Antonio Vivaldi jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów nie tylko w zakresie muzyki baroku, ale i jednym z najznamienitszych wirtuozów skrzypiec. Antonio urodził się

w Wenecji 4 marca 1678 roku. Pierwszych lekcji muzyki udzielał mu ojciec, skrzypek kapeli św. Marka, od niego również otrzymał gruntowne wykształcenie w zakresie teorii muzyki.

W czasie późniejszym pobierał też naukę kompozycji u Legrenziego oraz studiował

w seminarium, kształcąc się na duchownego. Święcenia kapłańskie otrzymał w roku 1703. Dla swych rudych włosów został nazwany "il prete rosso". Antonio pracował w zakładzie wychowującym dzieci osierocone i nieślubne. Tam właśnie, w Ospedale Della Pieta, podjął się prowadzenia, kształcenia i komponowania dla orkiestry, która na dobrą sprawę stała się jedną z najlepszych orkiestr, znaną również poza Wenecją. Vivaldi podróżował do Rzymu, Florencji, Vicenzy, Padwy, Mediolanu, Monachium, Pragi, Wiednia, Drezna; bowiem nawet śmierć zastała go w podróży. Antonio umiera we Wiedniu, w roku 1741, prawdopodobnie za sprawą choroby gastrycznej. Pochowany został w mogile dla ubogich.

Twórczość Vivaldiego opiera się na głównie na concerti grossi (liczba pojedyncza: concerto grosso ) , koncertach solowych, symfoniach oraz operach. Szczególnie ważne są w twórczości Antonia concerti grossi oraz koncert solowy, których niejako syntezy dokonał.

Antonio Vivaldi bazował na zdobyczach poprzedników:

Arcangello Corellego, który komponował sonaty triowe o budowie przede wszystkim czteroczęściowej, w których pomiędzy częściami zachowywał kontrasty agogiczne oraz fakturalne, np. w Sonacie I op. 1 kolejne części mają następujące oznaczenia tempa: Grave- Allegro- Adagio- Allegro.

Corelli jest uważany za twórcę concerto grosso, w którym podzielił wykonawców na grupę solo oraz tutti. Jednak u Corelliego liczba części concerto grosso nie była ustabilizowana (5- 10).

To Giuseppe Torelli ustalił liczbę części w koncercie (zarówno concerto grosso, jak i koncercie solowym) na trzy z agogicznym ustawieniem: Allegro - Adagio - Allegro.

TWÓRCZOŚĆ

  1. Koncertów[ ok. 447-500] na instrumenty solo i orkiestrę (w tym 230 na skrzypce), koncertów podwójnych, na kilku solistów, a także koncerty na samą orkiestrę.
  2. .Sinfonie, jako wstępy do oper, bądź jako utwory samodzielne
  3. Opery
  4. Sonaty triowe (1705),

skrzypcowe (1709),

wiolonczelowe

5. Utwory religijne, tj. kantaty, oratorium, Magnificat, nieszpory

Ad. 1.

Vivaldi tworzy zarówno koncerty solowe, jak i concerti grossi.

Vivaldi wykorzystuje takie instrumenty solowe jak: fagot, wiolonczela, obój, flet, a także nietypowe, jak viola d`amore i lutnia. Wciąż jednak priorytetowym pozostają skrzypce.

Koncerty Vivaldiego mają budowę trzyczęściową, o skontrastowanych agogicznie częściach. Widoczne są inspiracje programowością, co uwidaczniają od choćby opisy. Przykładami mogą być: Cztery pory roku (1723r. ), Burza morska (La tempesta di mare), Polowanie (La chasse), Szczygieł (Gardelino).

Vivaldi jest kompozytorem:

  • 12 koncertów L'Estro armonico op. 3
  • 12 koncertów skrzypcowych La Stravagaza op. 4
  • 12 koncertów skrzypcowych op. 8 (w tym Cztery pory roku)
  • 11 koncertów skrzypcowych op. 9
  • 6 koncertów fletowych op. 10
  • 5 koncertów skrzypcowych oraz 1 na obój op. 11
  • 5 koncertów skrzypcowych op. 12
  • 60 koncertów na instrumenty smyczkowe
  • 7 koncertów na altówkę miłosną
  • 7 koncertów na wiolonczelę
  • 9 koncertów na flet
  • 40 koncertów na fagot

Ad. 2.

170 koncertów-symfonii

Ad. 3.

Najistotniejszą zasługą Vivaldiego w tym względzie było nie tylko odejście od barokowego b. c., ale także symbioza muzyki wokalnej i instrumentalnej, dzięki czemu powstawała śpiewna kantylena, ale i śpiew wirtuozowski.

Opery pisane były do tekstów takich librecistów jak np. Metastasio. Przykładowymi operami są:

Ottone In Villa (I-sza opera z roku 1713)

Bajazet ("Tamerlano")

Catone in Uttica

Griselda

L'Olimpiade

Orlando finto pazzo

Orlando furioso

La Veritá in cimento

ZMIANY VIVALDIEGO

Do tej pory grupa solo w concerto grosso składała się z instrumentów o różnych barwach-rejestrach, oraz przeciwstawiała się grupie tutti. Natomiast Vivaldi zastosował w grupie concertino zupełnie dowolny zestaw instrumentów, co więcej, przeciwstawił je sobie oprócz zewnętrznego skontrastowania względem tutti.

Vivaldi wprowadzał grupy takie jak tercety, duety- co definitywnie zrywało z muzyką polifoniczną baroku.

Muzyka Vivaldiego do czasów II wojny światowej była nie odkryta, do czasu opublikowania monografii Pincherle1e`a w 1948, która to ukazała Antonia jako wybitnego przedstawiciela muzyki europejskiej, przygotowującego drogę muzyce II poł. XVIII w.