Dotyczy Ochrony wód - charakterystyka

Wszystkie działania techniczne oraz organizacyjne czy prawne, mają na celu zachowanie albo przywrócenie wodzie naturalnym stan, pełną przydatność jakościowa czy utrzymywać równowagę bilansu tzw. wodno-gospodarczego państwa. Podstawa prawna w ochronie wód przed wszystkimi zanieczyszczeniami, to tzw. prawo wodne, a więc zbiór wszystkich przepisów, które określają przede wszystkim: zasadę klasyfikacji wód uwzględniając stopień zanieczyszczenia wód, dalej też warunki wprowadzania ścieków z zakładów przemysłowych do wód płynących, czy kanalizacji miejskiej, dalej też kary nakładać na zakłady produkcyjne dające wodom płynącym ogromne ilości zanieczyszczeń, dalej też zasady wprowadzania stref ochronnych czy chociażby źródeł wody. I tak wody naturalne naszego państwa można podzielić na następujące trzy klasy tzw. czystości; a to stanowi pierwszy krok do ochrony wód powierzchniowych. Najważniejszy warunek zakwalifikowania wód do określonej klasy to nie przekroczenie wyznaczonych dla określonej klasy stopnia, wartości różnych wskaźników zanieczyszczeń wód powierzchniowych. A więc klasa pierwsza czystości to wody które można używać do np. hodowli ryb np. łososiowatych, potem ją uzdatnić do picia; dalej klasa druga to wody spełniające wymogi hodowli ryb, dalej zwierząt gospodarskich, czy chociażby rekreacji; dalej klasa trzecia czystości to wody stosowane dla celów np. przemysłowych czy rolniczych. Te wody, co nie mają tych wymagań czyli trzecia klasa czystości, można je wykorzystywać do żeglugi. Najbardziej skuteczna forma ochrony wód, zwłaszcza przed licznymi zanieczyszczeniem, to redukcja ścieków albo oczyszczanie ścieków. Zatem prawo wodne, pokazuje maksymalne wartości stopnie, wskaźnika zanieczyszczeń ścieków już oczyszczonych a tutaj odprowadzanych, do wód powierzchniowych czy też do ziemi. Realizacja wymienionego warunku jednak nie wystarcza, aby mieć pozwolenia na wprowadzanie ścieków, albo gdy ilość ścieków jest ogromna, stad tez wielki jest ładunek wprowadzanych zanieczyszczeń albo występują warunki techniczne aby lepiej oczyszczać ścieki. Na wszystkie zakłady przemysłowe, które odprowadzające duże ilości tych zanieczyszczeń, są karane poprzez duże kary pieniężne. Więc organ, który jest uprawniony do prowadzenia kontroli zanieczyszczeń, to Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska. Dalej zanieczyszczenia organiczne tzw. nietoksyczne, są jeszcze najmniej szkodliwe dla wód, bo one same ulegają tzw. biochemicznemu rozkładowi. Cały proces jest nazywany samooczyszczaniem wód powierzchniowych, wywołuje on spadek zawartości tlenu w H2O a jest po części kompensowany przez naturalny proces zwany reaeracją. Sama ilość zanieczyszczeń wprowadzona ze ściekami, nie wywoła deficytu tlenowego a więc spadku zawartości tlenu na poziomie mniej niż 4 mg/dm3, bo wtedy następowałoby obumieranie oraz rozkład (inaczej gnicie) licznych organizmów wodnych, a to prowadziłoby to w efekcie do zanieczyszczenia wody. Zatem wyznaczenie dopuszczalnego obciążenia zawartości ścieków, albo tez podanie zdolności do samooczyszczania wód, odbywająca się po uwzględnieniu bilansu tlenowego, który jest sporządzany dla wszystkich odbiorników, kiedy zostanie ustalona zależność między stężeniem tlenu oraz czasem trwania procesów samooczyszczania w danych rzekach. Zatem proces samooczyszczania jest też wspomagany przez sztuczne napowietrzanie, więc oczyszczalni rzecznych. Więc stan czystości wody możemy naprawić poprzez nowe, bardziej czystsze technologie, czy zmniejszających ładunek - natężenie zanieczyszczeń w ściekach, czy poprzez bardziej racjonalne zastosowania pestycydów czy chociażby zastępowanie pestycydów bardzo toksycznych, dalej mało toksyczne a łatwo rozkładalne, czy ulegające biodegradacji. Żeby zapobiegać zanieczyszczeniu wód powierzchniowych czy też wód podziemnych może być przez szukanie właściwej lokalizacji oraz eksploatacji wysypisk różnych odpadów. Zatem prawo wodne surowo wzbrania odprowadzanie ścieków do czystych wód tzw. podziemnych. Aby chronić wody trzeba opracowywać perspektywiczne i szczegółowe plany mają obejmować całokształt problematyki oczyszczania ścieków, też dokonywać wyboru właściwych sposobów oraz urządzeń oczyszczających, do tego jeszcze długoterminowe wyznaczanie stopnia wykorzystania zasobów wszystkich- wodnych, Polski gdy uwzględnimy rozwój naszej gospodarki.