Bema pamięci żałobny rapsod

Cyprian Kamil Norwid

Środki stylistyczne

Utwór rozpoczyna apostrofa, czyli bezpośredni zwrot podmiotu do cienia, który można uznać także za pytanie retoryczne: „Czemu, cieniu, odjeżdżasz…” Można to uznać za nawiązanie do jednego z dawnych obrzędów pogrzebowych, gdy zmarłym był rycerz. Wówczas za trumną na koniu jechała postać z wyglądu przypominająca zmarłego. Wyglądało to tak, jakby zmarły sam siebie odprowadzał na cmentarz. Apostrofa ta stanowi także wstęp do opisu sytuacji lirycznej. W rapsodzie pojawiają się również epitety, np. „przeogromna chorągiew”, „rude od świateł tarcze”. podkreślające rycerskie atrybuty i archaizujące pogrzeb generała Bema. Z kolei onomatopeje, jak w opisie „klekotu w pękaniu”, oddaje dźwiękowe aspekty sceny, wzbogacając ją o warstwę akustyczną i nadają plastyczności. Utwór ma charakter otwarty, jest niejako urwany, co widać w jego warstwie graficznej, na końcu pojawia się powtórzenie: „Dalej, dalej”, który niejako otwiera rapsodię, wskazuje, że orszak pogrzebowy nie zatrzymuje się, lecz podąża, ku przyszłości, ku nowym ideom, które obudzą się w narodzie, dzięki pamięci o Bemie.  

Potrzebujesz pomocy?

Romantyzm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.