Stereotyp to funkcjonujący w świadomości społecznej uproszczony i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości odnoszący się do osób, grup społecznych, rzeczy, instytucji, często oparty na niepełnej lub fałszywej wiedzy o świecie, utrwalony jednak przez tradycję i nie ulegający zmianom. (według "Słownika języka polskiego", PWN). Stereotypy mogą być negatywne, neutralne lub pozytywne, chociaż najczęściej spotykamy się z wyobrażeniami negatywnymi. Najczęściej mówi się o stereotypach narodowych, czyli naszych wyobrażeniach dotyczących innych narodów.

Stereotypy kobiet- skąd się wzięły ? Dlaczego funkcjonują w naszym środowisku ? Jak przełamać te stereotypy ? Zgodnie ze stereotypem, kobiety powinny się charakteryzować następującymi cechami: empatią, opiekuńczością, ciepłem, wrażliwością, wytrzymałością, cierpliwością, altruizmem, czułością, intuicją oraz zdolnością do wybaczania i budzenia zaufania, dobrocią i serdecznością.

Są stereotypy kobiecej urody, kobiecych zawodów. Według niektórych stereotypowa kobieta powinna być inteligentna, dbająca o siebie, posiadać własną karierę zawodową, dbać o swoją opinię. Jednocześnie powinna być tzw. Kurą domową, dbać o dom, o dzieci i męża. Role stereotypowej kobiety są inne w różnych narodach i społeczeństwach. Francuzki kojarzą się nam modelkami na wybiegu, dbającymi o swój wygląd i figurę, potrafiącymi się dobrze ubrać. Są piękne i eleganckie. Indyjki to kobiety posłuszne mężczyznom, ich los jest ciężki. Jednak Indie należą do państw, które podjęły bardzo aktywną politykę w kierunku równouprawnienia kobiet. W Chinach zwracano uwagę na zwiększenie przewagi mężczyzny nad kobietą, której samodzielność w wielu aspektach życia ulegała w ten sposób znacznemu obniżeniu.

W XX wieku władze Chin wydały wojnę takim zwyczajom i dążyły do poprawy położenia kobiet. Stereotypy dotyczą także urody kobiet.

Zmieniał się ideał kobiecej urody. W Egipcie z ideałem utożsamiano kobiety z kręgu faraona. Kleopatra do dziś jest wzorem egzotycznej urody, wypielęgnowanego ciała i idealnych rysów. Postaci z antycznych tragedii to kobiety silne, gotowe do największych poświęceń w imię miłości. Były odważne, rządziła nimi nienawiść, wierność i miłość. W średniowieczu pozycja społeczna kobiety uległa gruntownemu pogorszeniu. Augustyn z Hippony pisał, że "kobieta jest istotą poślenią, która nie została stworzona na obraz i podobieństwo Boga". W czasach średniowiecza kobietą idealną była posłuszna, spokojna pobożna niewiasta. W renesansie wzór kobiety został zaczerpnięty z antyku. Zaczęto zwracać uwagę na jej wygląd zewnętrzny. Leonardo da Vinci portretując Monę Lizę zawarł cechy ówczesnych dam. W baroku ceniono pracowitość i bogobojność kobiety. Chwalono je za zaradność, umiejętność zachowania się w różnych sytuacjach. Pojawiło się zamiłowanie do obfitych kształtów, dużych biustów. Wzorcowa kobieta baroku powinna mieć talię osy, szerokie biodra i obfity biust.

Kobieta XXI wieku to bizneswoman kobieta sukcesu, robiąca karierę zawodową. Stereotypem wyglądu jest figura modelek, szczupłych dziewczyn. Urodzenie dziecka schodzi na dalszy plan, bo najważniejsza jest kariera, solidne wykształcenie, dyplom, a dopiero później małżeństwo i życie rodzinne. Kobieta jest wyzwolona, pracuje na wysokich stanowiskach, ma mieszkanie, samochód, jest samodzielna. Chce się rozwijać, cały czas się dokształca. Jednak wiele kobiet potrafi pogodzić pracę zawodową z byciem mamą i żoną. Według niektórych idealna kobieta dzisiejszych czasów jest czuła, wrażliwa, robi to, co lubi, ale potrafi postawić na swoim.

Większość producentów uważa, ze kobiety to grupa docelowa i do nich adresowane są często reklamy. Kobiety są przedstawiane jako gospodynie domowe, te które dokonują zakupów. Reklama umacnia stereotypy, które utrzymują się w społeczeństwie. Jednak istnieją spoty reklamowe, w których kobiety pełnią nietypowe dla siebie funkcje. Kobiety są aktywne, pewne siebie. To przełamanie istniejących stereotypów.

Istnieją wizje kobiet pracujących w różnych zawodach. Nauczycielka to typowy kobiecy zawód, to kobieta w okularach, niedostępna, surowa, sprawdzająca wiedzę swoich uczniów. Sekretarka to blondynka w spódniczce mini, która parzy kawę i musi się uśmiechać. Jednak aby zdobyć pracę sekretarki trzeba mieć wyższe wykształcenie, znać kilka języków obcych. Kobiety nie mają równych praw, co widać na rynku pracy. W świecie polityki jest więcej mężczyzn, na wyższych stanowiskach również, o około 25% mniej kobiet pracuje na stanowiskach kierowniczych czy w zawodach wymagających wyższego wykształcenia. Średnio mężczyźni zarabiają o około 30% więcej niż kobiety na tych samych stanowiskach. Na pewno bierze się to z siły stereotypów. Głównym źródłem jest edukacja, reklamy. Kobieta powinna mieć prawo wyboru - powinna sama decydować o tym, czy chce zająć się karierą czy domem, przy czym szacunek należy się roli domowej kobiet jak i karierze zawodowej. A każda kobieta jest oryginalna, jest indywidualnością i posiada ogromne bogactwo wewnętrzne. I to trzeba pielęgnować. Z wyobrażeniem kobiety często wiążą się także kwiaty a kobiecość utożsamia się z łagodnością i uległością. Nie powinniśmy klasyfikować kogoś ze względu na płeć, wygląd czy ubiór. Każdą osobę trzeba poznać, by móc przypisać ją do jakiegokolwiek stereotypu.