Fiodor Dostojewski

Charakterystyka bohaterów

Bohater-narrator

Bohater-narrator opowiadania Łagodna Fiodora Dostojewskiego jest dojrzałym czterdziestoletnim mężczyzną, nie ma nadanego konkretnego imienia. Przypuszcza się, że był to celowy zabieg rosyjskiego wybitnego autora Fiodora Dostojewskiego. Autor Łagodnej pragnął, by skupić uwagę czytelnika na konstrukcji psychologicznej postaci literackiej. Cechy i charakter danej postaci miały być na pierwszym planie. Opowiadanie Łagodna posiada dominującą formę monologu narratora. Główny bohater – narrator w dość dynamiczny i miejscami nieuporządkowany sposób przedstawia losy swojego wspólnego życia z piękną i młodą małżonką. Bohater jest czterdziestoletnim, już dojrzałym mężczyzną, posiadającym swoje doświadczenie życiowe. Mężczyzna prowadzi lombard. Utrzymuje się więc z obrotu towarem. Czytelnik w opowiadaniu Łagodna Fiodora Dostojewskiego dowiaduje się, że główny bohater-narrator służył jakiś czas w armii w wojsku. Nie miał jednak szczęścia, przez niefortunny zbieg okoliczności bohater został wydalony ze służby. Mężczyzna miał szlacheckie korzenie. Szczęście się do niego uśmiechnęło, kiedy niespodziewanie otrzymał pokaźny spadek po swojej zmarłej ciotce. Wtedy jego życie diametralnie się odmieniło. Żyło mu się dużo łatwiej, postanowił więc założyć swoją własną działalność, jaką był lombard i został dobrze prosperującym lichwiarzem.

W swoim miejscu pracy bohater-narrator poznaje swoją przyszłą żonę – młodą, szesnastoletnią panienkę pochodzenia robotniczego. Postać literacka stworzona przez Fiodora Dostojewskiego w opowiadaniu Łagodna jest wyjątkowo intrygująca. Mężczyzna cechuje się tym, iż jego kontakt z otaczającym go otoczeniem jest dość powściągliwy. Mężczyzna jest skryty, często przyjmuje zamkniętą postawę, jest w końcu surowy, miejscami gruboskórny, zagadkowy. Czytelnik po wgłębieniu się w opowiadanie, nie jest w stanie do końca poznać bohatera Łagodnej Fiodora Dostojewskiego. Małżonek tytułowej Łagodnej w większości jest milczący, powściągliwy w wyrażaniu jakichkolwiek uczuć czy też emocji. Młodą, energiczną i subtelną dziewczynę denerwuje zamknięta postawa niedostępnego małżonka. Dojrzały już mężczyzna powinien wiedzieć, czego chce od życia i małżeństwa, które zawarł. Niemniej jednak główny bohater – narrator stawia mu między sobą a wybraną przez siebie młodą małżonką oraz całym światem. Destrukcyjna postawa męża niszczy kruchą psychikę młodej kobiety każdego dnia. W przedstawionej relacji małżeńskiej trudno doszukać się szczęśliwej miłości i naturalnego uczucia ze strony mężczyzny. Miłość w tej relacji nie jest jednoznaczna. Można pokusić się więc o stwierdzenie, że miłość małżonków przyjmuje kilka różnorodnych twarzy. Warto zauważyć, że z jednej strony główny bohater opowiadania Łagodna Fiodora Dostojewskiego darzy uczuciem swoją małżonkę. Niemniej jednak, po głębszej analizie można pokusić się o stwierdzenie, że mężczyzna swoim destrukcyjnym zachowaniem w stosunku do żony niszczy relację małżeńską. Trudno jest więc doszukać się miłości między bohaterami Dostojewskiego. Mężczyzna regularnie poniża dziewczynę, swoją surową i zamkniętą postawą czyni z dziewczyny ofiarę przemocy psychicznej. Bohater – narrator nie jest postacią jednoznaczną. Cierpienie psychiczne dotyka małżeństwo każdego dnia. Ostatecznie mężczyzna żałuje swojego zachowania w stosunku do wybranej małżonki. Niestety już jest za późno, małżeństwo kończy się tragedią. Przemiana bohatera nastała za późno. Tragedia małżeńska była nieunikniona. Żona bohatera postanawia popełnić samobójstwo. Głównego bohatera dręczą wyrzuty sumienia.

