Reklama to ogół czynności, które mają na celu rozpowszechnianie informacji o usługach, towarach i ich zaletach czy też o możliwości ich nabycia. Zachęca potencjalnego klienta do wybrania lub kupna usług lub towarów. Reklama może być podana odbiorcy jako plakat, napis, ogłoszenie, audycja radiowa lub krótki film telewizyjny. Może też znajdować się dosłownie wszędzie: na długopisie, budynku czy odzieży.

Zadaniem reklamy jest przyciąganie uwagi. Jest więc z reguły bardzo kolorowa, rzucająca się w oczy. Specjaliści od reklamy prześcigają się w pomysłach aby zwabić klienta. Ostatnio bardzo modne jest szokowanie opinii publicznej reklamami odnoszącymi się do najwyższych wartości: religii czy patriotyzmu. Reklama ma przyciągnąć przede wszystkim odbiorcę masowego. Dlatego też bardzo często odwołuje się do upodobań takiego odbiorcy, zwłaszcza erotyzmu i przemocy.

Zazwyczaj w reklamie pokazywany jest wyidealizowany świat, w którym nie ma żadnych problemów ponieważ mieszkańcy tego świata używają produktu, który rozwiązał wszystkie ich problemy. Podobnie jest

z reklamami kosmetyków. Producenci zapewniają, że wyprodukowany przez nich krem, szampon lub farba do włosów już po pierwszym użyciu odmieni nie tylko nasz wygląd, ale i nas samych na lepsze. Bardzo popularne są też reklamy proszków do prania, które według zapewnień, uporają się z każdym zabrudzeniem, nawet tym najbardziej uporczywym i trudnym do usunięcia. Odbiorca ma jeszcze do wyboru ogromną ilość środków przeciwbólowych. Oczywiście każdy z nich działa niezwykle skutecznie, a przy tym jest zupełnie bezpieczny dla organizmu i nie powoduje żadnych skutków ubocznych.

Jeżeli damy namówić się i kupimy któryś z reklamowanych produktów, najczęściej okazuje się, że producent dołącza do niego ulotkę, z której wynika, że lek jest szkodliwy. W gorszym wypadku, zakupiony produkt wcale nie działa tak, jak zapewniano nas w reklamie. Cudowny krem okazuje się zwykłym kremem, na który mamy uczulenie, a niewiarygodnie skuteczny proszek do prania jest tylko zwykłym proszkiem, takim jak pozostałe.

Wydaje mi się, że bardzo wielu ludzi daje się skusić reklamie. Nie jest tajemnicą, że specjaliści od reklamy posługują się różnymi "chwytami" aby namówić nas na kupno produktu. Sposoby te opierają się nawet na badaniach socjologicznych czy psychologicznych. Nie da się ukryć, że reklama posiada ogromny wpływ na dzisiejszą kulturę, zwłaszcza masową. Jednak to, czy uwierzymy producentowi, czy będziemy kierowali się własnymi gustami i preferencjami zależy wyłącznie od nas.