ŻYCIE

Johann Sebastian Bach urodził się 21 marca 1685 roku w Eisenach (Niemcy). Pochodził z rodziny, w której tradycje muzyczne były kultywowane przez wiele pokoleń. Ojciec Johann Ambrosius pełnił funkcję nadwornego i miejskiego muzyka, natomiast matka, Maria Elisabeth Lammershirt była córką kuśnierza. Zgodnie z obliczeniami naukowców linia rodziny Bachów, dała w sumie 75 muzyków. To właśnie zapewniło Janowi podstawowe przyuczenie, które potem powiększał i pogłębiał w miarę upływu czasu i zapotrzebowania. Bach był jednym z niewielu kompozytorów, który nie opuścił swego rodzinnego kraju. Z pewnością wpłynęły na ten stan rzeczy kwestie rodzinne i problemy finansowe bardzo licznej rodziny Bachów.

Dzieciństwo Jana Sebastiana nastręcza nam problemów, bowiem nie mamy wiele informacji dotyczących pierwszych lekcji muzyki. Wiemy natomiast, że w wieku ośmiu lat rozpoczął edukację w miejscowej szkole łacińskiej. Z pewnością zwrócił na siebie uwagę bowiem operował pięknym głosem. W 1694 roku zmarła Janowi matka, a ojciec ożenił się ponownie. Niestety 20 lutego następnego roku umiera ojciec Bacha - Ambrosius. Wdowa pozostała bez grosza, dlatego też Jan Sebastian jako najmłodsze dziecko musiał pójść w ślady starszego rodzeństwa. Wyjeżdża więc do Ohrdruf, tam znajduje schronienie u starszego brata Christoph. Tam też, w Ohrdruf zostaje wysłany do szkoły, tzw. liceum. W tym czasie to właśnie brat uczył Jana Sebastiana gry na organach, wręczał mu księgi do przepisywania, które to pomogły zgłębiać tajemnice kontrapunktu i harmonii.

W roku 1700 Bach opuszcza Ohrdruf i przeprowadza się do Luneburga. Tam też przez rok jest w stanie własnym śpiewem opłacać sobie kąt przy klasztorze św. Michała, jednak dzieje się to jedynie do czasu mutacji. W Luneburdu bacznie przysłuchiwał się Bach grze organisty, być może nawet z jego rąk przyjął kilka lekcji. Organistą wówczas był Georg Bohm. Jan Sebastian ab podziwiać sztukę gry organowej odbywał podróże do Hamburga ( 50 km od Luneburga) i tam wsłuchiwał się w brzmienie organów czterdziestostopniowymi piszczałkami na których grał J. A. Reinken, cieszącego się wówczas opinią jednego z najlepszych organistów.

W roku 1702 (17 lat) Jan Sebastian zaczął ubiegać się o pierwszą swą posadę, a była to funkcja organisty w Sangerhausen. Niestety próby spełzły na niczym. Po roku, gdy Bach miał lat 18, udało się otrzymać pracę w Arnstadt ( tam Jan Sebastian doradził przebudowę organów w Neuekirche). Mimo, że posada była dobrze opłacalna, Bacha zgubił brak umiejętności współpracowania w zespole, bowiem nieustannie wdawał się w kłótnie z chórzystami. Podobno nawet poza pracą zarówno oni nie szczędzili Bacha, jak i on nie miał zamiaru znosić cięgów i okładał ich nawzajem. Na próbie natomiast na porządku dziennym były wyzwiska typu " koci fagocista". Podobno do zwolnienia Bacha w Luneburga przyczynił się jeszcze jeden incydent. Otóż Bach otrzymał czterotygodniowy urlop na czas koncertowania Dietricha Buxtehudego w Lubece. Lubeka była miastem oddalonym od Luneburga około 420 km. Problem polegał na tym, że Jan Sebastian nie wracał do pracy szesnaście tygodni!!! bowiem, prawdopodobnie odwiedzał znajomych w Hamburgu. Na skutek owego wydarzenia Bach stracił posadę. Rozpoczął więc kolejne poszukiwania pracy zarobkowej. W roku 1707 przeprowadził się do Muhlhausen. Było to miasto oddalone od Luneburga o około 60 km. Tam otrzymał pracę na stanowisku organisty w kościele św. Błażeja. Tego samego roku ożenił się z Marią Barbarą Bach. Zbieżność nazwisk nie była przypadkiem, bowiem Maria Barbara była daleką kuzynką kompozytora. Ślub odbył się w październiku. Z małżeństwa tego na świat przyszło siedmioro dzieci. Muhlhausen jednak nie stał się dla Jana Sebastiana przystanią rodzinnego ciepła, bowiem już w rok później wyjechał do Weimaru na dwór księcia Wilhelma Ernsta. Tam przez dziewięć lat pełnił funkcję organisty i kameralisty, które to posady były dobrze opłacane. Pieniądze na życie były potrzebne Bachowi nieustannie, bowiem stale powiększała mu się rodzina. W latach 1708 - 1715 , czyli w przeciągu siedmiu lat, urodziło się Janowi Sebastianowi sześcioro dzieci, a wśród nich:

