1. 3 kwiecień 2006, zajęcia ze studentami I roku, kierunek: pedagogika
  2. Temat zajęć: miejsce, zadania i funkcje oceny w procesie kształcenia
  3. Cele dydaktyczne:

a) poznawcze:

  • zapoznanie studentów z miejscem oceny w procesie kształcenia
  • zapoznanie studentów z rodzajami ocen
  • przedstawienie studentom wytycznych związanych z ocenianiem uczniów
  • przedstawienie studentom najważniejszych kryteriów oceniania
  • przedstawienie studentom form oceniania
  • zapoznanie studentów z metodami oceniania
  • pokazanie studentom funkcji dydaktycznych, wychowawczych i społecznych ocen
  • zapoznanie studentów z nowym systemem oceniania

b) kształcące:

  • student powinien rozwijać umiejętność samodzielnej pracy z tekstem
  • student powinien rozwijać zdolność zabierania głosu na forum grupy
  • student powinien nabyć umiejętności znalezienia potrzebnych wiadomości
  • student powinien rozwijać umiejętności współpracy w grupie
  • student powinien nabyć zdolność prawidłowego wnioskowania
  1. Środki dydaktyczne: Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2001
  2. Metody pracy:
    • lekcja podająca
    • praca z tekstem
  1. Forma organizacyjna pracy: praca grupowa
  2. Plan ogólny:
  1. Część wstępna:
  1. początkowa organizacja i przystąpienie do zajęć (2 -3 min.)
  2. sprawdzanie pracy domowej (3- 5 min.)
  3. powtórka materiału z poprzednich zajęć i przejście do dzisiejszego tematu (4- 8 min.)
  1. Część podstawowa:
  1. przedstawienie treści związanych z dzisiejszym tematem (10 -13 min.)
  2. określenie zagadnień i sformułowanie pytań (4- 7 min.)
  3. wyszukiwanie odpowiedzi na zadane pytania (15- 18 min.)
  4. przedstawienie przez studentów informacji zebranych na zadany temat (15- 20 min.)
  1. Część końcowa:
  1. zebranie, powtórzenie i utrwalenie treści przedstawionych na dzisiejszych zajęciach (10- 12 min.)
  2. zadanie i omówienie pracy domowej (3- 5 min.)
  3. pożegnanie studentów
  1. Plan szczegółowy:
  1. powitanie studentów i sprawdzenie listy obecności
  2. sprawdzenie stopnia przygotowania studentów do dzisiejszych zajęć (np. przygotowanie przez nich potrzebnych materiałów)
  3. przedstawienie tematu dzisiejszych zajęć
  4. przekazanie podstawowych definicji i zagadnień związanych z dzisiejszym tematem
  • przedstawienie studentom definicji oceny:

Ocena to próba ustosunkowania się do danych osiągnięć ucznia w procesie uczenia się. Może być wyrażona w postaci stopnia, jak również w postaci pisemnej. Ocena oznacza określenie stopnia wiedzy ucznia oraz jego osiągnięć. Pozwala także na wskazanie braków ucznia z określonego przedmiotu nauczania. Ocena definiowana jako efekt procesu nauczania i uczenia się jest opinią nauczyciela o rezultatach pracy ucznia. W tym przypadku umożliwia wartościowanie efektów uczenia się ucznia, np. w postaci wystawianych stopni.

  • przedstawienie podstawowych wyznaczników oceniania:
  1. ocenianie powinno być obecne w całym procesie kształcenia, nie może być czynnością sporadyczną
  2. ocenianie nie może być czymś przypadkowym, musi być procesem celowym, gdyż dzięki ocenianiu istnieje możliwość udoskonalenia metod nauczania
  3. ocenianie wymaga od nauczyciela bycia obiektywnym i rzetelnym - dzięki temu uzyskane informacje mogą służyć wartościowaniu postępów ucznia w procesie uczenia się
  • przedstawienie podstawowych zasad oceniania:

Stosowanie się do podstawowych zasad oceniania sprawia, że ocenianie sprawia swoje określone funkcje dydaktyczne, wychowawcze i społeczne. Do podstawowych zasad oceniania należą:

    • obiektywizm
    • sprawiedliwość
    • jawność
  1. podział studentów na pięć grup i przydzielenie każdej z nich określonego fragmentu tekstu do przeczytania i omówienia
  • grupa pierwsza: przedmiot, rodzaje i kryteria ocen
  • grupa druga: formy i metody oceniania
  • grupa trzecia: funkcje oceniania
  • grupa czwarta: charakterystyka nowego systemu oceniania
  • grupa piąta: zasady oceniania zewnętrznego
  1. poproszenia studentów o przedstawienie zebranych wiadomości; w przypadku trudności zadawanie studentom pytań naprowadzających
  • co może być przedmiotem oceny?
  • proszę podać rodzaje ocen przedstawionych przez Kazimierza Sośnickiego
  • jakie kryteria ocen podał Józef Półturzycki?
  • jakie są formy oceniania najczęściej stosowane przez nauczycieli?
  • proszę podać stosowane metody oceniania
  • proszę krótko scharakteryzować funkcję dydaktyczną, wychowawczą i społeczną oceniania
  • czym charakteryzuje się nowy system oceniania?
  • proszę podać cechy oceniania wewnątrzszkolnego
  • na czym polegają różnice między ocenianiem wewnątrzszkolnym a ocenianiem zewnętrznym?
  1. zebranie i usystematyzowanie wiadomości nabytych podczas zajęć - poproszenie studentów o zrobienie notatki.
  2. poproszenie studentów o przygotowanie na następne zajęcia materiałów dotyczących kontroli w procesie kształcenia w oparciu o literaturę Franciszka Bereźnickiego i Józefa Półturzyckiego
  3. pożegnanie się ze studentami