Spis treści:

Dwa kółka i deska. Kiedy powstały hulajnogi? 

Pierwsze hulajnogi we współczesnym rozumieniu tego słowa powstały pod koniec XIX wieku, choć nie sposób ustalić kto i kiedy dokładnie zbudował pionierski egzemplarz. W ścisłym gronie faworytów do tego tytułu z pewnością można wymienić rezolutnego 15-latka, Waltera Linesa, który w 1897 roku skonstruował hulajnogę niemal identyczną z tymi, które dziś możemy zobaczyć na ulicach.

Poznaj: Wynalazek kupowany w każdym zakątku Polski. Czym był Detefon?

W kreatywnym połączeniu prostych elementów z pewnością pomógł fakt, że chłopak od najmłodszych lat obserwował proces produkcji zabawek w firmie swojego ojca. Po krótkim stażu Walter wraz z 3 braćmi otworzył własne przedsiębiorstwo – Lines Bros (1919-1971), przez pewien okres największego producenta zabawek na całym świecie.

Pierwsze hulajnogi samobieżne. Transport kobiet, listonoszy i gangsterów

Może dziwić, że pierwsze hulajnogi siłą mięśni powstały tak późno, ale jeszcze bardziej zdumiewające jest to jak szybko pojawił się ich samobieżne, napędzane silnikami modyfikacje. Od razu spieszymy jednak z wyjaśnieniem – nie były to konstrukcje elektryczne! Tego typu informacje, które raz po raz pojawiają się (i robią duże zasięgi) w internecie to mniej lub bardziej zamierzony fake news.

Autoped – hulajnoga o napędzie spalinowym – powstała w 1915 roku, na ulicach pierwsze egzemplarze pojawiły się rok później. Produkowała ją amerykańska firma Long Island City's The Autoped Company, potem patent sprzedano do Niemiec (Krüpp) i Czechosłowacji (CAS). Sercem Autopedu był chłodzony powietrzem czterosuwowy silnik o pojemności 155 cm³. System opatentowany w 1915 roku przez Arthura Gibsona był owocem jego wcześniejszych doświadczeń – od 1909 roku Gibson pracował nad lekkim silnikiem dla lotnictwa.

Przeczytaj też: Wolna energia Tesli. Co nam zostawił niedoceniony geniusz?

Autoped wyróżniał się innowacyjną konstrukcją i łatwością obsługi. Poniższa lista to przekład specyfikacji tego pojazdu:

  • Silnik: 4-suwowy, chłodzony powietrzem, pojemność 155 cm³;
  • Moc: 1.5 KM;
  • Prędkość maksymalna: 32 km/h;
  • Napęd: przekazywany na przednie koło za pomocą sprzęgła tarczowego;
  • Sterowanie: wychylenie kierownicy do przodu – przyspieszenie, pociągnięcie do siebie – hamowanie;
  • Kontrola gazu: obracanie lewego uchwytu na kierownicy;
  • Instalacja elektryczna: 6-voltowa prądnica zasilająca światła i klakson;
  • Kierownica: składana dla łatwiejszego transportu i przechowywania.

Autoped największą popularność zdobył w Nowym Jorku, po części dzięki temu, że idealnie wpisał się w rzeczywistość gospodarczą kraju przestawionego na tryby wojenne, w którym kluczowym surowcem było paliwo. Spalinowa hulajnoga wymagała go znacznie mniej niż inne pojazdy.

listonosze w nowym jorku na autopedach
Nowojorscy listonosze na Autopedach. To jedne z pierwszych egzemplarzy, zdjęcie wykonano w 1916 lub 1917 roku /fot. National Photo Company Collection/ domena publiczna

Szybko pojawił się na wyposażeniu policjantów, listonoszy, zdobył też sporą popularność wśród zamożnych kobiet. Co ciekawe, z Autopedów chętnie korzystali też... gangsterzy, którzy docenili mobilność konstrukcji. Policjant na hulajnodze ścigający ulicami Manhattanu przestępcę wykorzystującego ten sam transport musiał być dla przechodniów nie lada widowiskiem.

Patrząc na powyższe zdjęcie, łatwo uznać, że Autoped wyprzedzał swoją epokę – zapewne właśnie dlatego konstrukcja nie zdobyła trwalej popularności. W naznaczonych ubóstwem latach powojennych Autoped okazał się zbyt drogi dla szerszej publiki. W 1921 roku linie montażowe zamarły w Ameryce, rok później z produkcji zrezygnowała też niemiecka firma Krüpp.

Źródła: mlodytechnik.pl; autoblog.spidersweb.pl; brightontoymuseum.co.uk; 

Marcin Szałaj

Czytaj także:

Efekt Pinokia – czy nos może zdradzić kłamcę?

Kto wymyślił Scrabble? Pierwsza polska wersja nazywała się zupełnie inaczej

Wirtualne muzea w Polsce i na świecie. Czy warto oglądać ekspozycje online?