Pierwszy publiczny pokaz filmowy Wyjście robotnic z fabryki w Lyonie braci Augusta i Louisa Lumiere miał miejsce 28 grudnia 1895 r. W roku 1934 wprowadzono tzw. Kodeks Produkcyjny, czyli zbiór przepisów regulujących realizację scen drastycznych. Został on opracowany w Hollywood pod kierunkiem Williama H. Haysa i stanowił cenzurę, której przestrzegano rygorystycznie aż do roku 1966.

Prądy kinowe:

  • FILM D'ART
    • przykłady filmów: Zabójstwo księcia Gwizjusza (1908, reż. Charles Le Bargy), Królowa Elżbieta (1912, reż. Louis Mercanton), Quo vadis (1912, reż. Enrico Guazzoni), Cabiria (1914, reż. Giovanni Pastrone), Narodziny narodu (1915, reż. David Llewelyn Wark Griffith), Nietolerancja (1916, reż. David Llewelyn Wark Griffith)
  • SZKOŁA SZWEDZKA
    • przykłady filmów: Ogrodnik (1912, reż. Victor Sjöström), Banici (1918, reż. Victor Sjöström), Furman śmierci (1921, reż. Victor Sjöström), Stare zamczysko (1921, reż. Mauritz Stiller), Skarb pana Arne (1919, reż. Mauritz Stiller), Ten, którego biją po twarzy (1925, reż. Victor Sjöström)
  • EKSPRESJONIZM NIEMIECKI - celem sztuki jest wyrażenie nastroju twórców, nie odzwierciedlenie rzeczywistości. Postaci filmów ekspresyjnych są najczęściej przerysowane.
    • przykłady filmów: Gabinet doktora Caligari (1920, reż. Robert Wiene), Nosferatu (1922, reż. Friedrich Wilhelm Murnau), Męcząca śmierć (1921, reż. Fritz Lang), Metropolis (1926, reż. Fritz Lang), Student z Pragi (1913, reż. Guido Seeber),
  • KAMMERSPIEL - opiera się na realizmie. Stanowi przeciwieństwo niemieckiego ekspresjonizmu.
    • przykłady filmów: Schody kuchenne (1921, reż. Leopold Jessner, Paul Leni), Noc sylwestrowa (1924, reż. Lupu Pick), Portier z hotelu (1924, reż. Friedrich Wilhelm Murnau), Atlantic (1929, reż. Ewald André Dupont)
  • IMPRESJONIZM FRANCUSKI - główny nacisk jest kładziony na oddanie nastroju oraz wrażeń
    • przykłady filmów: Milczenie (1920, reż. Louis Delluc), Kobieta znikąd (1922, reż. Louis Delluc), Powódź (), Uśmiechnięta pani Beudet (1922, reż. Germanie Dulac), Wierne serce (1923, reż. Jean Epstein), Upadek domu Usherów (1928, reż. Jean Epstein)
  • AWANGARDA - szkoła pogardzająca masową widownią, swoją sztukę kieruje do wybranych.
    • przykłady filmów: Antrakt (1924, reż. Rene Clair)
  • TRÓJCA ROSYJSKA - twórczość Sergeia M. Eisensteina, Wsiewołoda Pudowkina i Aleksandra Dowżenki.
    • przykłady filmów: Strajk (1925, reż. Sergei M. Eisenstein), Pancernik Potiomkin (1925, reż. Sergei M. Eisenstein), Październik (1927, reż. Sergei M. Eisenstein), Stare i nowe (1929, reż. Sergei M. Eisenstein), Quo viva Mexico! (1979, reż. Sergei M. Eisenstein), Matka (1926, reż. Wsiewołod Pudowkin), Koniec Sankt - Petersburga (1927, reż. Wsiewołod Pudowkin), Burza nad Azją (1928, reż. Wsiewołod Pudowkin), Zwenigora (1928, reż. Aleksander Dowżenko), Ziemia (1930, reż. Aleksander Dowżenko), Arsenał (1928, reż. Aleksander Dowżenko)
  • KINO KOMEDIOWE
    • przykłady filmów: Brzdąc (1921, reż. Charles Chaplin), Paryżanka (1923, reż. Charles Chaplin), Gorączka złota (1925, reż. Charles Chaplin), Marynarz na dnie morza (1924, reż. Donald Crisp, Buster Keaton), Generał (1927, reż. Clyde Bruckman, Buster Keaton), Jeszcze wyżej (1923, reż. Fred C. Newmeyer, Sam Taylor)
  • REALIZM POETYCKI - szkoła francuska; opierała się na bierności, fatalizmie i katastrofizmie.
    • przykłady filmów: Rudzielec (1932, reż. Julien Duviver), Pepe le Moko (1937, reż. Julien Duvivier), Śmieszny dramat (1937, reż. Marcel Carné), Ludzie za mgłą (1938, reż. Marcel Carné), Hotel Du Nord (1938, reż. Marcel Carné), Brzask (1939, reż. Marcel Carné), Komedianci (1945, reż. Marcel Carné)
  • REALIZM SOCREALISTYCZNY - filmy produkowano w celach propagandowych.
    • przykłady filmów: Czapajew (1934, reż. Georgi Vasilyev, Sergei Vasilyev), Lenin w październiku (1937, reż. Dmitri Vasilyev, Michaił Romm), Lenin w 1918 roku (1939, reż. Michaił Romm s), Człowiek z karabinem (1938, reż. Sergiej Jutkiewicz), Aleksander Neski (1938, reż. Sergei M. Eisenstein, Dmitri Vasilyev), Świat się śmieje (1934, reż. Grigorij Aleksandrow)
  • DOGMATYZM
    • przykłady filmów: Iwan Groźny (1944, reż. Sergei M. Eisenstein)
  • FILM CZARNY - granica między dobrem i złem zacierają się, często pojawia się temat zbrodni i psychoanaliza.
    • przykłady filmów: Sokół maltański (1941, reż. John Huston), Asfaltowa dżungla (1950, reż. John Huston), Podejrzenie (1941, reż. Alfred Hitchcock), Podwójne ubezpieczenie (1944, reż. Billy Wilder), Gilda (1946, reż. Charles Vidor), Intruz (1946, reż. Orson Welles), Dama z Szanghaju (1947, reż. Orson Welles), Obywatel Kane (1941, reż. Orson Welles)
  • NEOREALIZM - filmy neorealistyczne przedstawiają sceny z życia codziennego zwykłych ludzi, nie upiększając ich.
    • przykłady filmów: Rzym, miasto otwarte (1945, reż. Roberto Rossellini), Paisa (1946, reż. Roberto Rossellini), Opuszczeni (1955, reż. Francesco Maselli), Dzieci patrzą na nas (1944, reż. Vittorio de Sica), Złodzieje rowerów (1948, reż. Vittorio de Sica), Cud w Mediolanie (1951, reż. Vittorio de Sica), Umberto D. (1952, reż. Umberto de Sica), Ziemia drży (1948, reż. Luchino Visconti), Zmysły (1954, reż. Luchino Visconti), Opętanie (1943, reż. Luchino Visconti), Tragiczny pościg (1947, reż. Giuseppe De Santis), Gorzki ryż (1949, reż. Giuseppe De Santis), Nie ma pokoju pod oliwkami (1950, reż. reż. Giuseppe De Santis), Rzym - godzina jedenasta (1952, reż. Giuseppe De Santis), Pod niebem Sycylii (1949, reż. Pietro Germi), Droga nadziei (1950, reż. Pietro Germi), Złodzieje i policjanci (1951, reż. Steno, Mario Monicelli), Nadziei za dwa grosze (1952, reż. Renato Castellani)
