W Eisenach, w miejscu gdzie urodził się Bach, stoi dom mistrza, do którego można wejść gdy zapłaci się 4 marki. Dom Bacha pełni obecnie funkcję muzeum, po którym należy bardzo delikatnie się poruszać, ponieważ drgające podłogi starego domu powodują wzbudzanie się strun starego i zabytkowego klawikordu. W muzeum znajdują się również nuty i dokumenty należące do rodziny Bacha, gdyż jego ojciec i dziadek również występowali w książęcej kapeli. W muzeum możemy nabyć płytę i posłuchać kompozycji Jana Sebastiana Bacha. Ogród wokół muzeum pełen jest kwiatów i kolorowego powoju odradzającego się rok w rok na ścianach muzeum. Miasto zajmuje się utrzymaniem domu mistrza i równocześnie na nim zarabia.

Gdy Bach miał 10 lat zmarli mu rodzice, a on sam musiał wyruszyć z domu w poszukiwaniu pracy.

Chłopcem zaopiekował się najstarszy brat - Jan Krzysztof, organista w pobliskim miasteczku. Troskliwy opiekun i surowy nauczyciel. Od 8 roku życia Bach chodził do gimnazjum. Był uczniem bardzo pilnym. Wykazywał wielkie zdolności i pociąg do muzyki. Ucząc się bardzo szybko, poszukiwał wciąż nowych, trudniejszych utworów. Zauważył, że starszy brat ma książkę, w której było wiele utworów starszych mistrzów. Poprosił o nią. Nic z tego. Nie dostał. Ponieważ książka znajdowała się w szafie tylko z kratami, mały, swoimi dobrymi rękami wyciągnął ją i przez pół roku, potajemnie, przepisywał nocą. Rzecz się, niestety, wydała i Bach stracił swój skarb. W domu brata robiło się coraz ciaśniej, rodzina powiększała się, trzeba było szukać innego miejsca pobytu.

W wieku 15 lat, jako ukształtowany już muzyk (organy, klawesyn, klawikord, skrzypce i altówka) opuszcza dom brata i udaje się do Lüneburga, gdzie zostaje przyjęty jako sopranista do chóru kościelnego. Poznaje tam najlepsze utwory niemieckiej muzyki kościelnej. Po mutacji ustępuje z chóru i przenosi się do orkiestry gdzie gra na skrzypcach. Tworzy pierwsze partity (wariacje) chorałowe na organy i podróżuje do Hamburga i Celle, gdzie słucha innych muzyków. "Już we wczesnej młodości wyodrębnić możemy cztery zasadnicze źródła tradycji, z jakich czerpie Bach" - pisze Bohdan Pociej. - "Będą to: śpiew Kościoła protestanckiego (luterańskiego), czyli chorał - źródło niewątpliwie najważniejsze; szkoły organowe niemieckie XVII wieku, zwłaszcza szkoła północna; francuska muzyka klawiszowa XVII wieku (organiści, d'Anglebert i inni), później - muzyka klawesynowa François Couperina; włoska muzyka instrumentalna (concerto grosso) zespołowa i wokalno-instrumentalna (opera, kantata, aria)".

Zajmował się także szkoleniem biednych, ale bardzo uzdolnionych muzycznie młodych chłopców przy kościele św. Tomasza. Szkolił zespoły chóralne do występów na licznych ceremoniach (ślubach, pogrzebach i innych uroczystościach). Jan Sebastian wszędzie przyjmowany był z otwartością. Mieszkańcom Lipska podobała się jego gra. Kompozytor używał do gry na organach rąk i nóg, a sprytne palce obydwu rąk przelatywały jakby po klawiaturze. Dyrygując orkiestrą stanowczymi gestami podawał muzykom znaki przywracając wszystkim pewność muzykowania.

Był twórcą licznych i wybitnych dzieł: kantat, magnificatów, Pasji wg św. Mateusza oraz wg św. Jana, Oratorium na Boże Narodzenie, Wielkiej Pasji h-moll. Był ogromnie pracowity, gdyż sam przepisywał wszystkie swoje dzieła. Do dzisiejszego dnia zachowało się około tysiąca utworów. Nie wiemy ile z nich zaginęło.

