- 3 kwiecień 2006, zajęcia ze studentami I roku, kierunek: pedagogika
- Temat zajęć: miejsce, zadania i funkcje oceny w procesie kształcenia
- Cele dydaktyczne:
a) poznawcze:
- zapoznanie studentów z miejscem oceny w procesie kształcenia
- zapoznanie studentów z rodzajami ocen
- przedstawienie studentom wytycznych związanych z ocenianiem uczniów
- przedstawienie studentom najważniejszych kryteriów oceniania
- przedstawienie studentom form oceniania
- zapoznanie studentów z metodami oceniania
- pokazanie studentom funkcji dydaktycznych, wychowawczych i społecznych ocen
- zapoznanie studentów z nowym systemem oceniania
b) kształcące:
- student powinien rozwijać umiejętność samodzielnej pracy z tekstem
- student powinien rozwijać zdolność zabierania głosu na forum grupy
- student powinien nabyć umiejętności znalezienia potrzebnych wiadomości
- student powinien rozwijać umiejętności współpracy w grupie
- student powinien nabyć zdolność prawidłowego wnioskowania
- Środki dydaktyczne: Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2001
- Metody pracy:
- lekcja podająca
- praca z tekstem
- Forma organizacyjna pracy: praca grupowa
- Plan ogólny:
- Część wstępna:
- początkowa organizacja i przystąpienie do zajęć (2 -3 min.)
- sprawdzanie pracy domowej (3- 5 min.)
- powtórka materiału z poprzednich zajęć i przejście do dzisiejszego tematu (4- 8 min.)
- Część podstawowa:
- przedstawienie treści związanych z dzisiejszym tematem (10 -13 min.)
- określenie zagadnień i sformułowanie pytań (4- 7 min.)
- wyszukiwanie odpowiedzi na zadane pytania (15- 18 min.)
- przedstawienie przez studentów informacji zebranych na zadany temat (15- 20 min.)
- Część końcowa:
- zebranie, powtórzenie i utrwalenie treści przedstawionych na dzisiejszych zajęciach (10- 12 min.)
- zadanie i omówienie pracy domowej (3- 5 min.)
- pożegnanie studentów
- Plan szczegółowy:
- powitanie studentów i sprawdzenie listy obecności
- sprawdzenie stopnia przygotowania studentów do dzisiejszych zajęć (np. przygotowanie przez nich potrzebnych materiałów)
- przedstawienie tematu dzisiejszych zajęć
- przekazanie podstawowych definicji i zagadnień związanych z dzisiejszym tematem
- przedstawienie studentom definicji oceny:
Ocena to próba ustosunkowania się do danych osiągnięć ucznia w procesie uczenia się. Może być wyrażona w postaci stopnia, jak również w postaci pisemnej. Ocena oznacza określenie stopnia wiedzy ucznia oraz jego osiągnięć. Pozwala także na wskazanie braków ucznia z określonego przedmiotu nauczania. Ocena definiowana jako efekt procesu nauczania i uczenia się jest opinią nauczyciela o rezultatach pracy ucznia. W tym przypadku umożliwia wartościowanie efektów uczenia się ucznia, np. w postaci wystawianych stopni.
- przedstawienie podstawowych wyznaczników oceniania:
- ocenianie powinno być obecne w całym procesie kształcenia, nie może być czynnością sporadyczną
- ocenianie nie może być czymś przypadkowym, musi być procesem celowym, gdyż dzięki ocenianiu istnieje możliwość udoskonalenia metod nauczania
- ocenianie wymaga od nauczyciela bycia obiektywnym i rzetelnym - dzięki temu uzyskane informacje mogą służyć wartościowaniu postępów ucznia w procesie uczenia się
- przedstawienie podstawowych zasad oceniania:
Stosowanie się do podstawowych zasad oceniania sprawia, że ocenianie sprawia swoje określone funkcje dydaktyczne, wychowawcze i społeczne. Do podstawowych zasad oceniania należą:
- obiektywizm
- sprawiedliwość
- jawność
- podział studentów na pięć grup i przydzielenie każdej z nich określonego fragmentu tekstu do przeczytania i omówienia
- grupa pierwsza: przedmiot, rodzaje i kryteria ocen
- grupa druga: formy i metody oceniania
- grupa trzecia: funkcje oceniania
- grupa czwarta: charakterystyka nowego systemu oceniania
- grupa piąta: zasady oceniania zewnętrznego
- poproszenia studentów o przedstawienie zebranych wiadomości; w przypadku trudności zadawanie studentom pytań naprowadzających
- co może być przedmiotem oceny?
- proszę podać rodzaje ocen przedstawionych przez Kazimierza Sośnickiego
- jakie kryteria ocen podał Józef Półturzycki?
- jakie są formy oceniania najczęściej stosowane przez nauczycieli?
- proszę podać stosowane metody oceniania
- proszę krótko scharakteryzować funkcję dydaktyczną, wychowawczą i społeczną oceniania
- czym charakteryzuje się nowy system oceniania?
- proszę podać cechy oceniania wewnątrzszkolnego
- na czym polegają różnice między ocenianiem wewnątrzszkolnym a ocenianiem zewnętrznym?
- zebranie i usystematyzowanie wiadomości nabytych podczas zajęć - poproszenie studentów o zrobienie notatki.
- poproszenie studentów o przygotowanie na następne zajęcia materiałów dotyczących kontroli w procesie kształcenia w oparciu o literaturę Franciszka Bereźnickiego i Józefa Półturzyckiego
- pożegnanie się ze studentami