  • EGZYSTENCJALIZM FRANCUSKI
    • przykłady filmów: Kruk (1943, reż. Henri-Georges Clouzot), Kto zabił? (1947, reż. Henri-Georges Clouzot), Cena strachu (1953, reż. Henri-Georges Clouzot), Kości rzucone (1947, reż. Jean Delannoy), Mała, urocza plaża (1949, reż. Yves Allégret), Szkoła jazdy (1949, reż. Yves Allégret), Odrodzeni (1953, reż. Yves Allégret), Diabeł wcielony (1946, reż. Claude Autant-Lara), Czerwona oberża (1951, reż. Claude Autant-Lara)
  • KINO BUNTU
    • przykłady filmów: Buntownik bez powodu (1955, reż. Nicholas Ray), Szkolna dżungla (1955, reż. Richard Brooks), Wielki nóż (1955, reż. Robert Aldrich)
  • NOWA FALA - charakteryzowała się kultem autora filmowego, erudycją, ruchowi patronował miesięcznik Andre Bazina "Cahiers du cinema".
  • DOKUMENTARZYŚCI - filmy dokumentalne i paradokumentalne.
    • przykłady filmów: Noc i mgła (1955, reż. Alain Resnais), Hiroszima, moja miłość (1959, reż. Alain Resnais), Muriel (1961, reż. Alain Resnais), Zeszłego roku w Marienbadzie (1963, reż. Alain Resnais), Wojna się skończyła (1966, reż. Alain Resnais), Cleo od piątej do siódmej (1960, reż. Agnes Varda), Szczęście (1965, reż. Agnes Varda), Tak długa nieobecność (1961, reż. Henri Colpi), Czterysta batów (1959, reż. François Truffaut), Fahrenheit 451 (1966, reż. François Truffaut), Do utraty tchu (1960, reż. Jean-Luc Godard), Żołnierzyk (1963, reż. Jean-Luc Godard), Żyć własnym życiem (1962, reż. Jean-Luc Godard), Kobieta zamężna (1964, reż. Jean-Luc Godard), Pogarda (1963, reż. Jean-Luc Godard), Męski, żeński: 15 scen z życia (1966, reż. Jean-Luc Godard), Oko diabła (1967, reż. J. Lee Thompson), Ofelia (1963, reż. Claude Chabrol), Kobieta i mężczyzna (1966, reż. Claude Lelouch), Żyć aby żyć (1967, reż. Claude Lelouch), Paryż należy do nas (1960, reż. Jacques Rivette)
  • CINEMA - VERITE - "kino prawdy" opisuje rzeczywistość bez naruszania jej w jakikolwiek sposób.
    • przykłady filmów: Kronika jednego lata (1964, reż. Jean Rouch), Piękny maj (1963, reż. Chris Marker)
  • SZKOŁA CZESKA
    • przykłady filmów: Czarny Piotruś (1963, reż. Miloš Forman), Miłość blondynki (1965, reż. Miloš Forman), Pali się, moja panno (1967, reż. Miloš Forman), Diamenty nocy (1964, reż. Jan Nemec), O uroczystości i gościach (1966, reż. Jan Nemec), Pociągi pod specjalnym nadzorem (1966, reż. Jiri Menzel)
  • SZKOŁA NOWOJORSKA - patronatem tego ruchu był magazyn "Film culture". Autorzy fascynowali się dokumentem.
    • przykłady filmów: Dzielnica Bowery (1964, reż. Rogosin), Dawid i Liza (1962, reż. Frank Perry), Cienie (1959, reż. John Cassavetes), Sen (1963, reż. Andy Warhol), Ciało (1970, reż. Paul Morrissey), Śmierć (1968, reż. Paul Morrissey), Upał (1972, reż. Paul Morrissey), Proces (1963, reż. Orson Welles), Falstaff (1965, reż. Orson Welles)
  • "MŁODZI GNIEWNI" - ich kino cechują bunt oraz dążność do realizmu.
    • przykłady filmów: Miłość i gniew (1958, reż. Tony Richardson), Samotność długodystansowca (1962, reż. Tony Richardson), Smak miodu (1961, reż. Tony Richardson), Przygody Toma Jonesa (1963, reż. Tony Richardson), Z soboty na niedzielę (1960, reż. Karel Reisz), Miejsce na górze (1959, reż. Jack Clayton), Billy kłamca (1963, reż. John Schlesinger)
  • "CINEMA NOVO" - kino inspirowane brazylijskim folklorem, czerpiące z podań ludowych.
    • przykłady filmów: Karabiny (1964, reż. Ruy Guerra), Susza (1963, reż. Nelson Pereira dos Santos), Wyzwanie (1958, reż. Francesco Rosi)
  • KINO KONTESTACJI
    • przykłady filmów: Pięści w kieszeni (1965, reż. Marco Bellocchio), Chiny są blisko (1967, reż. Marco Bellocchio), Eskalacja (1968, reż. Roberto Faenza), Dziękuję, ciociu (1968, reż. Salvatore Samperi), Zabriskie point (1970, reż. Michelangelo Antonioni), Zawód reporter (1975, reż. Michelangelo Antonioni)
  • TURPIZM
    • przykłady filmów: Dziennik panny służącej (1964, reż. Luis Buñuel), Piękność dnia (1967, reż. Luis Buñuel), Widmo wolności (1974, reż. Luis Buñuel), Dyskretny urok burżuazji (1972, reż. Luis Buñuel), Mroczny przedmiot pożądania (1977, reż. Luis Buñuel), Wielkie żarcie (1973, reż. Marco Ferreri)
  • NOWE KINO PRZYGODOWE
    • przykłady filmów: Gwiezdne wojny (1977, 1980, 1983, 1999, 2002, 2003, 2005, reż. George Lucas), E.T. (1982, reż. Steven Spielberg), Poszukiwacze zaginionej arki (1981, reż. Steven Spielberg), Indiana Jones i świątynia straceń (1984, reż. Steven Spielberg), Indiana Jones i ostatnia krucjata (1989, reż. Steven Spielberg), Imperium słońca (1987, reż. Steven Spielberg), Park Jurajski (1993, reż. Steven Spielberg ), A.I. sztuczna inteligencja (2001, reż. Steven Spielberg ), Raport mniejszości (2002, reż. Steven Spielberg ), Wojna światów (2005, reż. Steven Spielberg ), Powrót do przyszłości (1985, reż. Robert Zemeckis), Kto wrobił królika Rogera? (1988, reż. Robert Zemeckis), Cast Awal - Poza światem (2000, reż. Robert Zemeckis)