NAJWAŻNIEJSZE FAKTY Z ŻYCIA JANA SEBASTIANA BACHA

KALENDARIUM

ROK


1685

Narodziny Jana Sebastiana Bacha w Eisenach. Bach jest najmłodszym dzieckiem miejskiego muzyka Johanna Ambrosiusa. Muzyką zajmują się również: krewni ojca Johann Christoph i Johann Michael oraz brat Georg Christoph. Członkowie rodziny mimo dużych odległości zamieszkania często się spotykali, by wspólnie muzykować.

1700

Gdy Bach ma 15 lat potrafi już grać na skrzypcach, altówce, organach, klawesynie i klawikordzie. Opuszcza swój rodzinny dom i wyjeżdża do Luneburga, gdzie występuje jako sopranista w kościelnym chórze. Gdy następuje mutacja wstępuje do orkiestry i uczy się gry skrzypcowej. Wtedy powstają pierwsze wariacje chorałowe z przeznaczeniem na organy. Podróżuje do Hamburga i Celle, by słuchać innych muzyków.

1703

W wieku 18 lat kończy szkołę i wstępuje do dworskiej orkiestry w Weimarze jako skrzypek. Następnie pełni funkcję organisty w Arnstadt, gdzie przysparza sobie krytykę lokalnych władz przez za długie i skomplikowane improwizacje na organy oraz za udzielenie sobie za długiego, podczas którego wyjeżdża do Lubeki, by posłuchać organowej muzyki w wykonaniu Dietricha Buxtehude. Nie pozostawał w dobrych stosunkach również z chórzystami, na których często wybuchał gniewem.

1707

Pełni funkcję organisty w Mühlhausen oraz bierze sobie za żonę córkę organisty - Marię Barbarę.

1708

Powraca do Weimaru obejmując stanowisko organisty na dworze księcia Wilhelma Ernsta. Tworzy liczne kantaty kościelne: Actus tragicus, Aus der Tiefe, Christ lag in Todesbanden oraz świeckie. Wtedy też powstają takie dzieła jak: OrgelbüchleinPassacaglia c-moll. Na świat przychodzą najsłynniejsi synowie Bacha: Friedemann (ur. 1710) i Carl Philipp Emanuel (ur. 1714). Bach pragnie objąć stanowisko kapelmistrza, które w efekcie przypada Telemannowi. Urażony muzyk wszczyna kłótnię, po której zostaje osadzony w areszcie.

1717

Bach wraz z rodziną przeprowadza się do Kothen, gdzie muzyk zostaje kapelmistrzem księcia Leopolda von Anhalt-Köthen. Następne lata to jego najlepszy czas kompozytorski. Pisze takie utwory jak: Toccata i fuga d-moll, Sonaty i Partity na skrzypce solo, Suity wiolonczelowe, Sonaty na skrzypce i klawesyn oraz flet i klawesyn, a także Sonaty triowe i pierwsze Koncerty skrzypcowe.

1720

Umiera żona Bacha, Maria Barbara.

1721

Bach żeni się powtórnie z Anną Magdaleną Wilcke, śpiewaczką i córką trębacza. Dla niej także powstaje Klavierbüchlein vor Anna Magdalena Bach. Żona rodzi mu kolejne potomstwo, wśród których znajdują się kompozytorzy: Johann Christoph Friedrich i Johann Christian.

1722

Bach pisze Suity francuskieangielskie oraz pierwszy tom Das wohltemperierte Klavier. Pragnie objąć funkcję organisty w kościele św. Jakuba w Hamburgu. Niestety przegrywa tą rywalizację. W końcu po śmierci kantora kościoła św. Tomasza w Lipsku, Bach otrzymuje upragnioną posadę i wyjeżdża do Lipska w 1723 roku.

1723

Bach uczy także śpiewu i łaciny oraz opiekuje się organami w czterech protestanckich kościołach. Pełni również funkcję dyrektora muzycznego miasta. Co niedziela i w każde święto powstaje kantata, dlatego powstaje ich ogromna ilość (295 kantat, z czego 100 zaginęło). Na Boże Narodzenie powstaje Magnificat. Komponuje również motety na chór chłopięcy a capella.

1724

W Wielki Piątek odbywa się przed premierowe wykonanie Pasji wg św. Jana.

1727

Powstaje Oda żałobna na śmierć księżny Christiany Eberhardyny Saskiej, żony Augusta II. Bach tworzy Pasję wg św. Mateusza.

