W Eisenach, w miejscu gdzie urodził się Bach, stoi dom mistrza, do którego można wejść gdy zapłaci się 4 marki. Dom Bacha pełni obecnie funkcję muzeum, po którym należy bardzo delikatnie się poruszać, ponieważ drgające podłogi starego domu powodują wzbudzanie się strun starego i zabytkowego klawikordu. W muzeum znajdują się również nuty i dokumenty należące do rodziny Bacha, gdyż jego ojciec i dziadek również występowali w książęcej kapeli. W muzeum możemy nabyć płytę i posłuchać kompozycji Jana Sebastiana Bacha. Ogród wokół muzeum pełen jest kwiatów i kolorowego powoju odradzającego się rok w rok na ścianach muzeum. Miasto zajmuje się utrzymaniem domu mistrza i równocześnie na nim zarabia.
Gdy Bach miał 10 lat zmarli mu rodzice, a on sam musiał wyruszyć z domu w poszukiwaniu pracy.
Chłopcem zaopiekował się najstarszy brat - Jan Krzysztof, organista w pobliskim miasteczku. Troskliwy opiekun i surowy nauczyciel. Od 8 roku życia Bach chodził do gimnazjum. Był uczniem bardzo pilnym. Wykazywał wielkie zdolności i pociąg do muzyki. Ucząc się bardzo szybko, poszukiwał wciąż nowych, trudniejszych utworów. Zauważył, że starszy brat ma książkę, w której było wiele utworów starszych mistrzów. Poprosił o nią. Nic z tego. Nie dostał. Ponieważ książka znajdowała się w szafie tylko z kratami, mały, swoimi dobrymi rękami wyciągnął ją i przez pół roku, potajemnie, przepisywał nocą. Rzecz się, niestety, wydała i Bach stracił swój skarb. W domu brata robiło się coraz ciaśniej, rodzina powiększała się, trzeba było szukać innego miejsca pobytu.
W wieku 15 lat, jako ukształtowany już muzyk (organy, klawesyn, klawikord, skrzypce i altówka) opuszcza dom brata i udaje się do Lüneburga, gdzie zostaje przyjęty jako sopranista do chóru kościelnego. Poznaje tam najlepsze utwory niemieckiej muzyki kościelnej. Po mutacji ustępuje z chóru i przenosi się do orkiestry gdzie gra na skrzypcach. Tworzy pierwsze partity (wariacje) chorałowe na organy i podróżuje do Hamburga i Celle, gdzie słucha innych muzyków. "Już we wczesnej młodości wyodrębnić możemy cztery zasadnicze źródła tradycji, z jakich czerpie Bach" - pisze Bohdan Pociej. - "Będą to: śpiew Kościoła protestanckiego (luterańskiego), czyli chorał - źródło niewątpliwie najważniejsze; szkoły organowe niemieckie XVII wieku, zwłaszcza szkoła północna; francuska muzyka klawiszowa XVII wieku (organiści, d'Anglebert i inni), później - muzyka klawesynowa François Couperina; włoska muzyka instrumentalna (concerto grosso) zespołowa i wokalno-instrumentalna (opera, kantata, aria)".
Zajmował się także szkoleniem biednych, ale bardzo uzdolnionych muzycznie młodych chłopców przy kościele św. Tomasza. Szkolił zespoły chóralne do występów na licznych ceremoniach (ślubach, pogrzebach i innych uroczystościach). Jan Sebastian wszędzie przyjmowany był z otwartością. Mieszkańcom Lipska podobała się jego gra. Kompozytor używał do gry na organach rąk i nóg, a sprytne palce obydwu rąk przelatywały jakby po klawiaturze. Dyrygując orkiestrą stanowczymi gestami podawał muzykom znaki przywracając wszystkim pewność muzykowania.
Był twórcą licznych i wybitnych dzieł: kantat, magnificatów, Pasji wg św. Mateusza oraz wg św. Jana, Oratorium na Boże Narodzenie, Wielkiej Pasji h-moll. Był ogromnie pracowity, gdyż sam przepisywał wszystkie swoje dzieła. Do dzisiejszego dnia zachowało się około tysiąca utworów. Nie wiemy ile z nich zaginęło.