KINO NIEMIECKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Georg Wilhelm Pabst - Skarb (1923), Hrabina Donelli (1924), Zatracona ulica (1925), Tajemnice duszy (1926), Miłość Joanny Ney (1927), Lulu (1929), Dziennik upadłej dziewczyny (1929), Front zachodni 1918 (1930), Opera za trzy grosze (1931), Braterstwo ludów (1931), Don Kiszot (1933), Nowoczesny bohater (1932), Komedianci (1941), Proces (1948), Ostatni akt (1955).
  • Josef von Sternberg - Zamaskowana narzeczona (1935), Mewa (1926), Dzieci rozwodu (1927), Ludzie podziemia (1927), Ostatni rozkaz (1928), Życie zaczyna się jutro (1928), Sprawa Leny Smith (1929), U wrót śmierci (1929), Maroko (1930), Błękitny anioł (1930), Szanghaj Expres (1932), Imperatorowi (1934), Diabeł jest kobietą (1935), Zabiłem (1935), Ja, Klaudiusz (1937), Wielki walc (1937), Pojedynek w słońcu (1946).
  • Fritz Lang - Szpiedzy (1920), Zmęczona śmierć (1921), Doktor Mabuse (1922), Nibelungi (1924), Metropolis (1927), Szpieg (1928), Kobieta na Księżycu (1929), M-Morderca (1931), Testament doktora Mabuse (1933), Jestem niewinny (1936), Tylko raz żyjemy (1937), Napad na Western Union (1941), Polowanie na człowieka (1941), Ministerstwo strachu (1944), Kobieta w oknie (1945), U progu tajemnicy (1948), Ranczo złoczyńców (1952), Na krawędzi (1952), Księżycowa flotylla (1955), Tysiąc oczu dr Mabuse (1960).
  • Leni Riefenstahl - Niebieskie światło (1934), Triumf woli (1934), Olimpiada -cz. I i II (1938).
  • Volker Schlöndorff - Niepokoje wychowanka Törlessa (1966), Morderstwo i zabójstwo (1967), Michael Kohlhaas, buntownik (1969), Nagłe wzbogacenie się biednych ludzi z Kombach (1971), Słomiany ogień (1972), Moralność Ruth Halbfass (1972), Nocleg w Tyrolu (1974), Utracona cześć Katarzyny Blum (1975), Łaska śmierci (1976), Tylko dla zabawy, tylko dla sztuki - kalejdoskop Valeski Gert (1977), Niemcy jesienią (1978), Blaszany bębenek (1979), Kandydat (1980), Fałszerstwo (1981), Wojna i pokój (1982), Miłość Swanna (1984), Śmierć komiwojażera (1985), Stara wiara (1987), Opowieść Podręcznej (1990), Homo Faber (1991), Jak to zrobiłeś, Billy? (992), Król Olch (1996), Palmetto (1998), Legenda Rity (2000), 10 minut później: wiolonczela (2002), Dziewiąty dzień (2004), Upiór w operze (2006).
  • Werner Herzog - Zabawa w piasku (1964), Ostatnie słowa (1967), Znaki życia (1968), Zarządzenie przeciw fanatykom (1969), Latający lekarze z Afryki Wschodniej (1969), Nawet karły były kiedyś małe (1970), Kraina ciszy i ciemności (1971), Upośledzona przyszłość (1971), Agiurre, gniew Boży (1972), Zagadka Kaspara Hausera (1974), Wielka ekstaza snycerza Steinera (1974), Szklane serce (1976), Stryszek (1977), Nosferatu wampir (1979), Tam, gdzie śnią zielone mrówki (1984), Ballada o małym żołnierzu (1984), Bocassa - echa mrocznego imperium (1990), Krzyk kamienia (1991), Śmierć na pięć głosów (1995), Ucieczka z Laosu (1997), Mój najlepszy szatan (1999), Niezwyciężony (2001), 10 minut później: Trąbka (2002), Koła czasu (2003).
  • Wim Winders - Miejsca akcji (1967), Trzy amerykańskie longplaye (1969), Film policyjny (2969), Strach bramkarza przez jedenastką (1972), Szkarłatna litera (1973), Alicja w miastach (1974), Fałszywy ruch (1975), Z biegiem czasu (1976), Amerykański przyjaciel (1977), Film Nicka (1980), Pokój 666 (1982), Hammett (1982), Stan rzeczy (1982), Paryż, Teksas (1984), Niebo nad Berlinem (1985), Aż na koniec świata (1991), Tak daleko, tak blisko (1993), Po tamtej stronie chmur (1995), Bracia Skladanowscy (1995), Lumiere i spółka (1996), Koniec przemocy (1997), Buena Vista Social Club (1999), Milion Dollar Hotel (2000), 10 minut później: Trąbka (2002), Kraina obfitości (2004), Nie wracaj w te strony (2005).
  • Tom Tykwer - Because (1990), Epilog (1992), Zabójcza Maria (1994), Sen zimowy (1997), Biegnij Lola biegnij (1998), Księżniczka i wojownik (2000), Niebo (2002), Prawda (2004), Pachnidło (2006), Zakochany Paryż (2006).

KINO ROSYJSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Andriej Tarkowski - Koncentrat (1958), Zabójcy (1958), dzisiaj przepustki nie będzie (1959), Mały marzyciel (1960), Dziecko wojny (1962), Andriej Rublow (1969), Solaria (1972), Zwierciadło (1975), Stalker (1979), Czas podróży (1983), Nostalgia (1983), Ofiarowanie (1986).
  • Nikita Michałkow - Spokojny dzień w czasie wojny (1970), Swój wśród obcych, obcy wśród swoich (1974), Niewolnica miłości (1976), Niedokończony utwór na pianolę (1977), Kilka dni z życia Obłokowa (1979), Pięć wieczorów (1979), Krewniacy (1981), Bez świadków (1983), Oczy czarne (1987), Autostop (1990), Spaleni słońcem (1994), Cyrulik syberyjski (1998).
  • Andriej Konczałowski - Pierwszy nauczyciel (1965), Historia Asi Klaczinej, która kochała, lecz za mąż nie wyszła (1966), Szlacheckie gniazdo (1969), wujaszek Wania (1970), Romanca o zakochanych (1974), Syberiada (1979), Kochankowie Marii (1984), Uciekający pociąg (1985), Cisi ludzie (1987), Tango i Cash (1989), Homer i Eddie (1989), Wewnętrzny krąg (1991), Kurka Riaba (1994), Lumiere i spółka (1996), Odyseja (1997), Dom wariatów (2002), Lew w zimie (2003).

