1) Pierwsze zagadnienie dotyczy ochrony przyrody oraz rekultywacji terenów już silnie zurbanizowanych .
Zaczynamy od gleboznawstwa miejskiego ,potem sama degradacja gleb oraz gruntów terenów już zdegradowanych - zurbanizowanych czy to mechaniczne, czy to chemiczne, czy biologiczne. Dalej wskaźniki pokazujące degradację gleb, proces erozji gleb. Kolejne to detoksykacja gleb tzw. miejskich poprzez różne metody, dalej ekosystemy miejskie. Potem analiza przemysłu oraz transportu miejskiego oraz wpływ na przyrodę, tereny zielone -jak je planować przestrzennie, gdzie nowe ośrodki miejskie. Potem rekultywacja obszarów miejskich czyli leśna albo specjalna. Także rekultywacja skarp, czy stoków oraz innych . wreszcie zagospodarowanie obszarów trudnych na przykład hałd, czy wysypisk śmiecie, dalej terenów pokopalnianych czy terenów poprzemysłowych.
Ćwiczenia terenowe pozwalające na rozpoznanie problemu będą więc polegać na: określaniu zakresu badań, dalej opisie badanego obszaru, dalej pobierania prób do licznych analiz. Kolejne to czytanie map -glebowych. Rozpoznawanie fizycznych właściwości gleb zurbanizowanych-przekształconych. Dalej mamy opis gleb tzw. miejskich czy silne modyfikacje tzw. map glebowych. Dalej kwasowość oraz zasolenie tychże gleb, potem cała interpretacja osiągniętych wyników, wreszcie projektowanie i planowanie nowo powstałych terenów zielonych oraz terenów rekultywacji czy też przygotowanie obszarów zdegradowanych do terenów zielonych.
Bardzo istotne są tutaj zagadnienia ochrony krajobrazu czyli działalność która zapewnia dalece idącą ochronę przyrody, czy też utrzymanie albo restytucję przyrodniczych oraz kulturowych walorów dla danego środowiska geograficznego. Pojęcie ochrona krajobrazu dotyczy zarówno ochrony tej przyrody, ale także ochrony zabytków kultury oraz zabytków sztuki, czy archeologii oraz folkloru. Jej postulaty podchodzą pod dziedzinę architektury krajobrazy czy planowania przestrzennego. Sama idea ochrony naturalnego krajobrazu ma odbicie w tzw. filozofii estetycznej. Wiele prac wybitnych uczonych poruszają tę problematykę- ochrony krajobrazu, co ma związek głównie z przesłankami nauk przyrodniczych czy też społeczno-krajoznawczymi, tym samym w znacznej mierze spowodowało zakładanie licznych parków narodowych. Ostatnie dziesięciolecia, ze względu na silne procesy urbanizacyjne, tu idee chronienia naturalnego krajobrazu miały ewolucję, mianowicie w kierunku tzw. planowego ukształtowania naturalnego krajobrazu, czasami też restytucji obszarów zdegradowanych przez rabunkową gospodarkę. Aby chronić krajobraz naturalny organizuje się też regionalne- lokalne parki krajobrazowe, czasami rezerwaty przyrody, czy rezerwaty archeologiczna a także strefy krajobrazu chronionego, albo liczne pomniki przyrody. Wszystkie metody planowania tego krajobrazu dotyczą potrzeb gospodarczych oraz społecznych czy też warunków środowiska przyrodniczego poprzez określenie sensu czy wkomponowania wszystkich elementów zagospodarowania terenu, a to wiąże się z licznymi ustaleniami prawnymi. To ludzie mogą sobie zapewnić dobre i zdrowe warunki życia, tym samym zmieniają krajobraz,, chcąc go dostosować do własnych potrzeb. To właśnie sam człowiek w nadmiarze wykorzystuje: glebę, czy wodę, czy zwierzęta, czy rośliny i powietrze. On wyjaławia glebę, tez zanieczyszcza wodę, też powietrze, często niepotrzebnie zabija zwierzęta. Sam doprowadza do niszczenia naturalnych wartości krajobrazu. Żeby tego uniknąć trzeba wprowadzić ochronę przyrody. A to z kolei znaczy że trzeba rozważnie korzystać z bogactw naturalnych i bronić ich za wszelką cenę. Ochrona przyrody to problem wielu krajów. Stąd nauka o nazwie ekologia. Podstawowym winowajcą degradacji przyrody jest człowiek. Każdy chce mieć piękne krajobrazy, podziwiać przyrodę w nienaruszonym stanie. Współczesne działania by chronić środowisko mogą przybierać najróżniejsze formy. I tak nasze dzieci zbierają makulaturę albo sprzątają okolicę. Dalej w wielu fabrykach montowane jest filtry, buduje się oczyszczalnie ścieków. Liczni producenci samochodów stopniowo zmniejszają ilość spalin silnikowych.
2) Ochrona oraz postępująca rekultywacja terenów skażonych -charakterystyka..
