Trudna zagadka matematyczna?
Niekiedy banalne działania matematyczne, z którymi doskonale poradzi sobie nawet uczeń czwartej klasy podstawówki, mogą sprawić problem dorosłym, którzy lata nauki w szkole mają już dawno za sobą. Choć matematyki używamy w życiu na co dzień, to niektóre rządzące nią zasady dawno wyparowały z naszej pamięci. To właśnie dlatego zadania takie jak poniższe, wzbudzają dyskusje wśród osób, które próbują je rozwiązać:
9 : 3 (4 – 2) = ?
Jaki jest wynik tego działania? Niektórzy twierdzą, że prawidłową odpowiedzią jest 6, inni – że 10, część osób wskazuje na 1,5, ale są też tacy, którym z obliczeń wyszło 0,9. Jak się okazuje, rację mają tylko ci pierwsi, a poprawnym wynikiem jest 6.
Przeczytaj również: Dwie licealistki twierdzą, że znalazły dowód na twierdzenie Pitagorasa. Jak to możliwe?
Jak rozwiązać zagadkę matematyczną?
Dlaczego z obliczeń rozwiązujących zadanie osób wyszły różne wyniki? Błędy mogło tu powodować wykonywanie działań w nieodpowiedniej kolejności. Jeśli jednak znamy obowiązującą w matematyce kolejność działań, zadanie jest dla nas banalne. Jak zatem powinniśmy je rozwiązać, by uzyskać prawidłowy wynik? Nasze obliczenia powinny wyglądać w ten sposób:
9 : 3 (4 – 2) = 9 : 3 * 2 = ?
W pierwszej kolejności wykonuje się z działanie z nawiasu. W tym przypadku jego wynikiem jest 2. Następne jest mnożenie lub dzielenie, a dopiero na końcu dodawanie lub odejmowanie.
Tutaj po zlikwidowaniu nawiasu zostaje nam tylko dzielenie i mnożenie, czyli działania, które są na tym samym poziomie. Może pojawić się więc pytanie, które z nich powinniśmy wykonać na początku. Sprawa jest jednak prosta – w takich przypadkach najpierw zajmujemy się tym działaniem, które jest pierwsze od lewej, a następnie wykonujemy kolejne od tej samej strony. W tym przypadku na początku wykonamy dzielenie:
9 : 3 (4 – 2) = 9 : 3 * 2 = 3 *2 = ?
Wynikiem dzielenia jest 3, zatem na koniec zostaje nam już tylko mnożenie. Po nim końcowy, poprawny wynik działania jest już nam znany:
9 : 3 (4 – 2) = 9 : 3 * 2 = 3 *2 = 6
Choć ta zagadka matematyczna początkowo może sprawić nam problem, to gdy przypomnimy sobie kolejność wykonywania działań, której uczono nas w szkole, działanie nie będzie wydawać się już takie skomplikowane.
Rozwiąż nasze quizy:
Poniedziałkowy QUIZ geograficzny. Wiesz, gdzie to jest?
„Proszę państwa oto miś...” QUIZ z najsłynniejszych polskich wiersz
QUIZ: Czy wiesz, co znaczą te słowa? 10/15 to znak, że znasz język polski
Komentarze (4)
Dyskalkulia
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
Dyskalkulia 30.03.2023 21:50
Zgłoś
9/(3(4-2))- powinien wyglądać zapis dla programów. Dla ludzi:
9:3(4-2) - najpier wie wymnaża zawartośc zawiasu - 9:3(2).
Co można udowodnić wstawiając "x" w
9:3(x-2)=1,5 lub x:3(4-2)=1,5 lub 9:x(4-2)=1,5 lub 9:3(x-2)=1,5
Najlepsza odpowiedź
MarioBagetti
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
MarioBagetti 30.03.2023 20:47
Zgłoś
Komentujący chyba nie bywali zbyt często na matmie, wychodzi 6 i tylko 6.
Nie, dzielenie nie musi być w nawiasie, zmieniając na ułamki też mamy
9/3 * 2/1 dające 3 * 2 lub 18 : 3 zawsze równe 6, a nie tak jak wam się wydaje 9/(3 * 2)
Najlepsza odpowiedź
stiwen
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
stiwen 30.03.2023 18:39
Zgłoś
Wynik wynosiłby 6, gdyby dzielenie było również w nawiasie.
Najlepsza odpowiedź
weareborg
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
weareborg 30.03.2023 18:31
Zgłoś
Skoro zapis dzielenia jest równoważny z ułamkiem, to wg reguły "od lewej do prawej" wychodzi 6 , ale jak zapiszemy dzielenie jako ułamek - to w liczniku jest 9 a w mianowniku jest 6 - i wychodzi 1,5. Moim zdaniem równoważność/dopuszczalność obu zapisów powinna powodować ,że wynik poprawny działań powinien być - 1,5 i zasada " z lewej do prawej" winna być "z prawej do lewej".
Najlepsza odpowiedź