KINO ANGIELSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Peter Greenaway - Pociąg (1966), Drzewo (1966), Rewolucja (1967), Interwały (1969), D jak dom (1973), Z dziejów wodnych Bryzgów (1975), Okna (1975), Rekonstrukcja pionowych obiektów (1976), Drogi telefonie (1977), Spacer przez H: Reinkarnacja ornitologa (1978), Kronika wypadków (1980), Kontrakt rysownika (1982), Zet i dwa zera (1985), Brzuch architekta (1987), Wyliczanka (1988), Strach przed utonięciem(1988), Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek (1989), Księgi Prospera (1991), Darwin (1993), Dzieciątko z Macon (1993), Lumiere i spółka (1996), 8 i pół kobiety (1999), Wizje Europy (2004).
  • James Ivory - Zwariowane party (1975), Europejczycy (1979), Kwartet (1981), W upale i kurzu (1983), Bostończycy (1984), Pokój z widokiem (1985), Maurycy (1987), Niewolnicy Nowego Jorku (1989), Powrót do Howards End (1990), Okruchy dnia (1993), Lumiere i spółka (1995), Picasso - twórca i niszczyciel (1996), Córka …żołnierza nie płacze (1998), Złota (2000), Rozwód po francusku (2003), biała hrabina (2005).
  • Ken Loach - Czekając na życie (1967), Życie rodzinne (1971), Gajowy (1980), Spojrzenia i uśmiechy (1981), Po której jesteś stronie (1984), Ojczyzna (1986), Tajna placówka (1990), Wiatr w oczy (1993), Ziemia i wolność (1995), pieśń Carli (1996), Mam na imię Joe (1998), Chleb i róże (2000), Rozbitkowie (2001), Słodka szesnastka (2002), 11.09.01 (2002), Cczuły pocałunek (2004), Bilety (2005), Wiatr buszujący w jęczmieniu (2006).
  • Mike Leigh - Ponure chwile (1971), Przyjęcie Abigail (1977), Dorośli (1980), Krótkie i kręcone (1987), Wysokie aspiracje (1988), Życie jest słodkie (1990), Nadzy (1993), Sekrety i kłamstwa (1996), Współlokatorki (1997), Wszystko albo nic (2002), Vera Drake (2004).
  • Kenneth Branagh - Henryk V (1989), Umrzeć powtórnie (1991), Przyjaciele Petera (1992), Wiele hałasu o nic (1993), Frankenstein (1994), W środku mrocznej zimy (1995), Hamlet (1996), Stracone zachody miłości (2000), Czarodziejski flet (2006), Jak wam się podoba (2006).

