1. Wartości, które zmierzyliśmy w trakcie trwania zajęć.

Dane znamionowe badanego silnika szeregowego:

In = 2,65 [A]

Un= 250 [V]

Pn = 0,45 [kW]

l = 1 [m]

nn = 1100 [obr/min]

a) Dane uzyskane dla wartości napięcia U = 250 V

I1 [A]

I2 [A]

n [obr/min]

G [g]

0,6

0,2

1850

50

0,7

0,4

1720

100

1

0,5

1610

190

1,5

0,6

1200

300

2,2

0,7

1100

460

2,7

0,8

980

650

3,2

0,8

950

800

b) Dane uzyskane dla wartości napięcia U = 220 V

I1 [A]

I2 [A]

n [obr/min]

G [g]

0,6

0,2

1600

50

0,9

0,4

1400

120

1,3

0,5

1220

170

1,8

0,6

1050

300

2,3

0,7

900

410

3,2

0,8

850

760

c) Dane uzyskane dla wartości napięcia U = 200 V

I1 [A]

I2 [A]

n [obr/min]

G [g]

0,9

0,3

1250

50

1,1

0,4

1130

110

1,4

0,5

1060

180

1,9

0,6

870

370

2,7

0,7

750

650

3,2

0,8

660

740

2. Wartości teoretyczne, które zostały wyliczone na podstawie wzorów.

Potrzebne wartości wyliczyliśmy korzystając z poniższych wzorów:

M = G ∙ l

P1 = U ∙ I

P2 = 2 ∙ π ∙ n ∙ M

η = (P2 / P1) ∙ l00%

a) Dane uzyskane dla wartości napięcia U = 250 V

I [A]

n [obr/s]

M [Nm]

P1 [W]

P2 [W]

[%]

0,7

30

0,5

175

95

54

0,8

28

1

200

172

86

1,1

27

1,85

275

315

114

1,6

19

2,95

400

351

87

2,1

17

4,5

525

481

91

2,8

16

6,55

700

660

94

3,2

15

7,8

800

739

92

b) Dane uzyskane dla wartości napięcia U = 220 V

I [A]

n [obr/s]

M [Nm]

P1 [W]

P2 [W]

 [%]

0,7

27

0,5

154

83

54

1

22,5

1,2

220

167

76

1,3

20

1,65

286

209

73

1,7

17

2,95

374

314

84

2,3

15

4,3

506

407

80

3,2

14

7,45

704

655,0

93,0

c) Dane uzyskane dla wartości napięcia U = 200 V

I [A]

n [obr/s]

M [Nm]

P1 [W]

P2 [W]

 [%]

0,8

21

0,5

160

65

41

1

19

1,1

200

129

65

1,4

17

1,8

280

189,0

68

1,9

14

3,6

380

319

84

2,8

12,5

6,4

560

501

89

3,2

11

7,25

640

502

78

3. Wykresy elektromechanicznych charakterystyk

  1. wykres charakterystyki P = f (M) dla wartości napięcia 250V, 220V oraz 200V.

  1. wykres charakterystyki n = f (M) dla wartości napięcia 250V, 220V oraz 200V.

  1. wykres charakterystyki I = f (M) dla wartości napięcia 250V, 220V oraz 200V.

  1. wykres charakterystyki η = f (M) dla wartości napięcia 250V, 220V oraz 200V.

  1. wykres charakterystyki n = f (I) dla wartości napięcia 250V, 220V oraz 200V.

4. Wnioski końcowe

Pomiary, które przeprowadziliśmy są najprawdopodobniej obarczone dużym błędem pomiarowym. Z tego powodu po obliczeniach sprawność silnika dla jednego z przypadków mierzonych dla napięcia 250V wyniosła 114%. Wynik ten jest naturalnie niemożliwy do spełnienia, należy więc go traktować z przymrużeniem oka. W tym jednym wypadku błąd pomiarowy który wkradł się do mierzonych przez nas wartości spowodował uzyskanie tak wysokiej sprawności silnika po obliczeniach.

Wykresy charakterystyk elektromechanicznych, sporządzone przez nas na podstawie pomiarów oraz obliczeń, pokazują, że oddana moc P wzrasta w miarę wzrostu momentu silnika. Także linie charakterystyki prądowej posiadają tendencję wzrostową, czyli w miarę wzrastania momentu silnika, wzrasta również prąd. Charakterystyka sprawności posiada również tendencję wzrostową, nie tak wyraźną jednak jak charakterystyki wspomniane wcześniej. Na charakterystyce sprawnościowej widać także spadki sprawnościowe mniejsze w porównaniu do wzrostów. Z kolei na charakterystyce mechanicznej prędkość obrotowa zmniejsza się w miarę wzrostu momentu silnika, a charakterystyka prędkości obrotowej silnika w zależności prądu twornika pokazuje zmniejszanie prędkości obrotowej silnika w miarę wzrostu prądu twornika.