1729

Prawykonanie Pasji wg św. Mateusza. Wkrótce powstają kolejne: wg św. Łukasza i Marka. Tekst Pasji opierał się na fragmentach Ewangelii zaadoptowanych przez Bartholda Heinricha Brockesa. Dodatkowo występują arie i chorały (teksty autorstwa Christiana Friedricha Henrici). Kompozytor po raz kolejny wchodzi w konflikt z radcami miejskimi, oskarżany jest o zaniedbywanie obowiązków szkolnych (śpiew oraz chór).

1733

Bach ubiega się o posadę głównego kompozytora kapeli drezdeńskiej. Dedykuje Augustowi III, elektorowi saskiemu i królowi polskiemu, KyrieGloria oraz dwie pierwsze części Mszy h-moll. Dedykuje mu również kilka kantat.

1736

Otrzymuje tytuł nadwornego kompozytora kapeli drezdeńskiej. Pisze Oratorium na Boże Narodzenie oraz Oratorium na Wielkanoc. W następnych latach Małe Msze.

1739

Ukończona zostaje Wielka Msza h-moll.

1744

Powstają Wariacje Goldbergowskie pisane na zamówienie rosyjskiego posła Keyserlinga (dla jego klawesynisty Goldberga). Bach publikuje II tom Das wohltemperierte Klavier.

1747

Bach odwiedza dwór króla Fryderyka II. Powstaje wtedy Musikalisches Opfer (król jest twórcą głównego tematu).

1749 1750

Kunst der Fuge- ukończenie wielkiego studium kontrapunktu i polifonii. Kompozytor zaczyna ślepnąć. W swojej ostatniej potrójnej fudze wprowadza temat opierający się na dźwiękach B A C H.

28 lipca 1750 Jan Sebastian Bach umiera mając 65 lat.

Przestrzeń życiowa

Jan Sebastian Bach w porównaniu do innych wielkich kompozytorów nie wyjeżdżał ani nie przeprowadzał się daleko. Dorastał i żył w Turyngii. Najdalej na północ udał się do Hamburga i Lubeki. Na południu podróżował najdalej do Carlsbadu. Linia wschód-zachód ograniczała się do Drezna i Kassel.

Miasta

Lata

Eisenach

1685 - 1695

Ohrdruf

1695 - 1700

Luneburg

1700 - 1702

Weimar

1703

Arnstadt

1703 - 1707

Muhlhausen

1707 - 1708

Weimar

1708 - 1717

Kothen

1717 - 1723

Lipsk

1723 - 1750

Bach uważany jest pierwszego twórcę kantaty religijnej. Mniej liczne w twórczości Bacha są utwory świeckie. Kantat niemiecka XVII wieku uzależniona była ściśle od niedzielnego i świątecznego nabożeństwa oraz od czytań Pisma Świętego Nowego Testamentu. Wykonywana była między Listem Apostolskim a Ewangelią. Stanowiła muzyczno-poetycki komentarz do Pisma Świętego. Dla kompozytora kantata religijna stanowiła najważniejszą muzyczną formę. Nie znamy dokładnej liczby oryginalnych kościelnych kantat autorstwa Bacha. Większość utworów zaginęło, ale zachowało się ok. 200 kantat stanowiących trzy pełne roczniki. Jan Sebastian Bach oznaczał swoje utwory inicjałami SDG, co oznaczało Soli Deo Gloria - Bogu jedynemu chwała. Była to sentencja, która stanowiła esencję teologii reformacyjnej. Bach był kompozytorem niezwykle skromnym, który służył Bogu poprzez swoją sztukę.

Najważniejsze dzieła muzyki organowej

Sześć sonat triowych

BWV525 - Sonata triowa in Es

BWV526 - Sonata triowa in c

BWV527 - Sonata triowa in d

BWV528 - Sonata triowa in e

BWV529 - Sonata triowa in C

BWV530 - Sonata triowa in G

Preludia i fugi

BWV531 - Preludium i fuga in C

BWV532 - Preludium i fuga in D

BWV532a - Fuge in D (vaiante)

BWV533 - Preludium i fuga in e (mała)

BWV534 - Preludium i fuga in f

BWV535 - Preludium i fuga in g

BWV535a - Preludium i fuga in g

BWV536 - Preludium i fuga in A

BWV537 - Fantazja (Preludium) i fuga in c

BWV538 - Preludium (Toccata) i fuga (dorycka) in d

BWV539 - Preludium i fuga in d

BWV540 - Toccata i fuga in F

BWV541 - Preludium i fuga in G

BWV542 - Fantazja (Preludium) i fuga in g

BWV543 - Preludium i fuga in a

BWV544 - Preludium i fuga in h

BWV545 - Preludium i fuga in C

BWV545a - Preludium i fuga in C

BWV546 - Preludium i fuga in c

BWV547 - Preludium i fuga in C

BWV548 - Preludium i fuga in e (wielkie)

