- Pojęcie "nauczyciel osób dorosłych "
W dawnych latach, na określenie nauczyciela osób dorosłych używano pojęcia "pracownik oświatowy " lub tez " nauczyciel w dydaktyce dorosłych "
- Współczesne określenie, nauczyciela dorosłych.
Nauczyciel dorosłych jest to osoba, która zajmuje się działalnością w sferze edukacji ( informacji. Instruktażu, doradztwa, konsultacji, mediacji, wychowania i terapii). Pełni ona rolę pośrednika w relacjach z rzeczywistością, uaktywnia i ułatwia proces kształcenia osobowości i kieruje rozwojem człowieka. W wyniku tej interwencji powinien następować pełny rozwój intelektualno-fizyczny człowieka, a co za tym idzie - rozwój otaczającego go i postrzeganego przez niego świata.
Pedagog taki powinna wykazywać określone cechy charakteru i osobowości, nieposzlakowana opinię, posiadać niekwestionowane kompetencje socjologiczno-filozoficzne oraz niezbędne przygotowanie psychologiczne jako doradca i konsultant.
Powinien także umieć nawiązywać kontakty interpersonalne prawidłowo redukować i rozładowywać powstające w innych osobach napięcia, łagodzić stresy oraz umiejętnie przeprowadzać, działanie terapeutyczne.
Wszystko to powinno się opierać na realizacji trudnych zamierzeń edukacyjnych wobec, osoby dorosłej.
- Funkcje nauczyciela, dorosłych według Knowles:
- diagnostyczna
- planistyczna
- motywacyjna
- metodyczna
- udostępnienia
-ewaluatywna
4. W nomenklaturze zachodniej, rozróżnia się trzy podstawowe koncepcje nauczyciela osób dorosłych:
a/ nauczyciel -artysta ( cechy jakie wykazuje, to : innowacyjność, wrażliwość, konkretność, wizjonerstwo )
b/ nauczyciel - popularyzator ( zaangażowanie, organizowanie aktywności i samokształcenia )
c/ nauczyciel - krytyczny analityk ( sceptycznie nastawiony do istniejącego porządku społecznego , uznaje zdanie innych )
- Typologia współczesnych nauczycieli osób dorosłych:
- Ekspert - radykalnie opiniotwórczy, przygotowany praktycznie i teoretycznie do wypełnienia zadania, kompetentny, kieruje procesem edukacyjnym w sposób autorytatywny.
- Informator - podaje informacje, o sposobach wdrożenia wiedzy w praktykę, zachęca do aktywności.
- Konsultant - doradca - liberalniejszy od eksperta, objaśnia trudne problemy, zajmuje się doradztwem bez zmiany swojego stanowiska, potrafi wskazać na różne konsekwencje, odmiennych decyzji i działań.
- Spolegliwy opiekun - jest osoba ciepłą i życzliwą, wskazuje kierunek działania, potrafi rozłożyć odpowiedzialność za decyzje na nauczyciela i ucznia, w odpowiedniej proporcji.
- leseferysta - pozostawia sprawy własnemu tokowi, najbardziej liberalny, nie ocenia i nie krytykuje innych , nie podaje gotowych rozwiązań, raczej skłania i aktywizuje do działania i pobudza.
6. Podział nauczycieli osób dorosłych na, system edukacyjny szkolny i pozaszkolny
A. Nauczyciele szkolni - osoby mające za zadanie systematyczne prowadzenie działań edukacyjnych, także w sposób sformalizowany, poprzez określone programy i formy edukacji.
Wyróżnia się nauczycieli:
■ szkół stacjonarnych
■ Edukacji na odległość
■ Nauczania w trybie zaocznym
B. Nauczyciele pozaszkolni - rozwijanie aktywności poprzez rozmaite formy edukacji i aktywności.
Można wyróżnić w tym sektorze:
- popularyzatorzy nauki - ich zakres działania polega na przedstawianiu wyników najnowszych osiągnięć nauki i badań z różnych dziedzin. Odbywa się to poprzez prezentacje na zorganizowanych spotkaniach typu: zjazdy, sympozja, seminaria. Często występują w charakterze wykładowców i ekspertów. Ich działalność przyjmuje rozmaite formy edukacyjne.
- prelegenci i lektorzy - jest to bardziej uproszczona działalność edukacyjna , polegająca zasadniczo na przekazie informacji w formie wykładu lub odczytu , przekazują wiedzę już raczej ogólnie znaną i dostępną, także w formie literatury.
- nauczyciele edukacji zawodowej - poszerzanie i uzupełnianie uprawnień i kwalifikacji zawodowych, zmiana zawodu, prowadzenie kursów szkoleniowych i kwalifikacyjnych, instruktaż. Jest to najliczniej obsadzona grupa nauczycieli pozaszkolnych osób dorosłych.
- bibliotekarze
-przewodnicy
- instruktorzy, konsultanci i doradcy - pomoc w uzupełnianiu i poszerzaniu wiedzy i umiejętności praktycznych z różnych dziedzin
- instruktorzy i doradcy kulturalno - oświatowi.
Komentarze (0)