Jeden z głównych rodzaju transportu to żegluga. Znana jest ona ludzkości on najdawniejszych wieków. Za główną jej zaletę uważa się możliwość taniego przewożenia dużej ilości towarów na większe odległości, a także przedmioty o dużych rozmiarach, dlatego często wykorzystywana jest do przewożenia surowców oraz półproduktów.
Transport wodny dzieli się na morski oraz śródlądowy. Pierwszy z nich obejmuje przewożenie po rzekach, jeziorach oraz kanałach, muszą występować tam niezbędne warunki, aby było to możliwe.
Na świcie największe szlaki śródlądowe istnieją w:
- Ameryka Pn.: Kanada, USA, Kostaryka
- Ameryka Pd.: Brazylia
- Azja: Korea Północna, Południowa, Japonia, Chiny
- Europa: Wielka Brytania, Holandia, Rosja w części europejskiej.
W transporcie wodnym towarowym wykorzystywane są następujące rodzaje statków:
- Masowce- przewożone są przede wszystkim suche ładunki transportowane luzem, ładowane bezpośrednio na pokład (węgiel, nawozy mineralne, rudy surowców, siarka, zboża, stal lub blacha, papier oraz kontenery.
- Drobnicowce- przewozi się nimi tzw. drobnicę, przemysłowe towary, które są liczone na sztuki, pakowane natomiast w różne rodzaje opakowań, lub bez nich, na przykład samochody.
- Kontenerowce- transportuje się nimi kontenery, a ich załadunek i wyładunek odbywa się w pionie.
- Tankowce- przewożą materiały płynne (na przykład ropę naftową) lub skroplony gaz na specjalnie przygotowanych do tego statkach.
- Chemikaliowce- transport upłynnionych chemikaliów.
Przewóz drogą morską jest jedną z najważniejszych dróg transportu w handlu światowym. Zajmuje on ponad 70% ogółu ładunków.
Zaletą transportu morskiego jest jego taniość, natomiast wadą- długotrwałość procesu przewożenia, konieczność przebudowy zbiorników wodnych, a także tworzenia śródlądowych portów morskich.