Noc listopadowa

Stanisław Wyspiański

Geneza i gatunek utworu

„Noc listopadowa” to nie jedyny dramat Stanisława Wyspiańskiego, który porusza tematykę wydarzeń z roku 1830-1831. Główny dramatopisarz Młodej Polski był zafascynowany historią tego ważnego dla dziejów Polski wydarzenia, mimo że bliższe jego współczesności było (znacznie jednak tragiczniejsze w skutkach) powstanie styczniowe. Widzę o spisku w Szkole Podchorążych i dalszych jego konsekwencjach czerpał między innymi z  „Historii powstania listopadowego” Stanisława Barzykowskiego oraz „Powstania narodu polskiego w roku 1830 i 1831” Maurycego Mochnackiego.

„Noc listopadowa”, którą Stanisław Wyspiański napisał w 1904 powstała jako trzeci z dramatów osnutych wokół wydarzeń powstania listopadowego. Wcześniejsze utwory to „Warszawianka” i „Lelewel”.

„Noc listopadowa” to dramat neoromantyczny, historyczny, a właściwie ponadhistoryczny. Stanisław Wyspiański jawi się jako kontynuator poetyki dramatu Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego. Prezentuje historię fragmentaryczną, urywkową, niekoniecznie spójną pod względem przyczynowo-skutkowym. Przede wszystkim istotną innowacją jest tutaj wprowadzenie płaszczyzny związanej z bohaterami mitologicznymi, którzy nie tylko komentują to, co dzieje się w historycznej przestrzeni Konstantego, Wysockiego czy Lelewela, lecz w znaczący sposób wpływają na te wydarzenia. Przemieszanie tych dwóch porządków jest bardzo istotnym zabiegiem, jaki stosuje tutaj Wyspiański. Dotychczas bowiem nawet jeśli autorzy wprowadzali na scenę postaci fantastyczne, to popychały one jedynie do konkretnych działań, zainicjowały je w jakiś sposób. Tutaj odgrywają ogromnie istotne role, decydując do pewnego stopnia o przebiegu walk. Jest to o tyle istotne, że zastosowanie tego rozwiązania nie tylko wpływa na sposób przedstawiania wydarzeń, lecz także ich semantykę. Powstanie listopadowe przestaje być wyłącznie wydarzeniem z porządku czysto historycznego, wpisuje się bowiem w pewne prawa istnienia świata, których znakiem ma być w świecie „Nocy listopadowej” obecność bogów. Wypowiedzi części z nich (choćby zamykającej drzwi historii Kory) zdają się to bardzo wyraźnie podkreślać.

Warto zwrócić także uwagę na charakterystyczne dla dramatu młodopolskiego napięcie między bardzo wysokim tonem a ironią. Widać to wyraźnie choćby w zestawieniu sceny w Łazienkach ze sceną w Teatrze Rozmaitości. Wielokrotnie przeplata się tutaj bardzo poważna, dziejowa wręcz dyskusja z groteskowym sposobem obrazowania.

Istotne dla poetyki dramatu Stanisława Wyspiańskiego jest także, co widać w „Nocy listopadowej, wykorzystywanie optyki teatralnej. Wątek sceny teatru, widowni, bycia aktorem na scenie historii powtarza się w dramacie kilkukrotnie, a dwie ze scen – skrajnie od siebie różne – rozgrywają się w budynkach teatralnych. U Wyspiańskiego nie chodzi jednak wyłącznie o zabawę konwencją, tylko o jeszcze jedno przetworzenie doskonale znanego motywu teatru świata.

Dramaty Wyspiańskiego – zarówno „Noc listopadowa”, jak i „Wyzwolenie” oraz „Wesele” – bardzo mocno nawiązują do dramatu romantycznego. Fragmentaryczność scen, zaburzenie ich przyczynowo-skutkowego związku, wymieszanie planów historycznego i realistycznego, a także otwarte zakończenie to elementy, które łączą dramat młodopolski i romantyczny.

Potrzebujesz pomocy?

Młoda Polska (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.