Chciałabym w moim wypracowaniu przedstawić w kilku słowach, na czym polega praca realizatora dźwięku. Praca ta jest bardzo istotna przy powstawaniu nagrań muzycznych, a także niezbędna w organizacji wszelkich imprez muzycznych. Realizator dźwięku jest jednak często zapominany - pracuje zawsze w cieniu wykonawców - jednak tym bardziej należy sobie uświadomić fakt, iż to co robi, jest niezbędne by jakikolwiek wykonawca mógł zaistnieć na muzycznej scenie.

Kiedy słuchamy muzyki w radio bądź z płyt, koncentrujemy się na dźwiękach, podziwiamy brzmienie i proporcje w wykorzystaniu poszczególnych instrumentów. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy z tego, że dane wykonanie to nie jedynie praca artystów, których bezpośrednio słyszymy bądź widzimy, ale przede wszystkim ciężka praca "zakulisowa" - praca ludzi, którzy nie pokazują się na scenie, ale cały czas czuwają, by dźwięki, które dochodzą do naszych uszu były "najwyższej jakości". Do takich osób należą producenci, aranżerzy, czy właśnie realizatorzy dźwięku.

Często już zaczynając dzień słuchamy ulubionych porannych audycji radiowych. Zastanówmy się teraz - dlaczego, co w nich najbardziej lubimy? Dlaczego wolimy rano posłuchać wiadomości w radio zamiast czytać gazetę przy śniadaniu? Niektórzy odpowiedzą pewnie, że decydującym jest brzmienie głosu prowadzącego dziennikarza, inni zwrócą uwagę na dobór muzyki. Wszystkim nam chodzi jednak o dźwięki - dźwięki, za które odpowiedzialny jest realizator. To właśnie on ma przed sobą ogromne ilości pokręteł, suwaków i wyświetlaczy - i w każdej chwili jest przygotowany na choćby minimalną zmianę natężenia, barwy czy głośności dźwięku, tak aby był on zawsze najwyższej jakości.

Realizator dźwięku pełni również ogromną rolę przy nagrywaniu telewizyjnych teleturniejów i innych programów, zwłaszcza z udziałem publiczności. Musi wtedy, oprócz standardowego czuwania nad jakością dźwięku, bardzo uważnie śledzić przebieg akcji i emocje publiczności - tak by w nagraniu były one odpowiednio wyeksponowane. Musi wtedy także przywiązywać dużą wagę do wskaźników szumów, które często mają miejsce na widowni, i odpowiednio je tłumić, by nie były zbyt słyszalne w nagraniu.

Przy organizacji imprez muzycznych ważne jest, by zatrudniony realizator dźwięku miał duży zmysł muzyczny i "czuł" muzykę, która będzie podczas koncertu wykonywana. Ma on bowiem możliwość, przy pomocy wielu ustawień, zmienić brzmienie poszczególnych instrumentów i stworzyć wspólny efekt całkiem odmienny niż w zamyśle artysty.

Najbardziej monotonna jest dla realizatora dźwięku praca w studio nagraniowym, przynosi ona jednak najtrwalsze efekty - nagrana płyta trafia do sprzedaży i jest rozprowadzona wśród ogromnej liczby osób. Przy nagraniach realizator rozdziela ścieżkę każdego instrumentu, by po korekcie ponownie je ze sobą zestroić - dlatego bardzo ważne jest, by odznaczał się ogromną cierpliwością. Ciekawostką może być fakt, że przygotowanie do nagrania samej perkusji, jako że składa się ona z wielu instrumentów, których brzmienie znacznie się różni, zajmuje realizatorowi nawet 3 do 4 dni. Każdy instrument wymaga bowiem odpowiedniego ustawienia co najmniej dwóch mikrofonów, a samo ich zestrojenie jest bardzo czasochłonne. Tak więc już na kilka dni przed nagraniem realizator dźwięku ma pełne ręce roboty i musi spędzać długie godziny w słuchawkach na uszach kontrolując tysiące wskaźników. Poza tym to właśnie realizator dźwięku powinien dobrać brzmienie i warunki akustyczne najbardziej pasujące do klimatu muzyki wykonywanej przez dany zespół - jego praca ma więc ogromny wpływ na ostateczny kształt płyty.

Z tym łączy się kolejny aspekt pracy realizatora dźwięku. Może on w bardzo prosty sposób manipulować słuchaczami. Aby to lepiej zrozumieć, posłużę się przykładem. Otóż muzyka zaliczana do tzw. ciężkiego metalu czy rocka, często wyzwala w jej odbiorcach ogromne pokłady energii, które potem są wykorzystywane w różny sposób. Jest to reakcja typowo fizjologiczna. Twórcy tej muzyki podnoszą poziom głośności perkusji do poziomu głośności ścieżek wokalnych. To daje w efekcie wrażenie pewnego zamknięcia brzmieniowego - mózg w reakcji na takie dźwięki blokuje pewne funkcje i zaczyna wydzielać większe ilości adrenaliny.

Za przykład można też podać dyskoteki, które przez "bardziej kulturalnych ludzi" postrzegane są w bardzo złym świetle. Podczas tego rodzaju imprez realizatorzy dźwięku często rozciągają pasma dolnych częstotliwości, nawet poniżej zakresu 20 herców. W ten sposób uzyskują efekt transu, który na wielu uczestników działać może niemal jak hipnoza.

Podsumowując, jeszcze raz chciałam podkreślić, że rola realizatora dźwięku jest bardzo duża. Myślę, że wynika to z przedstawionych przeze mnie faktów. Trzeba jasno powiedzieć sobie, że często na popularność jakiegoś utworu muzycznego największy wpływ ma nie tyle sposób wykonania czy interpretacji przez artystę, ale właśnie realizator dźwięku, który odpowiedzialny jest za ostateczne brzmienie konkretnego utworu.

Mam nadzieję, że moje wypracowanie choć trochę zwróciło waszą uwagę na tą ciężka, ale jakże ciekawą i często niedocenianą pracę.