NAJWAŻNIEJSZE FAKTY Z ŻYCIA JANA SEBASTIANA BACHA
KALENDARIUM
ROK
| |
1685
|
Narodziny Jana Sebastiana Bacha w Eisenach. Bach jest najmłodszym dzieckiem miejskiego muzyka Johanna Ambrosiusa. Muzyką zajmują się również: krewni ojca Johann Christoph i Johann Michael oraz brat Georg Christoph. Członkowie rodziny mimo dużych odległości zamieszkania często się spotykali, by wspólnie muzykować.
|
1700
|
Gdy Bach ma 15 lat potrafi już grać na skrzypcach, altówce, organach, klawesynie i klawikordzie. Opuszcza swój rodzinny dom i wyjeżdża do Luneburga, gdzie występuje jako sopranista w kościelnym chórze. Gdy następuje mutacja wstępuje do orkiestry i uczy się gry skrzypcowej. Wtedy powstają pierwsze wariacje chorałowe z przeznaczeniem na organy. Podróżuje do Hamburga i Celle, by słuchać innych muzyków.
|
1703
|
W wieku 18 lat kończy szkołę i wstępuje do dworskiej orkiestry w Weimarze jako skrzypek. Następnie pełni funkcję organisty w Arnstadt, gdzie przysparza sobie krytykę lokalnych władz przez za długie i skomplikowane improwizacje na organy oraz za udzielenie sobie za długiego, podczas którego wyjeżdża do Lubeki, by posłuchać organowej muzyki w wykonaniu Dietricha Buxtehude. Nie pozostawał w dobrych stosunkach również z chórzystami, na których często wybuchał gniewem.
|
1707
|
Pełni funkcję organisty w Mühlhausen oraz bierze sobie za żonę córkę organisty - Marię Barbarę.
|
1708
|
Powraca do Weimaru obejmując stanowisko organisty na dworze księcia Wilhelma Ernsta. Tworzy liczne kantaty kościelne: Actus tragicus, Aus der Tiefe, Christ lag in Todesbanden oraz świeckie. Wtedy też powstają takie dzieła jak: Orgelbüchlein i Passacaglia c-moll. Na świat przychodzą najsłynniejsi synowie Bacha: Friedemann (ur. 1710) i Carl Philipp Emanuel (ur. 1714). Bach pragnie objąć stanowisko kapelmistrza, które w efekcie przypada Telemannowi. Urażony muzyk wszczyna kłótnię, po której zostaje osadzony w areszcie.
|
1717
|
Bach wraz z rodziną przeprowadza się do Kothen, gdzie muzyk zostaje kapelmistrzem księcia Leopolda von Anhalt-Köthen. Następne lata to jego najlepszy czas kompozytorski. Pisze takie utwory jak: Toccata i fuga d-moll, Sonaty i Partity na skrzypce solo, Suity wiolonczelowe, Sonaty na skrzypce i klawesyn oraz flet i klawesyn, a także Sonaty triowe i pierwsze Koncerty skrzypcowe.
|
1720
|
Umiera żona Bacha, Maria Barbara.
|
1721
|
Bach żeni się powtórnie z Anną Magdaleną Wilcke, śpiewaczką i córką trębacza. Dla niej także powstaje Klavierbüchlein vor Anna Magdalena Bach. Żona rodzi mu kolejne potomstwo, wśród których znajdują się kompozytorzy: Johann Christoph Friedrich i Johann Christian.
|
1722
|
Bach pisze Suity francuskie i angielskie oraz pierwszy tom Das wohltemperierte Klavier. Pragnie objąć funkcję organisty w kościele św. Jakuba w Hamburgu. Niestety przegrywa tą rywalizację. W końcu po śmierci kantora kościoła św. Tomasza w Lipsku, Bach otrzymuje upragnioną posadę i wyjeżdża do Lipska w 1723 roku.
|
1723
|
Bach uczy także śpiewu i łaciny oraz opiekuje się organami w czterech protestanckich kościołach. Pełni również funkcję dyrektora muzycznego miasta. Co niedziela i w każde święto powstaje kantata, dlatego powstaje ich ogromna ilość (295 kantat, z czego 100 zaginęło). Na Boże Narodzenie powstaje Magnificat. Komponuje również motety na chór chłopięcy a capella.
|
1724
|
W Wielki Piątek odbywa się przed premierowe wykonanie Pasji wg św. Jana.
|
1727
|
Powstaje Oda żałobna na śmierć księżny Christiany Eberhardyny Saskiej, żony Augusta II. Bach tworzy Pasję wg św. Mateusza.