KINO AMERYKAŃSKIE- wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Dawid Lean - Nasz okręt (1942), Wielkie nadzieje (1946), Olivier Twist (1948), Most na rzece Kwai (1957), Lawrence z Arabii (1962), Opowieść wszech czasów (1965), Doktor żywego (1965).
  • John Ford - Błękitny anioł (1926), Trzech złych ludzi (1926), Pod prąd (1927), W górze rzeki (1930), Patrol na pustyni (1934), Sędzia Triest (1934), Potępieniec (1935), Całe miasto o tym mówi (1935), Mary Stuart (1936), Huragan (1937), Dyliżans (1939), Grona gniewu (1940), Zielona dolina (1941), Na tytoniowym szlaku (1941), Miasto bezprawia (1946), Trzej ojcowie chrzestni (1948), Droga do San Juan (1950), Rio Grande (1950), Spokojny człowiek (1952), Poszukiwacze (1956), Skrzydła orłów (1957), Konnica (1959), Dwaj jeźdźcy (1961), Jesień Czajenów (1964), Wietnam! Wietnam! (1971).
  • Fred Zinnemann - Ludzie w niedzielę (1930), Oczy w nocy (1942), Siódmy krzyż (1944), Pod zegarem (1945), Mały władca Jim (1946), Poszukiwania (1048), Akt przemocy (1948), Teresa (1951), W samo południe (1952), Stary człowiek i morze (1958), Oto jest głowa zdrajcy (1966), Dzień szakala (1973), Na skraju przepaści (1982).
  • Billy Wilder - Podwójne ubezpieczenie (1944), Stracony weekend (1945), Cesarz walca (1948), Bulwar Zachodzącego Słońca (1950), Słomiany wdowiec (1955), Świadek oskarżenia (1957), Miłość po południu (1957), Pół żartem, pół serio (1959), Garsoniera (1960), Słodka Irma (1963), Pocałuj mnie, głuptasie (1964), Strona tytułowa (1974), Najlepszy kumpel (1981).
  • Elia Kazan - Drzewko na Brooklynie (1945), Morze traw (1947), Dżentelmeńska umowa (1947), Bumerang (1947), Panika na ulicach (1950), Tramwaj zwany pożądaniem (1951), Viva Zapata! (1952), Na nabrzeżach (1954), Na wschód od Edenu (1955), Twarz w tłumie (1957), Wiosenna bujność traw (1961), Ameryka, Ameryka (1963), Goście (1972), Ostatni z wielkich (1976).
  • Charles (Charlie) Chaplin - Charcie i manekin (1914), Charcie pielęgniarzem (1914), Gorączka wiosenna (1914), Flirt Mabel (1914), Bójka na deszczu (1914), Jego muzyczna kariera (1914), Charcie jest tatusiem (1914), Panna Charcie (1915), Włóczęga (1915), Praca (1915), Charcie w parku (1915), Lichwiarz (1916), Charcie i hrabia (1916), Imigrant (1917), Pieskie życie (1918), Brzdąc (1921), Pielgrzym (1923), Cyrk (1928), Dyktator (1940), Światła rampy (1952), Hrabina z Hongkongu (1967).
  • Alfred Hitchcock - Zawsze mów żonie (1923), Ogród rozkoszy (1925), Lokator (1927), Żona farmera (1928), Szampan (1928), Morderstwo (1930), Numer siedemnaście (1932), Człowiek, który wiedział za dużo (1934), 39 kroków (1935), Starsza pani znika (1938), Pan i Pani Smith (1941), Cień wątpliwości (1943), Akt oskarżenia (1947), Okno na podwórze (1945), M jak morderstwo (1954), Północ - północny zachód (1959), Psychoza (1960), Ptaki (1963), Rozdarta kurtyna (1966), Szał (1972), Intryga rodzinna (1976).
  • Alan J. Pakula - Bezpłodna kukułka (1969), Syndykat zbrodni (1974), Wszyscy ludzie prezydenta (1976), Zacznijmy od nowa (1979), Wybór Zofii (1982), Raport Pelikana (1993), Zdrada (1997).
  • Bob Fosse - Słodka Charity (1969), Kabaret (1972), Cały ten zgiełk (1979), Star 80 (1983).
  • Stanley Kubrick - Strach i pożądanie (1953), pocałunek mordercy (1955), zabójstwo (1956), Lolita (1962), 2001: Odyseja kosmiczna (1968), Mechaniczna pomarańcza (1971), Lśnienie (1980), Pełny magazynek (1987), Oczy szeroko zamknięte (1999).
  • Robert Altman - Koszmar w Chicago (1964), Ów chłodny dzień w parku (1969), M.A.S.H. (1970), Obrazy (1972), Długie pożegnanie (1973), Złodzieje jak My (1974), Nashville (1975), Buffalo Bill i Indianie (1976), Trzy kobiety (1977), Dzień weselny (1978), Kwintet (1979), Chora miłość (1985), Poza terapią (1987), Vincent i Theo (1990), Gracz (1992), Na skróty (1993), Pistolet (1997), Fałszywa ofiara (1998).
  • Sydney Pollack - Wątła nić (1965), Przeznaczone do likwidacji (1966), Pływak (1968), Czyż nie dobija się koni? (1969), Tacy byliśmy (1973), Yakuza (1975), Elektryczny jeździec (1979), Pożegnanie z Afryką (1985), Zagubione serca (1999), Tłumaczka (2005).
  • Francis Ford Coppola - Strach (1963), Obłęd (1963), Tęcza Finiana (1968), Ojciec chrzestny (1972), Ojciec chrzestny II (1974), Czas apokalipsy (1979), Wyrzutki (1983), Otton Club (1984), Peggy Sue wyszła za mąż (1986), Kamienne ogrody (1987), Nowojorskie opowieści (1989), Ojciec chrzestny III (1990), Dracula (1992), Zaklinacz deszczu (1997).
  • Martin Scorsese - Co taka miła dziewczyna jak ty robi w takim miejscu? (1963), Kto puka do moich drzwi? (1967), Ulice nędzy (1973), Alicja już tu nie mieszka (1974), Taksówkarz (1976), New York, New York (1977), Ostatni walc (1978), Po godzinach (1985), Kolor pieniędzy (1986), Ostatnie kuszenie Chrystusa (1988), Chłopcy z ferajny (1990), przylądek strachu (1991), Wiek niewinności (1993), Kasyno (1995), Ciemna strona miasta (1999), Gangi Nowego Jorku (2002), Aviator (2004).
  • Ridley Scott - Pojedynek (1977), Obcy - 8 pasażer Nostromo (1979), Łowca androidów (1982), Legenda (1985), Osaczona (1987), Czarny deszcz (1989), Thelma i Louise (1991), 1492: Wyprawa do raju (1992), G.I. Jane (1997), Helikopter w ogniu (2001), Wszystkie niewidzialne dzieci (2005), Królestwo niebieskie (2005).
  • Olivier StoneSalwador (1986), Pluton (1986), Rozmowy radiowe (1988), Urodzony 4 lipca (1989), Pomiędzy niebem i ziemią (1993), Urodzeni mordercy (1994), Droga przez piekło (1997), Męska gra (1999), Persona non grata (2003), World Trade Center (2006).
  • Brian De Palma - Pozdrowienia (1968), Przyjęcie weselne (1969), Siostry (1973), Obsesja (1976), Carrie (1976), Furia (1978), Wybuch (1981), Człowiek z blizną (1983), Świadek mimo woli (1984), Nietykalni (1987), Ofiary wojny (1989), Mój brat Kain (1992), Życie Carlita (1993), Mision: Impossible (1996), Oczy węża (1998), Misja na Marsa (2000), Czarna Dalia (2006).
  • Spike Lee - Ona się doigra (1986), Szkolne oszołomienie (1988), Rób, co należy (1989), Czarny blues (1990), Ślepy zaułek (1995), Gra o honor (1998), Mordercze lato (1999), 10 minut później: Trąbka (2002), Ona mnie nienawidzi (2004), Plan doskonały (2006).
  • Steven Spielberg - Pojedynek na szosie (1971), Sugarland Ezpress (1974), Szczęki (1975), Poszukiwacze zaginionej arki (1981), E.T. (1982), Strefa mroku (1983), Indiana Jones i świątynia zagłady (1984), Kolor purpury (1985), Imperium słońca (1987), Indiana Jones i ostatnia krucjata (1989), Hook (1991), Lista Schindlera (1993), Park Jurajski (1993), Amistad (1997), Szeregowiec Ryan (1998), A.I. Sztuczna inteligencja (2001), Raport mniejszości (2002), Złap mnie, jeśli potrafisz (2002), Terminal (2004), Wojna światów (2005), Monachium (2005).
  • Woody Allen - Bierz forsę i w nogi (1969), Bananowy czubek (1971), Wszystko co chcielibyście wiedzieć o seksie, ale baliście się zapytać (1972), Manhattan (1979), Seks nocy letniej (1982), Purpurowa róża z Kairu (1985), wrzesień (1987), Zbrodnie i wykroczenia (1989), Mężowie i żony (1992), Cienie we mgle (1992), Jej wysokość afrodyta (1995), Wszyscy mówią kocham cię (1996), Drobne cwaniaczki (2000), Klątwa skorpiona(2001), Koniec z Hollywood (2002), Życie i cała reszta (2003), Melinda i Melinda (2004), Wszystko gra (2005).
  • David Lynch - Alfabet (1968), Kaleka (1974), Głowa do wycierania (1977), Człowiek słoń (1980), Blue Velvet (1986), dzikość serca (1990), Miasteczko Twin Peaks (1990), Zagubiona autostrada (1997), Prosta historia (1999), Mulholland Drive (2001), Króliki (2002).
  • Wayne Wang - Morderczy korowód (1987), Klub Szczęścia (1993), Dym (1995), Brooklyn Boogie (1995), Chińska szkatułka (1997), Centrum świata (2001), Ostatnie wakacje (2006).
  • Robert Zemeckis - Używane samochody (1980), Miłość, szmaragd i krokodyl (1984), Powrót do przyszłości (1985), Kto wrobił królika Rogera (1988), Forrest Gump (1994), Co kryje prawda (2000), Cast Away - Poza Światem (2000), Ekspres polarny (2004).
  • Peter Weir - Piknik pod Wiszącą Skałą (1975), Hydraulik (1979), Świadek (1985), Stowarzyszenie Umarłych Poetów (1989), Zielona karta (1990), Truman Show (1998), Pan i władca: Na krańcu świata (2003).
  • David Cronenberg - Z odpływu (1967), Zbrodnie przyszłości (1970), Dreszcze (1975), Wściekłość (1977), Potomstwo (1979), Martwa strefa (1983), Mucha (1986), Piątek 13-tego (1990), Nagi lunch (1991), Pająk (2002), Historia przemocy (2005).
  • Jim Jarmusch - Nieustające wakacje (1980), Inaczej niż w raju (1984), Poza prawem (1986), Kawa i papierosy (1986), Noc na Ziemi (1991), Truposz (1995), Ghost Dog: Droga Samuraja (1999), 10 minut później: Trąbka, Kawa i papierosy (2003), Broken Flowers (2005).
  • Quentin Tarantino - Wściekłe psy (1992), Pulp Fiction (1994), Cztery pokoje (1995), Kill Bill (2003, 2004), Sin City - Miasto grzechu (2005).
  • Robert Rodriguez - El Mariachi, czyli kariera klezmera (1992), Seperado (1995), Od zmierzchu do świtu (996), Pewnego razu w Meksyku: Desperado 2 (2003), Sin City - Miasto grzechu (2005).
  • Clint Eastwood - Mściciel (1972), Wyzwanie (1977), Nagłe zderzenie (1983), Niesamowity jeździec (1985), Żółtodziób (1990), Bez przebaczenia (1992), Doskonały świat (1993), Co się wydarzyło w Madison County (1995), Północ ogrodzie dobra i zła (1997), Prawdziwa zbrodnia (1999), Rzeka tajemnic (2003), Za wszelką cenę (2004).
  • bracia Joel i Ethan Coen - Śmiertelnie proste (1984), Barton Fink (1991), Fargo (1996), Big Lebowski (1998), Bracie, gdzie jesteś? (2000), Człowiek, którego nie było (2001), Okrucieństwo nie do przyjęcia (2003), Ladykillers, czyli zabójczy kwintet (2004).
  • Kevin Smith - Clerks - Sprzedawcy (1994), W pogoni za Amy (1997), Dogma (1999), Dziewczyna z Jersey (2004).
  • Miloš Forman - Czarny Piotruś (1963), Pali się moja panno (1967), Lot nad kukułczym gniazdem (1975), Hair (1979), Amadeusz (1984), Skandalista Larry Flynt (1996), Człowiek z księżyca (1999).