Źródła zanieczyszczenia dla gleb, czy gruntów oraz wód: takie jak przemysł, czy energetyka, dalej komunikacja, dalej gospodarka komunalna, dalej rolnictwo. Potem terenowe oraz laboratoryjna metoda podawania zanieczyszczeń. Też wybór metod i sposobu oczyszczania albo tzw. dezaktywacji gleb, dalej metody izolacji różnych gleb oraz gruntów zatrutych substancjami toksycznymi. Też najważniejszy sposób oczyszczania gleby, czy gruntów oraz wód gruntowych. Zjawisko dekontaminacji biologicznej (inaczej bioremediacja), też ekstrakcja wody czy roztworami wodnymi, czy przewietrzanie, oraz metody chemiczne. Kolejny to efekty oraz skutki uboczne tych metod oczyszczania zarówno gleby jaki i środowiska tzw. gruntowo-wodnego. I też monitorowanie zanieczyszczeń wszystkich gruntów oraz wód podziemnych. A na koniec pewne aspekty w oczyszczaniu obszarów skażonych na terenie Polski czy innych krajów europejskich.
3). Ochrona oraz zabiegi rekultywacji gleb- charakterystyka.
Powstawanie rodzajów gleb. Także podstawowe funkcja gleby ,jej fizyczne, dalej chemiczne czy biologiczne właściwości , także systematyka genetyczna, czy tzw. klasyfikacja bonitacyjna. Potem omówienie kompleksów glebowo-rolniczych. Omówienie głównych rodzajów oraz gatunków gleb występujących w Polsce. Zjawisko erozji gleb .Ponadto tzw. czystość gleb według norm oraz gleby jako element środowiska.
Zajęcia laboratoryjne to przede wszystkim:
Pobieranie próbek terenowych, dalej odkrywki glebowe. Czy zasada opisu wszystkich profili glebowych. Też analiza właściwości gleb a więc wilgotność, czy gęstość właściwa, czy gęstość objętościowa, też przepuszczalność gleb oraz gruntów. Potem wskaźniki zakwaszenia czy zasolenia gruntów. Też analiza próchnicy w glebie. Także stopień tzw. wysycenia zasadami oraz analiza obecności określonych składników mineralnych w glebie.
4). Problem rekultywacji terenów już przekształconych- charakterystyka.
Program wykładów obejmuje w tym przypadku:
Przekształcenia dokonane przez człowieka- gleb; czy ocena stopnia degradacji tego środowiska; dalej wybór kierunku prowadzonej rekultywacji; czy też rekultywacja obszarów pokopalnianych dotyczących zazwyczaj górnictwa , czy też rekultywacja kamieniołomów; dalej biologiczna rekultywacja palenisk; dalej także rekultywacja wysypisk śmieci; oraz rekultywacja obszarów zurbanizowanych; czy możliwości rekultywacji terenów chemicznie; czy substancje biogenne w całej rekultywacji; także biologia oraz ekologia obszarów rekultywowanych; też liczne normy prawne w zakresie ochrony środowiska.
Rozkład zajęć laboratoryjnych to:
Kształtowanie hałdy (rekultywacji); Dalej problematyka gospodarki -wodnej dla wszystkich terenów rekultywowanych; czy odpowiedni dobór roślin w rekultywacji różnych terenów już przekształconych; czy techniki nasadzenia roślin oraz zasiewów , dalej odpowiednie nawożenie obszarów rekultywowanych; czy chociażby konserwacja oraz pielęgnacja obszarów rekultywowanych.
5) Zanieczyszczenia gleb oraz gruntów; dalej pomiar wskaźników konieczności w oczyszczaniu gleby; czy chociażby właściwości gleby, dalej remediacji zanieczyszczeń, dalej metody usuwania wszystkich zanieczyszczeń tzw. ex-situ, dalej metody usuwania wszystkich zanieczyszczeń tzw. in-situ na przykład przemywanie gleby czy napowietrzanie gleby, inne też dalej to właściwości składu glebowego po oczyszczeniu; Potem możliwości wprowadzenia metod oczyszczania, czy ekologiczny aspekt procesów - czyli oczyszczania gleb; dalej też oczyszczanie gleb według norm UE.
Założenia całego projektu są następujące:
Zaplanować schemat oczyszczania gleby skażone przez różne substancje i wykorzystać środki niezbędne do realizacji tych zadań w terenie.
6) Zagadnienia architektury krajobrazu -krótka charakterystyka.
Program wykładów obejmuje:
Zadania rozplanowania przestrzennego, dla każdego odmiennego ekosystemu. Dalej kształtowanie osi , czy płaszczyzn oraz elementów widokowych dla całej przestrzeni, wszelkie proekologiczne tworzenie wiejskich terenów uprawnych. Też kształtowanie tzw. ekosystemów miejskich. A tutaj woda będzie elementem architektury całego krajobrazu. Także formowanie powierzchni terenu, by zapobiegać degradacji. Wpływ szaty roślinnej na powstanie nowego krajobrazu. Czy też dobór gatunkowy wszystkich roślin by wykorzystać konkretne zastosowania przestrzenne.
Założenia projektu są następujące:
Zaplanować ukształtowanie oraz zagospodarowanie określonego terenu, według planowanej funkcji, która uwzględni wymogi związane z ochroną środowiska przyrodniczego.