|
1729
|
Prawykonanie Pasji wg św. Mateusza. Wkrótce powstają kolejne: wg św. Łukasza i Marka. Tekst Pasji opierał się na fragmentach Ewangelii zaadoptowanych przez Bartholda Heinricha Brockesa. Dodatkowo występują arie i chorały (teksty autorstwa Christiana Friedricha Henrici). Kompozytor po raz kolejny wchodzi w konflikt z radcami miejskimi, oskarżany jest o zaniedbywanie obowiązków szkolnych (śpiew oraz chór).
|
1733
|
Bach ubiega się o posadę głównego kompozytora kapeli drezdeńskiej. Dedykuje Augustowi III, elektorowi saskiemu i królowi polskiemu, Kyrie i Gloria oraz dwie pierwsze części Mszy h-moll. Dedykuje mu również kilka kantat.
|
1736
|
Otrzymuje tytuł nadwornego kompozytora kapeli drezdeńskiej. Pisze Oratorium na Boże Narodzenie oraz Oratorium na Wielkanoc. W następnych latach Małe Msze.
|
1739
|
Ukończona zostaje Wielka Msza h-moll.
|
1744
|
Powstają Wariacje Goldbergowskie pisane na zamówienie rosyjskiego posła Keyserlinga (dla jego klawesynisty Goldberga). Bach publikuje II tom Das wohltemperierte Klavier.
|
1747
|
Bach odwiedza dwór króla Fryderyka II. Powstaje wtedy Musikalisches Opfer (król jest twórcą głównego tematu).
|
1749 1750
|
Kunst der Fuge- ukończenie wielkiego studium kontrapunktu i polifonii. Kompozytor zaczyna ślepnąć. W swojej ostatniej potrójnej fudze wprowadza temat opierający się na dźwiękach B A C H.
|
28 lipca 1750 Jan Sebastian Bach umiera mając 65 lat.
Przestrzeń życiowa
Jan Sebastian Bach w porównaniu do innych wielkich kompozytorów nie wyjeżdżał ani nie przeprowadzał się daleko. Dorastał i żył w Turyngii. Najdalej na północ udał się do Hamburga i Lubeki. Na południu podróżował najdalej do Carlsbadu. Linia wschód-zachód ograniczała się do Drezna i Kassel.
Miasta
|
Lata
|
Eisenach
|
1685 - 1695
|
Ohrdruf
|
1695 - 1700
|
Luneburg
|
1700 - 1702
|
Weimar
|
1703
|
Arnstadt
|
1703 - 1707
|
Muhlhausen
|
1707 - 1708
|
Weimar
|
1708 - 1717
|
Kothen
|
1717 - 1723
|
Lipsk
|
1723 - 1750
|
Bach uważany jest pierwszego twórcę kantaty religijnej. Mniej liczne w twórczości Bacha są utwory świeckie. Kantat niemiecka XVII wieku uzależniona była ściśle od niedzielnego i świątecznego nabożeństwa oraz od czytań Pisma Świętego Nowego Testamentu. Wykonywana była między Listem Apostolskim a Ewangelią. Stanowiła muzyczno-poetycki komentarz do Pisma Świętego. Dla kompozytora kantata religijna stanowiła najważniejszą muzyczną formę. Nie znamy dokładnej liczby oryginalnych kościelnych kantat autorstwa Bacha. Większość utworów zaginęło, ale zachowało się ok. 200 kantat stanowiących trzy pełne roczniki. Jan Sebastian Bach oznaczał swoje utwory inicjałami SDG, co oznaczało Soli Deo Gloria - Bogu jedynemu chwała. Była to sentencja, która stanowiła esencję teologii reformacyjnej. Bach był kompozytorem niezwykle skromnym, który służył Bogu poprzez swoją sztukę.
