Celestyn Freinet to przedstawiciel francuskiej szkoły naturalistycznej, jest on także twórcą francuskiej szkoły nowoczesnej. Urodził się on we wsi francuskiej zwanej Gars, miało to miejsce 15 października 1896 roku. Zmarł natomiast 8 października 1966 roku mając 70 lat. Życie swe poświęcił studiowaniu pedagogiki oraz zagadnień psychologicznych. Freinet pochodził z biednej, wiejskiej rodziny. Początkowo naukę pobierał w szkole wiejskiej w Gars, następnie uczył się w Gresse, by podjąć studia w Nicei w Ecole Normale.
Freinet w swej pracy dydaktycznej zwracał uwagę na uczenie dzieci poprzez pracę. W ogóle w całym życiu Freineta widać niesamowity szacunek do wszelkiej formy pracy, która jest podstawową aktywnością człowieka, także i dziecka. Należał on do Francuskiej Partii Komunistycznej, walczył on o prawa dziecka, a także o godność kobiet i mężczyzn. Był także członkiem organizacji antyfaszystowskiej. Uważał, iż niezależnie jaką dziedziną człowiek się zajmuje i kim jest należy mu się szacunek.
W podejściu pedagogicznym Celestyn Freinet zwracał więc uwagę na aktywność dzieci. Po studiach pracował on w szkole w Bar-sur-Loup. Pracując jednak w szkole tradycyjnej zdał sobie sprawę z nieskuteczności typowego nauczania i wychowania. Podjął się więc zgłębiania swojej wiedzy z zakresu psychologii oraz dydaktyki, studiował także poglądy pedagogiczne Marii Montessori.
Szkoła, którą prowadził wraz z żoną była ciepła i przyjazna uczniom. Bo taki był sam Celestyn Freinet. Jego żona porównywała jego dobroć do chleba. Był on prostym, skromnie ubranym człowiekiem i takie też cechy charakteru posiadał. Cechowała go przyjacielskość, dobroć, skromność. Potrafił on nawiązać kontakt z każdym człowiekiem niezależnie od jego pochodzenia i wykształcenia. Umiał bowiem nie tylko rozmawiać z ludźmi prostym, przystępnym dla nich językiem, ale i słuchać ich. Takie podejście miał też do dzieci w szkole freinetowskiej. Jej absolwenci wspominają Freineta jako swego przyjaciela, partnera. Doceniają to, iż można było z nim porozmawiać, że był osobą, która im poradzi, wysłucha, podzieli się własnym zdaniem, ale jednocześnie nakłoni do poszukiwania własnych rozwiązań. Freinet swych podopiecznych uczył umiejętności samodzielnego myślenia i wyrabiania własnych sądów, z drugiej strony zwracał uwagę wychowanka na konieczność tolerancji wobec odmiennych postaw. W prowadzonej przez siebie szkole Freinet kładł naciska na rozwijanie się jednostki poprzez jej własną aktywność, zdawał sobie sprawę z różnic między dziećmi i konieczności indywidualnego ich traktowania. Jego szkołę cechowała także inna organizacja przestrzeni dydaktycznej, oraz odmienne materiały dydaktyczne. Celestyn Freinet niekorzystnie wypowiadał się bowiem na temat stosowania podręczników szkolnych. Pracę w swej szkole opierał na twórczym działaniu uczniów, oraz na przyjacielskiej współpracy nauczycieli z uczniami oraz dydaktyków między sobą..
Obecnie w oparciu o poglądy pedagogiczne wyznawane przez Celestyna Freineta funkcjonują szkoły freinetowskie na całym świecie, a także w Polsce.