BWV549 - Preludium i fuga in c

BWV550 - Preludium i fuga in G

BWV551 - Preludium i fuga in a

BWV552 - Preludium i fuga in Es

Osiem małych preludiów i fug

BWV553 - Preludium i fuga in C

BWV554 - Preludium i fuga in d

BWV555 - Preludium i fuga in e

BWV556 - Preludium i fuga in F

BWV557 - Preludium i fuga in G

BWV558 - Preludium i fuga in g

BWV559 - Preludium i fuga in a

BWV560 - Preludium i fuga in B

Fantazje, Preludia, Fugi, Passacaglia, Tria, Koncerty

BWV561 - Fantazja i fuga in a

BWV562 - Fantazja i fuga in c

BWV563 - Fantazja con imitazione in h

BWV564 - Toccata, Adagio i fuga in C

BWV565 - Toccata i fuga in d

BWV566 - Toccata i fuga in E

BWV567 - Prelude in C

BWV568 - Prelude in G

BWV569 - Prelude in a

BWV570 - Fantasia in C

BWV571 - Fantasia (Concerto) in G

BWV572 - Fantasia in G

BWV573 - Fantasia in c

BWV574 - Fuga in c

BWV574a - Fuga in c

BWV575 - Fuga in c

BWV576 - Fuga in G

BWV577 - Fuga in G

BWV578 - Fuga in g

BWV579 - Fuga na temat Corellego in h

BWV580 - Fuga in D

BWV581 - Fuga in G

BWV582 - Passacaglia in c

BWV583 - Trio in d

BWV584 - Trio in g

BWV585 - Trio in c

BWV586 - Trio in G

BWV587 - Aria in F

BWV588 - Canzona in d

BWV589 - Alla Breve in D

BWV590 - Pastorale in F

BWV591 - Kleines Harmonisches Labyrinth

Sześć koncertów według starych mistrzów

BWV592 - Koncert in G

BWV592a - Koncert in G

BWV593 - Koncert in a

BWV594 - Koncert in C

BWV595 - Koncert in C

BWV596 - Koncert in d

BWV597 - Koncert in Es

Orgel-Büchlein

BWV599 - Nun komm, der Heiden Heiland

BWV600 - Gott, durch deine Guete

BWV601 - Herr Christ, der ein'ge Gottes-Sohn

BWV602 - Lob sei dem allmaechtigen Gott

BWV603 - Puer natus in Bethlehem

BWV604 - Gelobet seist du, Jesu Christ

BWV605 - Der Tag, der ist so freudenreich

BWV606 - Vom Himmel hoch, da komm'ich her 

BWV607 - Vom Himmel kam der Engel Schaar

BWV608 - In dulci jubilo

BWV609 - Lobt Gott, ihr Christen allzugleich

BWV610 - Jesu, mein Freude

BWV611 - Christum wir sollen loben schon

BWV612 - Wir Christenleut'

BWV613 - Helft mir Gottes Güte preisen

BWV614 - Das alte Jahre vergangen ist 

BWV615 - In dir ist Freude

BWV616 - Mit Fried' und Freud'ich fahr dahin

BWV617 - Herr Gott, nun schleuss den Himmel auf 

BWV618 - O Lamm Gottes, unschuldig

BWV619 - Christe, du Lamm Gottes

BWV620 - Christus, der uns selig macht

BWV620a - Christus, der uns selig macht

BWV621 - Da Jesus an dem Kreuze stund'

BWV622 - O Mensch, bewein' dein' Suende gross

BWV623 - Wir danken dir, Herr Jesu Christ

BWV624 - Hilf Gott, dass mir's gelinge

BWV625 - Christ lag in Todesbanden

BWV626 - Jesus Christus, unser Heiland

BWV627 - Christ ist erstanden

BWV628 - Erstanden ist der heil'ge Christ

BWV629 - Erschienen ist der herrliche Tag 

BWV630 - Heut' triumphiret Gottes Sohn

BWV631 - Komm, Gott Schoepfer, heiliger Geist

BWV632 - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend'