Najważniejsze dzieła muzyki organowej
Sześć sonat triowych
BWV525 - Sonata triowa in Es
BWV526 - Sonata triowa in c
BWV527 - Sonata triowa in d
BWV528 - Sonata triowa in e
BWV529 - Sonata triowa in C
BWV530 - Sonata triowa in G
Preludia i fugi
BWV531 - Preludium i fuga in C
BWV532 - Preludium i fuga in D
BWV532a - Fuge in D (vaiante)
BWV533 - Preludium i fuga in e (mała)
BWV534 - Preludium i fuga in f
BWV535 - Preludium i fuga in g
BWV535a - Preludium i fuga in g
BWV536 - Preludium i fuga in A
BWV537 - Fantazja (Preludium) i fuga in c
BWV538 - Preludium (Toccata) i fuga (dorycka) in d
BWV539 - Preludium i fuga in d
BWV540 - Toccata i fuga in F
BWV541 - Preludium i fuga in G
BWV542 - Fantazja (Preludium) i fuga in g
BWV543 - Preludium i fuga in a
BWV544 - Preludium i fuga in h
BWV545 - Preludium i fuga in C
BWV545a - Preludium i fuga in C
BWV546 - Preludium i fuga in c
BWV547 - Preludium i fuga in C
BWV548 - Preludium i fuga in e (wielkie)
BWV549 - Preludium i fuga in c
BWV550 - Preludium i fuga in G
BWV551 - Preludium i fuga in a
BWV552 - Preludium i fuga in Es
Osiem małych preludiów i fug
BWV553 - Preludium i fuga in C
BWV554 - Preludium i fuga in d
BWV555 - Preludium i fuga in e
BWV556 - Preludium i fuga in F
BWV557 - Preludium i fuga in G
BWV558 - Preludium i fuga in g
BWV559 - Preludium i fuga in a
BWV560 - Preludium i fuga in B
Fantazje, Preludia, Fugi, Passacaglia, Tria, Koncerty
BWV561 - Fantazja i fuga in a
BWV562 - Fantazja i fuga in c
BWV563 - Fantazja con imitazione in h
BWV564 - Toccata, Adagio i fuga in C
BWV565 - Toccata i fuga in d
BWV566 - Toccata i fuga in E
BWV567 - Prelude in C
BWV568 - Prelude in G
BWV569 - Prelude in a
BWV570 - Fantasia in C
BWV571 - Fantasia (Concerto) in G
BWV572 - Fantasia in G
BWV573 - Fantasia in c
BWV574 - Fuga in c
BWV574a - Fuga in c
BWV575 - Fuga in c
BWV576 - Fuga in G
BWV577 - Fuga in G
BWV578 - Fuga in g
BWV579 - Fuga na temat Corellego in h
BWV580 - Fuga in D
BWV581 - Fuga in G
BWV582 - Passacaglia in c
BWV583 - Trio in d
BWV584 - Trio in g
BWV585 - Trio in c
BWV586 - Trio in G
BWV587 - Aria in F
BWV588 - Canzona in d
BWV589 - Alla Breve in D
BWV590 - Pastorale in F
BWV591 - Kleines Harmonisches Labyrinth
Sześć koncertów według starych mistrzów
BWV592 - Koncert in G
BWV592a - Koncert in G
BWV593 - Koncert in a
BWV594 - Koncert in C
BWV595 - Koncert in C
BWV596 - Koncert in d
BWV597 - Koncert in Es
Orgel-Büchlein
BWV599 - Nun komm, der Heiden Heiland
BWV600 - Gott, durch deine Guete
BWV601 - Herr Christ, der ein'ge Gottes-Sohn
BWV602 - Lob sei dem allmaechtigen Gott
BWV603 - Puer natus in Bethlehem
BWV604 - Gelobet seist du, Jesu Christ
BWV605 - Der Tag, der ist so freudenreich
BWV606 - Vom Himmel hoch, da komm'ich her
BWV607 - Vom Himmel kam der Engel Schaar
BWV608 - In dulci jubilo
BWV609 - Lobt Gott, ihr Christen allzugleich
BWV610 - Jesu, mein Freude
BWV611 - Christum wir sollen loben schon
BWV612 - Wir Christenleut'
BWV613 - Helft mir Gottes Güte preisen
BWV614 - Das alte Jahre vergangen ist
BWV615 - In dir ist Freude
BWV616 - Mit Fried' und Freud'ich fahr dahin
BWV617 - Herr Gott, nun schleuss den Himmel auf
BWV618 - O Lamm Gottes, unschuldig
BWV619 - Christe, du Lamm Gottes
BWV620 - Christus, der uns selig macht
BWV620a - Christus, der uns selig macht
BWV621 - Da Jesus an dem Kreuze stund'
BWV622 - O Mensch, bewein' dein' Suende gross
BWV623 - Wir danken dir, Herr Jesu Christ
BWV624 - Hilf Gott, dass mir's gelinge
BWV625 - Christ lag in Todesbanden
BWV626 - Jesus Christus, unser Heiland
