Zajmując się sztuką nie sposób nie zauważyć podobieństw między różnymi jej dziedzinami. W mojej pracy zajmę się tylko malarstwem i jego oddziaływaniem w sztuce. Obrazowość malarstwa silnie działa na ludzki umysł. Zmysł wzroku rejestruje obraz, a następnie koduje w pamięci. Dzieje się to w naszych mózgach "dosłownie", pamiętamy to co widzimy. Inne narządy zmysłu również zbierają informacje o przedmiocie i też przetwarzają je na swoisty obraz. Trudno nam to sobie wyobrazić, gdyż często nie myślimy o tym, ale przecież wystarczy zamknąć oczy i poczuć zapach skoszonej trawy. Od razu w pamięci zobaczymy obraz lata, żniw i wsi. Podobnie działa zmysł słuchu. Nasz mózg myśli obrazami. Dlatego właśnie artyści z innych dziedzin sztuki zapożyczają tematykę, sposób przedstawiania od malarstwa. Gałęzie sztuki przeplatają się wzajemnie, inspirują, naświetlają i uzupełniają. Literaci czerpią natchnienie w malarstwie, malarze zapożyczają mity, legendy, pieśni itd.
Doskonałym przykładem będzie utwór muzyczny " Obrazki z wystawy". Artysta, Modest Musorgski, po zobaczeniu wystawy malarskiej swego przyjaciela, Wiktora Hartmanna, stworzył ten utwór. Poszczególne obrazy znajdują odzwierciedlenie w kolejnych częściach utworu. Muzyczne "obrazy" połączone są tzw. promenadą, która spaja całość, nadając wrażanie płynności.
Malarstwo bywa tez inspiracją dla poetów. "Lekcja anatomii doktora Tulpa" Rembrandta van Rijna, barokowego mistrza, stała się natchnieniem dla poety Stanisława Grochowiaka. Napisał on wiersz pt. "Lekcja anatomii (Rembrandta)", w którym namalowany doktor przeprowadza wykład z anatomii dla słuchających go studentów.
Z kolei inny świetny artysta Tycjan, zilustrował grecki mit o artystycznej walce Marsjasza i Apollo. Tycjan bardzo realistycznie i wiernie odtworzył słynną scenę obdarcia pokonanego Marsjasza przez Apolla.
Innym przykładem dzieł, w którym różne gałęzie sztuki przenikają się wzajemnie i uzupełniają i tworzą spójną całość są budowle sakralne. To właśnie tam obok siebie spotykamy różne dziedziny sztuki. Architektura, malarstwo, rzeźba, muzyka. Wszystko to w połączeniu działa z bardzo dużą siłą na odbiorców. Sztuka odbierana jest przez wszystkie zmysły wiernych.
Połączenie obrazu literackiego z malarskim pobudza wyobraźnię, ułatwia zrozumienie i zapamiętanie. Tak jak w literaturze dziecięcej połączenie tekstu z ilustracją. Obrazki przyciągają uwagę dzieci i wzbudzają zainteresowanie.
W teatrze i operze trudno sobie wyobrazić sztukę bez scenografii. Bogatsza artystycznie dodaje animuszu całemu przedstawieniu. Dopiero całość wraz z oprawą muzyczną i grą aktorską daje pożądany efekt.
Wzajemne przenikanie się malarstwa, muzyki, literatury, rzeźby działa z większą siłą. Przytoczone tu przykłady obrazują tylko część tego zagadnienia. Integracja sztuk jest zjawiskiem, które często jest nie do oddzielenia. Rozpatrywanie osobno wszelkich jej przejawów zubaża całość. Zajmować się malarstwem oznacza zajmowanie się całą sztuką.