Największe koncerny samochodowe od wielu lat prześcigają się w wymyślaniu i udoskonalaniu systemów, mających zapewnić bezpieczeństwo podczas jazdy. Dotyczy to zarówno bezpieczeństwa czynnego jak i biernego.

Podstawą zapewnienia bezpieczeństwa czynnego jest sprawność układu jezdnego i układu hamulcowego.

Natomiast bezpieczeństwo bierne opiera się na odpowiedniej konstrukcji pojazdu, sprawnie działających pasach bezpieczeństwa i poduszkach powietrznych.

Wnętrze pojazdu skonstruowane jest tak, że pewne elementy budowy mają w sposób szczególny chronić podróżujących pojazdem w trakcie kolizji. I tak są takie elementy w kabinie, które charakteryzują się zwiększoną sztywnością. Natomiast przednia część samochodu, tzw. maska pojazdu stanowi strefę zgniotu. Jej zadaniem jest zamortyzowanie uderzenia i zminimalizowanie jego skutków.

Podczas zderzenia główne zagrożenie dla kierowców i pasażerów stanowią elementy wyposażenia pojazdu. Dlatego bardzo ważną rzeczą jest używanie w trakcie jazdy pasów bezpieczeństwa. Pasy takie nawinięte są na tzw. rolki bezwładnościowe, które powodują blokadę pasów podczas nagłego szarpnięcia. Pewien stopień elastyczności takiego pasa zapewnia odpowiednie tempo blokady, które przeciwdziała kontuzjom mogącym wynikać z użytkowania pasów np. złamaniom kości. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci, które powinny być przewożone w służących do tego celu fotelikach.

I tak jeśli auto w trakcie jazdy z niewielką prędkością, bo 50 km/h ulegnie zderzeniu to dziecko, które nie jest przypięte pasami jest wyrzucane z pojazdu siłą uderzenia. Siła wyrzutu może być do 60 razy większa od ciężaru dziecka. Takie sytuacje w większości przypadków kończą się tragicznie.

Należy pamiętać, że na drogę jaka jest potrzebna do zatrzymania się pojazdu składa się nie tylko droga hamowania ale także tzw. droga reakcji. Droga reakcji zależy od prędkości pojazdu, jest do niej proporcjonalna. Natomiast droga hamowania pojazdu jest proporcjonalna aż do kwadratu prędkości. Łatwo więc obliczyć, że dwukrotny wzrost prędkości pojazdu czterokrotnie wydłuża jego drogę hamowania.

Należy sobie uświadomić, że droga hamowania zależy także od warunków klimatycznych i zawsze należy do nich dostosować prędkość pojazdu.