BWV627 - Christ ist erstanden
BWV628 - Erstanden ist der heil'ge Christ
BWV629 - Erschienen ist der herrliche Tag
BWV630 - Heut' triumphiret Gottes Sohn
BWV631 - Komm, Gott Schoepfer, heiliger Geist
BWV632 - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend'
BWV633 - Liebster Jesu, wir sind hier
BWV634 - Liebster Jesu, wir sind hier
BWV635 - Dies sind die heil'gen zehn Gebot'
BWV636 - Vater unser im Himmelreich
BWV637 - Durch Adam's Fall ist ganz verderbt
BWV638 - Es ist das Heil uns kommen her
BWV639 - Ich ruf' zu dir, Herr Jesu Christ
BWV640 - In dich hab' ich gehoffet, Herr
BWV641 - Wenn wir in hoechsten Nothen sein
BWV642 - Wer nur den lieben Gott laesst walten
BWV643 - Alle Menschen mussen sterben
BWV644 - Ach wie nichtig, ach wie fluechtig
Sześć chorałów - "schüblerowskie"
BWV645 - Wachet auf, ruft uns die Stimme
BWV646 - Woll soll ich fliehen hin
BWV647 - Wer nur den lieben Gott laesst walten
BWV648 - Meine Seele erhebt den Herren
BWV649 - Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ
BWV650 - Kommst du nun, Jesu, von Himmel herunter
Osiemnaście chorałów - "lipskie"
BWV651 - Komm, Heiliger Geist, Herre Gott
BWV651a - Komm, Heiliger Geist, Herre Gott
BWV652 - Komm, Heiliger Geist
BWV653 - An Waserfluessen Babylon
BWV653a - An Waserfluessen Babylon
BWV653b - An Waserfluessen Babylon
BWV654 - Schmuecke dich, o liebe Seele
BWV655 - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
BWV655a - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
BWV655b - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
BWV655c - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
BWV656 - O Lamm Gottes, unschuldig
BWV656a - O Lamm Gottes, unschuldig
BWV657 - Nun danket alle Gott
BWV658 - Von Gott will ich nicht lassen
BWV658a - Von Gott will ich nicht lassen
BWV659 - Nun komm, der Heiden Heiland
BWV659a - Nun komm, der Heiden Heiland
BWV660 - Nun komm, der Heiden Heiland
BWV660a - Nun komm, der Heiden Heiland
BWV660b - Nun komm, der Heiden Heiland
BWV661 - Nun komm, der Heiden Heiland
BWV661a - Nun komm, der Heiden Heiland
BWV662 - Allein Gott in der Höh' sei Ehr'
BWV663 - Allein Gott in der Höh' sei Ehr'
BWV663a - Allein Gott in der Höh' sei Ehr'
BWV664 - Allein Gott in der Höh' sei Ehr'
BWV664a - Allein Gott in der Höh' sei Ehr'
BWV665 - Jesu Christus unser Heiland
BWV665a - Jesu Christus unser Heiland
BWV666 - Jesus Christus unser Heiland
BWV667 - Komm, Gott Scoepfer, heiliger Geist
BWV668 - Vor deinen Thron tret' ich
BWV668a - Vor deinen Thron tret' ich
Msza organowa
BWV669 - Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit
BWV670 - Christe, aller Welt Trost
BWV671 - Kyrie, Gott heiliger Geist
BWV672 - Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit
BWV673 - Christe, aller Welt Trost
BWV674 - Kyrie, Gott heiliger Geist
BWV675 - Allein Gott in der Hoeh' sei Ehr
BWV676 - Allein Gott in der Hoeh' sei Ehr
BWV677 - Allein Gott in der Hoeh' sei Ehr
BWV678 - Dies sind die heilgen zehn Gebot
BWV679 - Dies sind die heilgen zehn Gebot
BWV680 - Wir glauben all' an einen Gott
BWV681 - Wir glauben all' an einen Gott
BWV682 - Vater unser Himmelreich
BWV683 - Vater unser im Himmelreich
BWV684 - Christ, unser Herr, zum Jordan kam
BWV685 - Christ, unser Herr, zum Jordan kam
BWV686 - Aus tiefer Not schrei ich zu dir
BWV687 - Aus tiefer Not schrei ich zu dir
BWV688 - Jesus Christus unser Heiland, der von uns den Zorn Gottes wandt
BWV689 - Jesus Christus unser Heiland
Opracowania chorałów
