Znaczenie tytułu
Tytuł utworu to nawiązanie do pieśni jako do gatunku literackiego. Wskazuje na to również regularna budowa wiersza. Zwrotki o identycznej liczbie wersów oraz powtarzający się wers „Smutno mi Boże”, który można uznać za refren.
Wybierz przedmiot
Wybierz, czego potrzebujesz
Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.
Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.
Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.
Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.
Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.
Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.
Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.
Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.
Utwór Cypriana Kamila Norwida ukazuje tęsknotę za ojczyzną. Podmiot liryczny, którego możemy utożsamiać z autorem, idealizuje swój ojczysty kraj: „Do kraju tego, gdzie/kruszynę chleba/Podnoszą z ziemi przez uszanowanie/Dla darów nieba [...] Do kraju tego, gdzie winą jest dużą/Popsować gniazdo na gruszy bocianie/Bo wszystkim służą [...]Do kraju tego, gdzie pierwsze ukłony/Są jak odwieczne Chrystusa wyznanie/„Bądź pochwalony!” Podmiot liryczny wspomina również o swoich rodakach, którzy są prawi i uczciwi: „Do tych, co mają tak za tak, nie za nie/Bez światłocienia”. W utworze powtarza się „refren”: „Tęskno mi Panie”, wzmacniając śpiewny charakter utworu. Powtórzenie to jest jednocześnie bezpośrednim zwrotem, apostrofą do Boga i podkreśla stan emocjonalny podmiotu. Osoba mówiąca w wierszu zastanawia się, czy w ojczyźnie ktoś jeszcze o nim pamięta. Przeczuwa również, że już do niej nie wróci:„Tęskno mi ówdzie, gdzie któż o mnie stoi?/I tak być musi, choć się tak nie stanie/Przyjaźni mojej!”. Wiersz jest wyrazem tęsknoty, emigranta, który nie może wrócić do ojczystego kraju; tak jak Norwid, który żył i umarł na przymusowej emigracji.
Wiersz „Moja piosnka II” Cypriana Kamila Norwida powstał w okresie emigracyjnym poety, najprawdopodobniej w 1854 roku, kiedy autor przebywał w Ameryce. Dotyczyło to tzw. Wielkiej Emigracji, czyli ludzi kultury i sztuki, którzy opuścili kraj po upadku powstania listopadowego. Dlatego podmiot liryczny utożsamiany jest z autorem. Utwór wyraża bowiem tęsknotę za ojczyzną i jej ideałami, a zarazem jest świadectwem głębokiego wewnętrznego rozdarcia Norwida – oddalenie od kraju wywołuje nostalgię za miejscem, w którym życie toczy się według prostych, moralnych zasad, opartych na tradycji i szacunku dla wartości duchowych. Wiersz wpisuje się w nurt liryki osobistej, bezpośredniej, ponieważ podmiot liryczny ujawnia swoje emocje i refleksje w bezpośrednim zwrocie do Boga. Jednocześnie utwór można zakwalifikować jako lirykę refleksyjną, ponieważ zawiera głębokie przemyślenia na temat sensu życia, istoty dobra i tęsknoty za harmonią. Forma wiersza, utrzymana w konwencji pieśniowej, podkreśla uniwersalność przedstawionych wartości, a powtarzający się refren („Tęskno mi, Panie”) nadaje utworowi rytmiczność i wzmacnia emocjonalny wydźwięk tęsknoty.
Wiersz „Moja piosnka II” Cypriana Kamila Norwida obfituje w różnorodne środki stylistyczne, które nadają tekstowi emocjonalny i refleksyjny charakter. Anafora („Do kraju tego... Tęskno mi, Panie”), powtarzająca się na początku każdej strofy, podkreśla głęboką tęsknotę podmiotu lirycznego za ojczyzną i jej wartościami. Epitet („kruszynę chleba”, „odwieczne Chrystusa wyznanie”) wzmacnia obraz idealizowanej rzeczywistości, akcentując szacunek i prostotę życia.
Neologizmy, takie jak „beztęsknota” czy „bezmyślenie”, wyrażają duchowe pragnienia i tęsknotę za harmonią wewnętrzną oraz moralnym ładem.
Występuje również symbolika – chleb symbolizuje dar nieba, bocianie gniazdo to znak troski o naturę, a ukłon z wyznaniem „Bądź pochwalony” odzwierciedla zakorzenienie w tradycji religijnej. Całość tworzy wyrazisty obraz utraconego świata wartości i spokoju, za którymi tęskni podmiot liryczny, jednocześnie skłaniając czytelnika do refleksji nad uniwersalnymi zasadami moralnymi i duchowym. W wierszu występują rymy krzyżowe (abab) oraz zmodyfikowana strofa saficka – wers pierwszy i trzeci mają jedenaście sylab, a trzeci i czwarty – pięć, co wpływa na rytmiczność i melodyjność utworu.
Tematem wiersz „Moja piosnka II” Cypriana Kamila Norwida jest tęsknota za ojczyzną. We wspomnieniach podmiotu ojczyzna jest wyidealizowana, rodacy są prawi i uczciwi, szanują tradycję; jednocześnie podmiot liryczny, utożsamiany z autorem, ma świadomość, że prawdopodobnie już do niej nie wróci.
Tytuł utworu to nawiązanie do pieśni jako do gatunku literackiego. Wskazuje na to również regularna budowa wiersza. Zwrotki o identycznej liczbie wersów oraz powtarzający się wers „Smutno mi Boże”, który można uznać za refren.
Romantyzm (Język polski)
Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.
Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.
Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.
Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.
Lektury
Nie znalazłeś tego, czego szukasz na Bryku?
Jest tutaj pełno osób, które moga Ci pomóc!
Zadaj pytanie i otrzymaj szybką odpowiedź.
Polecamy na dziś
Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.