Wilhelm Friedemann (1710r. )

Carl Philipp Emanuel (1714r. )

którzy zaistnieli w świecie muzyki. W roku 1714 Bach otrzymał podwyższenie pensji, które wiązało się z awansem zawodowym.

Tam właśnie, w Weimarze Bach komponował dzieła, które dały mu status geniusza fugi.

Następnym etapem w życiu artystycznym kompozytora było opuszczenie Weimaru. Stało się to w roku 1716. Podobno Bach dosyć gwałtownie poinformował księcia Wilhelma o swych zamiarach, tak, że został wtrącony do aresztu na miesiąc. W grudniu roku 1717 wyjechał do miasta Kothen gdzie pracodawcą był książę Leopold. To właśnie ten okres - praca u księcia Leopolda - przyniosła najwięcej kompozycji Janowi Sebastianowi. Sytuacji sprzyjało nastawienie księcia, bowiem był on zapalonym muzykiem. W roku 1720, w czasie podróży z dworem księcia, otrzymał wiadomość o nagłej śmierci żony Marii Barbary. 35 - letni wówczas Jan Sebastian postanowił, także przez wzgląd na pokaźną rodzinę znaleźć następczynię Marii Barbary. W rok później, w grudniu, ożenił się z Anną Magdaleną Wilcken, córką trębacza. Jeżeli mielibyśmy mierzyć szczęśliwość związku po owocach, wówczas należałoby stwierdzić, że drugie małżeństwo Bacha było szczególnie udane, bowiem przyszło z niego na świat trzynaścioro dzieci. Małżeństwo to zbiegło się w czasie z najpłodniejszym okresem w twórczości Bacha. Wówczas powstawały utwory klawiszowe, a także zeszyty wprawek, takie jak np. ten, dedykowany żonie Annie Magdalenie.

Jako, że rodzina stale się powiększała, Bach był zmuszony szukać coraz bardziej dochodowego zajęcia. W roku 1723 otrzymał propozycję ze szkoły św. Tomasza w Lipsku, gdzie w szkole miał być dyrektorem muzyki (Collegium Musicum), a w kościele miał piastować funkcję kantora. Bach przyjmuje ofertę i wyjeżdża do Lipska w roku 1723. Funkcję kantora pełnił od samego początku, jednak dyrektorem muzyki został mianowany dosyć późno, bowiem w roku 1730.

Okres tzw. lipski, przyniósł kolejne arcydzieła muzyki organowej i nie tylko. Były to jednak arcydzieła przede wszystkim kościelne, co wiązało się z pracą Bacha. Gatunki, które wykorzystywał to; kantaty, msze, oratoria, pasje. Przyszedł jednak czas, gdy Bach postanowił wycofać się z życia publicznego i skoncentrować na komponowaniu. Nie chodziło już tylko jednak o samą kompozycję, ale i o wzrok kompozytora, bowiem pod koniec życia zdecydowanie pogarszał się. Lekarze orzekli postępującą ślepotę kompozytora, na którą nie było lekarstwa. Pociechą dla Jana Sebastiana byli z pewnością jego synowie, którzy w owym czasie dorastali i byli bliscy samodzielnej pracy twórczej.

