ZARZĄDZANIE SPRZEDAŻĄ r. 21 Ph. Kotler Marketing
Definicje:
własny personel handlowy – sprzedawcy pracujący wyłącznie dla tego przedsiębiorstwa, zatrudnieni w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin. Personel ten składa się z wewnętrznego personelu handlowego, który pracuje w biurze, używając telefony i przyjmując wizyty klientów, oraz personelu handlowego działającego w terenie, który podróżuje i składa wizyty klientom.
kontraktowy personel handlowy – przedstawiciele producentów, agenci sprzedaży lub brokerzy, którym wypłaca się prowizję sprzedaży.
1. ZADANIA HANDLOWCÓW
- Poszukiwanie nowych klientów
- Kontaktowanie się z nimi
- Sprzedaż i obsługa
- Gromadzenie informacji o klientach
- Dystrybucja towarów
2. PROJEKTOWANIE DZIAŁU SPRZEDAŻY SKŁADA SIĘ Z OKREŚLENIA:
- Celów jego działania
- Strategia jego działania
- Struktura organizacyjna
- Wielkość oraz system wynagradzania osób w nim pracujących
3. WYMIEŃ MOŻLIWE STRUKTURY ORGANIZACYJNE DZIAŁU SPRZEDAŻY
- Struktura terytorialna
- Struktura produktowa
- Struktura rynkowa
- Struktura mieszana
4. ETAPY ANALIZY „WKŁADU PRACY”
- Klienci są dzieleni na grupy wg wielkości rocznej sprzedaży
- Dla każdej grupy klientów ustala się konieczną częstotliwość wizyt przedstawicieli handlowych
- Liczbę klientów w każdej grupie mnoży się przez ustaloną liczbę koniecznych wizyt, wyliczając w ten sposób całkowity wkład pracy w sprzedaż wymaganą w roku
- Określa się średnią liczbę wizyt handlowych, jaką handlowcy są w stanie złożyć klientom w ciągu roku
- Wylicza się niezbędną liczbę handlowców, dzieląc wszystkie niezbędne wizyty w roku przez średnią liczbę wizyt składanych rocznie przez jednego handlowcy
5. PROCESY ZARZĄDZANIA DZIAŁEM SPRZEDAŻY:
- Rekrutacja i selekcja handlowców
- Szkolenie handlowców
- Ukierunkowanie handlowców
- Motywowanie handlowców
- Ocenianie handlowców
6. CELE SZKOLEŃ HANDLOWCÓW
- Poznać przedsiębiorstwo i się z nim identyfikować
- Poznać produkty przedsiębiorstwa
- Poznać cechy klientów i konkurentów
- Wiedzieć jak przeprowadzić skuteczną prezentację
- Znać swój zakres obowiązków i procedury działania na obsługiwanym terenie
7. PODZIAŁ WEWNĘTRZNEGO PERSONELU DZIAŁU SPRZEDAŻY:
- Personel zabezpieczenia technicznego
- Asystenci handlowców
- Telemarketerzy
8. SPOSOBY MOTYWOWANIA HANDLOWCÓW:
- Przekonać handlowców, że będą sprzedawać więcej, gdy będą pracować ciężej lub będą podnosić swoje kwalifikacje
- Przekonać handlowców, że wynagrodzenie za lepsze wyniki warte jest dodatkowego wysiłku
- Płaca, możliwość awansu
- Osobisty rozwój, poczucie spełnienia
- Limity sprzedaży narady handlowe
- Konkursy
9. PODEJŚCIA W SZKOLENIU HANDLOWCÓW:
- Podejście zorientowane na sprzedaż
- Podejście zorientowane na klienta
10. NA CZYM POLEGA METODA SPRZEDAZY SPIN:
- Pytania dotyczące Sytuacji
- Pytania dotyczące Problemu
- Pytania dotyczące Wniosków
- Pytania dotyczące Potrzeb - korzyści
11. NA CZYM POLEGA METODA UŁATWIANIA ZAKUPU – przeprowadzenie potencjalnego klienta przez proces ustalania, czy oferta sprzedającego umożliwi rozwiązanie problemu. Sprzedający zadaje pytania i słucha odpowiedzi. Rezygnuje ze sprzedaży, gdy jest oczywiste, że nabywca nie skorzysta z oferty.
12. SPOSOBY POSZUKIWANIA KLIENTÓW:
- Przeglądając źródła informacji w poszukiwaniu kontaktów
- Organizując stoisko na targach
- Pytając aktualnych klientów o potencjalnych
- Korzystając z telefonu, poczty, Internetu
- Kontaktując się ze stowarzyszeniami i organizacjami, do których należą potencjalni klienci
- Składając niezapowiedziane wizyty w różnych firmach
13. STYLE PREZENTACJI HANDLOWEJ:
- Metoda katarynki
- Metoda zmodyfikowana
- Metoda zorientowana na zaspokajanie potrzeb klienta
14. KLASYCZNE TAKTYKI NEGOCJACJI:
- Zarażenie entuzjazmem
- Dziel i zdobywaj
- Opóźniaj
- Twarz pokerzysty
- Bądź cierpliwy
- Podzielmy różnicę
- Wypuść próbny balon
- Niespodzianki
- Wysoki pułap
- Zdobądź prestiżowego sojusznika
- Źródełko wyschło
- Ograniczone uprawnienia
- licytacja
kontrat
Użytkownik
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
0kontrat
Użytkownik