Irena Jurgielewiczowa

Problematyka

Ten obcy" Ireny Jurgielewiczowej to powieść o dorastaniu, przyjaźni, odpowiedzialności i zrozumieniu inności. Opowiada o grupie młodych ludzi, którzy muszą skonfrontować się z trudnymi emocjami i decyzjami w wyniku spotkania z "obcym" chłopakiem, który pojawia się niespodziewanie na ich wyspie. W powieści liczy się główna tematyka: problemy rodzinne, pierwsza miłość, odpowiedzialność, wykluczenie.

Inność i wykluczenie

Postać Zenka Wójcika symbolizuje inność i izolację. Ucieka on od przemocy domowej, co sprawia, że jego życie naznaczone jest bólem i samotnością. Zenek wchodzi do świata grupy przyjaciół, którzy (choć w kilku przypadkach tylko z pozoru) mają ustabilizowane relacje z rodzinami i otoczeniem. Na początku jest postrzegany jako ktoś z zewnątrz, tajemniczy i niepewny. Sam też nie jest gotowy otworzyć się przed nowymi znajomymi. Przez długi czas kluczy, mówi półprawdy, unika odpowiedzi na wiele pytań. Dzieci się jednak nie poddają, nie są gotowe zostawić go samemu sobie, mimo że mogłyby poczuć się odepchnięte. Pojawia się tu problem wykluczenia społecznego i wskazówka Jurgielewiczowej, jak sobie z nim radzić. W końcu Zenek, mimo swojej inności, z czasem zyskuje akceptację, lecz proces ten nie jest łatwy dla żadnej ze stron. Pisarka nie stara się koloryzować rzeczywistości, nie unika pokazywania napięć między dziećmi, szczególnie chłopcami, a także Zenkiem i Ula.  Postać Zenka uczy młodych bohaterów, jak ważne jest zrozumienie dla tych, którzy nie pasują do schematów lub norm. Bardzo pozytywnie zaprezentowany zostaje także ojciec Uli, który nie odrzuca chłopca, tylko chce pomóc Zenkowi i to dzięki jego interwencji udaje się odnaleźć wujka Zenka. Autorka pokazuje, jak uprzedzenia i stereotypy mogą wpłynąć na postrzeganie "obcych", oraz jak przełamywanie tych barier może prowadzić do głębszej empatii i zrozumienia.

Przyjaźń

W powieści ukazana jest różnorodność w relacjach między bohaterami, co dobrze pokazuje już samo streszczenie lektury. Początkowo Ula, Pestka, Marian i Julek tworzą zgraną paczkę, która spędza razem wakacje na wyspie, choć każde z nich ma także swoją osobną historią. Dzieci nie wiedzą o sobie wszystkiego, część problemów i dylematów zostawiają dla siebie. Razem świetnie spędzają czas i to się liczy przede wszystkim. Pojawienie się Zenka zmienia dynamikę tej grupy. Relacje zostają wystawione na próbę, gdy przyjaciele zaczynają różnie reagować na Zenka i jego sytuację. Pojawienie się chłopca sprawia także, że każde z dzieci gotowe jest zmierzyć się z problemami w swoim domu. Ula, najbardziej empatyczna i skłonna do pomocy, widzi w Zenku kogoś potrzebującego i odczuwa do niego głębszą więź, która z czasem przeradza się w zauroczenie. Pestka, bardziej żywiołowa i pewna siebie, z początku niechętnie angażuje się w pomoc, ale ostatecznie również staje się dla Zenka wsparciem. Z kolei Marianowi i Julkowi nieco trudniej przychodzi wyjście z otwartymi ramionami do nowego przybysza, szczególnie kiedy zachowuje się on w sposób dla nich nieakceptowalny (np. kiedy Zenek ukradł jabłka). To wszystko prowadzi do konfliktów i różnic zdań w grupie, w pewnym momencie nawet odejścia Zenka. Dzieciom udaje się jednak pokonać ten kryzys, pomóc Zenkowi, a jednocześnie przyznać się do własnych niedoskonałości. Książka pokazuje, jak przyjaźń może być wystawiona na próbę przez nowe sytuacje, ale także jak wspólne działania i empatia mogą ją wzmocnić. Kiedy dzieci czekają, aż Zenek wróci, po tym jak opuszcza wyspę, zachodzi w nich głęboka refleksja. Ula, która chciała zatrzymać Zenka za wszelką cenę, uczy się, że czasami dystans jest potrzebny do nowego spojrzenia na rzeczywistość. Kiedy znów spotyka Zenka, jest w stanie bardziej się przed nim otworzyć.