KINO FRANCUSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • René Clair - Antrakt (1924), Słomkowy kapelusz (1928), Dwóch nieśmiałych (1928), Pod dachami Paryża (1930), Milion (1931), Płomień Nowego Orleanu (1941), Zdarzyło się to jutro (1944), Milczenie jest złotem (1947), Urok szatana (1950), Piękności nocy (1952), Całe złoto świata (1961), Cztery prawdy (1962).
  • René Clément - Piękna i Bestia (1946), Bitwa o szyny (1946), Potępieńcy (1947), Szklany zamek (1950), Zakazane zabawy (1952), Tama na Pacyfiku (1958), W pełnym słońcu (1960), Ścigani przez śmierć (1962), Koty (1964), Czy Paryż płonie? (1966), Dom pod drzewami (1971).
  • Jean-Luc Godard - Do utraty tchu (1960), Kobieta jest kobietą (1961), Historia wody (1961), Siedem grzechów głównych (1962), Żyć własnym życiem (1962), Żołnierzyk (1963), Karabinierzy (1963), Pogarda (1963), Najpiękniejsze oszustwa świata (1964), Kobieta zamężna (1964), Alphaville (1965), Męski - żeński: 15 scen z życia (1966), Daleko od Wietnamu (1967), Chinka (1967), Najstarszy zawód świata (1967), Miłość i gniew (1969), Wiatr ze Wschodu (1970), Wszystko w porządku (1972), Pasja (1982), Imię: Carmen (1983), Uważaj z prawej (1987), Król Lear (1987), Nowa fala (1990), Przeciw zapomnieniu (1991), Na moje nieszczęście (1993), Mozart na zawsze (1996), Pochwała miłości (2001), 10 minut później: Wiolonczela (2002), Zakochany Paryż (2006).
  • Alain Resnais - Normalny dzień, albo wizyta u Maxa Ernsta (1947), Alkohol zabija (1947), Van Gogh (1948), Posągi też umierają (1953), Noc i mgła (1955), Cała pamięć świata (1956), Hiroszima, moja miłość (1959), Zeszłego roku w Marienbadzie (1961), Muriel (1963), Wojna się skończyła (1966), Wujaszek z Ameryki (1980), Życie jest powieścią (1983), Miłość aż po śmierć (1984), Przeciw zapomnieniu (1991), Znamy tę piosenkę (1997).
  • Roman Polański (podaję jego filmy polskie, francuskie i angielskie) - Morderstwo (1957), Dwaj ludzie z szafą (1958), Gdy spadają anioły (1959), Nóż w wodzie (1961), Wstręt (1965), Dziecko Rosemary (1968), Tragedia Makbeta (1971), Chinatown (1974), Lokator (1976), Piraci (1986), Gorzkie gody (1992), Dziewiąte wrota (1999), Pianista (2002), Olivier Twist (2005).
  • bracia Jean-Pierre i Lub Dardenne - Obietnica (1995), Rosetta (1999), Syn (2002), Dziecko (2005).

KINO WŁOSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Federico Fellini - Czwarta strona (1942), Kto go widział? (1945), Rzym, miasto otwarte (1945), Bez litości (1948), Pod niebem Sycylii (1949), Biały szejk (1952), Wałkonie (1953), Miłość w mieście (1953), Niebieski ptak (1955), Słodkie życie (1960), Giulietta i duchy (1965), Słodka Charity (1969), Casanova (1976), Miasto kobiet (1980), A statek płynie… (1983), Głos z księżyca (1990).
  • Michelangelo Antonini - Przesąd (1949), Miłosne kłamstwa (1949), Kronika pewnej miłości (1950), Dama bez kamelii (1953), Miłość w mieście (1953), Krzyk (1957), Pod znakiem Rzymu (1959), Przygoda (1960), Noc (1961), Zaćmienie (1962), Powiększenie (1966), Zawód: Reporter (1975), Identyfikacja kobiety (1982), Po tamtej stronie chmur (1995), Eros (2004).
  • Pier Paolo PasoliniWłóczykij (1961), Wściekłość (1963), Ewangelia wg świętego Mateusza (1964), Ptaki i ptaszyska (1966), Król Edyp (1967), Medea (1969), Miłość i gniew (1969), Dekameron (1971), Kwiat Tysiąca i Jednej Nocy (1974), Salo, czyli 120 dni sodomy (1975).
  • Bernardo Bertolucci - Przed rewolucją (1964), Partner (1968), Strategia pająka (1970), Konformista (1970), Ostatnie tango w Paryżu (1972), Ostatni cesarz (1987), Pod osłoną nieba (1990), Mały Budda (993), Ukryte pragnienia (1996), Rzymska opowieść (1998), 10 minut później: Wiolonczela (2002), Marzyciele (2003).
  • Marco Belocchio - Pięści w kieszeni (1965), Chiny są blisko (1967), Miłość i gniew (1969), W imię ojca (1971), Marsz triumfalny (1976), Skok w pustkę (1979), Oczy, usta (1982), Henryk IV (1984), Diabeł wcielony (1986), Sen motyla (1994), Książę Hamburga (1997), Czas religii (2002), Witaj, nocy (2003).
  • Luchino Visconti - Opętanie (1943), Ziemia drży (1948), Najpiękniejsza (1951), jesteśmy kobietami (1953), Białe noce (1957), Rocco i jego bracia (1960), Lampart (1963), Błędne gwiazdy Wielkiej Niedźwiedzicy (1965), Zmierzch bogów (1969), Śmierć w Wenecji (1971), Portret rodziny we wnętrzu (1974), Niewinne (1976).
  • Marco Ferreri - Wózek (1960), Miłość po włosku (1961), Marsz weselny (1965), Audiencja (1971), Wielkie żarcie (1973), Ostatnia kobieta (1976), Historia zwykłego szaleństwa (1982), Przyszłość jest kobietą (1984), Dom uśmiechów (1988), Ciało (1991), Magia kina (1996).
  • Francesco Rosi - Czerwone koszule (1952), Wyzwanie (1958), Ręce nad miastem (1963), Moment prawdy (1965), Był sobie raz (1967), Szacowni nieboszczycy (1976), Trzej bracia (1981), Carmen (1984), Kronika zapowiedzianej śmierci (1987), Senator (1990), Rozejm (1997).
  • Giuseppe Tornatore - Kamorysta (1985), Kino Paradiso (1989), Wszyscy mają się dobrze (1990), Czysta formalność (1994), Sprzedawca marzeń (1995), Malena (2000).