BWV690 - Wer nur den lieben Gott lasst walten
BWV691 - Wer nun den lieben Gott lasst walten
BWV691a - Wer nun den lieben Gott lasst walten
BWV692 - Ach Gott und Herr
BWV692a - Ach Gott und Herr
BWV693 - Ach Gott und Herr
BWV694 - Wo soll ich fliehen hin
BWV695 - Christ lag in Todes Banden
BWV695a - Christ lag in Todes Banden
BWV696 - Christum wir sollen loben schon (Fughetta)
BWV697 - Gelobet seist du, Jesu Christ (Fughetta)
BWV698 - Herr Christ, der eineg Gottes Sohn (Fughetta)
BWV699 - Nun komm, der Heiden Heiland (Fughetta)
BWV700 - Vom Himmel hoch, da komm ich her
BWV701 - Vom Himmel hoch, da komm ich her (Fughetta)
BWV702 - Das Jesulein soll doch mein Trost (Fughetta)
BWV703 - Gottes Sohn ist kommen (Fughetta)
BWV704 - Lob sei dem allmaechtigen Gott (Fughetta)
BWV705 - Durch Adams Fall ist ganz verderbt
BWV706 - Liebster Jesu, wir sind hier
BWV707 - Ich hab' mein' Sach' Gott heimgestellt
BWV708 - Ich hab' mein' Sach' Gott heimgestellt
BWV708a - Ich hab' mein' Sach' Gott heimgestellt
BWV709 - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
BWV710 - Wir Christenleut habn jetzund Freud
BWV711 - Allein Gott in der Hoeh' sei Ehr
BWV712 - In dich hab' ich gehoffet, Herr
BWV713 - Jesu meine Freude (Fantasia)
BWV713a - Jesu meine Freude (Fantasia)
BWV714 - Ach Gott und Herr
BWV715 - Allein Gott in der Hoh sei Ehr
BWV716 - Fuga super Allein Gott in der Hoeh sei Ehr
BWV717 - Allein Gott in der Hoh sei Ehr'
BWV718 - Christ lag in Todes banden
BWV719 - Der Tag, der ist so freudenreich
BWV720 - Ein feste Burg ist unser Gott
BWV721 - Erbarm dich mein, o Herre Gott
BWV722 - Gelobet seist du, Jesu Christ
BWV723 - Gelobet seist du, Jesu Christ
BWV724 - Gott, durch dein Guete (Gottes Sohn ist kommen)
BWV725 - Herr Gott, dich loben wir
BWV726 - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend
BWV727 - Herzlich tut mich verlangen
BWV728 - Jesus, meine Zuversicht
BWV729 - In dulci jubilo
BWV730 - Liebster Jesu, wir sind hier
BWV731 - Liebster Jesu, wir sind hier
BWV732 - Lobt Gott, ihr Christen, allzugleich
BWV733 - Magnificat
BWV734 - Nun freut euch, lieben Christen/Es ist gewisslich an der Zeit
BWV735 - Valet will ich dir geben
BWV736 - Valet will ich dir geben
BWV737 - Vater unser im Himmelreich
BWV738 - Von Himmel hoch, da komm' ich her
BWV738a - Von Himmel hoch, da komm' ich her
BWV739 - Wie schoen leuchter der Morgenstern
BWV740 - Wir glauben all' an einen Gott, Vater
BWV741 - Ach Gott, von Himmel sieh' darein
BWV742 - Ach Herr, mich armen Sunder
BWV743 - Ach, was ist doch unser Leben
BWV744 - Auf meinen lieben Gott
BWV745 - Aus der Tiefe rufe ich
BWV746 - Christ ist erstanden
BWV747 - Christus, der uns selig macht
BWV748 - Gott der Vater wohn' uns bei
BWV748a - Gott der Vater wohn' uns bei
BWV749 - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend'
BWV750 - Herr Jesu Christ, mein's Lebens Licht
BWV751 - In dulci jubilo
BWV752 - Jesu, der du meine Seele
BWV753 - Jesu, meine Freude
BWV754 - Liebster Jesu, wir sind hier
BWV755 - Nun freut euch, lieben Christen
BWV756 - Nun ruhen alle Waelder
BWV757 - O herre Gott, din goettlich's Wort
BWV758 - O vater, allmaechtiger Gott
BWV759 - Schmuecke dich, o liebe Seele
BWV760 - Vater unser im Himmelreich
BWV761 - Vater unser im Himmelreich
BWV762 - Vater unser im Himmelreich
BWV763 - Wie schoen leuchtet der Morgenstern
BWV764 - Wie schoen leuchtet der Morgernstern
BWV765 - Wur glauben all' an einen Gott
katemusic
Użytkownik
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
0katemusic
Użytkownik