niemczech by tym razem dać odpór siłom opozycji, która w 1077 roku zdecydowała się na jego detronizację. Nowym władcą popieranym przez papieża obwołano Rudolfa ze Szwabii. Szczęście nie sprzyjało jednak zbuntowanym siłom gdyż anty król poparty przez papieża poległ wkrótce w bitwie. Odrąbaną prawicę potraktowano jako znak Bożej kary za krzywoprzysięstwo. Wykorzystując sytuację Henryk znalazł poparcie zaś podczas synodu w Brixen w 1080 roku ogłosił detronizację papieża a na jego miejsce ustanowił nowego anty papieża Klemensa III. Korzystając ze sprzyjającej sytuacji w 1084 roku opanował Rzym i koronował się na cesarza. Tymczasem umierający na wygnaniu Salerno niedawny triumfator Grzegorz VII miał powiedzieć: „Ukochałem sprawiedliwość i dlatego umieram na wygnaniu”.
Stosunki papiestwa z cesarstwem podczas panowania Henryka V
Następcy papieża Grzegorza VII kontynuowali walkę. Szczególnie wsławił się na tym polu na przykład francuski mnich z Cluny oraz papież Urban II, który pierwszy zainicjował pomysł zorganizowania zbrojnych wypraw przeciwko niewiernym .Rzucone przez niego hasło krucjat przyczyniło się do wyniesienia go na szczyty oraz podkreślenia roli papiestwa.
Następca Henryka IV - Henryk V znalazł znacznie bardziej sprzyjające warunki do współpracy z papieżem Pashalisem II, który uważał że Kościół powinien być oparty był na ubóstwie, podobnie jak Kościół z pierwszych wieków istnienia. Podczas spotkania w Sutrii w 1111 roku doszło do zawarcia kompromisu. Król zrzekł się inwestytury dostojników kościelnych, a w zamian za to papież zrezygnował z lenn królewskich posiadanych przez dostojników kościelnych. Postępowanie następcy Świętego Piotra zostały uznane obóz gregoriański za zbyt nowatorskie i ustępliwe. Podczas przybycia Henryka do Rzymu na koronację doszło do niespodziewanego zamieszania podczas którego papież został porwany przez króla przybyłego na koronację. Następnie sprytny monarcha wymusił na papieżu zgodę na nadanie prawa do inwestytury godności kościelnych oraz obietnicę zdjęcia klątwy. Rzeczywistość jest jednak bardzo nieprzewidywalna. Obietnica została złamana przez następcę Pashalisa – Gelazego II, który w 1118 roku rzucił na Henryka klątwę. Spór o inwestyturę zakończyło podpisanie konkordatu w Wormacji w 1122 roku zawarty pomiędzy Henrykiem V, a papieżem Kalikstem II.
Zgodnie z konkordatem cesarz zrzekł się inwestytury opatów i biskupów, zezwolił na ich wolny wybór pozostawiając sobie tylko niewielki wpływ na wynik elekcji. Cesarz zachował jednak prawo do nadawania dostojnikom kościelnym dóbr ziemskich. Te postanowienia zostały potwierdzone przez powszechny sobór zwołany w 1123 w Rzymie. Ponownie ogłoszono powszechność zasad reform gregoriańskich.
Stosunki papiestwa z cesarstwem podczas panowania Fryderyka I Barbarossy
Kolejną wyraźną i barwną postacią zaznaczającą się na linii stosunków cesarstwo - papiestwo był Fryderyk I Barbarossa, zwany też Rudobrodym - syn Fryderyka II i Judyty. Posiadał niewątpliwe talenty przywódcze, marzył o odrestaurowaniu potęgi Cesarstwa Niemieckiego na wzór Cesarstwa Rzymskiego. Na swoją korzyść to znaczy bardzo szeroko interpretował postanowienia konkordatu wormackiego decydując o wyborze najwyższych dostojników. Po uzyskaniu korony cesarskiej w 1155 roku ogłosił swoje aspiracje do terytoriów miast na południu Włoch. Po śmierci Hadriana IV papieżem został Aleksander III. Henryk podczas Synodu w Pawii w 1159 roku poparł wówczas swojego kandydata - Wiktora IV. Choć większość państw europejskich w obawie przed potęgą Fryderyka poparła Aleksandra, to Mediolan – włoskie miasto nie poddało się powszechnej presji i postanowiło wystąpić przeciwko władcy. Wkrótce Fryderyk zajął Rzym, wypędził Aleksandra III lecz jego armia została zdziesiątkowana przez zarazę. W odpowiedzi miasta włoskie postanowiły wystąpić przeciwko krewkiemu cesarzowi. Fryderyk został zmuszony do tego, żeby uciekać do Niemiec, zaś z Aleksandrem doszło do zawarcia przymierza. Nie ostudziło to jednak zapału Barbarossy, który wyprawił się do Włoch po raz kolejny, ale i tym razem poniósł klęskę i musiał zawrzeć pokój z Aleksandrem w 1177 roku. Uzgodniono, że anty papież nie będzie już dłużej popierany, ani też nie otrzyma militarnego wsparcia, zaś sam Aleksander jest suwerenny w swoich działaniach. Cesarzowi któremu nie udało się pomniejszyć prymatu następcy Św. Piotra, musiał pokajać się czemu dał wyraz całując publicznie stopy papieża na placu św. Marka w Wenecji.
Stosunki papiestwa z cesarstwem za pontyfikatu Innocentego III
Inną postacią, która jaskrawo zaznaczyła się na tle zmagań: cesarstwo – papiestwo był papież Innocenty III próbujący przewodzić Europie Łacińskiej. Powszechnie uznaje się, iż to jego działalność przysporzyła papiestwu najwięcej blasku, zaś zasady papieskiej monarchii zostały w największym stopniu wcielone w życie . W bardzo młodym wieku , bo mając zaledwie 37 lat zaczął piastować funkcję następcy Piotrowej Stolicy . Obiecał wtedy sobie wprowadzić w życie zalecenia Dictatus Papae. Za jedno z najistotniejszych kwestii uznał zapewnienie pewnej przestrzeni bezpieczeństwa pomiędzy Włochami, a Niemcami.
Papież głosił pogląd, że jako zastępca Chrystusa na świecie ma prawo do zarządzania całą kulą ziemską. Ocenia się, że w swoim postępowaniu kierował się bardziej politycznymi wyznacznikami i aspiracjami niż dobrem chrześcijan. Wielokrotnie podkreślał nadrzędność papiestwa wobec cesarstwa oraz prawo do rozporządzania cesarską koroną. Jego polityczne aspiracje chciał zrealizować zbrojnie. Był inicjatorem IV wyprawy krzyżowej. Zwołał w 1215 roku sobór laterański, podczas którego dyskutowano o nowych potrzebach religijnych wiernych.