U źródeł ludzkich reakcji leżą zarówno czynniki genetyczne, fizjologiczne związane z procesami zachodzącymi wewnątrz organizmu, jak i bodźce środowiskowe. Według niektórych badaczy, szczególnie tych reprezentujących psychologię rozwojową, to właśnie czynniki zewnętrzne wywierają największy wpływ na zachowania jednostek. Takie podejście nazywane jest sytuacjonizmem - zakłada ono, że nasze wszelkie działania zdeterminowane są nie dyspozycjami osobowościowymi, ale wpływem określonych sytuacji. Sytuacje społeczne ułatwiają nam niektóre działania a czasem narzucają pewne ograniczenia i tym samym stymulują wszelką naszą aktywność.

Warto na początek zdefiniować samo pojęcie sytuacji społecznej. Zdaniem Stanisława Miki o sytuacji społecznej świadczy przede wszystkim obecność obok jednostki innych ludzi. Sytuacje określają znaczenie społeczne i role społeczne, jakie pełni każdy z nas - chodzi o pewne wzorce zachowań, które są od nas oczekiwane w danych okolicznościach. Poza tym w każdej sytuacji obowiązują jakieś normy i zasady. Ich przestrzeganie gwarantuje akceptację grupy i ułatwia interakcje społeczne.

Występują generalnie dwa typy interakcji społecznych:

1. O charakterze bezpośrednim, obejmujące:

- pojedyncze osoby,

- grupy lub ich członków - w tym przypadku szczególnie wyraziste są role społeczne oraz reguły narzucane przez daną grupę, stosowanie się do tych norm gwarantuje aprobatę grupy, jej wsparcie oraz inne nagrody społeczne,

- większe zbiorowości ludzi, w których poszczególne jednostki są w mniejszym stopniu ze sobą związane i podporządkowane określonym regułom,

- reprezentantów określonych grup społecznych, np. instytucji,

2. o charakterze pośrednim:

- inne osoby mogą być obecne poprzez konkretne wytwory swojej pracy,

- obecność innych ludzi określona jest poprzez niematerialne wytwory kulturowe, takie jak język, idee, reguły, itd.

Myślenie oraz działanie człowieka są uwarunkowane specyficznymi czynnikami sytuacyjnymi. Normy narzucane w określonych sytuacjach są w stanie spowodować, że jednostki będą postępować wbrew swoim wartościom i przekonaniom. Prowadzą więc do zachowań konformistycznych i uległych. Niektóre normy ustalone przez grupę mogą stymulować jednostki do określonych zachowań, nawet jeśli ta zbiorowość już nie istnieje.