KINO HISZPAŃSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Luis Buñuel - Pies andaluzyjski (1929), Złoty wiek (1930), Lekkoduch (1949), Zapomniani (1950), Nieślubna córka (1951), Kobieta bez miłości (1951), Schody do nieba (1952), Brutal (1953), Marzenie jedzie tramwajem (1954), rzeka i śmierć (1955), Śmierć w ogrodzie (1956), Dziewczyna z wyspy (1960), Anioł zagłady (1962), Dziennik panny służącej (1964), Piękność dnia (1967), Dyskretny urok burżuazji (1972), Widmo wolności (1974), Mroczny przedmiot pożądania (1977).
  • Carlos SauraPotok Manzanares (1956), Niedzielne popołudnie (1957), Los Golfom (1959), Polowanie (1966), Stres we troje (1968), Kryjówka (1969), Anna i wilki (1973), Nakarmić kruki (1976), Z przewiązanymi oczami (1978), Mama ma sto lat (1979), Krwawe gody (1981), Słodkie godziny (1982), Szczudła (1984), Ciemna noc (1989), Południe (1992), Zniewaga (1993), Ptaszek (1997), Siódmy dzień (2004).

KINO GRECKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Theo Angelopoulos - Rekonstrukcja (1970), Pamiętny rok (1972), Podróż komediantów (1975), Myśliwi (1977), Pszczelarz (1986), Pejzaż we mgle (1988), Zawieszony krok bociana (1991), Spojrzenie Odyseusza (1995), wieczność i jeden dzień (1998), Trylogia: płacząca łąka (2004).

KINO SZWEDZKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Ingmar Bergman - Deszcz pada na naszą miłość (1946), Okręt do Indii (1947), Noc - moja przyszłość (1948), Więzienie (1949), Ku szczęściu (1950), Letni sen (1951), Kobiety czekają (1952), Lekcja miłości (1954), Uśmiech nocy (1955), Sny (1955), Tam, gdzie rosną poziomki (1957), Siódma pieczęć (1957), U progu życia (1958), Źródło (1960), Diabelskie opowieści (1960), Jak w zwierciadle (1961), Milczenie (1963), Don Juan (1965), Hańba (1968), Namiętności (1969), Szepty i krzyki (1972), Sceny z życia małżeńskiego (1973), Twarzą w twarz (1976), Jesienna Sonata (1978), Z życia marionetek (1980), Fanny i Aleksander (1982), Twarz Karin (1986), Ostatni (1995), W obecności klowna (1997).

KINO WĘGIERSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • István Szabó - Ty (1963), Koncert (1963), Wiek marzeń (1964), Ja, Twój syn (1966), Film o miłości (1970), Budapesztańskie opowieści (1976), Zielony ptak (1980), Zaufać (1980), Mefisto (1981), Schadzka z Wenus (1991), Kropla Słońca (1000), Sztuka wyboru (2001), 10 minut później: Wiolonczela (2002), Cudowna Julia (2004), Krewni (2006).
  • Miklós Jancsó - Desperaci (1965), Cisza i krzyk (1967), Pacyfistka (1970), Technika i rytuał (1971), Czerwony Psalm (1971), Elektra, moja miłość (1974), Rzym chce nowego Cezara (1971), Węgierska Rapsodia (1979), Kochajmy się (1996).

KINO DUŃSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Lars von Trier - Ogrodnik orchidei (1977), Ostatni szczegół (1981), Wyobrażenia wolności (1982), Element zbrodni (1984), Epidemia (1987), Medea (1988), Królestwo (1994), Przełamując fale (1996), Idioci (1998), Tańcząc w ciemnościach (2000), Dogville (2003), Pięć nieczystych zagrań (2003).

KINO SŁOWACKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Martin Šulík - Ostatnia Wieczerza (1982), Rozmowa (1983), Tablica (1987), Cisza (1988), Krzesło (1989), Ziemia - woda - powietrze (1990), Czułość (1991), Wszystko co lubię (992), Ogród (1995), Praskie opowieści (1999), Pejzaż (2000), Klucz do określania karłów (2002), Wizje Europy (2004), Słoneczne miasto (2005).
  • Jan Svěrák - Pożeracze oleju (1988), Szkoła podstawowa (1991), Jazda (1994), Kola (1996), Ciemnoniebieski świat (2001).

KINO JUGOSŁOWIAŃSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Emir Kusturica - Nadchodzą panny młode (1978), Bar Titanic (1979), Czy pamiętasz Doly Bell? (1981), Tata w podróży służbowej (1985), Czas Cyganów (1988), Arizona Dram (1993), Underground (1993), Czarny kot, biały kot (1998), Życie jest cudem (2004), Wszystkie niewidzialne dzieci (2005).

KINO AUSTRALIJSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Peter Weir - Piknik pod Wiszącą Skałą (1975), Hydraulik (1979), Świadek (1985), Stowarzyszenie Umarłych Poetów (1989), Zielona karta (1990), Truman Show (1998), Pan i władca: Na krańcu świata (2003).
  • Jane Campion - Anioł przy moim stole (1990), Fortepian (1993), Portret damy (1996), Święty dym (1999), Tatuaż (2003).
  • Peter Jackson - Zły smak (1987), Martwica mózgu (1992), Niebiańskie stworzenia (1994), Przerażacie (1996), Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (2001), Władca Pierścieni: Dwie Wieże (2002), Władca Pierścieni: Powrót Króla (2003), King Kong (2005).

KINO IRAŃSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Abbas Kiarostami - Gdzie jest dom mojego przyjaciela? (1987), Zbliżenie (1990), Pod oliwkami (1994), Smak Wiśni (1997), Uniesie nas wiatr (1999), Bilety (2005).

KINO JAPOŃSKIE - wybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Akrira Kurosawa - Koń (1941), Najpiękniejsza (1944), Ci, którzy nadepnęli tygrysowi na ogon (1945), Nie żałuję swojej młodości (1946), Ci, którzy tworzą jutro (1946), Cudowna niedziela (1947), Pijany anioł (1948), Zbłąkany pies (1949), pojedynek w ciszy (1949), Skandal (1950), Idiota (1951), Piętno śmierci (1952), Siedmiu samurajów (1954), Żyję w strachu (1955), Tron we krwi (1957), Na dnie (1957), Zły śpi spokojnie (1960), Sanjuro - samuraj znikąd (1962), Niebo i piekło (1963), Sobowtór (1980), Ran (1985), Sny (1990), Sierpniowa rapsodia (1991).
  • Takeshi Kitano - Brutalny glina (1989), Scena nad morzem (1991), Hana-bi (1997), Kukujiro (1999), Brother (2000), Lalki (2002), Zatoichi (2003), Takeshis' (2006).