„Łagodna”

Tytułowa Łagodna opowiadania rosyjskiego autora Fiodora Dostojewskiego jest szesnastoletnią dziewczyną, pochodzącą z ubogiej rodziny. Nie ma nadanego imienia. Po śmierci rodziców dziewczyna znajduje się w trudnej sytuacji materialnej, brakuje jej pieniędzy na podstawowe rzeczy życia codziennego. Mieszka u swoich dalekich krewnych ciotek, niemniej jednak dziewczyna doświadcza ze strony swoich krewnych wiele przykrości. W końcu postanawia poprawić swoją sytuację materialną. Wybiera się do lombardu, by tam zostawić rodzinne pamiątki i zdobyć trochę pieniędzy. Lombard należy do głównego bohatera-narratora książki Łagodna Fiodora Dostojewskiego, który jest także narratorem opowiadania. Młoda kobieta w lombardzie poznaje swojego przyszłego męża. W chwili poznania mężczyzny, dziewczyna jest nie tylko w trudnej sytuacji finansowej, ale również w gorszym stanie psychicznym. Jest Dręczona przez ciotki, a po śmierci swoich ukochanych rodziców pragnie poprawić swoją trudną sytuację życiową. Za zdobyte pieniądze, które otrzymała w zamian za zastawione rodzinne pamiątki w lombardzie, postanawia umieścić ogłoszenie w gazecie o poszukiwaniu jakiejkolwiek pracy. Niestety poszukiwania posady okazały się bezskuteczne. Zdesperowana i pogrążona młoda dziewczyna postanawia więc przyjąć oświadczyny dojrzałego, czterdziestoletniego właściciela lombardu. Bohater postanawia wykorzystać trudną sytuację łagodnej dziewczyny.

Młoda szesnastoletnia dziewczyna, o miłym i łagodnym charakterze kontrastuje z zamkniętą, surową i despotyczną osobowością dojrzałego, czterdziestoletniego mężczyzny. Tym samym małżeństwo tej pary było wyjątkowo nieszczęśliwe. Delikatna, urodziwa, ale drobna blondynka okazuje łagodny i spokojny charakter. Młoda panienka jest autentyczna, naturalna, szczera, w głębi serca wierzy, że może stworzyć udane i satysfakcjonujące małżeństwo ze starszym od siebie mężczyzną. Tytułowa „łagodna” nie rozumie zamkniętej postawy małżonka, jego surowości czy dystansu, który utrzymuje się swojej żony. Bohater nie szanuje swojej młodej małżonki. Dziewczyna wielokrotnie postanawia się więc usamodzielnić. Postanawia samodzielnie wyjść z domu czy też podjąć drobne finansowe decyzje. (Pomoc staruszce) Zachowanie żony, które niewątpliwie dąży do niezależności osobistej, nie przypada do gustu bohaterowi Fiodora Dostojewskiego. Problemu niestety należy doszukać się w tym, iż mężczyzna nie traktował swojej żony jako równego sobie partnera. Dziewczyna miała być uległa, podporządkowana, w końcu „łagodna”. Tym samym dziewczyna zamyka się w sobie, traci swój entuzjazm i nadzieję na to, że to małżeństwo może być szczęśliwe i spełnione. Bohaterka przestaje ufać swojemu mężowi, również staje się zdystansowana. Małżonek po głębszej analizie postanawia zmienić stosunek do swojej żony. Starania męża, próby przeprosin czy też odbudowania bliskości między małżonkami, powodują, że dziewczyna zamyka się w sobie i zachowuje dystans. Pokój, w którym przebywa, symbolizuje „więzienie”. Dziewczyna w domu zaczyna się „dusić”. W symboliczny sposób wybija szybę, co świadczy o tym, że usilnie pragnie uciec z sytuacji i miejsca, w których się znajduje. Symboliczny jest także fakt, że dziewczyna kilkakrotnie bierze w dłonie ikonę Matki Bożej. Święty obrazek jest symboliczny, to nie tylko pamiątka po rodzicach. Święty obrazek trafia w lichwiarskie ręce mężczyzny, co ma wymowne znaczenie. Symboliczne jest tu przejście dziewczyny od trudnych i niewdzięcznych ciotek w ręce zamkniętego i zimnego mężczyzny. Podobnie wygląda droga świętego obrazka. Kolejna symboliczna scena to motyw modlitwy dziewczyny przed śmiercią. Młoda małżonka modli się do świętego obrazu Matki Bożej przed popełnieniem samobójstwa. Następnie postanawia popełnić samobójstwo.

Potrzebujesz pomocy?

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.