BWV633 - Liebster Jesu, wir sind hier

BWV634 - Liebster Jesu, wir sind hier

BWV635 - Dies sind die heil'gen zehn Gebot'

BWV636 - Vater unser im Himmelreich

BWV637 - Durch Adam's Fall ist ganz verderbt

BWV638 - Es ist das Heil uns kommen her 

BWV639 - Ich ruf' zu dir, Herr Jesu Christ

BWV640 - In dich hab' ich gehoffet, Herr

BWV641 - Wenn wir in hoechsten Nothen sein

BWV642 - Wer nur den lieben Gott laesst walten

BWV643 - Alle Menschen mussen sterben

BWV644 - Ach wie nichtig, ach wie fluechtig

Sześć chorałów - "schüblerowskie"

BWV645 - Wachet auf, ruft uns die Stimme

BWV646 - Woll soll ich fliehen hin 

BWV647 - Wer nur den lieben Gott laesst walten

BWV648 - Meine Seele erhebt den Herren

BWV649 - Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ

BWV650 - Kommst du nun, Jesu, von Himmel herunter

Osiemnaście chorałów - "lipskie"

BWV651 - Komm, Heiliger Geist, Herre Gott

BWV651a - Komm, Heiliger Geist, Herre Gott

BWV652 - Komm, Heiliger Geist

BWV653 - An Waserfluessen Babylon

BWV653a - An Waserfluessen Babylon

BWV653b - An Waserfluessen Babylon

BWV654 - Schmuecke dich, o liebe Seele

BWV655 - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend

BWV655a - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend

BWV655b - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend

BWV655c - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend

BWV656 - O Lamm Gottes, unschuldig

BWV656a - O Lamm Gottes, unschuldig

BWV657 - Nun danket alle Gott

BWV658 - Von Gott will ich nicht lassen

BWV658a - Von Gott will ich nicht lassen

BWV659 - Nun komm, der Heiden Heiland

BWV659a - Nun komm, der Heiden Heiland

BWV660 - Nun komm, der Heiden Heiland

BWV660a - Nun komm, der Heiden Heiland

BWV660b - Nun komm, der Heiden Heiland

BWV661 - Nun komm, der Heiden Heiland

BWV661a - Nun komm, der Heiden Heiland

BWV662 - Allein Gott in der Höh' sei Ehr'

BWV663 - Allein Gott in der Höh' sei Ehr'

BWV663a - Allein Gott in der Höh' sei Ehr'

BWV664 - Allein Gott in der Höh' sei Ehr'

BWV664a - Allein Gott in der Höh' sei Ehr'

BWV665 - Jesu Christus unser Heiland

BWV665a - Jesu Christus unser Heiland

BWV666 - Jesus Christus unser Heiland

BWV667 - Komm, Gott Scoepfer, heiliger Geist

BWV668 - Vor deinen Thron tret' ich 

BWV668a - Vor deinen Thron tret' ich 

Msza organowa

BWV669 - Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit

BWV670 - Christe, aller Welt Trost

BWV671 - Kyrie, Gott heiliger Geist

BWV672 - Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit

BWV673 - Christe, aller Welt Trost

BWV674 - Kyrie, Gott heiliger Geist

BWV675 - Allein Gott in der Hoeh' sei Ehr

BWV676 - Allein Gott in der Hoeh' sei Ehr

BWV677 - Allein Gott in der Hoeh' sei Ehr

BWV678 - Dies sind die heilgen zehn Gebot

BWV679 - Dies sind die heilgen zehn Gebot

BWV680 - Wir glauben all' an einen Gott

BWV681 - Wir glauben all' an einen Gott

BWV682 - Vater unser Himmelreich

BWV683 - Vater unser im Himmelreich

BWV684 - Christ, unser Herr, zum Jordan kam 

BWV685 - Christ, unser Herr, zum Jordan kam 

BWV686 - Aus tiefer Not schrei ich zu dir 

BWV687 - Aus tiefer Not schrei ich zu dir 

BWV688 - Jesus Christus unser Heiland, der von uns den Zorn Gottes wandt

BWV689 - Jesus Christus unser Heiland

Opracowania chorałów

BWV690 - Wer nur den lieben Gott lasst walten

BWV691 - Wer nun den lieben Gott lasst walten

BWV691a - Wer nun den lieben Gott lasst walten

BWV692 - Ach Gott und Herr

BWV692a - Ach Gott und Herr

BWV693 - Ach Gott und Herr

BWV694 - Wo soll ich fliehen hin 

BWV695 - Christ lag in Todes Banden

BWV695a - Christ lag in Todes Banden

BWV696 - Christum wir sollen loben schon (Fughetta)