KINO CHIŃSKIEwybrana filmografia poszczególnych artystów:

  • Yimou Zhang - Czerwone sorgo (1987), Zawieście czerwone latarnie (1991), Historia Ju (1992), Żyć! (1994), Szanghajska triada (1995), Zachowaj spokój (1997), Droga do domu (1999), Wszyscy albo nikt (1999), Hero (2002), Dom latających sztyletów (2004), Klątwa złotego Kwiatu (2006).
  • Kaige Chen - Żółta ziemia (1984), Król dzieci (1987), Życie na strunie (1991), Uwodzicielski księżyc (1996), Cesarz i zabójca (1999), Urok mordercy (2002), Dwa światy (2002), 10 minut później: Trąbka (2002), Przysięga (2005).
  • Kar Wai Wong - Chunking Express (1994), Upadłe anioły (1995), Spragnieni miłości (2000).

******************************************************************************************

Objaśnienie niektórych pojęć, związanych ze światem filmu i telewizji:

  • DVD (Digital Versatile Disc - Cyfrowy dysk przeznaczenia ogólnego) - obecnie na nośniku optycznym zapisać można większą ilość danych, niż pozwalały na to dyski CD-ROM. Jest to możliwe dzięki zwiększeniu gęstości zapisu. Płyty DVD zawierają określone systemy plików, w tym przypadku jest to system plików UDF.
  • DVD-ROM jest to dysk przeznaczony wyłącznie do odczytu
  • DVD-RAM (Digital Versatile Disc - Random Access Memory) - płyty nagrane w standardzie DVD-RAM można odczytać jedynie przez nagrywarki DVD-RAM.
  • DVD-R, DVD+R to standard zapisu jednokrotnego danych na konkretnym nośniku danych: dysku optycznym DVD.
  • DVD-RW - na tego rodzaju nośnikach dane zapisują się we wgłębieniach (zwanych pit) oraz pomiędzy wgłębieniami (land). Nośnik DVD-RW wymaga przed rozpoczęciem używania płyty sformatowania jej.
  • DVD+RW to płyta kompaktowa, której pojemność równa jest pojemności płyt DVD+R. Płyty DVD+RW można nagrywać około tysiąca razy, tak, jak płyty DVD-RW.
  • DVD-VIDEO to standard, który definiuje zawartość dysków DVD.
  • DVD-AUDIO to format, w którym na płytach DVD zapisujemy muzykę.
  • CD-ROM (Compact Disc Read Only Memory) jest to płyta, na której zakodowana cyfrowo informacja przeznaczona jest do bezkontaktowego odczytu za pomocą światła lasera optycznego.
  • CD-R (Compact Disc Recordable - Nagrywalna Płyta Kompaktowa) - jest to taka płyta kompaktowa, na której można jednokrotnie zapisać informacje przy pomocy komputerowej nagrywarki. Informacje te można potem odczytywać wielokrotnie.
  • CD-RW - to nazwa płyty kompaktowej, na której informacje można nagrywać wielokrotnie (około tysiąca razy) dzięki odpowiedniej nagrywarce komputerowej.
  • VHS (Video Home System) - to standard zapisu kaset video, popularny dawniej. Obecnie format VHS stanowi obiekt zainteresowania rynku koneserów.
  • S-VHS (Super-VHS - 400 linii) - format opracowany na bazie formatu VHS, zapisujący sygnał na wyższych częstotliwościach. Kasety o standardzie S-VHS nie mogą być odtwarzane na magnetowidzie VHS, odwrotnie jednak jest to możliwe.
  • VHS-C - jest to mikro format, który można załadować do "kasety - matki". Można go wówczas odtworzyć na magnetowidzie typu VHS. Kasety VHS-C znalazły wykorzystanie przede wszystkim w kamerach video, zwłaszcza domowych, gdzie mniejsze rozmiarowo kasety są praktyczniejsze.
  • D-VHS (Digital VHS) - obecnie najpopularniejszym typem nośnika jest DVD, w wyniku czego kasety VHS i D-VHS mają wartość kolekcjonerską. Format D-VHS dostarczał doskonałej jakości obraz cyfrowy obejmujący poziom 500 linii. Na tym formacie można było nagrać nawet kilkanaście godzin cyfrowego obrazu o wysokiej jakości.
  • IMAX (Image Maximum) - to alternatywny system kinowy (jeden z wielu), którego używa się w filmowym przemyśle. Filmowa taśma IMAX posiada dużą większą rozdzielczość niż taśma tradycyjna. Kadr taśmy IMAX ustawiony jest poziomo, a taśmy tradycyjnej - pionowo. Dzięki temu obraz można wyświetlać w kinach na ekranie 22 na 16 metrów. Ekran taki ma proporcje 1:143.
  • KRAN ZDJĘCIOWY jest to dźwig, który unosi kamerę wraz z operatorem, co umożliwia mu wykonywanie zdjęć w ruchu, z powietrza.
  • WÓZEK to szyny umożliwiające miękki ruch kamery, dzięki czemu można osiągnąć wrażenie płynności obrazu.
  • MOTIONCONTROL - jest to urządzenie, które zapamiętuje ruch kamery, pozwala nią dowolnie żonglować, dzięki czemu również można osiągnąć płynność ruchu.
  • ŚWIATŁOMIERZ jest to przyrząd przy pomocy którego mierzy się ekspozycję - natężenie światła w kadrze.
  • KLAPS jest to tabliczka, na której zapisuje się numer danego ujęcia, co ułatwia później wykorzystanie przy montażu. Na klapsie są również zapisane data oraz numer sceny. Uderzenie klapsa jest sygnałem dźwiękowym rozpoczęcia nagrywania sceny.
  • FORMATY NAGRYWANIA: DIGITAL BETACAM, BETACAM SP, DVCAM, DV, FORMAT C, U-MATIC, S-VHS, VHS, DVCPRO, itp.

******************************************************************************************

Objaśnienie niektórych skrótów, związanych ze środowiskiem filmowym:

  • KIPA - Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (prezesem jest obecnie Maciej Strzembosz)
  • KMP - Konferencja Mediów Polskich (przewodniczącą jest Magdalena Bajer)
  • SAF - Stowarzyszenie Autorów Filmowych (stanowisko prezesa zajmuje Konrad Szołajski)
  • SFP - Stowarzyszenie Filmowców Polskich (prezesem jest Jacek Bromski)
  • STOFF - Stowarzyszenie Twórców Obrazu Filmu Fabularnego
  • REM - Rada Etyki Mediów
  • KRRiTv - Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

Eurimages jest częściowym porozumieniem Rady Europy zawartym w roku 1989. Ma na celu koprodukcję, dystrybucję oraz wystawianie dzieł europejskiego kina. Porozumienie zostało zawarte przez trzydzieści państw członkowskich, a roczny budżet projektu wynosi około dwudziestu milionów euro.

Program media+ ma z kolei pomagać w produkcji oraz dystrybucji programów telewizyjnych, które zostały wyprodukowane przez producentów niezależnych.