Oceny wybranych reklam dokonałam posługując się następującą symboliką:
+ - oznacza reklamę opartą na ciekawym pomyśle i wykonaną bardzo dobrze pod względem artystycznym (dynamika akcji, występujące postaci, sceneria);
+ / - - reklama która prezentuje się dobrze, jednak mogła być wykonana lepiej;
- - reklama nieciekawa i źle wykonana pod względem artystycznym.
Przykłady:
- Reklama produktów McDonaldsa: Akcja rozpoczyna się na skoczni narciarskiej, do swojego występu przygotowuje się Andreas Forberger. Po chwili słychać sygnał do rozpoczęcia zjazdu. Zawodnik rozpędza się, świetnie "wychodzi z progu", leci i ... wtem dogania go pracownik firmy McDonlds. Dwaj mężczyźni unoszeni przez wiatr przelatują nad oniemiałą widownią i kierują się w stronę budynku, na którym widnieje logotyp McDonaldsa. Pomysł jest oryginalny i zabawny. Uważam, że twórcy wykazali się dużym talentem i całość przedstawia się bardzo dobrze. Otrzymują ode mnie wielkiego plusa ( + ).
- Promowanie benzyny oferowanej przez sieć stacji paliw P K N ORLEN: Do jednego z dystrybutorów paliwa podjeżdża klient. Wysiada z samochodu i przystępuje do tankowania. Wtem, z wnętrza pojazdu wyskakuje pies i biegając nerwowo zaczyna poszukiwać miejsca, gdzie mógłby zrobić "siusiu". Zatrzymuje się przed znajdującym się w pobliżu, samotnym drzewem. Załatwianie potrzeby zajmuje mu ogromnie dużo czasu. W dole ekranu pojawia się slogan: "Rzadziej się zatrzymujesz, bo rzadziej tankujesz". Moim zdaniem, specjaliści od wizerunku i reklamy firmy ORLEN spisali się świetnie. Pomysł "z psem" okazał się strzałem w dziesiątkę. Całość jest bardzo humorystyczna i według mnie jest w stanie wzbudzić zainteresowanie wśród potencjalnych konsumentów. Twórcy skoncentrowali się przede wszystkim na stworzeniu obrazu koncernu paliwowego jako przedsiębiorstwa, w którym pracują ludzie dowcipni, pomysłowi i z charakterem. Uważam, że jest to zabieg rewelacyjny pod względem komercyjnym. Któż nie chciałby zaopatrywać się w benzynę firmy, która potrafi przedstawić swoją ofertę w sposób śmieszny, aluzyjny i skojarzeniowy. ORLEN nie atakuje odbiorcy, nie narzuca mu swoich produktów, pragnie jedynie coś zasugerować i robi to w sposób naprawdę bardzo efektowny. Z całą pewnością reklama zasługuje na plusa z trzema wykrzyknikami ( + !!! ).
- Reklama "Gorącego kubka" firmy KNORR: Rzecz dzieje się w sklepie. Jest piękny, słoneczny dzień, pracownicy kas z powodu braku klientów nie mają dużo zajęć. Czuć nastrój wszechogarniającej apatii. Pojawia się postać znudzonego managera, przechadzającego się po pustej hali, w której znajdują się regały z najróżniejszymi produktami. W pewnym momencie, mężczyzna sięga po "Gorący kubek" KNORRA. W swoim biurze, zalewa zupę gorącą wodą i przystępuje do konsumpcji. Po chwili wpada w radosny nastrój i rozpoczyna szalony taniec. W tle słychać tekst piosenki "I feel good". Moim zdaniem twórcy tej reklamy nie popisali się. Pomysł jest bardzo trywialny, widz może bardzo szybko zorientować się, jaki będzie finał całości. Akcja rozpoczyna się od ogólnego smutku i nostalgii, nie jest trudno zorientować się, że konsumpcja produktu KNORRA doprowadzi do zmiany nastrojów. Wydaje mi się, że specjaliści od reklamy poszli w tym wypadku po linii najmniejszego oporu. Stawiam minusa ( - ).