BWV697 - Gelobet seist du, Jesu Christ (Fughetta)

BWV698 - Herr Christ, der eineg Gottes Sohn (Fughetta)

BWV699 - Nun komm, der Heiden Heiland (Fughetta)

BWV700 - Vom Himmel hoch, da komm ich her

BWV701 - Vom Himmel hoch, da komm ich her (Fughetta)

BWV702 - Das Jesulein soll doch mein Trost (Fughetta)

BWV703 - Gottes Sohn ist kommen (Fughetta)

BWV704 - Lob sei dem allmaechtigen Gott (Fughetta)

BWV705 - Durch Adams Fall ist ganz verderbt

BWV706 - Liebster Jesu, wir sind hier

BWV707 - Ich hab' mein' Sach' Gott heimgestellt

BWV708 - Ich hab' mein' Sach' Gott heimgestellt

BWV708a - Ich hab' mein' Sach' Gott heimgestellt

BWV709 - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend

BWV710 - Wir Christenleut habn jetzund Freud

BWV711 - Allein Gott in der Hoeh' sei Ehr

BWV712 - In dich hab' ich gehoffet, Herr

BWV713 - Jesu meine Freude (Fantasia)

BWV713a - Jesu meine Freude (Fantasia)

BWV714 - Ach Gott und Herr

BWV715 - Allein Gott in der Hoh sei Ehr 

BWV716 - Fuga super Allein Gott in der Hoeh sei Ehr

BWV717 - Allein Gott in der Hoh sei Ehr'

BWV718 - Christ lag in Todes banden

BWV719 - Der Tag, der ist so freudenreich

BWV720 - Ein feste Burg ist unser Gott

BWV721 - Erbarm dich mein, o Herre Gott

BWV722 - Gelobet seist du, Jesu Christ

BWV723 - Gelobet seist du, Jesu Christ

BWV724 - Gott, durch dein Guete (Gottes Sohn ist kommen)

BWV725 - Herr Gott, dich loben wir 

BWV726 - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend

BWV727 - Herzlich tut mich verlangen

BWV728 - Jesus, meine Zuversicht

BWV729 - In dulci jubilo

BWV730 - Liebster Jesu, wir sind hier

BWV731 - Liebster Jesu, wir sind hier

BWV732 - Lobt Gott, ihr Christen, allzugleich

BWV733 - Magnificat

BWV734 - Nun freut euch, lieben Christen/Es ist gewisslich an der Zeit

BWV735 - Valet will ich dir geben

BWV736 - Valet will ich dir geben

BWV737 - Vater unser im Himmelreich

BWV738 - Von Himmel hoch, da komm' ich her

BWV738a - Von Himmel hoch, da komm' ich her

BWV739 - Wie schoen leuchter der Morgenstern

BWV740 - Wir glauben all' an einen Gott, Vater

BWV741 - Ach Gott, von Himmel sieh' darein

BWV742 - Ach Herr, mich armen Sunder

BWV743 - Ach, was ist doch unser Leben

BWV744 - Auf meinen lieben Gott

BWV745 - Aus der Tiefe rufe ich 

BWV746 - Christ ist erstanden

BWV747 - Christus, der uns selig macht

BWV748 - Gott der Vater wohn' uns bei

BWV748a - Gott der Vater wohn' uns bei

BWV749 - Herr Jesu Christ, dich zu uns wend'

BWV750 - Herr Jesu Christ, mein's Lebens Licht

BWV751 - In dulci jubilo

BWV752 - Jesu, der du meine Seele

BWV753 - Jesu, meine Freude

BWV754 - Liebster Jesu, wir sind hier

BWV755 - Nun freut euch, lieben Christen

BWV756 - Nun ruhen alle Waelder

BWV757 - O herre Gott, din goettlich's Wort

BWV758 - O vater, allmaechtiger Gott

BWV759 - Schmuecke dich, o liebe Seele

BWV760 - Vater unser im Himmelreich

BWV761 - Vater unser im Himmelreich

BWV762 - Vater unser im Himmelreich

BWV763 - Wie schoen leuchtet der Morgenstern

BWV764 - Wie schoen leuchtet der Morgernstern

BWV765 - Wur glauben all' an einen Gott