Odpowiedzialność

Bohaterowie muszą zmierzyć się z trudnymi decyzjami, co sprawia, że przyspieszają swój proces dorastania. Każde z nich, na swój sposób, staje przed wyborem między pomocą innemu człowiekowi a lojalnością wobec norm społecznych i rodziców (rodzice Pestki są na przykład bardzo rozczarowani tym, że ukrywała przed nimi historię Zenka; dyskusyjna jest kradzież jabłek). Ukrywanie Zenka przed dorosłymi to ryzykowne posunięcie, które wymaga od bohaterów ogromnej odpowiedzialności (ze świadomością przekraczania granic społecznych i kłamstwa wobec rodziców). Natomiast Zenek nie tylko stawia ich w trudnych sytuacjach, ale również – świadomie bądź nie – uczy, że pomoc innym wymaga odwagi i gotowości do ponoszenia odpowiedzialności za konsekwencje swoich czynów. Powieść ukazuje, jak młodzi bohaterowie stopniowo dojrzewają, ucząc się, że ich czyny mają wpływ nie tylko na nich samych, ale także na innych ludzi. Problem odpowiedzialności nie dotyczy tutaj jednak tylko dzieci. Bardzo krytycznie przedstawieni są niektórzy rodzice: przede wszystkim ojciec Zenka, który nie bierze odpowiedzialności za swojego syna, ulegając uzależnieniu. Trudna relacja Uli i jej taty także po części wynika z żalu dziewczynki do ojca, że po rozstaniu z jej mamą zrezygnował (w jej oczach) z odpowiedzialności za nią.

Dojrzewanie

Każdy z bohaterów znajduje się w tym szczególnym etapie przechodzenia od dzieciństwa do dorosłości. Proces dojrzewania nie jest jednak w „Tym obcym” zaprezentowany jako prosty. Już same relacje między bohaterami bardzo mocno na to wskazują. Wręcz przeciwnie – wymaga od bohaterów zmierzenia się z emocjami, które do tej pory były im obce. Ula, która jest wrażliwa i nieśmiała, musi zrozumieć swoje uczucia do Zenka oraz uporządkować skomplikowaną relację z ojcem. Pestka z kolei, bardziej pewna siebie i przebojowa, zaczyna odkrywać, że nie zawsze może być w centrum uwagi, co nie jest dla niej łatwe do zaakceptowania i prowadzi do wchodzenia przez nią w wewnętrzne konflikty w grupie. Marian i Julek z kolei szukają drogi, aby odnaleźć swoje miejsce w świecie dorosłych, co również wymaga od nich dojrzałości emocjonalnej. Motyw dojrzewania jest kluczowy, gdyż to właśnie spotkanie z Zenkiem przyspiesza proces dorastania, konfrontując bohaterów z problemami i emocjami, których wcześniej nie doświadczali. Dla Uli nowym doświadczeniem jest potrzeba, by Zenek został blisko niej. Bójka na wyspie uświadamia chłopcom, że trzeba się bronić. Pestka uczy się, jak trudne są czasami wybory między lojalnością wobec przyjaciół a odpowiedzialnością wobec rodziców. Kiedy Zenek opuścił wyspę, dzieci uświadomiły sobie wiele

Relacje rodzinne

Książka ukazuje różnorodność relacji rodzinnych, szczególnie na przykładzie Uli i Pestki. Relacje między bohaterami to bowiem jedno, między nimi a dorosłymi, to zupełnie inna sprawa. Ta tematyka: problemy rodzinne i emocje z tym związane, to ważny aspekt "Tego obcego". Ula zmaga się z poczuciem odrzucenia przez ojca, który po rozstaniu i śmierci żony zamknął się w sobie i nie potrafi nawiązać bliskiej relacji z córką. Brak ciepła i bliskości sprawia, że Ula czuje się samotna i niezrozumiana, co znajduje swoje odzwierciedlenie w jej chęci niesienia pomocy Zenekowi – widzi w nim kogoś, kto również potrzebuje wsparcia. Pestka natomiast ma bardzo dobre relacje z rodzicami (choć także zdarza jej się czuć niezrozumianą), co podkreśla kontrast między obiema dziewczętami. Jurgielewiczowa pokazuje, jak ważne są relacje rodzinne w kształtowaniu emocji i postaw młodych ludzi, a także jak trudności w tych relacjach mogą wpłynąć na ich zachowanie i decyzje.

Moralność i wartości

Powieść stawia młodych bohaterów przed pytaniami moralnymi, z którymi muszą się zmierzyć. Jednym z kluczowych dylematów jest kwestia kłamstwa i prawdomówności. Bohaterowie ukrywają Zenka, co jest sprzeczne z wartościami, które zostały im wpojone przez dorosłych. Mimo to decydują się na pomoc, co rodzi w nich wewnętrzne konflikty. Kolejnym moralnym wyzwaniem jest kradzież – Zenek w pewnym momencie kradnie jabłka, co wywołuje zaniepokojenie i zmusza bohaterów do refleksji nad tym, co jest słuszne. Książka pokazuje, że dorastanie wiąże się z koniecznością podejmowania trudnych decyzji moralnych, które nie zawsze mają jednoznaczne odpowiedzi. Bohaterowie muszą sami wypracować swoje zasady i wartości, często konfrontując się z własnymi ograniczeniami i słabościami.

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.