Pod względem wyznaniowym Bach był oddanym protestantem, żarliwym wyznawcą. W jego muzyce znajduje się cały szacunek jaki przejawiał do owej religii. Bach wierzył w to, że muzyka ma niezwykłą moc modlitewną dlatego też dawał temu posłuch w swych dziełach.

Śmierć nadeszła w wieku 65 lat, 28 lipca 1750 roku. Muzyka Bacha, która wymagała od słuchacza szczerego zaangażowania, została puszczona w niepamięć na około 80 lat. Spośród synów Bacha warto wspomnieć o przynajmniej kilku:

  • Wilhelm Friedemann
  • Carl Philipp Emanuel
  • Johann Gottfried Bernhardt
  • Johann Christoph Friedrich
  • Johann Christian

Którzy poszli w ślady ojca. Oni to( między innymi ) wyznaczyli nowe prądy, które zaczęły zmieniać muzykę.

Wielu kompozytorów wspominało ze czcią i szacunkiem muzykę Bacha, jednak odżyła ona na nowo, dzięki Mendelssohnowi, który w roku 1829 (!)zorganizował koncert na którym wykonano Pasję wg św. Mateusza. Wówczas poczęto na nowo odkrywać twórczość kompozytora z Eisenach.

TWÓRCZOŚĆ

Przy podziale okresów twórczości Bacha posłużymy się klasyfikacją muzykologa Manfreda Bukoffzera, który wyróżnił pięć okresów twórczych u wielkiego kompozytora.

  1. WCZESNY, który rozpoczyna się w roku 1703 i trwa do roku 1708. Jako, że w tym okresie Bach sprawował funkcje organisty, które nie wymagały od niego specjalnych wysiłków kompozytorskich, z tego czasu pochodzi trudna do określenia liczba utworów organowych oraz kilka kantat okazjonalnych np. Gott ist mein konig, bądź też Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit.
  2. WEIMAR, tak więc lata 1708 - 1717 i funkcje: organisty, kameralisty, koncertmistrza. Z tego okresu pochodzą toccaty i fugi np. Toccata i fuga d- moll, Passacaglia c- moll, czy też zbiór Orgelbuchlein.
  3. KOTHEN i służba u księcia Leopolda. Okres ten przynosi wiele dzieł instrumentalnych, bowiem Bach sprawuje wówczas funkcję kapelmistrza. Powstają wówczas: Suity orkiestrowe ( uwertury), 6 Koncertów Brandenburskich ( warto dodać, że one jako jedyne reprezentują u Bacha concerti grossi), koncerty skrzypcowe, sonaty ( np. na flet, viole da gamba), partity, 6 Suit na wiolonczelę, 2 zbiory suit klawesynowych, inwencje 2 i 3- głosowe, Dad wohltemperierte Klavier tom I.
  4. LIPSK, 1723 - 1745. Okres ten jest najdłuższym, a także przynoszącym najwięcej zmian w stylistyce muzyki Bacha. Jako kantor miał obowiązek komponować nowe kantaty na każdą niedzielę i święta przypadające w roku liturgicznym kościoła protestanckiego. Wówczas skomponował blisko 300 kantat kościelnych, Magnificat, pasje ( wg św. Mateusza, wg św. Jana), oratoria (Na Boże Narodzenie), motety, a także kilka kantat świeckich skomponowanych dla Collegium Musicum, Das wohltemperierte Klavier tom II, Koncert włoski, oraz utwory na instrumenty klawiszowe.
  5. OSTATNIE 5 LAT Z ŻYCIA BACHA, który wycofuje się z życia towarzyskiego, chowając się w zacisze domowe i zmagając się z chorobą oczu. Mimo wszystko jednak tworzy. Dziełami, które wówczas powstały są:

Das musicalische Opfer ( zbiór wariacji kontrapunktycznych opartych na tym samym temacie)

Die Kunst der Fuge ( zbiór dwudziestu kanonów i fug na jeden temat)